Jak efektywnie prowadzi膰 kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google? Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlogJak efektywnie prowadzi膰 kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google?

Jak efektywnie prowadzi膰 kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google?

Trudno jest zaprzeczy膰, 偶e to Google zdominowa艂 rynek wyszukiwarek. W Polsce Google przej膮艂 97% wszystkich wyszukiwa艅, zostawiaj膮c konkurencj臋 daleko w tyle. Reklamy w najpopularniejszej i wed艂ug wielu jedynej s艂usznej wyszukiwarce maj膮 pewien cel, mianowicie 鈥淥dpowiadaj膮 na wezwanie wtedy, kiedy s膮 potrzebne鈥.聽W tym artykule t艂umaczymy, jaka powinna by膰 reklama w wyszukiwarce Google oraz jak prowadzi膰 kampanie, aby dzia艂ania reklamowe by艂y efektywne.

Reklama w wyszukiwarce Google – pocz膮tek przygody

Zak艂adamy, 偶e ju偶 posiadasz stron臋 internetow膮 oraz swoje konto Google Ads. Je艣li nie, zapraszamy na g艂贸wn膮 stron臋 Google Ads – tam przejdziesz przez proces za艂o偶enia swojego nowego konta.

Og贸lne zasady dzia艂ania w Google Ads

Zasada 1

Google zawsze b臋dzie chcia艂 od Ciebie wi臋cej pieni臋dzy.

Bud偶et google ads

By膰 mo偶e ju偶 widzia艂e艣 tak膮 informacj臋 przy jednej ze swoich kampanii. W skr贸cie, ten komunikat oznacza: 鈥淗ej, twoje reklamy si臋 wy艣wietlaj膮 oraz u偶ytkownicy w nie klikaj膮, ALE je艣li dasz nam wi臋cej pieni臋dzy, tych wy艣wietle艅 i klikni臋膰 b臋dzie wi臋cej!鈥

Ale spokojnie. Twoje reklamy dzia艂aj膮 i nic si臋 nie popsu艂o 馃檪

Zasada 2

Nie korzystaj z archetyp贸w Google podczas tworzenia kampanii. Jak wspomina艂em wcze艣niej, Google regularnie b臋dzie pr贸bowa膰 zabra膰 wi臋cej naszych pieni臋dzy.

reklama w wyszukiwarce google

Absolutnie zawsze tw贸rz kampani臋 bez podpowiedzi, by uzyska膰 jak najwi臋ksz膮 kontrol臋 nad jej ustawieniami. 

Zasada 3

S艂owa kluczowe to serce ka偶dego konta Google Ads, dlatego nale偶y po艣wi臋ca膰 im najwi臋cej uwagi i troski. W dalszej cz臋艣ci artyku艂u opiszemy, jak wybiera膰 s艂owa kluczowe oraz jak je wyklucza膰, 偶eby reklamy w wyszukiwarce by艂y dobrze przygotowane.

Zasada 4

B膮d藕 mi艂y dla support鈥檜 Google. Nie raz natrafisz na jaki艣 problem, b艂膮d z pobraniem p艂atno艣ci czy ograniczenia reklam. Zesp贸艂 wsparcia pom贸g艂 mi nie raz, wi臋c traktuj pracownik贸w tak, jak Ty chcesz by膰 traktowany – z szacunkiem.

Kampanie w wyszukiwarce

Reklama w wyszukiwarce Google to najbardziej podstawowa forma reklamy w 艣wiecie Google i jednocze艣nie najbardziej przydatna dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy wiedz膮, czego chc膮. Jak wspomina艂em wcze艣niej, reklamy w wyszukiwarce odpowiadaj膮 na wezwanie, czyli obieramy sobie na cel konwertowanie u偶ytkownik贸w, kt贸rzy posiadaj膮 ju偶 jak膮艣 wiedz臋 o swoich potrzebach.

Poznaj s艂owa kluczowe

S艂owa kluczowe to serce ka偶dego konta Google Ads. Nawet je艣li teksty naszych reklam s膮 艣rednie, to bez dobrze dobranych s艂贸w kluczowych konto nie b臋dzie przynosi艂o dobrych rezultat贸w.

Do ich szukania mo偶emy wykorzysta膰 darmowe narz臋dzie od Google, czyli Planer S艂贸w kluczowych.

s艂owa kluczowe

Kierujemy si臋 do Poznaj s艂owa kluczowe

poznaj nowe s艂owa kluczowe

W tym miejscu mo偶emy zacz膮膰 wpisywa膰 s艂owa kluczowe, kt贸re wpad艂y nam do g艂owy oraz te, kt贸re wpisali艣my do przegl膮darki, aby zobaczy膰, na co wy艣wietla si臋 nasza konkurencja. We藕 pod uwag臋 informacje takie jak 艣rednia ilo艣膰 wyszuka艅 na miesi膮c oraz ceny za pozycj臋 w wynikach.

Zdefiniuj, gdzie chcesz si臋 reklamowa膰

Musisz wiedzie膰, gdzie chcesz si臋 reklamowa膰, a kiedy to ustalisz, zadaj sobie pytanie: 鈥淐zy mnie na to sta膰?鈥.聽

Zak艂adaj膮c, 偶e prowadzisz warsztat samochodowy w wi臋kszym mie艣cie, to konkurencji jest du偶o, a ty masz 1000 z艂 na miesi膮c do wykorzystania. Na pewno sam nie chcia艂by艣 jecha膰 na drugi koniec, je艣li mo偶esz skorzysta膰 z identycznej us艂ugi w pobli偶u, wi臋c sprawd藕, gdzie jest konkurencja i postaraj si臋 odgadn膮膰, gdzie s膮 ich potencjalni klienci. Pomy艣l te偶, gdzie mog膮 znajdowa膰 si臋 Twoi.

Harmonogramy

Domy艣lnie, je艣li tego nie ustawimy, Google pozwoli, by nasza kampania dzia艂a艂a 7 dni w tygodniu przez ca艂膮 dob臋. W przypadku sklep贸w e-commercowych nie ma to wi臋kszego znaczenia, bo cz艂owiek nie jest potrzebny, 偶eby obs艂u偶y膰 czyje艣 zakupy o czwartej nad ranem w sobot臋. Sytuacja wygl膮da inaczej, kiedy to cz艂owiek jest potrzebny do obs艂ugi.

Wcielmy si臋 we w艂a艣cicielk臋 biura ksi臋gowego, dzia艂aj膮cego od poniedzia艂ku do pi膮tku, od 8 do 16. Je艣li nie jeste艣my w stanie nikogo obs艂u偶y膰 po zamkni臋ciu, nie ma sensu si臋 reklamowa膰, poniewa偶 nie istnieje wielu u偶ytkownik贸w, kt贸rzy dodadz膮 stron臋 do zak艂adek i kolejnego dnia si臋 do nas odezw膮.聽

Demografia

Domy艣lnie Google bierze pod uwag臋 wszystkie grupy wiekowe, jest ich siedem:

  • 18 – 24
  • 25 – 34
  • 35 – 44
  • 45 -54
  • 55 – 64
  • 65+
  • Nieznana

Nie ma niestety prostej odpowiedzi na pytanie 鈥淜ogo powinienem/powinnam targetowa膰?鈥. Mamy jednak kilka sugestii, jak si臋 za to zabra膰.

Zawsze staraj si臋 wykluczy膰 grup臋 Nieznana, bo s膮 to po prostu dzieci. Druga sugestia to obserwacja Twoich klient贸w, z kt贸rymi mia艂e艣 ju偶 styczno艣膰. Kto odwiedza Tw贸j salon kosmetyczny? W jakim wieku s膮 te kobiety? Szukaj wskaz贸wek wsz臋dzie tam, gdzie mo偶esz – nawet prosty e-mail od Kasia1990@gmail.com mo偶e sugerowa膰 wiek osoby, kt贸ra do nas napisa艂a. T臋 wiedz臋 mo偶esz wykorzysta膰 do stworzenia reklamy w wyszukiwarce.

Tekst

Ka偶da reklama w wyszukiwarce Google wymaga tekstu. Nag艂贸wki oraz opisy reklam posiadaj膮 limity ilo艣ci znak贸w do wprowadzenia, w kolejno艣ci 30 i 90 znak贸w. Nie jest to wiele bior膮c pod uwag臋 d艂ugo艣膰 polskich s艂贸w, lecz musimy z tym pracowa膰.

Co wa偶ne, zach臋camy nag艂贸wkami, natomiast opisy nie przyci膮gn膮 nam klient贸w – potwierdza to wielu specjalist贸w Google Ads. Zawsze pami臋taj, 偶e warto zach臋ci膰 kogo艣 s艂owami 鈥渟prawd藕鈥, 鈥渨ypr贸buj鈥, 鈥減rzekonaj si臋鈥. Jest to tak zwane wezwanie do dzia艂ania. Pami臋tajcie, aby dostosowa膰 tekst do Waszej marki. Je艣li jeste艣cie 鈥減owa偶n膮鈥 firm膮, zdecydujcie si臋 na komunikaty brzmi膮ce oficjalnie.聽

S艂owa kluczowe – jak je wybiera膰?

Wspomina艂em wcze艣niej, 偶e s艂owa kluczowe to najistotniejszy element, bez kt贸rego nie mo偶e si臋 obej艣膰 reklama w wyszukiwarce Google. Istnieje pi臋膰 kategorii do kt贸rych mo偶emy przyporz膮dkowa膰 nasz s艂owa.

Broad search

Najbardziej szerokie (trafiaj膮 do ka偶dej osoby), nieprecyzyjne, ma艂o warto艣ciowe wej艣cia na nasz膮 witryn臋.

S艂owo kluczowe: czapki damskie

Na co mo偶emy si臋 wy艣wietli膰: kup czapki damskie, odzie偶 dla kobiet, zimowe okrycie g艂owy dla kobiet.

Jak widzisz, wyniki potrafi膮 by膰 szerokie i wskazywa膰 na produkty b膮d藕 us艂ugi, kt贸rych Ty nawet nie oferujesz, przez co mo偶esz wprowadzi膰 kogo艣 w b艂膮d. Jaki jest wi臋c sens korzystania z Broad search? Odpowiemy w sekcji Negative Match.

Phrase Match

Mniej szerokie w por贸wnaniu do Broad Search, bardziej precyzyjne, wi臋cej warto艣ciowych wej艣膰 na witryn臋.

S艂owo kluczowe: 鈥渃zapki damskie鈥

Na co mo偶emy si臋 wy艣wietli膰: niebieskie czapki damskie, kup czapki damskie, czapki damskie wyprzeda偶.

Exact Match

Dos艂ownie przeciwie艅stwo Broad Search. Najwi臋ksza precyzja ze wszystkich dost臋pnych typ贸w s艂贸w kluczowych. Twoja reklama pojawi si臋 na zapytania o tym samym znaczeniu.

S艂owo kluczowe: [czapki damskie]

Na jakie zapytanie mo偶emy si臋 wy艣wietli膰: damskie czapki, damskie czapka, czapki dla kobiet.

Negative Match

Ten spos贸b wymaga wyt艂umaczenia na przyk艂adzie 馃檪

Prowadzisz warsztat samochodowy i specjalizujesz si臋 w trzech markach. Za艂贸偶my, 偶e jest to Toyota, Volkswagen i Skoda. Wiesz, 偶e Twoje umiej臋tno艣ci pozwalaj膮 na naprawienie wszystkich  modeli wymienionych marek, lecz nie masz poj臋cia, jak pracowa膰 z innymi autami. Widzisz, 偶e Twoje reklamy wy艣wietlaj膮 si臋 na zapytania takie jak 鈥渘aprawa renault鈥, wi臋c postanawiasz wykluczy膰 s艂owo 鈥渞enault鈥. Ale jak mo偶na przewidzie膰, co ludzie wpisuj膮 w wyszukiwark臋? 

Tutaj mo偶e Ci pom贸c Broad Search, kt贸ry zbierze dla Ciebie infromacje o tym, na co Google wy艣wietla Twoje reklamy. Dzi臋ki temu wykluczysz wszystko, co nie pasuje do Twojej dzia艂alno艣ci.

Reklama w wyszukiwarce Google – odbiorcy i obserwacja

Nasza grupa odbiorc贸w jest bardzo wa偶na (TUTAJ dowiesz si臋, jak j膮 analizowa膰). Istotnym elementem ka偶dej kampanii jest umiej臋tno艣膰 obserwacji oraz wyci膮gania wniosk贸w. Na szcz臋艣cie nie musimy zgadywa膰, kto i z jakiej grupy klika w nasze reklamy. Google Ads jest w stanie zbiera膰 te dane za nas, ALE musimy ustawi膰 odbiorc贸w r臋cznie.聽

Klikamy Odbiorcy w pionowej nawigacji po lewej stronie ekranu i naszym oczom uka偶e si臋 to:

reklama w wyszukiwarce google - obserwacja

Podobnie jak Google, zalecamy skorzystanie z Obserwacja, 偶eby zrozumie膰, jak ta funkcja dzia艂a i do kogo trafiaj膮 nasze reklamy zanim ustawimy Kierowanie. Wewn膮trz konfiguratora wybierzecie kilka, by膰 mo偶e kilkana艣cie, parametr贸w obserwacji. Po czasie b臋dziecie w stanie wyci膮ga膰 wnioski na temat tego, kto klika w Wasze reklamy 馃檪聽

Te informacje mo偶ecie wykorzysta膰 poprzez przekazanie na jedn膮 grup臋 odbiorc贸w wi臋cej pieni臋dzy b膮d藕 wykluczenie grupy, kt贸ra najzwyczajniej nie kupi danych towar贸w lub us艂ug.

Wynik jako艣ci Quality Score

Ka偶de u偶yte przez nas s艂owo kluczowe po czasie otrzyma wynik jako艣ci. Kr贸tko o tym, czym on jest.聽

Ka偶da reklama w wyszukiwarce Google b臋dzie wzywana do pokazania si臋, kiedy to u偶ytkownik wpisze co艣 i wci艣nie enter. Google nie zwraca uwagi tylko na to, ile jeste艣my w stanie zap艂aci膰 za klikni臋cie, ale tak偶e na to, jak zawarto艣膰 reklamy pokrywa si臋 z zawarto艣ci膮 strony internetowej, na kt贸r膮 wysy艂amy u偶ytkownika. Je艣li nasze reklamy m贸wi臋 jedno, a strona WWW co艣 innego, to ucierpi nasz portfel. 

Reklama w wyszukiwarce Google – grupy reklam聽

Ka偶da z naszych kampanii ostatecznie zostanie wype艂niona tak zwanymi grupami reklam, kt贸re s膮 pojemnikami na nasze s艂owa kluczowe. Sugerujemy, by nigdy nie wciska膰 i nie miesza膰 wszystkich s艂贸w kluczowych w jednej grupie. Grupy reklam pozwalaj膮 nam na schludn膮 organizacj臋 konta Ads, bo ka偶de s艂owo kluczowe i warianty tego s艂owa otrzymuj膮 sw贸j w艂asny domek a my wiemy, gdzie je znale藕膰. 

Taki porz膮dek jest du偶ym u艂atwieniem. Za艂贸偶my, 偶e s艂owa kluczowe w dw贸ch grupach s膮 absolutnie 艣wietne, u偶ytkownicy je klikaj膮 i si臋 konwertuj膮. Dobrym rozwi膮zaniem jest skopiowanie tych dw贸ch grup reklamowych do nowej kampanii i przekazanie im w艂asnego bud偶etu. 

Rozszerzenia reklam

Nasze kampanie reklamowe w wyszukiwarce mog膮 otrzyma膰 dodatkowe elementy, kt贸re zw膮 si臋 rozszerzeniami. Nie b臋dziemy omawia膰 wszystkich, ale za to opiszemy, kt贸re dobrze wsp贸艂graj膮 z reklamami w wyszukiwarce.

rozszerzanie reklam goole

Link do podstron

Jak nazwa wskazuje, rozszerzenie pozwala nam doda膰 dodatkowe linki prowadz膮ce do podstron strony WWW. Linki pojawi膮 si臋 pod opisami naszej reklamy, a celem jest zaj臋cie wi臋kszej ilo艣ci miejsca na ekranie wynik贸w. Im jeste艣my wi臋ksi, tym pro艣ciej nas zauwa偶y膰.

Rozszerzenie obja艣nie艅

Kolejny po偶yteczny dodatek wy艣wietlany pod opisem naszej reklamy. Mo偶e wygl膮da膰 nast臋puj膮co:

reklamy google

Telefon

Najbardziej podstawowe rozszerzenie, jakiego mo偶emy u偶y膰 dla naszych reklam. Nasz numer wy艣wietli si臋 delikatnie na prawo od adresu WWW. Za艂贸偶my, 偶e prowadzisz restauracj臋. Je艣li u偶ytkownik zauwa偶y Twoj膮 reklam臋, mo偶e w ni膮 klikn膮膰 lub wys艂a膰 numer telefonu na sw贸j telefon i zadzwoni膰 od razu. 

Lokalizacja

Dosy膰 proste rozszerzenie – adres wy艣wietli si臋 po prostu pod opisem reklamy. Jest to przydatne, je艣li us艂ugi musz膮 zosta膰 wykonane w konkretnym miejscu pracy, przyk艂adowo warsztacie samochodowym.

Jak optymalizowa膰 reklamy w wyszukiwarce?

Nie musisz codziennie sprawdza膰 swojego konta reklamowego. Sugerujemy interwa艂y trzydniowe. Sprawd藕, czy Tw贸j dzienny bud偶et si臋 wydaje i czy wystarczy Ci pieni臋dzy na okres, kt贸ry sobie wyznaczy艂e艣. Na poziomie konta mo偶emy tak偶e sprawdza膰, na jakie zapytania wy艣wietli艂a si臋 nasza reklama w wyszukiwarce Google – musimy podj膮膰 decyzj臋, czy chcemy je wyklucza膰, czy mo偶e dodawa膰 do naszej listy s艂贸w kluczowych. Pami臋taj, 偶e s艂owa kluczowe s膮 fundamentem ka偶dej kampanii w wyszukiwarce. Obserwacja odbiorc贸w po czasie dostarczy Ci informacji o tym, kto klika w reklamy, a to u艂atwi Ci ich kierowanie.

Chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o tworzeniu kampanii? Zapraszamy do przeczytania innych artyku艂贸w na naszym blogu! Skuteczna optymalizacja kampanii Google Ads 鈥 na co zwr贸ci膰 uwag臋? oraz Skuteczna reklama Google Ads. Jak tworzy膰 efektywne reklamy? to prawdziwa kopalnia wiedzy na ten temat 馃檪

Patryk jest naszym specjalist膮 PPC, kt贸ry tak偶e zajmuj臋 si臋 analizami UX oraz projektami stron WWW, we wszystko wk艂ada 101% swoich si艂. 艢wietnie zorganizowany, co wi臋cej spragniony wiedzy. Absolwent Du艅skiej uczelni Business Academy Aarhus. Jego zainteresowania zawodowe skupiaj膮 si臋 na projektowaniu UX, zwinnych metodach zarz膮dzania projektami oraz p艂atnymi reklamami w systemie Google. W wolnym czasie Patryk po艣wi臋ca si臋 swojej najwi臋kszej pasji, czyli modelarstwu, kt贸rym zajmuje si臋 od 贸smego roku 偶ycia. Patryk gra tak偶e w gry komputerowe, jego ulubionym gatunkiem s膮 gry RPG.

LEAVE A COMMENT