Od kilku lat stało się już oczywiste – użytkownicy wykorzystują głównie smartfony czy inne urządzenia mobilne do konsumowania treści zamieszczonych w Internecie. Sprzęt zdolny połączyć się z siecią posiada przy sobie już właściwie każdy. Dlatego bardzo ważne jest, aby treści i strony internetowe były responsywne. Co oznacza, że strona jest responsywna lub nie? Zapraszam do zapoznania się z artykułem 🙂

Czym jest responsywna strona WWW?

Jak pokazują dane statystyczne, stosunek osób korzystających z Internetu przy użyciu urządzeń mobilnych jest bardzo wysoki. Według badań z 2020 roku przeprowadzonych przez Gemius, liczba osób przeglądających Internet wyłącznie przy pomocy urządzeń mobilnych stanowiła aż 42% całości ankietowanych. Osoby korzystające z komputerów i telefonów stanowiły 39%. Za to odsetek internautów korzystających tylko z komputerów stacjonarnych lub laptopów wyniósł jedynie 19%. Dobitnie pokazuje to jak istotną sprawą dla firm i przedsiębiorców powinno być odpowiednie przystosowanie swoich stron WWW pod kątem użytkowników mobilnych.

Przeczytaj też: Funkcjonalność i użyteczność strony internetowej

Ale do rzeczy – co oznacza, że strona internetowa jest responsywna? Mówiąc prosto, jeśli witryna jest responsywna to jest w stanie wyświetlać treści w jasny i czytelny sposób niezależnie od tego, na jakim urządzeniu została uruchomiona. Strona wykonana według zasad Responsive Web Design (RWD) powinna być bez problemu w pełni funkcjonalna na ekranie laptopa z rozdzielczością Full HD, ekranie UltraWide o proporcjach 21:9 podłączonym do komputera stacjonarnego czy też smartfonie. Strona nie powinna mieć również problemu z wyświetleniem się na tabletach typu Apple iPad czy telewizorach wyposażonych w SmartTV. Innymi słowy, niezależnie od tego, gdzie i przy pomocy jakiego sprzętu będziemy chcieli odpalić stronę, powinniśmy mieć możliwość zobaczenia jej treści bez najmniejszego problemu – na tym właśnie polega responsywność strony WWW 🙂

Jak sprawdzić czy strona WWW jest responsywna?

Responsywność strony WWW jest bardzo prosta do zweryfikowania. Wystarczy wziąć do ręki swój telefon i sprawdzić czy witryna wyświetla wszystkie treści poprawnie. Ale na co powinno się zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić, czy menu główne oraz sekcja początkowa strony głównej (tzw. sekcja head/sekcja 0) są w pełni funkcjonalne. Należy przeklikać się przez wszystkie możliwe linki znajdujące się w menu, żeby stwierdzić, że każdy z nich daje możliwość przejścia do odpowiadającej podstrony. 

Dużym problemem są często treści graficzne. Jeżeli projekt strony nie przewiduje responsywnego widoku dla urządzeń mobilnych, to zdarza się, że niektóre zdjęcia są ucinane i nie wyświetlają się w swojej pełnej okazałości.

Więcej informacji znajdziesz w artykule: Co to jest UX i jak wpływa na użyteczność strony?

Jeżeli chcemy sprawdzić stronę, która jednocześnie jest sklepem internetowym, bardzo istotne jest, aby zweryfikować czy podstawowe elementy ścieżki klienta są na miejscu. Użytkownik korzystający z telefonu powinien bez problemu móc przejrzeć stronę produktową, dodać zakupy do koszyka, powrócić do dalszych zakupów czy dokonać płatności mobilnej. 

Wciąż bardzo znaczącym segmentem użytkowników są właściciele tabletów. Niestety, jak się okazuje, bardzo wiele firm zapomina o osobach korzystających z iPadów czy tabletów z Androidem. Warto sprawdzić również, jak dana strona wyświetla się na tych właśnie urządzeniach. Jeżeli nie macie pod ręką akurat tabletu, proponuję skorzystać z jednego z wielu narzędzi symulujących odpalenie strony w jednym z wielu wybranych urządzeń. Jednym z nich może być nawet przeglądarka oparta o Chromium (Chrome, Opera, Edge). 

Aby sprawdzić, czy witryna jest responsywna we własnej przeglądarce należy na otwartej stronie kliknąć prawym przyciskiem myszy w jakikolwiek element strony i nacisnąć przycisk “Zbadaj element”.

Responsywność strony WWW jak sprawdzić?

Po skorzystaniu z tej opcji powinien pojawić się nam kod strony, jednak nie on jest w tym przypadku najważniejszy. Gdy wciśniemy mały przycisk okraszony ikoną telefonu i tabletu, pojawi nam się kolejne okno, w którym będziemy mogli swobodnie wybrać urządzenie, które chcemy zasymulować.

Responsywność stron internetowych
Responsywność strony www
Jak sprawdzić responsywność?

Nie jest to rozwiązanie idealne, ale powinno pomóc w sprawdzeniu czy wybrana strona dostosowuje się w odpowiedni sposób do urządzeń o innych rozdzielczościach i proporcjach ekranu.

Responsywność strony WWW – czy to ważne, żeby strona była responsywna?

Dlaczego tak dużo się teraz mówi o responsywności stron internetowych? Z jakiego powodu to takie ważne? Wspomniałem na wstępie o tym, ile procent użytkowników w tej chwili korzysta z urządzeń mobilnych. Ignorowanie potrzeb tak dużej grupy internautów bezpośrednio może przełożyć się na to czy stronie WWW uda się osiągnąć założone cele. 

Jeżeli na przykład formularz kontaktowy na Twojej stronie w wersji mobilnej wyświetla się z błędami lub nie działa wcale, możesz się spodziewać, że niektórzy nawet zainteresowani użytkownicy nie podejmą próby kontaktu z Tobą. To samo tyczy się sklepów e-commerce. Jeżeli strona nie ułatwia zakupu użytkownikowi – zdecydowanie wpłynie to na ilość sprzedaży w sklepie. Jeśli nie wiesz, jak o to zadbać, przeczytaj nasz artykuł: Nawigacja na stronie – jak to robić lepiej?

Warto na pewno też sprawdzić jacy użytkownicy głównie korzystają z Twojej strony WWW. Możesz to zweryfikować przy pomocy narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics. Dzięki tego typu oprogramowaniu można w łatwy sposób sprawdzić, ile osób przegląda stronę średnio w miesiącu, jakie strony użytkownicy przeglądają najchętniej, skąd pochodzą, a także z jakiego urządzenia korzystają. Więcej na temat tworzenia stron internetowych znajdziesz w innych naszych wpisach:

A jeśli potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu responsywnej strony internetowej, napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Pomożemy Ci stworzyć stronę WWW, która spełni oczekiwania Twoje i użytkowników strony.