Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Black Friday zyskuje na popularności w Polsce i na świecie. Dla wielu przedsiębiorców to świetna okazja, by przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć zyski. Czy kampanie w Google Ads mogą w tym pomóc? Oczywiście! Ale do tego niezbędne są przemyślane i odpowiednie działania.

Black Friday – o co właściwie chodzi?

Podczas Czarnego Piątku klienci upatrują okazji na zakup produktów w promocyjnych cenach, ale takie działania i sprzedawcom dają korzyści, wszak mogą się pozbyć produktów zalegających na sklepowych półkach, przygotować magazyny na nowy sezon, a także pozyskać nowych klientów.

Czarny Piątek przypada zwykle na ostatni piątek listopada, a w tym roku będzie to 27.11.

Niektórzy sprzedawcy idą o krok dalej i przygotowują swoje działania na cały weekend promocji, tzw. Black Weekend, inni oferują swoje produkty w promocyjnych cenach przez cały tydzień (Black Week), a niektórzy idą na całość i promocje w ich sklepach trwają przez cały miesiąc – akcja zwie się Black November.

W Polsce Black Friday stał się popularny w 2015 roku (we wcześniejszych latach również, ale w mniejszym stopniu). Najczęściej kupowane produkty to odzież, buty, kosmetyki i perfumy. Konsumenci naprawdę pokochali to święto i z niecierpliwością go wyczekują. W tym roku jednak ten dzień będzie wyglądał nieco inaczej niż w latach poprzednich – zakupy będą możliwe wyłącznie przez Internet, ponieważ galerie handlowe pozostają nieczynne do niedzieli 29 listopada włącznie.

Klienci chętnie robią zakupy podczas Black Friday, bo obniżki potrafią być naprawdę kolosalne. Kolejną kwestią, która zachęca do zakupu, jest przeświadczenie, że promocja jest ograniczona czasowo i ilościowo, więc trzeba się śpieszyć, by zdążyć przed innymi. Koniec listopada to również początek zakupów świątecznych – prezentów dla bliskich, ozdób i dodatków, więc jeśli możemy je kupić w niższej cenie, to dlaczego by nie skorzystać? ????

Kampanie w Google Ads na Black Friday – o czym należy pamiętać?

Dla właścicieli sklepów internetowych Black Friday jest świetną okazją, by przyciągnąć więcej klientów, zwiększyć zyski i zrobić miejsce w magazynie na nowy sezon. O czym należy pamiętać i co warto zastosować w kampaniach Google Ads?

1. Zaplanuj kampanię reklamową z wyprzedzeniem

Ustawienie kampanii dzień przed planowaną promocją nie jest dobrym pomysłem. Przed Black Friday wielu przedsiębiorców wchodzi do akcji z reklamami, więc czas oczekiwania na sprawdzenie kreacji w Google Ads może się znacznie wydłużyć. Czasem może zdarzyć się również tak, że Twoje reklamy zostaną odrzucone przez system, a nie będzie już czasu na poprawki. Do takich sytuacji lepiej nie dopuszczać.

2. Przygotuj stronę internetową

Wyobraź sobie sytuację, że klient zachęcony promocjami klika w reklamę, przechodzi na stronę internetową sklepu, a tam nic nie jest przygotowane. Nie ma informacji o wyprzedaży, a rabaty nie są naliczane. Co klient zrobi w tej sytuacji? Oczywiście opuści witrynę, a dodatkowo zapamięta Twoją markę jako nieuczciwą i nieprzygotowaną, i zapewne nigdy więcej nie odwiedzi Twojej strony.

Dlatego właśnie nie możesz dopuścić do takiej sytuacji. Dobrą praktyką jest utworzenie osobnej podstrony z okazji Czarnego Piątku, żeby zamieścić tam wszystkie przecenione produkty. To znacznie ułatwi późniejsze kierowanie reklam. Jeśli jednak wszystkie produkty w Twoim  sklepie są objęte promocją, możesz pominąć ten krok.

Ważne! Pamiętaj o zaktualizowaniu cen i dodaniu informacji o wyprzedaży!

3. Utwórz odpowiednie kampanie w Google Ads na Black Friday:

1) Kampania reklamowa w sieci wyszukiwania

Tutaj warto utworzyć osobną kampanię, dedykowaną promocjom na BF. Możesz ustawić jedną kampanię z wieloma grupami reklam, utworzyć wiele kampanii lub skorzystać z innej metody. Wszystko zależy od ilości przecenionych produktów.

W kampaniach tekstowych unikaj ogólnych słów kluczowych, a zamiast tego skup się na tych dokładnie sprecyzowanych, np. z dopiskiem black friday.

W listopadzie gwałtownie rośnie liczba wyszukań na takie hasła. Za przykład niech nam posłuży fraza „black friday płaszcz” – średnia miesięczna z całego roku to zaledwie 50 zapytań, jednak w okresie promocji ta liczba wzrasta do 1180!

Warto także dodać słowa kluczowe brandowe + black Friday, jak np. „black friday apple”.

Co należy zrobić przed BF:

  • Przygotuj osobną kampanię tekstową;
  • Dodaj słowa kluczowe z „black friday”, „czarny piątek” itp.;
  • Stwórz dedykowane reklamy tekstowe (lub przerób starsze), by zawierały hasła tj. promocje, rabaty, black friday;
  • Dodaj rozszerzenia promocji – to bardzo proste, a może zdziałać cuda;
  • Zwiększ budżet i stawki CPC;
  • Dodaj rozszerzenia linków do podstron.

2) Kampania w sieci reklamowej

Ta kampania jest szczególnie polecana przedsiębiorcom, którzy chcą zwiększyć zasięg swojego przekazu. Zastosuj w nich interesującą grafikę, chwytliwy i krótki tekst oraz trafne wezwanie do działania, by zachęcić potencjalnego klienta do zakupu.

Co należy zrobić przed BF:

  • Przygotuj banery reklamowe;
  • Utwórz listę odbiorców do remarketingu;
  • Stwórz kampanię graficzną do nowych/remarketingową lub obie;
  • Podnieś budżet kampanii i stawki CPC.

3) Kampania produktowa

To chyba najważniejsza kampania reklamowa dla sklepów internetowych, nie tylko w okresie Black Friday. Pozwala na wyświetlanie produktów na samej górze strony, nad wynikami wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowana kampania produktowa może przynieść naprawdę ogromne zyski.

Co należy zrobić przed BF:

  • Utwórz osobną kampanię produktową;
  • Dodaj odpowiednie atrybuty, np. sale_price, który sprawia, że przy wyświetlaniu reklam produktowych pojawia się przekreślona stara cena i obok nowa;
  • Podnieś stawki CPC, by reklama mogła się wyświetlać. Stawki za kliknięcie zwiększają się w tym promocyjnym okresie, ponieważ wielu przedsiębiorców chce reklamować się w Internecie;
  • Uruchom kampanię remarketingową, by docierać do osób, które oglądały Twoje produkty, ale nie zdecydowały się na zakup.

4. Bądź uczciwy

Często zdarza się, że przedsiębiorcy sztucznie podnoszą ceny swoich produktów przed BF, by później stosować fejkowe zniżki, które niejednokrotnie są wyższe niż przed rzekomą obniżką.

Konsumenci są jednak czujni – sprawdzają ceny na kilka miesięcy/tygodni przed i później weryfikują prawdziwość promocji. Nieuczciwe zagrania są często udostępniane szerszej publice, by przestrzec innych klientów przed oszustwem. A taki sprzedawca przez długi czas nie będzie cieszył się dobrą reputacją.

5. Zwiększ budżet

Nikt nie chce dopuścić, by w tak kluczowym dla firmy dniu, reklamy przestały wyświetlać się przed południem. To bardzo zmniejsza szansę na dotarcie do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoim produktem.

W czasie Czarnego Piątku wielu przedsiębiorców chce reklamować swoje produkty i przyciągać klientów, dlatego stawki CPC się zwiększają. Większy budżet zapewne przełoży się na większe zyski w tym dniu, o ile Twoje kampanie są dobrze zoptymalizowane. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji, zapraszam do przeczytania tego artykułu: Skuteczna optymalizacja kampanii Google Ads – na co zwrócić uwagę?

6. Działania po zakończeniu promocji

Po zakończeniu wyprzedaży pamiętaj, by zatrzymać reklamy i usunąć nieaktualne informacje na stronie.

Jeśli chodzi o reklamy w Google Ads, zatrzymanie ich w odpowiednim momencie jest bardzo proste. Wystarczy ustawić datę zakończenia kampanii wraz z końcem wyprzedaży.


Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci przeprowadzić udaną akcję promocyjną i przyczyni się do zwiększenia zysków Twojej firmy. Jeśli chcesz dodatkowo poszerzyć wiedzę, przeczytaj też:

Podsumowanie

Kampanie w Google Ads na Black Friday

  • Stwórz listy odbiorców do remarketingu co najmniej miesiąc przed planowanymi wyprzedażami;
  • Akcję promocyjną zaplanuj na 2 tygodnie przed BF, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek;
  • Przygotuj stronę internetową;
  • Utwórz odpowiednie kampanie, dostosowane do specyfiki Twojego biznesu;
  • Pamiętaj o zastosowaniu odpowiednich słów kluczowych, rozszerzeń promocji i ustawieniu chwytliwych tekstów linków do podstron;
  • Wykorzystaj atrybut sale_price w kampaniach produktowych;
  • Jeśli w poprzednich latach również prowadziłeś akcję promocyjną w Google Ads, koniecznie przeanalizuj wyniki tych kampanii i wyciągnij wnioski, by działania w tym roku były jak najbardziej efektywne.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Podobne artykuły / Google ads


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!