Grupa docelowa klient贸w a efektywna reklama Google Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlogGrupa docelowa klient贸w a efektywna reklama Google

Grupa docelowa klient贸w a efektywna reklama Google

Grupy u偶ytkownik贸w Google o konkretnych zainteresowaniach s膮 nazywane odbiorcami. Z odbiorc贸w korzystamy wtedy, kiedy chcemy doprecyzowa膰 kierowanie naszych reklam lub analizowa膰 aktywno艣膰 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy klikaj膮 w nasze reklamy. Grupy odbiorc贸w lub grupy docelowe nie s膮 wymogiem w przypadku wi臋kszo艣ci archetyp贸w kampanii w Google ADS, lecz istniej膮 kampanie, kt贸re nie wystartuj膮 bez wyselekcjonowanej grupy potencjalnych klient贸w. Grupa docelowa kampanii reklamowej mo偶e nas wspiera膰 lub troch臋 zaszkodzi膰, je艣li jest 藕le skonfigurowana. 

Czym jest grupa odbiorc贸w?

Odbiorcy to u偶ytkownicy Google, kt贸rzy przez czas korzystania z wyszukiwarki Google lub innych aplikacji nazbierali tak zwane tagi. W skr贸cie, tagi to podzia艂 klient贸w na grupy. Przyk艂adowo, je艣li szukasz gad偶et贸w dla pieska, jeste艣 przydzielony do 鈥渨ielbicieli zwierz膮t鈥. Gdy szukasz mechanika dla marki Renault, stajesz si臋 wielbicielem Renault itd.聽Je艣li natomiast drogi czytelniku b膮d藕 czytelniczko jeste艣 zainteresowany/a sprawdzeniem, do kt贸rej grupy klient贸w nale偶ysz, przeczytaj ten miniporadnik.

Wejd藕 na Google, a nast臋pnie zaloguj si臋 na swoje konto Google (je艣li go nie masz, nie doko艅czysz procesu).

  • Kliknij 9 kropeczek obok twojego avatara, w prawym g贸rnym naro偶niku;
  • kliknij w 鈥淜onto鈥;

logowanie google
ustawienia reklam google

  • I tutaj mo偶emy przegl膮da膰 nasze grupy;
  • koniec mini poradnika 馃檪

Jak mog臋 skorzysta膰 z grup odbiorc贸w?

Grupy docelowe klient贸w mo偶emy doda膰 praktycznie wsz臋dzie. Jak wspomnia艂em, pewne kampanie wymagaj膮 odbiorc贸w od pocz臋cia kampanii w kreatorze.聽

Zaczniemy od najbardziej skomplikowanej listy odbiorc贸w. B臋dzie to lista remarketingowa (co to jest remarketing w Google Ads i jak go wykorzysta膰?), czyli powr贸t do os贸b, kt贸re ju偶 si臋 z nami spotka艂y (wesz艂y gdzie艣 na stron臋, co艣 klikn臋艂y, mo偶e kupi艂y itd.). List臋 mo偶emy stworzy膰 w Google Analytics, lecz wymaga ona 鈥渕ostu鈥 pomi臋dzy stron膮 WWW a analityk膮 i Google ADS.

Skoro jeste艣my w sekcji kreowania odbiorc贸w, poruszymy temat 鈥Niestandardowych odbiorc贸w鈥. Te listy mo偶emy stworzy膰 w nast臋puj膮cy spos贸b:

  • Wchodzimy do naszego Google ADS, w prawym g贸rnym naro偶niku klikamy 鈥淣arz臋dzia I Ustawienia鈥;
  • Po klikni臋ciu wybieramy 鈥淶arz膮dzanie odbiorcami鈥 – druga kolumna od lewej;
grupy docelowe klient贸w google
  • Przechodzimy do 鈥渘iestandardowi odbiorcy鈥 i klikamy niebieski plusik.
grupy docelowe klient贸w niestandardowi odbiorcy

I tutaj polegamy na naszej kreatywno艣ci oraz umiej臋tno艣ciach dedukcji, bo musimy przemy艣le膰, kto b臋dzie klika艂 w nasze reklamy. Potem powiem Wam, jak t臋 niestandardow膮 grup臋 po艂膮czy膰 z kampani膮.聽

Jak mog臋 przydzieli膰 odbiorc贸w bez tworzenia jaki艣 dziwnych niestandardowych grup? Ju偶 odpowiadam! Przedstawi臋 ten proces na najbardziej podstawowej kampanii, czyli kampanii tekstowej.聽

Najpierw klikamy na nasz膮 kampani臋 i z paska nawigacji po lewej wybieramy 鈥淥dbiorcy鈥:

ustawianie odbiorc贸w

Tutaj spotkamy si臋 z pierwszym wyborem – czy chcemy obserwowa膰 czy mo偶e kierowa膰? R贸偶nica jest nast臋puj膮ca:聽

Obserwacja pozwala dos艂ownie obserwowa膰 kto widzia艂, klika艂 i konwertowa艂 z wyselekcjonowanych przez nas grup. Nie ograniczamy naszych zasi臋g贸w. Je艣li chcemy ogranicza膰 zasi臋g i by膰 bardziej precyzyjni z naszymi reklamami, to nie osi膮gniemy tego celu z obserwacj膮 – do tego s艂u偶y kierowanie.

Kierowanie jest przeciwie艅stwem obserwacji i dzia艂a w ten spos贸b – 鈥減okazuj reklamy wybranym przeze mnie grupom odbiorc贸w鈥. Kierowanie jest absolutn膮 podstaw膮, je艣li chodzi o reklamy graficzne (w sieci reklamowej), poniewa偶 je艣li nie skonfigurujemy kierowania, to nasze kreacje pojawi膮 si臋 absolutnie wsz臋dzie.

Tutaj wi臋cej wiedzy od samego Google 

Jak okre艣li膰 grup臋 docelow膮?

Tutaj w gr臋 wchodzi nasza wiedza. Sami musimy wiedzie膰 lub chocia偶 mie膰 troch臋 wiedzy na temat tego, kto mo偶e by膰 naszym klientem. Kiedy zaczniemy dobiera膰 odbiorc贸w z list Google, pami臋tajmy o tym, 偶e grupy mo偶na bez problemu modyfikowa膰.

Po przeprowadzeniu analizy grupy docelowej mo偶emy doj艣膰 do wniosk贸w, czy warto dalej ich obserwowa膰 lub czy warto kierowa膰 na t臋 grup臋 reklamy. Wszystko zale偶y od naszych umiej臋tno艣ci analitycznych i dedukcji, poniewa偶 nie ma narz臋dzia do okre艣lania grupy docelowej za nas.

Przeczytaj te偶: Jak analizowa膰 grup臋 docelow膮, czyli kim s膮 Twoi odbiorcy?

Jak wybiera膰 odpowiednie grupy docelowe klient贸w?

Najprostsz膮 metod膮, kt贸ra niestety potrafi zaj膮膰 chwil臋, jest przegl膮danie (przeklikiwanie) grup potencjalnych klient贸w. Z czasem dobieranie odbiorc贸w t膮 metod膮 stanie si臋 b艂yskawiczne, poniewa偶 zapami臋tamy gdzie i co mo偶emy znale藕膰. Pami臋tajcie tylko, by przypadkiem nie wybra膰 kierowania na odbiorc贸w, je艣li nie mamy pewno艣ci, 偶e wybrane grupy b臋d膮 klika膰 w nasze reklamy. Na pocz膮tek obserwacja, a potem nale偶y przestawi膰 na kierowanie.

Jak analizowa膰 wybrane grupy docelowe?

To Bardzo prosty proces i wyt艂umacz臋 go na przyk艂adzie prostej kampanii tekstowej. Proces ten pokrywa si臋 z wi臋kszo艣ci膮 archetyp贸w dost臋pnych kampanii w Google ADS.

Klikamy w kampanie i patrzymy na lew膮 kraw臋d藕 ekranu na nawigacj臋.

Wybieramy 鈥淥dbiorcy鈥:

jak analizowa膰 grupy docelowe klient贸w

Jak widzicie, pojawi艂a si臋 jedna grupa odbiorc贸w. Obserwujemy ich i dodatkowo zwi臋kszamy stawk臋 za klikni臋cie, je艣li osoba z tej grupy zainicjuje jedn膮 z naszych reklam. W skr贸cie: uruchomiamy kampani臋, przydzielamy odbiorc贸w, dajmy troch臋 czasu na zebranie danych i nast臋pnie decydujemy, jak zwi臋kszamy stawki oraz czy warto przestawi膰 si臋 na kierowanie.

Masz ju偶 wybrane grupy docelowe klient贸w? Dowiedz si臋 wi臋cej o efektywnym tworzeniu reklam Google: TU oraz TU!

Potrzebujesz wsparcia w kampaniach Google Ads? Napisz do nas na hello@inmarketing.pl! 馃檪

Patryk jest naszym specjalist膮 PPC, kt贸ry tak偶e zajmuj臋 si臋 analizami UX oraz projektami stron WWW, we wszystko wk艂ada 101% swoich si艂. 艢wietnie zorganizowany, co wi臋cej spragniony wiedzy. Absolwent Du艅skiej uczelni Business Academy Aarhus. Jego zainteresowania zawodowe skupiaj膮 si臋 na projektowaniu UX, zwinnych metodach zarz膮dzania projektami oraz p艂atnymi reklamami w systemie Google. W wolnym czasie Patryk po艣wi臋ca si臋 swojej najwi臋kszej pasji, czyli modelarstwu, kt贸rym zajmuje si臋 od 贸smego roku 偶ycia. Patryk gra tak偶e w gry komputerowe, jego ulubionym gatunkiem s膮 gry RPG.

LEAVE A COMMENT