Tworzenie wartościowego contentu to często nie lada wyzwanie. Wymaga to od copywritera zaangażowania, a proces twórczy (w tym research) może zająć bardzo dużo czasu. Jak więc nie zaniedbać content marketingu, a jednocześnie oszczędzić czas? Z pomocą przychodzi recykling treści!

Recykling treści – na czym polega?

O zaletach content marketingu pisaliśmy niejednokrotnie. Bez dwóch zdań przynosi on spektakularne rezultaty, ale pod warunkiem, że jest odpowiednio prowadzony. A jeśli coś działa, dlaczego by nie wykorzystać tego ponownie?

Na tej zasadzie działa recykling contentu. Jest to odświeżenie stworzonych już wcześniej treści, dostosowanie ich do nowego formatu (lub kilku formatów) i ponowne wykorzystanie.

Jeśli więc tworzysz treści już od dłuższego czasu i masz na swoim koncie pokaźną kolekcję materiałów, to śmiało je wykorzystuj! Pamiętaj, że recykling to nie droga na skróty – to nadanie treściom nowej jakości i i maksymalne wykorzystanie ich potencjału.

Przeczytaj też: Facebook, Instagram? Z jakich kanałów social media korzystać?

Jak to zrobić?

Po pierwsze wybierz treść, której chcesz nadać nowe życie. Najpopularniejszą praktyką jest recykling artykułów blogowych, ponieważ dają one bardzo dużo możliwość ze względu na swoją obszerność. Jednak pamiętaj, żeby wybrać artykuł, który faktycznie jest interesujący i angażujący – wspomóż się statystykami i zobacz, który tekst jest wart uwagi. Możesz to sprawdzić między innymi w Google Analytics. Jeśli nie korzystasz jeszcze z tego narzędzia, sprawdź, jak założyć tam konto.

Gdy już wybierzesz treść, wyciągnij z niej to, co jest najbardziej wartościowe. Powinna to być jego kwintesencja, którą następnie przerobisz i dostosujesz do nowego formatu:

  • Post w social media
  • Wideo
  • Infografika
  • Instastory/Facebook Story
  • Newsletter
  • Podcast
  • E-book

To, do czego wykorzystasz recykling treści zależy od Twoich możliwości oraz tego, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić. Pamiętaj, że różne kanały docierają do różnych osób, dlatego zastanów się, co przyniesie Ci najwięcej korzyści.

Zalety recyklingu treści

Dlaczego warto “recyklingować”? Przede wszystkim pozwala to oszczędzić czas. Przy małych nakładach pracy jesteśmy w stanie przygotować treści do różnych kanałów komunikacji, a przy okazji zyskać nowych odbiorców. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że każdy ma inny gust. Osoby nieczytające długich artykułów mogą być zainteresowane otrzymywanie tak zwanej wiedzy w pigułce poprzez media społecznościowe. Niektórzy mogą natomiast preferować słuchanie podcastów, żeby nie poświęcać czasu na czytanie długiego tekstu. Staraj się więc zaspokajać odmienne potrzeby odbiorców, a odwdzięczą Ci się większym zaangażowaniem.

Dodatkowo, gdy już pozyskasz nowych odbiorców, recykling pozwoli im zapoznać się ze starymi treściami. Zapewne nie każdy z nich będzie miał ochotę samodzielne doszukiwać się publikowanych przez Ciebie materiałów, więc recykling będzie dla nich świetnym wprowadzeniem.

Zwróć na to uwagę!

Na pierwszy rzut oka, recykling treści wydaje się być szybkim i łatwym sposobem na usprawnienie content marketingu. Ale trzeba pamiętać o dwóch kwestiach:

  • Recykling treści to nie to samo, co duplicate content – Jak wspomniałam, recykling polega na odświeżeniu i ulepszeniu już istniejących treści. Pamiętaj o tym szczególnie wtedy, gdy chcesz opublikować swój artykuł sponsorowany na innej stronie. Powielone i nieunikalne treści nie wpływają korzystnie na pozycjonowanie!
  • Zadbaj o aktualność – Recykling treści stworzonych wiele miesięcy temu ma sens tylko wtedy, gdy nadal są one aktualne. Dzielenie się na nowo danymi i informacjami, które zdążyły się przedawnić nie ma sensu. Co więcej, może to wpłynąć negatywnie na Twój wizerunek.

Mam nadzieję, że ten artykuł zainspirował się do zabawy z recyklingiem treści 🙂 A jeśli potrzebujesz wsparcia przy content marketingu, napisz na hello@inmarketing.pl!