Google ADS jest jednym z najpopularniejszych narzędzi reklamowych na świecie i w Polsce. Globalnie istnieje ponad dwa miliony kont Google ADS, a 80% biznesów działających w Internecie korzysta z narzędzia Google jako głównego kanału PPC – reklama w Google zdecydowanie przoduje. Należy także wspomnieć, że to Google jest największym graczem na rynku wyszukiwarek, bo ma aż 76% udziału. Mamy zatem dostęp do najpopularniejszej wyszukiwarki oraz najistotniejszego narzędzia marketingu internetowego na świecie. Oczywiście nie skorzystamy, jeśli nie zainwestujemy pieniędzy w reklamy w Google. Zatem ile pieniędzy jest potrzebne, by zacząć nasze działania i czy jesteśmy w stanie prowadzić konto reklamowe na własną rękę?

Ile kosztuje reklama w Google ADS – szczegółowo

Zanim zdecydujemy się na działania w Google ADS…

Zacznijmy od bardzo istotnej informacji. Nie każde przedsiębiorstwo jest w stanie skorzystać z reklam w Google ADS. W skrócie: alkohol, artykuły erotyczne, pornografia, broń, pewne leki i pewne usługi medyczne nie przejdą przez filtr Google i nigdy nie wyświetlimy naszych reklam. Jeśli chcesz poczytać więcej na ten temat proponujemy nasz artykuł – Odrzucona reklama w Google ADS – co zrobić?

Jak oszacować budżet dla Google ADS?

Istnieje kilka zmiennych, które podpowiedzą nam, ile mogą kosztować kliknięcia w nasze reklamy. Poniżej lista, która pomoże zrozumieć, na co trzeba zwrócić uwagę podczas planowania budżetu. 

  • Konkurencja – dosyć proste do wytłumaczenia. Im więcej reklamodawców walczy o te same słowa kluczowe, tym stawki za kliknięcia w reklamy rosną. 
  • Sezony – związane z konkurencją oraz specjalnym okresem, np. Black Friday. Użytkownicy Google wiedzą o nadchodzących promocjach i pierwszym miejscem gdzie sprawdzą dostępne zniżki będzie wyszukiwarka Google. Reklamodawcy też o tym wiedzą. Z uwagi na to, że wszyscy walczą o użytkownika, ceny za kliknięcia rosną drastycznie. 
  • “Podbieranie” potencjalnych klientów konkurencji – jedna z droższych aktywności, jaką możemy wykonać w Google ADS. Na czym polega? Jako słowa kluczowe naszych reklam wybieramy nazwę lub nazwy naszych konkurentów. Kiedy ktoś szuka konkurenta, nasza reklama spróbuje tego użytkownika “przechwycić”. Takie reklamy są zawsze drogie, a spowodowane jest to niskim wynikiem jakości reklamy.
  • Jak ma wyglądać zasięg naszych działań – chcemy walczyć o miasto, gminę, województwo, cały kraj? W większości przypadków, im większy zasięg tym więcej kliknięć, czyli większe koszty. Ta zasada nie działa wszędzie, pewne przedsiębiorstwa handlujące drogim produktem bądź usługą mogą mieć problemy z wydaniem pieniędzy na działania reklamowe przez bardzo małą grupę potencjalnych odbiorców
  • Co sprzedajemy – ta zmienna tyczy się kont e-commerce oraz standardowych usług. W przypadku e-commerce, drogie produkty (kilka tysięcy w górę) potrafią kosztować nawet 5 zł za kliknięcie. Nieruchomości potrafią zapłacić 50 zł za tak zwany lead (potencjalną zainteresowaną osobę).

Budżet Google ADS wyjaśniony na scenariuszach

Przedstawię kilka scenariuszy, by lepiej zobrazować, co trzeba brać pod uwagę podczas zastanawiania się nad budżetem dla naszych kampanii w Google ADS. Omówię proces dla właściciela warsztatu samochodowego działającego lokalnie i sklepu e-commerce z odzieżą. Zanim zaczniemy ze scenariuszami, muszę wspomnieć, że przed rozpoczęciem działań reklamowych należy przygotować infrastrukturę pomiędzy stroną WWW a systemem reklamowym. Ogromną przewagą marketingu internetowego jest możliwość zbierania danych oraz przekuwania tych danych w użyteczną wiedzę. Zbudowanie infrastruktury nie jest prostym procesem i zwykle wymaga pomocy specjalisty. Na potrzeby scenariuszy ustalamy, że infrastruktura została zbudowana oraz jest pod opieką specjalisty. 

Mechanik samochodowy

Będziemy działać lokalnie w większym mieście. W obszarze działania znajduje się konkurencja, która posiada takie same umiejętności jak my, więc nie będziemy się reklamować na ich “terytorium”. Poza tym, po co klient miałby jechać na drugą stronę miasta, skoro po drodze do nas znajdzie naszą konkurencję? Nie funkcjonujemy 24/7, więc nie warto wypuszczać po godzinie zamknięcia, biorąc pod uwagę to, że mechanik kwalifikuje się do usług “on demand”. Czyli jak ktoś szuka mechanika, to potrzebuje go natychmiast. Pozostało nam sprawdzić, ile kosztują słowa kluczowe. Możemy to zrobić w keywordPlanner od Google (musimy posiadać konto Google ADS). Pamiętajmy, by sprecyzować, w jakim mieście będziemy funkcjonować.

Reklama w google

Właściciel przedsiębiorstwa decyduje się na 1300 zł budżetu dla Reklama w Google ma służyć zaangażowaniu potencjalnych klientów w pobliżu swojego warsztatu, z dala od terytorium konkurencji. 

Sklep internetowy z odzieżą

Właściciel sklepu sprzedaje odzież damską własnej produkcji, czyli z górnej półki. Sklep e-commerce z zasady musi działać 24/7; sklep sprzedaje, obsługuje transakcje, a pracownicy wysyłają paczki. Właściciel ma 5000 zł na promocję produktów w cenach od 200 do 400 zł. Pieniędzy jest za małom by konkurować z wielkimi markami na całą Polskę, więc zapada decyzja, by wybrać kilka większych miast. Produkty muszą pojawiać się w reklamach, lecz nie zawsze musimy płacić “rynkowe” stawki za kliknięcia.

Dzięki harmonogramom kampanii oraz obserwacji danych możemy zauważyć, kiedy przychodzi do nas większy ruch, a kiedy mniejszy. Z obserwacji danych i wydatków w Google ADS właściciel dochodzi do wniosku, że wzmocni stawki za kliknięcia w godzinach wieczornych. Oczywiście pieniędzy może nie starczyć na promocję absolutnie wszystkich produktów, więc właściciel ogranicza promocję do kilkunastu najpopularniejszych artykułów. Niestety tylko część optymalizacji można wykonać w Google ADS, optymalizacji wymagają też strony internetowe. Tekst stron musi być aktualizowany, by Google mógł lepiej identyfikować co sprzedajemy. Wtedy reklama w Google będzie skuteczniejsza.

Reklama w Google – działania na własną rękę czy z agencją?

Naturalnie można rozpocząć działania reklamowe na własną rękę. Budżet naszych działań to tylko mały element całego konta, musimy wyszukać wartościowe słowa kluczowe, sprawdzić stawki, napisać teksty i stworzyć grafiki do reklam. W skrócie, bardzo dużo pracy dla jednej osoby, która być może po raz pierwszy konfiguruje konto. Wracając do naszych scenariuszy, każde konto reklamowe zaczęło działanie z przygotowaną infrastrukturą, czyli zbieranie danych, z których potem można wyciągać wnioski, nie było problemem.

Konto Google ADS potrzebuje opieki, by wyeliminować potencjalne możliwości marnotrawstwa pieniędzy przez złe konfiguracje naszych kampanii. Po czasie zaczniemy zauważać niższe wyniki reklam, co sugeruje potrzebę aktualizację używanych materiałów reklamowych. Należy sobie zadać pytanie czy jestem w stanie pracować nad moim przedsiębiorstwem, a także zbudować i dbać o konto reklamowe Google ADS?

Jeśli rozważasz współpracę z agencją, koniecznie przeczytaj, jak współpracować z agencją marketingową, żeby odnieść sukces. Polecamy Ci też artykuł dedykowany reklamom w Google – Jak wygląda rozpoczęcie współpracy z agencją marketingową przy kampaniach Google Ads?

Podsumowanie

Wymieniliśmy istotne zmienne, które trzeba wziąć pod uwagę podczas rozmyślania nad potencjalnym budżetem konta Google ADS. Promocja w sieci nie zakłada jedynie pracy w Google ADS. Nasza strona też powinna otrzymać trochę uwagi w celu zwiększenie naszych szans na konwersję, czyli zysk. I wreszcie, kampanie w Google ADS wymagają nie tylko dobrych kilku godzin, by je zbudować – potrzebna jest też ciągła praca optymalizacyjna.

Przeczytaj też: Ile kosztuje reklama na Facebooku?