Spis treści
Wybierz do której części artykułu chcesz przejść
Grupy użytkowników Google o konkretnych zainteresowaniach są nazywane odbiorcami. Z odbiorców korzystamy wtedy, kiedy chcemy doprecyzować kierowanie naszych reklam lub analizować aktywność użytkowników, którzy klikają w nasze reklamy. Grupy odbiorców lub grupy docelowe nie są wymogiem w przypadku większości archetypów kampanii w Google ADS, lecz istnieją kampanie, które nie wystartują bez wyselekcjonowanej grupy potencjalnych klientów. Grupa docelowa kampanii reklamowej może nas wspierać lub trochę zaszkodzić, jeśli jest źle skonfigurowana.
Czym jest grupa odbiorców?
Odbiorcy to użytkownicy Google, którzy przez czas korzystania z wyszukiwarki Google lub innych aplikacji nazbierali tak zwane tagi. W skrócie, tagi to podział klientów na grupy. Przykładowo, jeśli szukasz gadżetów dla pieska, jesteś przydzielony do “wielbicieli zwierząt”. Gdy szukasz mechanika dla marki Renault, stajesz się wielbicielem Renault itd. Jeśli natomiast drogi czytelniku bądź czytelniczko jesteś zainteresowany/a sprawdzeniem, do której grupy klientów należysz, przeczytaj ten miniporadnik.
Wejdź na Google, a następnie zaloguj się na swoje konto Google (jeśli go nie masz, nie dokończysz procesu).
- Kliknij 9 kropeczek obok twojego avatara, w prawym górnym narożniku;
- kliknij w “Konto”;
- I tutaj możemy przeglądać nasze grupy;
- koniec mini poradnika 🙂
Jak mogę skorzystać z grup odbiorców?
Grupy docelowe klientów możemy dodać praktycznie wszędzie. Jak wspomniałem, pewne kampanie wymagają odbiorców od poczęcia kampanii w kreatorze.
Zaczniemy od najbardziej skomplikowanej listy odbiorców. Będzie to lista remarketingowa (co to jest remarketing w Google Ads i jak go wykorzystać?), czyli powrót do osób, które już się z nami spotkały (weszły gdzieś na stronę, coś kliknęły, może kupiły itd.). Listę możemy stworzyć w Google Analytics, lecz wymaga ona “mostu” pomiędzy stroną WWW a analityką i Google ADS.
Skoro jesteśmy w sekcji kreowania odbiorców, poruszymy temat “Niestandardowych odbiorców”. Te listy możemy stworzyć w następujący sposób:
- Wchodzimy do naszego Google ADS, w prawym górnym narożniku klikamy “Narzędzia I Ustawienia”;
- Po kliknięciu wybieramy “Zarządzanie odbiorcami” – druga kolumna od lewej;
- Przechodzimy do “niestandardowi odbiorcy” i klikamy niebieski plusik.
I tutaj polegamy na naszej kreatywności oraz umiejętnościach dedukcji, bo musimy przemyśleć, kto będzie klikał w nasze reklamy. Potem powiem Wam, jak tę niestandardową grupę połączyć z kampanią.
Jak mogę przydzielić odbiorców bez tworzenia jakiś dziwnych niestandardowych grup? Już odpowiadam! Przedstawię ten proces na najbardziej podstawowej kampanii, czyli kampanii tekstowej.
Najpierw klikamy na naszą kampanię i z paska nawigacji po lewej wybieramy “Odbiorcy”:
Tutaj spotkamy się z pierwszym wyborem – czy chcemy obserwować czy może kierować? Różnica jest następująca:
Obserwacja pozwala dosłownie obserwować kto widział, klikał i konwertował z wyselekcjonowanych przez nas grup. Nie ograniczamy naszych zasięgów. Jeśli chcemy ograniczać zasięg i być bardziej precyzyjni z naszymi reklamami, to nie osiągniemy tego celu z obserwacją – do tego służy kierowanie.
Kierowanie jest przeciwieństwem obserwacji i działa w ten sposób – “pokazuj reklamy wybranym przeze mnie grupom odbiorców”. Kierowanie jest absolutną podstawą, jeśli chodzi o reklamy graficzne (w sieci reklamowej), ponieważ jeśli nie skonfigurujemy kierowania, to nasze kreacje pojawią się absolutnie wszędzie.
Jak określić grupę docelową?
Tutaj w grę wchodzi nasza wiedza. Sami musimy wiedzieć lub chociaż mieć trochę wiedzy na temat tego, kto może być naszym klientem. Kiedy zaczniemy dobierać odbiorców z list Google, pamiętajmy o tym, że grupy można bez problemu modyfikować.
Po przeprowadzeniu analizy grupy docelowej możemy dojść do wniosków, czy warto dalej ich obserwować lub czy warto kierować na tę grupę reklamy. Wszystko zależy od naszych umiejętności analitycznych i dedukcji, ponieważ nie ma narzędzia do określania grupy docelowej za nas.
Przeczytaj też: Jak analizować grupę docelową, czyli kim są Twoi odbiorcy?
Jak wybierać odpowiednie grupy docelowe klientów?
Najprostszą metodą, która niestety potrafi zająć chwilę, jest przeglądanie (przeklikiwanie) grup potencjalnych klientów. Z czasem dobieranie odbiorców tą metodą stanie się błyskawiczne, ponieważ zapamiętamy gdzie i co możemy znaleźć. Pamiętajcie tylko, by przypadkiem nie wybrać kierowania na odbiorców, jeśli nie mamy pewności, że wybrane grupy będą klikać w nasze reklamy. Na początek obserwacja, a potem należy przestawić na kierowanie.
Jak analizować wybrane grupy docelowe?
To Bardzo prosty proces i wytłumaczę go na przykładzie prostej kampanii tekstowej. Proces ten pokrywa się z większością archetypów dostępnych kampanii w Google ADS.
Klikamy w kampanie i patrzymy na lewą krawędź ekranu na nawigację.
Wybieramy “Odbiorcy”:
Jak widzicie, pojawiła się jedna grupa odbiorców. Obserwujemy ich i dodatkowo zwiększamy stawkę za kliknięcie, jeśli osoba z tej grupy zainicjuje jedną z naszych reklam. W skrócie: uruchomiamy kampanię, przydzielamy odbiorców, dajmy trochę czasu na zebranie danych i następnie decydujemy, jak zwiększamy stawki oraz czy warto przestawić się na kierowanie.
Potrzebujesz wsparcia w kampaniach Google Ads? Napisz do nas na hello@inmarketing.pl! 🙂
Masz pytania?
Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!