Budowanie świadomości marki to kreowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów. Działania mające na celu zwiększenie rozpoznawalności oferowanych produktów lub utożsamiania ich przez grupę docelową z wysoką jakością, czy pozytywnymi emocjami nie należą do łatwych. Należy włożyć wiele wysiłku, zaangażowania oraz kreatywności, aby opracować efektywną strategię działania. Niemniej jednak, kwestie związane z tym, jak jesteśmy postrzegani na rynku mają ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie. Jakiego rodzaju rozwiązania warto wprowadzić?

Świadomość marki i jej budowanie – przykłady działań

Gdy zaczynamy pracę nad kreowaniem wizerunku oraz budowaniem świadomości marki, musimy ukierunkować całokształt strategii na poszczególne działania. Wartościowymi i ciekawymi przykładami działań, które warto wprowadzić w życie, mogą być:

  • opracowanie elementów identyfikacji wizualnej i wdrożenie ich w firmie,
  • opracowanie atrakcyjnych treści firmowych (tekstowych, wideo, audio)
  • prowadzenie firmowego bloga,
  • aktywność w mediach społecznościowych.

Trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na to, aby poszczególne obszary naszej strategii były ze sobą spójne i wspólnie pracowały na jednolity wizerunek firmy.

Identyfikacja wizualna a świadomość marki

Stworzenie charakterystycznych i atrakcyjnych elementów identyfikacji wizualnej można powierzyć podmiotom zewnętrznym lub zająć się tym samemu, jeżeli ma się odpowiednie umiejętności i zasoby. Wbrew pozorom oznaczenia, jakie wykorzystujemy przy dostarczaniu odbiorcom naszych towarów lub usług, a także w reklamie, mogą mieć ogromne znaczenie. Symbole mogą nieść ze sobą określone przesłanie i skojarzenia, dzięki czemu można w nieinwazyjny sposób zaprezentować się potencjalnym klientom.

Niewystarczające okazuje się jedynie ładnie zaprojektowane logo, warto stworzyć oryginalny symbol, którego design niesie ze sobą jakieś przesłanie związane z wizerunkiem firmy. Oryginalne logotypy pozwalają też często wyróżnić się na rynku. Wartościowym rozwiązaniem jest zastosowanie papieru firmowego do służbowej korespondencji, a także drobne upominki dla kontrahentów w postaci chociażby długopisów z naszym logo. Te subtelne, pozornie nieznaczące działania mogą skutecznie wpływać na świadomość marki.

Świadomość marki a atrakcyjna treść

Warto również zwracać uwagę na to, aby publikowane przez nas treści były wysokiej jakości. Jeżeli wypowiadamy się w imieniu firmy, dobrze jest zadbać o poprawny język oraz stronę merytoryczną przekazywanych komunikatów. Profesjonalnie stworzone teksty mogą sprawić, że ich odbiorcy będą pozytywnie postrzegać nas i naszą ofertę. Ten potencjał powinno się wykorzystać, dlatego należy postawić na dopracowane wpisy. Ma to zastosowanie zarówno do artykułów na firmowym blogu, treści zamieszczanych w mediach społecznościowych, opisów produktów i usług w obrębie naszej witryny, materiałów wideo wykorzystywanych w szkoleniach, a także do wszelkich innych form promocji oraz nawiązywania kontaktu z grupami docelowymi.

Jak zapoczątkować proces kreowania wizerunku?

Kształtowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów jest ciągłym procesem. Dobrym rozwiązaniem może być aktywna obecność w wirtualnej przestrzeni. Na swojej stronie internetowej można wprowadzić zakładkę z newsami branżowymi, czy też blogiem, na którym poruszać będziemy specjalistyczne tematy w przystępny i atrakcyjny sposób. Tutaj ważna jest systematyczność oraz troska o wartość merytoryczną i praktyczną publikowanych tekstów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się o tym więcej, zapraszam do przeczytania tego wpisu: Copywriting – jak pisać skuteczne teksty na bloga?

Dobrą praktyką jest także wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych.

Kolejna kwestia, o której warto pamiętać, kiedy w grę wchodzi świadomość marki, to szeroko rozumiane pozycjonowanie. Odpowiednio lub nieumiejętnie prowadzone działania z tego zakresu mogą mieć bardzo duży wpływ na kreowany wizerunek. Dobór poszczególnych elementów strategii może niekiedy stwarzać problemy, ale ważne jest to, aby dostosować podejmowane działania do specyfiki naszego przedsiębiorstwa. Trzeba zatem dobrze się zastanowić nad tym, co może być efektywne i na co warto poświęcić czas. Niewątpliwie bowiem należy włożyć wiele pracy w to, aby budować pozytywny wizerunek w świadomości innych.

Na pewno musimy zacząć od określenia, w jaki konkretnie sposób chcemy być postrzegani i kto jest naszym odbiorcą. Należy na tym etapie przemyśleć wiele różnorodnych zagadnień i podjąć szereg, często niełatwych, decyzji. W tej kwestii może pomóc Ci agencja marketingowa, która “bezpiecznie” przeprowadzi Cię przez proces tworzenia strategii. Nie musisz być specjalistą od marketingu, ale warto wiedzieć, do kogo zwrócić się, jeżeli zajdzie taka potrzeba.