Kim s膮 odbiorcy na Facebooku? Temat ten od zawsze widnieje na tapecie i jest poruszany do艣膰 cz臋sto. Ci臋偶ko nie my艣le膰 o tym w wielu kategoriach, tak偶e z perspektywy firm, kt贸re pr贸buj膮 sprzeda膰 swoje produkty przy pomocy systemu reklamowego Facebook Ads. Czy Facebook w og贸le sprzedaje? Czy jestem w stanie sprzeda膰 swoje produkty u偶ytkownikom, kt贸rzy pierwszy raz maj膮 styczno艣膰 z moj膮 firm膮? Jak dotrze膰 do tych u偶ytkownik贸w, kt贸rzy dokonaj膮 zakupu? Pyta艅 jest wiele. Mam nadziej臋, 偶e ten artyku艂 rozwieje cho膰 cz臋艣膰 w膮tpliwo艣ci. Dowiesz si臋 z niego wi臋cej o konkretnych grupach odbiorc贸w na Facebooku, kt贸re pozwalaj膮 generowa膰 sprzeda偶. Przygotuj si臋 na konkretne informacje, zapinaj pasy i ruszamy鈥

Jak okre艣li膰 grup臋 docelow膮 klient贸w?

Po pierwsze, zastan贸w si臋, czy temat grup odbiorc贸w jest Ci dobrze znany. Je艣li czujesz, 偶e musisz pog艂臋bi膰 wiedz臋, przeczytaj artyku艂: Jak analizowa膰 grup臋 docelow膮, czyli kim s膮 Twoi odbiorcy? Pomo偶e Ci on lepiej zrozumie膰 opisywane przeze mnie grupy odbiorc贸w Facebooka.

1. Wszystkie osoby odwiedzaj膮ce witryn臋 w ci膮gu x dni

Prawdopodobnie nie zaskocz臋 Ci臋, gdy powiem, 偶e za du偶膮 cz臋艣膰 sprzeda偶y odpowiada ciep艂y ruch. Mo偶na jednak rozwin膮膰 ten temat i wyr贸偶ni膰 wiele opcji, kt贸re pomagaj膮 zrozumie膰, jak z艂o偶one s膮 grupy odbiorc贸w na Facebooku.

Pierwsza opcja to wyb贸r czasu retencji (czasu, od kt贸rego mierzysz wej艣cia u偶ytkownik贸w na stron臋). To, jaki czas wybierzesz, zale偶y od wielu czynnik贸w. Wa偶ne jest przede wszystkim to, jak du偶o czasu potrzebuje u偶ytkownik, 偶eby dokona膰 zakupu. W przypadku d贸br drogich b臋dzie to zazwyczaj wi臋cej czasu, a w przypadku d贸br nabywanych bez wi臋kszego zastanowienia mniej czasu. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e maksymalny okres retencji dla wszystkich os贸b odwiedzaj膮cych witryn臋 to 180 dni.

Grupa odbiorc贸w Facebook czas retencji

2. Wszystkie osoby odwiedzaj膮ce konkretne strony internetowe z zaw臋偶eniem cz臋stotliwo艣ci

Opcj膮, kt贸ra dodatkowo doprecyzuje grup臋 u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych stron臋 www jest zaw臋偶enie tej grupy filtrem cz臋stotliwo艣ci. Im wi臋cej razy u偶ytkownik by艂 na stronie, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e zwi膮za艂 si臋 ju偶 z mark膮. Mo偶e by膰 on zatem bardziej podatny na komunikat w postaci reklamy. Warto wykorzysta膰 bardziej otwarte, bezpo艣rednie copy i grafiki kieruj膮c reklam臋 do takich u偶ytkownik贸w.

Zaw臋偶enie cz臋stotliwo艣ci grupa odbiorc贸w facebook

3. Porzucone koszyki

Jedna z najlepiej konwertuj膮cych grup odbiorc贸w to u偶ytkownicy, kt贸rzy dodali produkt do koszyka, ale go nie kupili. Jasnym jest, 偶e takie osoby by艂y zainteresowane danym produktem. Prawie ka偶dy sklep internetowy, kt贸ry reklamuje si臋 na Facebooku, powinien zawiera膰 t臋 grup臋 odbiorc贸w w swoim arsenale. Wyj膮tkiem s膮 przypadki, w kt贸rych istnieje bardzo ma艂a liczba konwersji 鈥渄odanie do koszyka鈥 – zwyczajnie nie op艂aca si臋 wtedy puszcza膰 reklam. Wynika to z cz臋stotliwo艣ci, kt贸ra jest olbrzymia dla tak ma艂ej grupy odbiorc贸w.

Dodatkowo mo偶na dzieli膰 i zaw臋偶a膰 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy porzucili koszyk z konkretnymi produktami (umo偶liwia to filtr adresu URL). Przedstawiony przyk艂ad dotyczy tworzenia grupy odbiorc贸w z poziomu zak艂adki 鈥渙dbiorcy鈥. Mo偶na tak偶e stworzy膰 tak膮 grup臋 z poziomu zestawu reklam wybieraj膮c opcj臋 鈥淩etargetowanie reklamy w艣r贸d os贸b, kt贸re podj臋艂y interakcj臋 z Twoimi produktami na Facebooku i poza nim鈥, a nast臋pnie wybieraj膮c interesuj膮ce nas ustawienia.

Przeczytaj te偶: Zainteresowania na Facebooku z perspektywy u偶ytkownika i marketera

Grupa odbiorc贸w Facebook porzucone koszyki

4. Sprzeda偶 krzy偶owa produkt贸w (Cross-selling) 

Kolejn膮 grup膮 odbiorc贸w s膮 u偶ytkownicy, kt贸rzy dokonali zakupu produkt贸w z danego katalogu, wi臋c oferujemy im produkty z innego. Dla przyk艂adu – sprzedaj膮c produkt do piel臋gnacji w艂os贸w, oferujemy produkty do piel臋gnacji cia艂a. Zazwyczaj b臋d膮 to zestawy reklam z najlepszymi wynikami.

Trzeba jednak uwa偶a膰 na cz臋stotliwo艣膰 wy艣wietlania reklamy z uwagi na liczb臋 zakup贸w! Je艣li cz臋stotliwo艣膰 b臋dzie zbyt du偶a, warto rozwa偶y膰 okresowe w艂膮czanie reklamy (np. jedynie na tydzie艅 lub dwa razy w miesi膮cu). Ustawienie mo偶liwe do wykonania z poziomu zestawu reklam podczas tworzenia kampanii.

cross-selling na facebooku

5. Osoby z listy niestandardowej (np. baza kontakt贸w)

Potencjalnie jedna z najlepszych grup niestandardowych odbiorc贸w. Mog膮 by膰 nimi np. osoby np. subskrybuj膮ce newsletter. S膮 to osoby zainteresowane mark膮 i produktami, kt贸re z du偶ym prawdopodobie艅stwem mog膮 kupi膰. Dla firm, kt贸re posiadaj膮 odpowiednie dane s膮 to bardzo warto艣ciowe grupy odbiorc贸w. By stworzy膰 tak膮 grup臋 odbiorc贸w nale偶y wybra膰 opcj臋 鈥淟ista klient贸w鈥 w niestandardowych grupach odbiorc贸w Facebooka, a nast臋pnie post臋powa膰 zgodnie z instrukcjami.

osoby z listy niestandardowej facebook

7. Osoby, kt贸re aktualnie lubi膮 Twoj膮 stron臋 na Facebooku

Osoby wchodz膮ce w interakcje ze stron膮 na Facebooku s膮 cz臋sto osobami, kt贸re mog膮 dokona膰 zakupu. Warto zatem od czasu do czasu skierowa膰 do tych u偶ytkownik贸w reklam臋. Warto pami臋ta膰 jednak 偶eby nie przesadza膰 i nie kierowa膰 zbyt nachalnych reklam. Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na wielko艣膰 fanpage przy ustawianiu reklam oraz ustalaniu bud偶etu dla tej grupy odbiorc贸w. Retencja dla tej grupy odbiorc贸w wynosi 365 dni, a wi臋c wi臋cej ni偶 w przypadku strony www.

呕eby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o bud偶ecie, przeczytaj te偶: Ile kosztuje reklama na Facebooku?

reklamy dla os贸b lubi膮cych stron臋 na facebooku

8. Grupy podobnych odbiorc贸w (Lookalike)

W ostatnich miesi膮cach zauwa偶yli艣my rosn膮ce znaczenie podobnych grup odbiorc贸w. Cz臋sto okazuje si臋, 偶e s膮 one najskuteczniejsz膮 opcj膮, by budowa膰 sprzeda偶 w艣r贸d nowych u偶ytkownik贸w. W wielu przypadkach sprawdzaj膮 si臋 lepiej ni偶 grupy odbiorc贸w tworzone po zainteresowaniach lub zachowaniach.

Szczeg贸lnie dobrze radz膮 sobie grupy podobnych odbiorc贸w tworzone od os贸b odwiedzaj膮cych witryn臋 oraz aktualnie lubi膮cych stron臋 na Facebooku. Ustawienia pozwalaj膮 na r贸偶ne dopasowanie do grupy docelowej. Im wi臋kszy % tym mniej dopasowana grupa docelowa. Zalecamy u偶ywanie grup podobnych w dopasowaniu do 3% (najcz臋艣ciej do 1%). 

Grupa odbiorc贸w facebook lookalike

Faktem jest, 偶e za sprzeda偶 odpowiadaj膮 g艂贸wnie kampanie skierowane do odbiorc贸w, kt贸rzy weszli w jaki艣 spos贸b w interakcj臋 z firm膮. Nie jest jednak powiedziane, 偶e kampanie do nowych u偶ytkownik贸w nie przynios膮 偶adnej sprzeda偶y. W wielu przypadkach okazuje si臋, 偶e jest to mo偶liwe. Szczeg贸lnie, gdy m贸wimy o dobrach szybkozbywalnych, kt贸re nie nadwyr臋偶aj膮 zbyt dotkliwie kieszeni u偶ytkownika.

Wy偶ej wymienione grupy remarketingowe s膮 bardzo wa偶ne i polecamy z nich korzysta膰. Nie oznacza to, 偶e mamy zamyka膰 si臋 na 艣wie偶y, nowy ruch. W tym celu wskazali艣my grupy podobnych odbiorc贸w, kt贸re cz臋sto radz膮 sobie niegorzej ni偶 ciep艂y ruch.

Wi臋cej na temat reklam na Facebooku dowiesz si臋 z naszych innych artyku艂贸w:

A je艣li potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w tworzeniu kampanii, 艣mia艂o napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Wi臋cej na temat wsp贸艂pracy przy kampaniach Facebook Ads dowiesz si臋 z naszego poradnika TUTAJ.