System reklamowy jest bardzo złożony i może się zdarzyć, że mimo bardzo przemyślanej kreacji, nasza reklama zostanie odrzucona. Powód nie zawsze jest jednak oczywisty, tak samo jak kroki, które powinniśmy w takim wypadku podjąć. Co zrobić, jeśli Facebook odrzucił reklamę?

Weryfikacja reklam 

Od tego wszystko się zaczyna. Jeśli Facebook odrzucił reklamę, może to oznaczać, że nie była zgodna z zasadami zamieszczania reklam. Przed emisją, jest ona bowiem weryfikowana, a cały proces trwa do 24 godzin (choć nierzadko zdarza się, że zostaje on przedłużony). Podczas weryfikacji sprawdzana jest treść na stronie docelowej, obraz, tekst, opcje targetowanie i prezentacja. Przykładowo, jeżeli strona nie działa poprawnie – reklama prawdopodobnie nie zostanie zatwierdzona.

Taka weryfikacja jest znacznym utrudnieniem, jednak można starać się uniknąć blokady kampanii. Facebook jasno przedstawia materiały zabronione, które z pewnością nie zostaną zaakceptowane. Przede wszystkim reklamy nie mogą naruszać standardów społeczności Facebooka (szerzej opisanych pod tym linkiem https://www.facebook.com/communitystandards/).

Analogicznie działa to też na serwisie Instagram. Tam nie mogą one zaburzać zasad społeczności Instagrama (zasady znajdziesz tutaj https://help.instagram.com/477434105621119/). 

Facebook odrzucił reklamę – co robić?

Jeśli Facebook odrzucił reklamę, koniecznie sprawdź czy Twój produkt nie należy do materiałów zabronionych przez Facebooka, lub czy nie jest objęty ograniczeniami. Nie można reklamować usług czy działań sprzecznych z prawem. Co istotne, reklamy skierowane do niepełnoletnich nie mogą promować treści nieodpowiednich dla tej grupy wiekowej.

Reklamy pod żadnym względem nie mogą też dyskryminować osób, promować sprzedaży i użytkowania wyrobów tytoniowych, a także akcesoriów z tym związanych. Facebook oczywiście zabrania również promowania narkotyków, niebezpiecznych suplementów, broni, usług dla dorosłych czy sprzedaży części ciał. A tych wytycznych jest znacznie więcej…

Facebook odrzucił reklamę – jakie są przyczyny?

Obostrzenia produktowe

Reklamodawcy środków antykoncepcyjnych też muszą zmierzyć się z utrudnieniami. Facebook wprowadził obostrzenia mówiące o tym, że reklamy muszą koncentrować się na antykoncepcyjnych właściwościach produktu, a nie na przyjemności seksualnej. Dodatkowo żadne reklamy nie mogą zawierać treści przeznaczonych dla osób dorosłych, czyli nagości, treści nacechowanych seksualnie czy prowokująco. 

Facebook w zasadach dotyczących reklam, przedstawia też materiały objęte ograniczeniami, jak na przykład promowanie alkoholu (zapoznaj się z naszym artykułem na ten temat – Reklama alkoholu – kiedy jest legalna i na co zwrócić uwagę?). Obostrzeniom podlegają między innymi usługi wymagające subskrypcji, apteki internetowe, leki dostępne bez recepty, zabiegi medycyny estetycznej czy reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów lub polityki. 

Targetowanie

Jednak nie musisz sprzedawać kontrowersyjnego produktu, aby Facebook nie zatwierdził Twojej reklamy. Należy zwrócić uwagę na ograniczenia w copy oraz w grafikach. Podczas ustawiania kampanii, przygotowujemy też targetowanie – na przykład w przypadku sprzedaży kursu dla osób starszych wybieramy wiek powyżej 60 lat. Jednak w copy nie możemy napisać “ poznaj innych seniorów! “, bo wtedy reklama na pewno zostanie zablokowana.

Dzieje się tak dlatego, że Facebook nie pozwala zawierać w copy treści przypisujących lub sugerujących cech osobowych, a używanie słowa “inne” w odniesieniu do cech osobowych jest zabronione. Natomiast copy o treści “Poznaj seniorów” Facebook chętnie przyjmie. Koniecznie sprawdź, czy nie popełniłeś tego błędu!

Jesteś dietetykiem lub trenerem personalnym? Pamiętaj, że reklamując się na Facebooku, zabronione są obrazy typu “przed i po”. Treści reklamowe nie mogą sugerować negatywnej samooceny.

Reklamodawcy muszą brać pod uwagę także warunki korzystania z grup niestandardowych odbiorców, które pozwalają stworzyć grupę z wykorzystaniem adresów e-mail oraz numerów telefonów. Wszystkie warunki, przedstawione są pod tym linkiem: https://www.facebook.com/ads/manage/customaudiences/

Tekst na grafikach

Zgodnie z danymi podanymi przez Facebooka, obrazy zawierające mniej niż 20% tekstu są skuteczniejsze. Z tego powodu, reklamy poddawane są procedurze zatwierdzania, która polega na sprawdzeniu ilości tekstu na obrazie wykorzystanym w danej reklamie. Jeśli zależy Ci na tym, żeby na grafice znalazł się tekst – staraj się ograniczyć go do minimum. Zbyt duża jego ilość, może sprawić, że reklama nie zostanie wyemitowana lub dotrze do mniejszej ilości odbiorców. 

Weryfikacja zależy też od ilości wykorzystanych grafik. W przypadku reklamy w formie pojedynczego obrazu, weryfikowany jest właśnie on. A w reklamach karuzelowych, sprawdzany jest każdy z nich. Wynika z tego, że nawet jeśli jeden obraz w karuzeli zawiera za dużo tekstu, będzie miał wpływ na całą reklamę.

Tip od InMarketing – jeśli chcesz, żeby w jej kreacji znalazło się więcej tekstu, weź pod uwagę to, że w reklamach wideo (które łatwo stworzysz w kreatorze reklam) weryfikowana jest jedynie miniatura, sprawdzana pod kątem zgodności z wytycznymi dotyczącymi tekstu. 🙂 

Jeśli nie wiesz, jak poprawnie tworzyć reklamy na Facebooku, koniecznie przeczytaj nasz poradnik: Skuteczna reklama na Facebooku. Poradnik Facebook Ads dla przedsiębiorców.

Facebook odrzucił reklamę, co dalej? 

Jeśli reklama została odrzucona, ponieważ nie jest zgodna z zasadami Facebooka – dostaniesz wiadomość e-mail z wyjaśnieniem tej decyzji. W tym momencie, możesz więc zdecydować czy chcesz edytować reklamę, czy nie zgadzasz się z decyzją i odwołujesz się od niej. 

Decydując się na edycję, powinieneś zmodyfikować reklamę, tak aby zapewnić jej zgodność z zasadami (biorąc pod uwagę copy, obostrzenia produktowe, grafikę oraz samo targetowanie). Jeśli natomiast nie zgadzasz się z decyzją – dowiedz się więcej o przyczynach odrzucenia lub poproś o ponowną weryfikację, korzystając z tego formularza https://www.facebook.com/accountquality. Jeśli odwołanie zostanie rozpatrzone pozytywnie to wyświetlanie reklam zostanie wznowione.

Jak widać, publikowanie reklam nie jest łatwe i wiąże się z wieloma komplikacjami. Jeśli nadal masz z nimi problem lub nie rozumiesz mechaniki działania systemu Facebooka, to zgłoś się do nas – nasi specjaliści od Fb Ads rozwiążą Twój problem 🙂 Koniecznie przeczytaj też artykuł Reklamy na Facebooku – 8 najczęstszych błędów początkujących i 3 podstawowe błędy w lokalnych kampaniach reklamowych na Facebooku.