Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Nazewnictwo poszczególnych narzędzi w ramach systemu reklamowego Facebook Ads bywa problematyczne, zwłaszcza na początku przygody z kampaniami. W InMarketing często spotykamy się z pytaniami, czym różni się na przykład konto reklamowe od menedżera reklam lub menedżera firmy (Business Manager). Spieszymy z odpowiedzią!

Menedżer reklam

To przez menedżer reklam (business.facebook.com/adsmanager) zawsze wypuszczamy reklamy – po prostu 🙂 Kiedyś alternatywą dla tej formy było coś co nazywało się “Power Editor” jednak w 2018 roku Facebook zrezygnował z tego rozwiązania i został nam sam menedżer reklam. Oprócz zewnętrznych narzędzi zintegrowanych z systemem Facebook Ads, jest to jedyne oficjalne narzędzie do tworzenia reklam. Jednak wejść do menedżera reklam możemy właśnie albo poprzez wspomniane już konto reklamowe, albo poprzez menadżera firmy, w którym… też są konta reklamowe 🙂

Konto reklamowe

Każdy z nas posiada co najmniej jedno konto reklamowe. Gdy zalogujemy się do menedżera reklam, po lewej stronie wyświetli nam się lista rozwijana na której zobaczymy wszystkie konta reklamowe, do których mamy dostęp. Jednym z nich na pewno będzie konto nazwane Waszym imieniem i nazwiskiem, tak jak w moim przypadku na screenie poniżej. Jest to Wasze konto, z którego również możecie tworzyć reklamy, oczywiście jeżeli podepniecie płatność. 

Czym różni się Business Manager od konta reklamowego? Co to jest menadżer reklam?Menedżer reklam
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Każde konto reklamowe ma swoje własne kampanie, zestawy reklam oraz reklamy. Dostęp do nich mają tylko określeni użytkownicy, a kampanie opłacane są z wybranego źródła (karta kredytowa lub np. PayPal). Ponadto każde konto reklamowe ma własne grupy odbiorców, własny piksel, własne grafiki lub video i tym podobne. To na koncie reklamowym ustawiamy też chociażby dane, które mają być na fakturze i to na koncie reklamowym te dokumenty możemy pobrać. 

Poniżej znajdziesz artykuły które mogą Cię zainteresować:

Istotną rzeczą jest to, że konto reklamowe w żaden sposób nie jest związane z fanpage’em, czyli stroną firmową na Facebooku. Fanpage to niezależny byt i nie jest przypisany do konta reklamowego. Żeby wypuścić reklamę do sieci należy mieć jednak dostęp zarówno do konta reklamowego, jak i do fanpage’a. Decyzję o tym, z jakiego fanpage’a ma zostać wypuszczona reklama podejmujesz na ostatnim etapie tworzenia kampanii przy przygotowywaniu kreacji. W sekcji “Tożsamość” wybieramy fanpage z listy rozwijanej wszystkich stron firmowych, do których mamy dostęp. 

business manager
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Zazwyczaj działa to tak, że z jednego konta reklamowego tworzy się kampanie jednej marki, ewentualnie całej firmy – wówczas ma ono przypisany specjalny piksel, posiada swoje własne ustawienia i własne źródło pobierania należności. Dla porządku, nie zaleca się mieszania kampanii dla kilku marek na jednym koncie reklamowym – wówczas pojawiają się problemy chociażby w raportowaniu czy rozliczaniu środków (jeżeli jest potrzeba ich rozdzielenia). Jako agencja zawsze działamy na koncie reklamowym, które jest własnością klienta. 

Business Manager – do czego służy?

Czym jest w takim razie menadżer firmy (Business Manager)? To takie pudełko, w którym możemy trzymać wszystkie nasze rzeczy i są one odpowiednio poukładane. Pozwala na trzymanie wszelkich zasobów firmowych w jednym miejscu – fanpejdże, konta reklamowe, piksele, katalogi i dowolne zarządzanie nimi oraz dostępami do nich. Forma ta jest bardzo prosta i łatwa do przyswojenia. Możemy dowolnie przełączać się pomiędzy poszczególnymi kontami, które należą do tej samej firmy, i jest to intuicyjne. Ponadto Business Manager po prostu pozwala na oddzielenie prywatnych profili od działań na kontach firmowych i likwidację w ten sposób męczących nas powiadomień, na przykład o polubieniach strony (chociaż da się je również wyłączyć ręcznie). 

Jeżeli posiadamy kilka marek, lub kilka fanpejdży (np. jako franczyzy) to założenie Business Managera jest właściwie koniecznością. Podobnie, jeżeli świadczymy usługi reklamowe dla innych firm i musimy mieć dostęp jednocześnie do różnorodnych kont reklamowych rozliczanych niezależnie od siebie. 

Chcąc posiadać konkretne zasoby w swoim Business Managerze możemy je albo utworzyć wewnątrz narzędzia, albo dodać już istniejące, które należą do nas lub poprosić o dostęp, jeżeli nie mamy do niego praw. 

business manager
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Dlaczego warto założyć Business Managera? 

Przede wszystkim – dla porządku. Dobrze jest mieć wszystko poukładane w jednym miejscu, gdyż naprawdę ułatwia to pracę. Ale nie tylko dlatego, ponieważ obecnie Facebook coraz bardziej zachęca do zakładania Business Managera poprzez blokowanie niektórych funkcji dla osób, które go nie posiadają. Jeżeli na przykład mamy sklep e-commerce i chcemy pokazywać swoje reklamy w formacie karuzeli produktowej, zaciągniętej automatycznie z katalogu, to katalog ten musi zostać utworzony pod menedżerem firmy. 

Nowością jest między innymi blokada, która uniemożliwia nam, na koncie reklamowym niepodpiętym pod menedżer firmy, tworzenie niestandardowej grupy odbiorców na podstawie listy klientów – gdy chcemy to zrobić, pojawia nam się taki komunikat:

Czym różni się Business Manager od konta reklamowego? Co to jest menadżer reklam?_Konto reklamowe
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Podobnych blokad może pojawiać się z upływem czasu coraz więcej. Zaletą BM jest również to, że chcąc dodawać innych użytkowników do naszego konta reklamowego i fanpage’a możemy to zrobić w jednym miejscu. Nie mając Business Managera musimy osobno zapraszać osoby w obu miejscach, a ponadto, żeby zaprosić w ten sposób kogoś do objęcia roli na koncie reklamowym, musimy mieć taką osobę w znajomych (?!). W Business Managerze możemy nadawać dostęp do naszego konta firmowego dowolnej osobie, poprzez adres e-mail. Lecz co najważniejsze – w następnym etapie możemy powierzyć takiej osobie dostęp tylko do tych zasobów, które chcemy i  których taka osoba potrzebuje. Może ona mieć więc dostęp tylko do konta reklamowego A, a dostęp do fanpejdży i Y, nie mając jednocześnie możliwości tworzenia reklam z konta reklamowego B czy strony Z

business manager
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Posiadanie menedżera firmy ułatwia też współpracę, na przykład z agencją reklamową – nie trzeba dodawać dostępów każdemu pracownikowi agencji, który powinien go mieć – wystarczy nadać agencji status partnera, poprzez wpisanie kodu ID jej menedżera firmy. Wówczas administratorzy agencji sami przypiszą odpowiednie zasoby zgodnie z zapotrzebowaniem.

dodawanie partnera 1
Źródło: Business Manager Facebook, https://business.facebook.com/, stan na 04.05.2020

Należy mieć na uwadze, że gdy utworzymy nowego Business Managera, na początku będziemy mieli możliwość stworzenia w nim tylko jednego konta reklamowego. Ograniczenia te schodzą z czasem na podstawie ponoszonych przez nas wydatków. Można też spróbować napisać w tej sprawie do supportu Facebooka. Limit Business Managerów za to nie jest określony 🙂 Jest jednak jeden warunek – należy posiadać konto osobiste na Facebooku.

Zapraszam do zapoznania się z tym artykułem: Jakie są cele reklamowe na Facebooku?

Podsumowanie

Business Manager

Tak naprawdę najlepszym sposobem na to, aby odnaleźć się w tej skomplikowanej strukturze jest założenie swojego menedżera firmy (jeżeli jeszcze się go nie posiada), dodanie wszystkich swoich zasobów i przeklikanie się przez system. Żeby założyć menedżera firmy wystarczy wejść na stronę business.facebook.com/ i kliknąć “utwórz konto”. Szybki tip dla tych, którzy mają już dostęp do jakiegokolwiek menedżera firmy, a chcą utworzyć nowe – gdy wejdziecie w powyższy link automatycznie wylądujecie już wewnątrz menedżera firmy, a więc warto albo otworzyć sobie ten link w karcie incognito lub wejść poprzez link o takiej strukturze: business.facebook.com/overview/ – w tym przypadku powinno wszystko działać.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Sprawdź naszą ofertę
Karol Siódmiak Head of Delivery

Karol Siódmiak

Head of Delivery

Karol pełni rolę lidera działu Paid Social. Zajmuje się strategiami e-marketingowymi i wdrażaniem ich w życie dla klientów. Możecie też mieć okazję działać z Karolem jako Project Managerem. Najlepiej odnajduje się w systemach Facebook Ads i LinkedIn Ads, ale z przyjemnością porozmawia z Tobą o każdym innym.

Podobne artykuły / Facebook ads


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!