Korzystanie z Facebooka na laptopie. Inmarketing
Strona g艂贸wnaBlog3 najcz臋stsze b艂臋dy w kampaniach reklamowych na Facebooku

3 najcz臋stsze b艂臋dy w kampaniach reklamowych na Facebooku

Samodzielne prowadzenie dzia艂a艅 reklamowych w systemie Facebook Ads to wci膮偶 bardzo powszechne rozwi膮zanie. Jednak menad偶er reklamowy Facebooka nie jest tak 艂atwy do przyswojenia, jakby si臋 mog艂o wydawa膰. Liczne opcje, kt贸re posiada sprawiaj膮, 偶e cz臋sto korzysta si臋 tylko z niekt贸rych z nich. W ten spos贸b niestety traci si臋 mo偶liwo艣膰 na optymalizacj臋 poszczeg贸lnych zestaw贸w reklam, co jednoznacznie przek艂ada si臋 na ich mniejsz膮 skuteczno艣膰. Poni偶ej znajdziecie trzy niezwykle cz臋ste,聽a bardzo wa偶ne w przypadku Facebook Ads, b艂臋dy w kampaniach reklamowych.

B艂膮d w konfiguracji piksela lub jego brak

Jednym z podstawowych b艂臋d贸w w kampaniach reklamowych, na kt贸ry nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋, jest brak piksela (powinien on zosta膰 osadzony w ramach konta reklamowego), b膮d藕 te偶 jego nieodpowiednia konfiguracja. Piksel Facebooka to kod umieszczony w witrynie, kt贸ry pozwala na 艣ledzenie konwersji, czyli r贸偶nych dzia艂a艅 podj臋tych na stronie przez u偶ytkownik贸w, takich jak np. wype艂nienie formularza czy zakup. Niestety zak艂adka piksela na wielu kontach reklamowych wygl膮da nast臋puj膮co:

B艂臋dy w kampaniach reklamowych na Facebooku - brak piksela

Korzystanie z piksela Facebooka zdecydowanie pozwala na skuteczniejsze docieranie do odbiorc贸w i wy艣wietlanie bardziej spersonalizowanych reklam. Najbardziej popularnym zastosowaniem piksela jest remarketing os贸b, kt贸re odwiedzi艂y witryn臋, czyli ponownie wy艣wietlanie im reklam. Taka forma jest skuteczniejsza, ni偶 docieranie do u偶ytkownik贸w, kt贸rzy nie mieli nic wsp贸lnego z nasz膮 stron膮 internetow膮. Remarketing dotyczy ka偶dego z nas. Kto zajrza艂 na jeden ze sklep贸w internetowych i nie dosta艂 nied艂ugo po tym reklamy z tej samej firmy, niech pierwszy rzuci kamie艅. To wszystko nie mia艂oby miejsca, gdyby nie odpowiednio skonfigurowany piksel.

Wizyty na stronie to tylko podstawowe zastosowanie piksela. Przy bardziej zaawansowanych ustawieniach mo偶emy 鈥渮艂apa膰鈥 ludzi, kt贸rzy np. dodali produkt do koszyka i zakupili go w naszym sklepie internetowym. Ciekawym rozwi膮zaniem jest tak偶e dotarcie dok艂adnie do tych os贸b, kt贸re doda艂y produkt, lecz go nie zakupi艂y. By膰 mo偶e warto przypomnie膰 takiemu potencjalnemu klientowi, 偶eby doko艅czy艂 zam贸wienie, lub nawet da膰 mu dodatkowy rabat, zach臋caj膮cy do dzia艂ania?

Obecnie Facebook pozwala na 3 艣cie偶ki, dzi臋ki kt贸rym mo偶emy sprawnie zaimplementowa膰 piksel do swojej witryny.

B艂臋dy w kampaniach reklamowych na Facebooku - instalacja piksela (screen)

Pierwsza z nich dotyczy integracji z jedn膮 z platform partner贸w platformy – na tej li艣cie znajdziemy wiele wtyczek, takich jak np. WooCommerce, powi膮zanie z WordPressem. Z kolei my do tej konfiguracji polecamy Menad偶era Tag贸w Google, jeden z bardziej przejrzystych system贸w. Niezale偶nie od wybranej opcji, Facebook niemal krok po kroku przeprowadzi nas przez instrukcj臋 dodawania piksela do witryny.

Drug膮 艣cie偶k膮 jest zainstalowanie kodu r臋cznie na stronie internetowej. Jednak w tym przypadku wymagana jest minimalna znajomo艣膰 systemu do zarz膮dzania tre艣ci膮 www, takiego jak np. WordPress, a tak偶e podstaw j臋zyka HTML.

Trzecie rozwi膮zanie jest idealne dla laik贸w. Pozwala ono na wys艂anie gotowej instrukcji deweloperowi, kt贸ry z nami wsp贸艂pracuje, aby zaimplementowa艂 piksel za nas 馃檪

Sprawd藕, jak przej艣膰 do instalacji piksela na swoim koncie.

B艂臋dy w kampaniach reklamowych – nieu偶ywanie niestandardowych grup odbiorc贸w

Jak sama nazwa wskazuje, grupy te s膮 鈥渘iestandardowe鈥, co 艣wiadczy mi臋dzy innymi o tym, 偶e ich konfiguracja nie jest oczywista, jednak z ca艂膮 pewno艣ci膮 warto z nich korzysta膰. Aby u偶y膰 cz臋艣ci z nich konieczne jest skonfigurowanie omawianego wy偶ej piksela.

B艂臋dy w kampaniach reklamowych na Facebooku - grupy odbiorc贸w (screen)

Jak wida膰 powy偶ej, grupy te mo偶emy podzieli膰 na nast臋puj膮ce:

Wykorzystuj膮ce w艂asne 藕r贸d艂a:

  • Ruch w witrynie internetowej – najcz臋艣ciej wykorzystywane 藕r贸d艂o, kt贸re pozwala mi臋dzy innymi na dotarcie do wszystkich os贸b odwiedzaj膮cych nasz膮 stron臋, lub jej konkretne zak艂adki;
  • Plik z danymi klient贸w – bardzo przydatna opcja, kt贸ra daje mo偶liwo艣膰 pogrupowania os贸b wed艂ug danych takich jak np. numery telefon贸w, adresy e-mail, kod贸w pocztowych, identyfikator贸w u偶ytkownik贸w i wielu innych;
  • Aktywno艣膰 offline – sprawia, 偶e mo偶emy ponownie skontaktowa膰 si臋 z osobami, kt贸re podj臋艂y interakcj臋 z nasz膮 firm膮 w punkcie stacjonarnym np. odwiedzi艂y nas lub wykona艂y telefon;
  • Aktywno艣膰 w aplikacji – umo偶liwia dotarcie do u偶ytkownik贸w wykonuj膮cych okre艣lone dzia艂ania w naszej aplikacji (je偶eli j膮 posiadamy);

Wykorzystuj膮ce 藕r贸d艂a Facebooka:

  • Strona na Facebookupozwala na utworzenie grupy os贸b, kt贸re podj臋艂y interakcje z naszym fanpage鈥檈m, np. aktywnie reagowa艂y na posty lub klika艂y w przycisk CTA itd.;
  • Profil firmowy na Instagramie – jak wy偶ej, lecz kwestia dotyczy konta firmowego na Instagramie;
  • Formularz kontaktowy – dotyczy u偶ytkownik贸w, kt贸rzy otworzyli lub wype艂nili formularz w jednej z reklam kontaktowych (je偶eli takie posiadamy);
  • Film – umo偶liwia interakcj臋 z widzami, kt贸rzy ogl膮dali konkretne nasze video w okre艣lony spos贸b (np. przez minimum 10 sekund lub minimum 75% czasu filmu);
  • Wydarzenia – pozwala na dotarcie do os贸b, kt贸re np. odpowiedzia艂y, 偶e wezm膮 udzia艂 w naszym wydarzeniu na Facebooku, s膮 nim zainteresowane, odwiedzi艂y stron臋 wydarzenia, lub kupi艂y bilety.
  • Materia艂 b艂yskawiczny – sprawia, 偶e ponownie mo偶emy skontaktowa膰 si臋 z u偶ytkownikami, kt贸rzy otworzyli nasz materia艂 b艂yskawiczny (je偶eli go wcze艣niej utworzyli艣my).

Warto podkre艣li膰, 偶e tworzenie omawianych grup na podstawie posiadanych informacji to procedury bezpieczne, a dane klient贸w pozostaj膮 poufne. Ilo艣膰 gotowych rozwi膮za艅 w tym przypadku sprawia, 偶e wr臋cz wypada wykorzysta膰 chocia偶 cz臋艣膰 z nich. Ponadto do ka偶dej z niestandardowych grup odbiorc贸w mo偶emy stworzy膰 r贸wnie偶 grup臋 do niej podobn膮, tak zwany 鈥渓ookalike鈥. Serdecznie polecamy to rozwi膮zanie, ze wzgl臋du na jego wysok膮 skuteczno艣膰, a tak偶e wygod臋 w targetowaniu.

B艂臋dy w kampaniach reklamowych – zignorowanie parametru URL

W ostatnim etapie tworzenia reklamy w sekcji 鈥渕onitorowanie鈥 mo偶emy znale藕膰 gro藕nie brzmi膮ce pole 鈥淧arametry URL鈥. Jest to opcjonalne, dlatego nie ma konieczno艣ci jego wype艂niania. Szczerze m贸wi膮c, samo jego uzupe艂nienie nie wp艂ynie bezpo艣rednio na efektywno艣膰 Twojej reklamy. Jednak偶e umieszczenie w nim odpowiedniego kodu UTM (znacznika dodawanego do oryginalnego linku) pozwala na p贸藕niejsz膮 dok艂adn膮 analiz臋 藕r贸de艂 ruchu w Google Analytics. Bez tego ka偶da z Twoich reklam jest oznaczona jako ten sam typ ruchu. Co za tym idzie nie posiadasz mo偶liwo艣ci analizowania, kt贸ra z nich przynosi najbardziej po偶膮dane efekty.

Cho膰 link UTM wygl膮da na poz贸r skomplikowanie, istnieje szereg narz臋dzi, kt贸re pozwalaj膮 na stworzenie go w prosty spos贸b. Jednym z nich jest聽Campaign URL Builder od Google Analytics. Wewn膮trz musisz uzupe艂ni膰 takie modu艂y jak:

  • Website URL – pe艂ny adres strony docelowej
  • Campaign Source – 藕r贸d艂o ruchu, np. Facebook lub Google
  • Campaign Medium – medium, czyli w naszym przypadku np. CPC lub Ads
  • Campaign Name – nazwa kampanii
  • Campaign Term – okre艣lona grupa odbiorc贸w, np. remarketing
  • Campaign Content – nazwy konkretnych kreacji reklamowych, najlepiej wed艂ug nazewnictwa w Facebook Ads.

Ostatnie dwa znaczniki nie s膮 obowi膮zkowe. Po uzupe艂nieniu powy偶szych element贸w link wygeneruje si臋 automatycznie. Teraz wystarczy go wklei膰 na etapie tworzenia kreacji w menad偶erze reklam, a nast臋pnie 艣ledzi膰 jego ruch w Google Analytics.

Je艣li jeszcze nie posiadasz konta Analytics, w tym artykule znajdziesz praktyczne wskaz贸wki: Jak za艂o偶y膰 konto Google Analytics w 2 krokach?聽

B艂臋dy w kampaniach reklamowych – podsumowanie

Oczywi艣cie da si臋 przeprowadzi膰 skuteczne kampanie, nie u偶ywaj膮c 偶adnej z powy偶szych wskaz贸wek. Jednak wyeliminowanie omawianych b艂臋d贸w w kampaniach reklamowych przyczyni si臋 do ich prawid艂owej optymalizacji. Piksel Facebooka nale偶y traktowa膰 absolutnie priorytetowo, ze wzgl臋du na jego oryginalno艣膰 i produktywno艣膰, podobnie, jak niekt贸re z proponowanych grup odbiorc贸w. Nie nale偶y targetowa膰 reklam tylko do os贸b np. po zainteresowaniach, kt贸re nie mia艂y 偶adnego kontaktu z Twoj膮 firm膮, podczas gdy mo偶esz dociera膰 r贸wnie偶 do tych, kt贸re ju偶 podj臋艂y z Tob膮 jak膮艣 interakcj臋 b膮d藕 te偶 po prostu Ci臋 kojarz膮. Dostosowanie parametru URL to pozornie mniej istotna funkcjonalno艣膰. Jednak dla skutecznej analizy przy pomocy Google, warto j膮 wdro偶y膰 w swoich kreacjach reklamowych.

Owocnych kampanii reklamowych!

Karol zajmuje si臋 strategiami e-marketingowymi, a tak偶e odpowiedzialny jest za tworzenie i optymalizacj臋 kampanii reklamowych klient贸w w Social Media. Z systemem Facebook Ads nie rozstaje si臋 nawet na krok. Absolwent Komunikacji w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Najbardziej lubi mierzy膰 si臋 z trudnymi bran偶ami. Prywatnie Karol to mi艂o艣nik koszyk贸wki, zw艂aszcza ligi NBA, a po pracy spotka膰 go mo偶na na intensywnym treningu przy stole bilardowym.

LEAVE A COMMENT