Jak działa marketing wirusowy. Inmarketing

Viral Marketing – czym jest i kiedy warto go stosować?

Marketing wirusowy jest często i chętnie wykorzystywany przez coraz więcej osób w sieci. Jego zalety i skuteczność doceniają też największe marki na rynku. Viral marketing może być też idealnym sposobem na zaistnienie w sieci, promocję swojego produktu oraz proste stworzenie kampanii reklamowej, która zyska rozgłos. Odpowiedzi na pytania, czym jest viral marketing, jakie ma korzyści, jak stworzyć dobrą reklamę viral marketingową znajdziecie poniżej.

Viral marketing — co to jest i jak działa?

Viral marketing to materiał reklamowy, który dzięki swojej oryginalności oraz interesującej formie jest rozpowszechniany w Internecie niczym wirus. Rozpowszechnianie to odbywa się poprzez przekazywanie i udostępnianie naszej reklamy wśród znajomych, która drogą pantoflową dociera do coraz większej liczby odbiorców. Ciekawa i intrygująca, a przede wszystkim budząca emocje treść powoduje, że w krótkim czasie bez dystrybucji materiał jest popularny a nasz produkt czy marka staje się rozpoznawalna.

Viral marketing - działaie. Inmarketing

Co staje się viralem?

Najczęściej materiały viralowe mają postać materiału video, niekiedy grafiki. Jego najmocniejszą stroną jest intrygująca zawartość, która ma budzić emocje u odbiorców. W reklamach tych możemy używać produktów marki, loga czy innej promocji. Jednak nie powinny być one podstawowym przesłaniem a jedynie dodatkiem do innej treści, wydarzenia czy motywu przewodniego. Tego typu reklamy są często stylizowane na amatorskie, choć w rzeczywistości są efektem przemyślanej i rzetelnie wykonanej pracy. Jednak równie często zdarza się, że viralowy efekt jest dziełem przypadku a tak duża popularność i tak pozytywny odbiór nie był zakładany.

Porada: przed opublikowaniem materiału viralowego, który ma rozprzestrzeniać się i promować naszą markę, warto go sprawdzić na mniejszej grupie. Jeśli nie okaże się on sukcesem, zaoszczędzimy sobie negatywnych opinii przy jego rozpowszechnianiu, którego nie będziemy mogli w żaden sposób już powstrzymać. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko negatywnej reklamy do zera, a przy okazji upewnimy się, czy reklama spełnia wymagania odbiorców.

Udostępnianie zajomym viralowych treści. Inmarketing

Korzyści i plusy Viral marketingu

Viral marketing to przede wszystkim plusy. Pierwszym z nich jest oryginalna i ciekawa forma. Przejmujący, intrygujący lub ciekawy materiał w postaci posta lub nagrania będzie z pewnością odbierany pozytywnie. Stosunek potencjalnych klientów do naszej firmy lub produktu będzie bardzo pozytywny a sama kreacja zapadnie w pamięć. Kontrowersja natomiast nie zawsze budzi pozytywny odbiór, ale z kolei wywołuje szum i wzbudza dyskusję – tego typu reklamy są nie tyle szeroko udostępniane, co komentowane przez różne źródła.

Najważniejszym plusem viral marketingu jest jego wirusowy tryb rozprzestrzeniania się. Dzięki niemu bez wydawania sporych sum na dystrybucję materiału reklamowego, możemy dotrzeć do bardzo dużej ilości osób, zwiększyć zasięg marki, spopularyzować ją i zwiększyć świadomość tej marki wśród  klientów.

Viral marketing to też łatwość stworzenia reklamy czy jej zlecenie bez dużego budżetu reklamowego. Obecnie wiele osób na rynku zajmuje się tworzeniem takich reklam, więc również z tym elementem nie będziemy mieli większego problemu.

Wbrew pozorom viral marketing ma też wpływ na link building i linkowanie naszej witryny. Jeśli nasza reklama spodoba się widzom, to będą oni ją polecać między sobą na forach blogach czy serwisach społecznościowych. Wiele umieszczonych w sieci linków do naszej witryny może przyczynić się do jej wyższego pozycjonowania przez Google.

Jak zrobić reklamę viralową?

Tworzenie viral marketingowej reklamy to wbrew pozorom dość trudne zajęcie, które musi być wykonane perfekcyjne i mieć przemyślany szkic. To właśnie sama idea jest pierwszym elementem, jaki należy stworzyć. Pomysł na reklamę powinien być pozytywny, zachęcający do sprawdzenia naszej oferty i budzić zainteresowanie reklamą. Może być ono wywołane np. podziwem, szokiem, rozbawieniem z zabawnej sytuacji. LG pokazało, że zna się na rzeczy – zorganizowana i nagrana akcja zyskała miliony wyświetleń i dowiodła, że telewizory tej marki naprawdę świetnie oddają rzeczywisty obraz.

Czy viral marketing przynosi efekty?

Często materiały viralowe są stylizowane na amatorskie, choć w rzeczywistości tak nie jest. Warto nagrać materiał dobrą kamerą, poświęcić czas na jego montaż oraz rzetelne wykonanie scenariusza przed kamerą. Tylko dobre zaplanowana i wykonana reklama wzbudzi zainteresowanie odbiorców, którzy są bardzo wymagający w dobie wszechobecnych materiałów wideo czy reklam graficznych. Za przykład świetnej koncepcji może posłużyć reklama Volvo z udziałem Jean-Claude Van Damme’a, która zyskała bardzo szybką ogromną popularność.

Marketing viralowy dla małej firmy?

To naturalne, że zwykle reklamy, które zyskują rozgłos to produkcje dużych marek – w końcu to właśnie ich śledzą tysiące oczu klientów. Mają dostęp do większych budżetów i rzeczywiście częściej korzystają z tego typu rozwiązań. Co nie oznacza, że marketing viralowy jest zarezerwowany wyłącznie dla nich. Pomimo mniejszej grupy odbiorców, dobry materiał również ma szanse skutecznie rozprzestrzenić się w sieci.

Jeśli jednak nie lubisz ryzykować budżetem i inwestować w organizację i nagrywanie ciekawych akcji, jest jeszcze inny sposób na szybkie zaistnienie w sieci.

Sposobem na nieco bardziej kontrolowany sposób marketingu wirusowego jest stworzenie ciekawej i przydatnej treści, która będzie przekazywana “z rąk do rąk”. Może być to np. darmowy e-book, przydatne statystyki opatrzone logiem naszej firmy i zawierające link do witryny czy książka kucharska zamiast szokującego materiału z nożami Twojej produkcji w głównej akcji.

Materiały takie, choć nie będą szokowały czy intrygowały będą przekazywane przez wiele osób i w taki sposób nasza reklama będzie się dystrybuowała.

Najkrótszy sposób, aby opisać Olka? Bujna wyobraźnia i nietuzinkowe pomysły! Olek odpowiada za wizualne aspekty w InMarketing. Jest kreatorem konceptów graficznych, tworzy grafiki na social media oraz projektuje oferty. Prywatnie jest fanem filmów animowanych oraz fotografii. Poza tym interesuje się rynkiem piw rzemieślniczych oraz uwielbia testować nowe street food'owe restauracje.

ZOSTAW KOMENTARZ