Jak dzia艂a marketing wirusowy. Inmarketing
Strona g艂贸wnaBlogViral Marketing – czym jest i kiedy warto go stosowa膰?

Viral Marketing – czym jest i kiedy warto go stosowa膰?

Marketing wirusowy wykorzystuje si臋 coraz ch臋tniej, a jego zalety i skuteczno艣膰 doceniaj膮 te偶 najwi臋ksze marki na rynku. Viral marketing mo偶e by膰 te偶 idealnym sposobem na zaistnienie w sieci, promocj臋 swojego produktu oraz proste stworzenie kampanii reklamowej, kt贸ra zyska rozg艂os. Odpowiedzi na pytania, czym jest viral marketing, jakie ma korzy艣ci, jak stworzy膰 dobr膮 reklam臋 viral marketingow膮 znajdziecie poni偶ej.

Viral marketing 鈥 co to jest i jak dzia艂a?

Viral marketing to materia艂 reklamowy, kt贸ry dzi臋ki swojej oryginalno艣ci oraz interesuj膮cej formie jest rozpowszechniany w Internecie niczym wirus. Rozpowszechnianie to odbywa si臋 poprzez przekazywanie i udost臋pnianie naszej reklamy w艣r贸d znajomych, kt贸ra drog膮 pantoflow膮 dociera do coraz wi臋kszej liczby odbiorc贸w. Ciekawa i intryguj膮ca, a przede wszystkim budz膮ca emocje tre艣膰 powoduje, 偶e w kr贸tkim czasie bez dystrybucji materia艂 jest popularny a nasz produkt czy marka staje si臋 rozpoznawalna.

Viral marketing - dzia艂aie. Inmarketing

Co staje si臋 viralem?

Najcz臋艣ciej materia艂y viralowe maj膮 posta膰 materia艂u video, niekiedy grafiki. Jego najmocniejsz膮 stron膮 jest intryguj膮ca zawarto艣膰, kt贸ra ma budzi膰 emocje u odbiorc贸w. W reklamach tych mo偶emy u偶ywa膰 produkt贸w marki, loga czy innej promocji. Jednak nie powinny by膰 one podstawowym przes艂aniem a jedynie dodatkiem do innej tre艣ci, wydarzenia czy motywu przewodniego. Tego typu reklamy cz臋sto stylizuje si臋 na amatorskie, cho膰 w rzeczywisto艣ci s膮 efektem przemy艣lanej i rzetelnie wykonanej pracy. Jednak r贸wnie cz臋sto zdarza si臋, 偶e viralowy efekt jest dzie艂em przypadku a popularno艣膰 i pozytywny odbi贸r s膮 zaskoczeniem.

Porada: przed opublikowaniem materia艂u viralowego, kt贸ry ma rozprzestrzenia膰 si臋 i promowa膰 nasz膮 mark臋, warto go sprawdzi膰 na mniejszej grupie. Je艣li nie oka偶e si臋 on sukcesem, zaoszcz臋dzimy sobie negatywnych opinii przy jego rozpowszechnianiu, kt贸rego nie spos贸b powstrzyma膰. Dzi臋ki temu zminimalizujemy ryzyko negatywnej reklamy do zera i upewnimy si臋, czy reklama spe艂nia wymagania odbiorc贸w.

Udost臋pnianie zajomym viralowych tre艣ci. Inmarketing

Korzy艣ci i plusy Viral marketingu

Viral marketing to przede wszystkim plusy. Pierwszym z nich jest oryginalna i ciekawa forma. Przejmuj膮cy, intryguj膮cy lub ciekawy materia艂 w postaci posta lub nagrania b臋dzie z pewno艣ci膮 odbierany pozytywnie. Stosunek potencjalnych klient贸w do naszej firmy lub produktu b臋dzie bardzo pozytywny a sama kreacja zapadnie w pami臋膰. Kontrowersja natomiast nie zawsze budzi pozytywny odbi贸r, ale z kolei wywo艂uje szum i wzbudza dyskusj臋. Tego typu reklamy s膮 nie tyle szeroko udost臋pniane, co komentowane przez r贸偶ne 藕r贸d艂a.

Najwa偶niejszym plusem viral marketingu jest jego wirusowy tryb rozprzestrzeniania si臋. Dzi臋ki niemu mo偶emy ograniczy膰 wydawanie sporych sum na dystrybucj臋 materia艂u reklamowego. Mo偶emy za to dotrze膰 do bardzo du偶ej ilo艣ci os贸b, zwi臋kszy膰 zasi臋g marki i jej 艣wiadomo艣膰 w艣r贸d 聽klient贸w.

Viral marketing to te偶 艂atwo艣膰 stworzenia reklamy czy jej zlecenie bez du偶ego bud偶etu reklamowego. Obecnie wiele os贸b na rynku zajmuje si臋 tworzeniem takich reklam, wi臋c r贸wnie偶 z tym elementem nie b臋dziemy mieli wi臋kszego problemu.

Wbrew pozorom viral marketing ma te偶 wp艂yw na link building i linkowanie naszej witryny. Je艣li nasza reklama spodoba si臋 widzom, to b臋d膮 oni j膮 poleca膰 mi臋dzy sob膮 na forach, blogach czy serwisach spo艂eczno艣ciowych. Wiele umieszczonych w sieci link贸w do naszej witryny to jeden z element贸w, kt贸ry decyduje o pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Jak zrobi膰 reklam臋 viralow膮?

Tworzenie viral marketingowej reklamy to wbrew pozorom do艣膰 trudne zaj臋cie, kt贸re trzeba wykona膰 perfekcyjnie i mie膰 przemy艣lany szkic. To w艂a艣nie sama idea jest pierwszym elementem, jaki nale偶y stworzy膰. Pomys艂 na reklam臋 powinien by膰 pozytywny, zach臋caj膮cy do sprawdzenia naszej oferty i budzi膰 zainteresowanie reklam膮. Mo偶e by膰 ono wywo艂ane np. podziwem, szokiem, rozbawieniem z zabawnej sytuacji. LG pokaza艂o, 偶e zna si臋 na rzeczy. Zorganizowana i nagrana akcja zyska艂a miliony wy艣wietle艅 i dowiod艂a, 偶e telewizory tej marki naprawd臋 艣wietnie oddaj膮 rzeczywisty obraz.

Czy viral marketing przynosi efekty?

Cz臋sto materia艂y viralowe mog膮 wygl膮da膰 na amatorskie, cho膰 w rzeczywisto艣ci tak nie jest. Warto nagra膰 materia艂 dobr膮 kamer膮, po艣wi臋ci膰 czas na jego monta偶 oraz rzetelne wykonanie scenariusza przed kamer膮. Tylko dobre zaplanowana i wykonana reklama wzbudzi zainteresowanie odbiorc贸w, kt贸rzy s膮 bardzo wymagaj膮cy w dobie wszechobecnych materia艂贸w wideo czy reklam graficznych. Za przyk艂ad 艣wietnej koncepcji mo偶e pos艂u偶y膰 reklama Volvo z udzia艂em Jean-Claude Van Damme鈥檃, kt贸ra zyska艂a bardzo szybk膮 ogromn膮 popularno艣膰.

Marketing viralowy dla ma艂ej firmy?

To naturalne, 偶e zwykle reklamy, kt贸re zyskuj膮 rozg艂os to produkcje du偶ych marek – w ko艅cu to w艂a艣nie ich 艣ledz膮 tysi膮ce oczu klient贸w. Maj膮 dost臋p do wi臋kszych bud偶et贸w i rzeczywi艣cie cz臋艣ciej korzystaj膮 z tego typu rozwi膮za艅. Co nie oznacza, 偶e marketing viralowy jest zarezerwowany wy艂膮cznie dla nich. Pomimo mniejszej grupy odbiorc贸w, dobry materia艂 r贸wnie偶 ma szanse skutecznie rozprzestrzeni膰 si臋 w sieci.

Je艣li jednak nie lubisz ryzykowa膰 bud偶etem i inwestowa膰 w organizacj臋 i nagrywanie ciekawych akcji, jest jeszcze inny spos贸b na szybkie zaistnienie w sieci.

Sposobem na nieco bardziej kontrolowany marketing wirusowy jest stworzenie ciekawej i przydatnej tre艣ci, kt贸ra b臋dzie przekazywana 鈥渮 r膮k do r膮k鈥. Mog膮 by膰 to np. darmowy e-book, przydatne statystyki opatrzone logiem naszej firmy i zawieraj膮ce link do witryny czy ksi膮偶ka kucharska zamiast szokuj膮cego materia艂u z no偶ami Twojej produkcji w g艂贸wnej akcji.

Specjalizuje si臋 w opracowywaniu strategii marki oraz projektowaniu dzia艂a艅 z zakresu komunikacji marketingowej. G艂贸wne obszary jego zainteresowania obejmuj膮 komunikowanie si臋 w Internecie, nowoczesne narz臋dzia promocji, nowe media, 艣wiaty wirtualne oraz gry wideo. Jest cz艂onkiem Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu oraz Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Do艣wiadczenie zawodowe zdobywa艂 podczas pracy w agencjach reklamowych oraz jako niezale偶ny konsultant. Prywatnie zapalony gracz, fan nowinek technologicznych i motoryzacji.

LEAVE A COMMENT