System reklamowy jest bardzo z艂o偶ony i mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e mimo bardzo przemy艣lanej kreacji, nasza reklama zostanie odrzucona. Pow贸d nie zawsze jest jednak oczywisty, tak samo jak kroki, kt贸re powinni艣my w takim wypadku podj膮膰. Co zrobi膰, je艣li Facebook odrzuci艂 reklam臋?

Weryfikacja reklam 

Od tego wszystko si臋 zaczyna. Je艣li Facebook odrzuci艂 reklam臋, mo偶e to oznacza膰, 偶e nie by艂a zgodna z zasadami zamieszczania reklam. Przed emisj膮, jest ona bowiem weryfikowana, a ca艂y proces trwa do 24 godzin (cho膰 nierzadko zdarza si臋, 偶e zostaje on przed艂u偶ony). Podczas weryfikacji sprawdzana jest tre艣膰 na stronie docelowej, obraz, tekst, opcje targetowanie i prezentacja. Przyk艂adowo, je偶eli strona nie dzia艂a poprawnie – reklama prawdopodobnie nie zostanie zatwierdzona.

Taka weryfikacja jest znacznym utrudnieniem, jednak mo偶na stara膰 si臋 unikn膮膰 blokady kampanii. Facebook jasno przedstawia materia艂y zabronione, kt贸re z pewno艣ci膮 nie zostan膮 zaakceptowane. Przede wszystkim reklamy nie mog膮 narusza膰 standard贸w spo艂eczno艣ci Facebooka (szerzej opisanych pod tym linkiem https://www.facebook.com/communitystandards/).

Analogicznie dzia艂a to te偶 na serwisie Instagram. Tam nie mog膮 one zaburza膰 zasad spo艂eczno艣ci Instagrama (zasady znajdziesz tutaj https://help.instagram.com/477434105621119/). 

Facebook odrzuci艂 reklam臋 – co robi膰?

Je艣li Facebook odrzuci艂 reklam臋, koniecznie sprawd藕 czy Tw贸j produkt nie nale偶y do materia艂贸w zabronionych przez Facebooka, lub czy nie jest obj臋ty ograniczeniami. Nie mo偶na reklamowa膰 us艂ug czy dzia艂a艅 sprzecznych z prawem. Co istotne, reklamy skierowane do niepe艂noletnich nie mog膮 promowa膰 tre艣ci nieodpowiednich dla tej grupy wiekowej.

Reklamy pod 偶adnym wzgl臋dem nie mog膮 te偶 dyskryminowa膰 os贸b, promowa膰 sprzeda偶y i u偶ytkowania wyrob贸w tytoniowych, a tak偶e akcesori贸w z tym zwi膮zanych. Facebook oczywi艣cie zabrania r贸wnie偶 promowania narkotyk贸w, niebezpiecznych suplement贸w, broni, us艂ug dla doros艂ych czy sprzeda偶y cz臋艣ci cia艂. A tych wytycznych jest znacznie wi臋cej…

Facebook odrzuci艂 reklam臋 – jakie s膮 przyczyny?

Obostrzenia produktowe

Reklamodawcy 艣rodk贸w antykoncepcyjnych te偶 musz膮 zmierzy膰 si臋 z utrudnieniami. Facebook wprowadzi艂 obostrzenia m贸wi膮ce o tym, 偶e reklamy musz膮 koncentrowa膰 si臋 na antykoncepcyjnych w艂a艣ciwo艣ciach produktu, a nie na przyjemno艣ci seksualnej. Dodatkowo 偶adne reklamy nie mog膮 zawiera膰 tre艣ci przeznaczonych dla os贸b doros艂ych, czyli nago艣ci, tre艣ci nacechowanych seksualnie czy prowokuj膮co. 

Facebook w zasadach dotycz膮cych reklam, przedstawia te偶 materia艂y obj臋te ograniczeniami, jak na przyk艂ad promowanie alkoholu (zapoznaj si臋 z naszym artyku艂em na ten temat – Reklama alkoholu – kiedy jest legalna i na co zwr贸ci膰 uwag臋?). Obostrzeniom podlegaj膮 mi臋dzy innymi us艂ugi wymagaj膮ce subskrypcji, apteki internetowe, leki dost臋pne bez recepty, zabiegi medycyny estetycznej czy reklamy dotycz膮ce kwestii spo艂ecznych, wybor贸w lub polityki. 

Targetowanie

Jednak nie musisz sprzedawa膰 kontrowersyjnego produktu, aby Facebook nie zatwierdzi艂 Twojej reklamy. Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na ograniczenia w copy oraz w grafikach. Podczas ustawiania kampanii, przygotowujemy te偶 targetowanie – na przyk艂ad w przypadku sprzeda偶y kursu dla os贸b starszych wybieramy wiek powy偶ej 60 lat. Jednak w copy nie mo偶emy napisa膰 鈥 poznaj innych senior贸w! 鈥, bo wtedy reklama na pewno zostanie zablokowana.

Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e Facebook nie pozwala zawiera膰 w copy tre艣ci przypisuj膮cych lub sugeruj膮cych cech osobowych, a u偶ywanie s艂owa 鈥渋nne鈥 w odniesieniu do cech osobowych jest zabronione. Natomiast copy o tre艣ci 鈥淧oznaj senior贸w鈥 Facebook ch臋tnie przyjmie. Koniecznie sprawd藕, czy nie pope艂ni艂e艣 tego b艂臋du!

Jeste艣 dietetykiem lub trenerem personalnym? Pami臋taj, 偶e reklamuj膮c si臋 na Facebooku, zabronione s膮 obrazy typu 鈥減rzed i po鈥. Tre艣ci reklamowe nie mog膮 sugerowa膰 negatywnej samooceny.

Reklamodawcy musz膮 bra膰 pod uwag臋 tak偶e warunki korzystania z grup niestandardowych odbiorc贸w, kt贸re pozwalaj膮 stworzy膰 grup臋 z wykorzystaniem adres贸w e-mail oraz numer贸w telefon贸w. Wszystkie warunki, przedstawione s膮 pod tym linkiem: https://www.facebook.com/ads/manage/customaudiences/

Tekst na grafikach

Zgodnie z danymi podanymi przez Facebooka, obrazy zawieraj膮ce mniej ni偶 20% tekstu s膮 skuteczniejsze. Z tego powodu, reklamy poddawane s膮 procedurze zatwierdzania, kt贸ra polega na sprawdzeniu ilo艣ci tekstu na obrazie wykorzystanym w danej reklamie. Je艣li zale偶y Ci na tym, 偶eby na grafice znalaz艂 si臋 tekst – staraj si臋 ograniczy膰 go do minimum. Zbyt du偶a jego ilo艣膰, mo偶e sprawi膰, 偶e reklama nie zostanie wyemitowana lub dotrze do mniejszej ilo艣ci odbiorc贸w. 

Weryfikacja zale偶y te偶 od ilo艣ci wykorzystanych grafik. W przypadku reklamy w formie pojedynczego obrazu, weryfikowany jest w艂a艣nie on. A w reklamach karuzelowych, sprawdzany jest ka偶dy z nich. Wynika z tego, 偶e nawet je艣li jeden obraz w karuzeli zawiera za du偶o tekstu, b臋dzie mia艂 wp艂yw na ca艂膮 reklam臋.

Tip od InMarketing – je艣li chcesz, 偶eby w jej kreacji znalaz艂o si臋 wi臋cej tekstu, we藕 pod uwag臋 to, 偶e w reklamach wideo (kt贸re 艂atwo stworzysz w kreatorze reklam) weryfikowana jest jedynie miniatura, sprawdzana pod k膮tem zgodno艣ci z wytycznymi dotycz膮cymi tekstu. 馃檪 

Je艣li nie wiesz, jak poprawnie tworzy膰 reklamy na Facebooku, koniecznie przeczytaj nasz poradnik: Skuteczna reklama na Facebooku. Poradnik Facebook Ads dla przedsi臋biorc贸w.

Facebook odrzuci艂 reklam臋, co dalej? 

Je艣li reklama zosta艂a odrzucona, poniewa偶 nie jest zgodna z zasadami Facebooka – dostaniesz wiadomo艣膰 e-mail z wyja艣nieniem tej decyzji. W tym momencie, mo偶esz wi臋c zdecydowa膰 czy chcesz edytowa膰 reklam臋, czy nie zgadzasz si臋 z decyzj膮 i odwo艂ujesz si臋 od niej. 

Decyduj膮c si臋 na edycj臋, powiniene艣 zmodyfikowa膰 reklam臋, tak aby zapewni膰 jej zgodno艣膰 z zasadami (bior膮c pod uwag臋 copy, obostrzenia produktowe, grafik臋 oraz samo targetowanie). Je艣li natomiast nie zgadzasz si臋 z decyzj膮 – dowiedz si臋 wi臋cej o przyczynach odrzucenia lub popro艣 o ponown膮 weryfikacj臋, korzystaj膮c z tego formularza https://www.facebook.com/accountquality. Je艣li odwo艂anie zostanie rozpatrzone pozytywnie to wy艣wietlanie reklam zostanie wznowione.

Jak wida膰, publikowanie reklam nie jest 艂atwe i wi膮偶e si臋 z wieloma komplikacjami. Je艣li nadal masz z nimi problem lub nie rozumiesz mechaniki dzia艂ania systemu Facebooka, to zg艂o艣 si臋 do nas – nasi specjali艣ci od Fb Ads rozwi膮偶膮 Tw贸j problem 馃檪 Koniecznie przeczytaj te偶 artyku艂 Reklamy na Facebooku 鈥 8 najcz臋stszych b艂臋d贸w pocz膮tkuj膮cych i 3 podstawowe b艂臋dy w lokalnych kampaniach reklamowych na Facebooku.