3 podstawowe b艂臋dy w lokalnych kampaniach na Facebooku - Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlog3 podstawowe b艂臋dy w lokalnych kampaniach reklamowych na Facebooku

3 podstawowe b艂臋dy w lokalnych kampaniach reklamowych na Facebooku

Zg艂aszaj膮 si臋 do nas cz臋sto przedsi臋biorcy, prowadz膮cy ma艂e biznesy, kt贸rzy sami chcieli spr贸bowa膰 reklamy na Facebooku. 90% z nich m贸wi, 偶e Facebook Ads-y nie dzia艂aj膮 i pr贸buj膮 szuka膰 pomocy w agencji reklamowej. Dlatego te偶 postanowili艣my rzuci膰 lepsze 艣wiat艂o na najcz臋艣ciej pope艂niane b艂臋dy, kt贸re mog膮 odmieni膰 skuteczno艣膰 ma艂ych kampanii, szczeg贸lnie w przypadku biznes贸w lokalnych. 

Na wst臋pie ustalmy, czym s膮 lokalne biznesy? To m.in. fryzjerzy, barberzy, kosmetyczki, ma艂e kawiarnie i restauracje, puby, kluby fitness, szko艂y ta艅ca, salony masa偶u i spa, sklepy specjalistyczne, piekarnie, us艂ugi budowlane, remontowe, stolarskie, weterynarze, stomatolodzy, ortodonci i wiele innych. 

Po kr贸tkiej analizie, wierz臋, 偶e uznasz, i偶 warto je wypr贸bowa膰 we w艂asnym biznesie. Zapraszam do zapoznania si臋 z nimi i pozostawienia komentarza pod artyku艂em.

Kampanie reklamowe na Facebooku dla lokalnych biznes贸w 

Reklama na Facebooku jest wci膮偶 narz臋dziem, kt贸re pozwala precyzyjnie dociera膰 do odbiorc贸w i stosunkowo niskim kosztem zwi臋kszy膰 ruch na stronie WWW. Pozwala te偶 dotrze膰 z komunikatem do dobrze dobranej grupy docelowej. Cz臋sto pojawiaj膮 si臋 jednak drobne potkni臋cia, kt贸re mog膮 wynika膰 z braku do艣wiadczenia tw贸rcy kampanii, a kt贸re przekre艣laj膮 ca艂y wysi艂ek reklamuj膮cego. Nie zawsze jest bud偶et na sta艂e wsparcie profesjonalnej agencji czy konsultacje zewn臋trzne. Dlatego zapoznaj si臋 z tymi b艂臋dami i sprawd藕, czy Twoje kampanie ich nie zawieraj膮.

1. Targetowanie po zbyt szerokiej lokalizacji

Wiele lokalnych firm powinno szuka膰 klient贸w w najbli偶szej okolicy. Czy zdarza Ci si臋 jecha膰 do fryzjera 2-3 godziny? Je艣li mieszkasz w ma艂ej miejscowo艣ci i nie ma wykwalifikowanych specjalist贸w, to by膰 mo偶e tak. Jednak wi臋kszo艣膰 mieszka艅c贸w du偶ych miast, np. Poznania czy Warszawy, poszukuje fryzjera niedaleko miejsca, w kt贸rym mieszka lub pracuje. Ma艂o kto przemierza ca艂e miasto by skorzysta膰 z us艂ug takiego specjalisty. Facebook domy艣lnie proponuje promie艅 40 km od miasta (zakres 17-80 km), kt贸re wybierzesz lub 16 km (zakres 1-80 km) w przypadku pinezki. To wci膮偶 du偶o dla lokalnych biznes贸w. I to w艂a艣nie w pinezce kryje si臋 g艂贸wna tajemnica systemu reklamowego, kt贸r膮 warto wykorzysta膰 na swoj膮 korzy艣膰. 

Wystarczy, 偶e u偶yjesz jej i znacznie ograniczysz promie艅, a tak偶e dodatkowo wykluczysz miejsca z okolicy, by jeszcze precyzyjniej dobra膰 grup臋 docelow膮 – W贸wczas Twoje reklamy wy艣wietl膮 si臋 bardzo konkretnej spo艂eczno艣ci. Poni偶ej przyk艂ad targetowania na okolice Jeziora Malta艅skiego w Poznaniu i wykluczenie miejsc w pobli偶u, by zyska膰 pewno艣膰 co do zakresu wy艣wietlania.

B艂臋dy w lokalnych kampaniach na facebooku - wykluczenia miejsc wy艣wietlania

Pami臋taj te偶 o wybraniu odpowiedniej opcji dotycz膮cej sposobu doboru odbiorc贸w reklamy – czy maj膮 to by膰 osoby mieszkaj膮ce na danym terenie, czy mo偶e tury艣ci? Inny komunikat skierujesz do osoby przechodz膮cej codziennie obok Twojego punktu, a inny do osoby, kt贸ra bywa w okolicy. Dla lokalnych biznes贸w us艂ugowych najcz臋艣ciej odpowiedni膮 opcj膮 jest zaznaczenie „Osoby mieszkaj膮ce w tej lokalizacji”.

B艂臋dy w lokalnych kampaniach na facebooku - z艂y dob贸r odbiorc贸w

2. Kreacja, kt贸ra nie przyci膮ga wzroku

Ten b艂膮d mo偶e by膰 rozumiany na dwa sposoby – albo Twoja kreacja graficzna jest ma艂o atrakcyjna i nie powoduje, 偶e przy scrollowaniu zatrzymuje si臋 na niej wzroku odbiorcy, albo jest totalnie niezwi膮zana z prowadzonym biznesem i jego komunikacj膮, a przez to jest po prostu niezrozumia艂a.

Kiedy Twoja grafika mo偶e by膰 nieatrakcyjna? Ju偶 wymieniam kilka przyk艂ad贸w, poza oczywistym, cz臋sto subiektywnym, nietrafieniem w gust odbiorcy:

  • jej kolorystyka jest bardzo zachowawcza i na dodatek zlewa si臋 z kolorami portalu – na Facebooku bia艂o-niebieskie grafiki maj膮 ni偶sz膮 zauwa偶alno艣膰 ni偶 czerwone lub pomara艅czowe. Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej na ten temat, koniecznie przeczytaj ten artyku艂: Kolory w marketingu. Jakie maj膮 znaczenie dla firm?
  • nie wida膰 wyra藕nie jej zawarto艣ci
  • ma z艂e proporcje – niedostosowane do aktualnych zalece艅 pod k膮tem reklamy (np. system mo偶e w贸wczas ucina膰 elementy graficzne)
  • zawiera du偶o tekstu
  • wykorzystuje stockowe zdj臋cie, kt贸re ju偶 odbiorca widzia艂 setki razy
  • nie zaciekawia, nie szokuje, nie daje do my艣lenia – z tym trzeba uwa偶a膰, by nie pr贸bowa膰 np. nago艣ci膮 sprzedawa膰 produkt贸w dla dzieci

Przyk艂ady ciekawych grafik (nie tylko lokalnych):

Przyk艂膮d ciekawej grafiki na fb.

3. Dob贸r niew艂a艣ciwych umiejscowie艅 do reklamy

Na dzie艅 pisania tego wpisu (pa藕dziernik 2020 r.) w systemie Facebooka istnieje 17 umiejscowie艅 reklamy, kt贸re mo偶emy wybra膰 na 4 platformach: Facebook, Instagram, Audience Network i Messenger. Zosta艂y one podzielone na 7 subkategorii: Aktualno艣ci, Relacje, In-Stream, Szukaj, Wiadomo艣ci, W artyku艂ach, Aplikacje i witryny. Nie daj si臋 zwie艣膰 Facebookowi, kt贸ry twierdzi, 偶e umiejscowie艅 jest 13 馃檪

B艂臋dy w lokalnych kampaniach na facebooku - niew艂a艣ciwe umiejscowienia

Dla wi臋kszo艣ci ma艂ych firm, stworzenie oddzielnych kreacji pod ka偶de umiejscowienie jest raczej niepotrzebnym wysi艂kiem i trudno艣ci膮. W gruncie rzeczy, w du偶ych kampaniach warto jest zastanowi膰 si臋, w jaki spos贸b odbiorcy „konsumuj膮” tre艣ci z danego umiejscowienia – np. stories przegl膮da si臋 nieco inaczej ni偶 reklamy w Messengerze. Aby jak najlepiej wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci systemu reklamowego Facebooka, warto dobra膰 umiejscowienia r臋cznie i wy艂膮czy膰 wszystkie, kt贸re nie b臋d膮 odpowiada艂y naszym potrzebom. Dla os贸b, kt贸re niespecjalnie znaj膮 system reklamowy FB, na pocz膮tek polecam zacz膮膰 od reklamy w aktualno艣ciach na Facebooku oraz w skrzynce odbiorczej Messengera. To dwa najlepsze umiejscowienia, kt贸re przetestowali艣my w wielu kampaniach biznes贸w lokalnych.

Dob贸r niew艂a艣ciwych umiejscowie艅 spowoduje te偶 wy艣wietlanie kreacji, kt贸ra mo偶e by膰 niedopasowana do rozmiar贸w danego umiejscowienia – reklama b臋dzie nieczytelna lub przyci臋ta, co mo偶e niekorzystnie wp艂ywa膰 na wizerunek marki i zniech臋ca膰 odbiorc贸w. Warto wi臋c wybra膰 „bezpieczne” umiejscowienia i pod nie skonstruowa膰 reklam臋, by mie膰 pewno艣膰, 偶e mamy kampani臋 pod kontrol膮. Przy niskich bud偶etach margines na b艂臋dy jest ma艂y i mo偶e si臋 szybko wyczerpa膰. A przecie偶 nie chodzi o to, by wyda膰 jakkolwiek 艣rodki, szczeg贸lnie po kryzysie gospodarczym spowodowanym pandemi膮 Covid-19, ale 偶eby wyda膰 je z g艂ow膮.

Wi臋cej o umiejscowieniach znajdziesz w tym artykule: Umiejscowienia reklam na Facebooku 鈥 kt贸re wybra膰?

B艂臋dy w lokalnych kampaniach na Facebooku – podsumowanie

Zawsze warto mie膰 na uwadze, 偶e najlepsza nawet praca techniczna nie zast膮pi pracy nad ofert膮 biznesow膮. Je艣li masz wysokie ceny, nieatrakcyjnie prezentuj膮cy si臋 punkt lokalny i niemi艂膮 obs艂ug臋 klienta, to powiniene艣 zacz膮膰 od tych punkt贸w. Dobra oferta produktowa, specjalne rabaty dla poszczeg贸lnych grup spo艂ecznych, np. emeryt贸w czy student贸w, oraz fachowe doradztwo to z kolei elementy, kt贸re mog膮 znacznie wp艂yn膮膰 na Twoje szanse sprzeda偶owe. Zach臋caj ludzi z najbli偶szej okolicy do odwiedzania Twojego punktu, a je艣li wyczerpiesz ju偶 mo偶liwo艣ci w tym zakresie, p贸jd藕 dalej i spr贸buj dotrze膰 do szerszego promienia lokalizacji.

Czas na ma艂e podsumowanie: 

  1. Zwr贸膰 uwag臋 na lokalizacj臋 swoich kampanii i na to, czy nie kierujesz reklamy za szeroko.
  2. Zadbaj, by kreacja graficzna przyci膮ga艂a wzrok i by艂a adekwatna do Twojej oferty.
  3. Sprawd藕 czy nie wybra艂e艣 opcji automatycznych umiejscowie艅 i postaraj si臋 dopasowa膰 kreacj臋 do miejsca, w kt贸rym reklama b臋dzie si臋 wy艣wietla艂a. 
B艂臋dy w kampaniach reklamowych na facebooku - Infografika. Agencja InMarketing

Te 3 kroki powinny uchroni膰 Tw贸j bud偶et przed zbyt du偶ymi wydatkami oraz dotrze膰 do w艂a艣ciwych odbiorc贸w. A je艣li potrzebujesz wsparcia, odezwij si臋 do nas – porozmawiamy i znajdziemy najlepsze rozwi膮zanie 馃檪

A je艣li nadal jeste艣 g艂odny wiedzy, przeczytaj inne nasze artyku艂y z tej kategorii:

Przedsi臋biorca, za艂o偶yciel i CEO kilkunastoosobowej agencji marketingowej InMarketing koncentruj膮cej si臋 na wspieraniu ma艂ych i 艣rednich firm w docieraniu do w艂a艣ciwych odbiorc贸w w Internecie. Z perspektywy strategicznej zaanga偶owany w obs艂ug臋 kilkudziesi臋ciu klient贸w. Szerokie do艣wiadczenie zawodowe zbiera艂 podczas pracy w firmie szkoleniowo-edukacyjnej Life Architect, gdzie stworzy艂 dzia艂 e-marketingu, odpowiada艂 ca艂o艣ciowo za sprzeda偶 Internetow膮, partnerstwa zewn臋trzne, negocjacje.

LEAVE A COMMENT