Marketing mix to mieszanka sk艂adnik贸w – narz臋dzi, kt贸re pos艂u偶膮 Twojemu przedsi臋biorstwu w dostarczeniu w艂a艣ciwym ludziom w艂a艣ciwych produkt贸w po w艂a艣ciwej cenie z w艂a艣ciw膮 promocj膮. Jednym s艂owem m贸wi膮c jest to zbi贸r narz臋dzi, dzi臋ki kt贸rym zrealizujesz swoje cele marketingowe i zadowolisz swoich klient贸w.

Koncepcja marketing mix

Koncepcja marketingu mix wywodzi si臋 z lat 40鈥 z Uniwersytetu Harvarda. Pocz膮tkowo nieokrzesana kompozycja marketingowa przybra艂a na przestrzeni czasu wiele form, kt贸re maj膮 s艂u偶y膰 uporz膮dkowaniu prowadzonych dzia艂a艅 marketingowych. 

Koncepcja marketing mix 4P

Najbardziej popularna koncepcja kompozycji marketingowej. Dzi臋ki zastosowaniu tego instrumentu marketingu mix Twoje przedsi臋biorstwo nada odpowiednie cechy produktowi podczas produkcji, kt贸ry b臋dzie dost臋pny we w艂a艣ciwym czasie i miejscu z odpowiedni膮 cen膮 i promocj膮. Sk艂ada si臋 z czterech element贸w rozpoczynaj膮cych si臋 na liter臋 P:

Product (produkt)

Pod postaci膮 produktu kryje si臋 to, co Twoja firma oferuje swoim klientom. Ka偶dy produkt ma swoje konkretne cechy. Produkt powinien koncentrowa膰 si臋 na potrzebach docelowych odbiorc贸w, kt贸re to w艂a艣nie Twoje rozwi膮zanie ma rozwi膮zywa膰!

Price (cena) 

Cena to wydatek jaki musi ponie艣膰 konsument, aby wej艣膰 w posiadanie Twojego produktu. Dla Twojego przedsi臋biorstwa to wynagrodzenie za poniesione nak艂ady. Na cen臋 wp艂ywa polityka cenowa, popyt, pr贸g rentowno艣ci, rabaty, warunki p艂atno艣ci.

Place (dystrybucja)

S膮 to kana艂y jakimi produkt udost臋pniany jest Twoim potencjalnym klientom. Dla tradycyjnych kana艂贸w jest to lokalizacja sklepu, umiejscowienie produktu na p贸艂ce sklepowej. W Internecie za艣 jest to sklep internetowy. Aby Tw贸j klient z przyjemno艣ci膮 dodawa艂 produkt do koszyka, nale偶y skupi膰 si臋 na sposobach p艂atno艣ci, warunkach przesy艂ki i dostosowaniu tre艣ci do u偶ytkownika. Telefony kom贸rkowe stanowi膮 w ruchu internetowym ponad po艂ow臋, dlatego Twoja strona musi by膰 zoptymalizowana pod urz膮dzenia mobilne.

Przeczytaj te偶: Funkcjonalno艣膰 i u偶yteczno艣膰 strony internetowej

Promotion (promocja)

Do tego elementu marketing mix zalicza si臋 wszystkie formy komunikacji z potencjalnym klientem. M.in. jest to:

  • reklama,
  • dzia艂ania PR,
  • sprzeda偶 osobista,
  • promocja sprzeda偶y,
  • dzia艂ania sponsorowane.

Koncepcja marketing mix 7P

Rozw贸j spo艂ecze艅stwa spowodowa艂 aktualizacj臋 narz臋dzi marketingu mix 4P o kolejne trzy elementy. S膮 to:

People (ludzie)

To w艂a艣nie pracownicy wp艂ywaj膮 na przewag臋 konkurencyjn膮, sprzeda偶 i rozw贸j Twojej firmy. Skoncentruj si臋 na ludziach, bo to w艂a艣nie oni buduj膮 Twoj膮 organizacj臋 i kupuj膮 Twoje produkty.

Przeczytaj te偶: Narz臋dzia zarz膮dzania zasobami ludzkimi 鈥 pomocne narz臋dzia dla dzia艂u HR

Process (proces)

Kolejny dodany element marketing mix stanowi膮cy pewien ci膮g dzia艂a艅, jakie Twoje przedsi臋biorstwo powinno podejmowa膰. Podejmuje si臋 je, aby zainteresowa膰 klienta, dostarczy膰 mu potrzebnych informacji oraz sprzeda膰 produkt lub us艂ug臋. I co wa偶ne, zadba膰 o jegosatysfakcj臋 po zakupie.

Physical evidence (艣wiadectwo materialne)

W ten element marketing mix wpisuj膮 si臋 wszystkie wizualne i materialne elementy. S膮 to budynki, logo, strona internetowa, wystr贸j wn臋trz, ubi贸r pracownik贸w itp.

Koncepcja marketing mix 4C

Zmiana koncepcji marketing mix 4P na 4C wymaga zmiany perspektywy i niejako wej艣cia w sk贸r臋 klienta. To on jest ostatecznym odbiorc膮 owoc贸w Twojej pracy, dlatego powinny Ci臋 interesowa膰 jego potrzeby, motywy i cele (zobacz, jak analizowa膰 grup臋 docelow膮) Obecnie na rynku znajduje si臋 mn贸stwo podobnych do siebie produkt贸w, dlatego aby si臋 wyr贸偶ni膰 nale偶y wykaza膰 si臋 kreatywno艣ci膮, kt贸r膮 docelowy klient mo偶e doceni膰 kupuj膮c od Ciebie produkt lub us艂ug臋.

  • Produkt zostaje zast膮piony przez warto艣ci, jakie dostarcza klientowi zakup.
  • Cena zostaje wyparta przez koszty, jakie ponosi konsument.
  • Dystrybucja w modelu marketing mix 4C zmienia si臋 w wygod臋 zakupu, czyli wszystkie udogodnienia, jakie towarzysz膮 klientowi przy zakupie Twojego dobra.
  • Promocja stanowi odpowiednik komunikacji w modelu 4C. Jest to komunikacja obustronna, poniewa偶 opr贸cz dostarczania informacji, bierze tak偶e pod uwag臋 wskaz贸wki Twojego klienta.

Strategie marketingu mix

Dzi臋ki zastosowaniu strategii marketingu mix z 艂atwo艣ci膮 okre艣lisz kierunek dzia艂a艅 Twojego przedsi臋biorstwa. Pami臋taj! Wszystkie narz臋dzia marketingu mix s膮 ze sob膮 zwi膮zane, dlatego zadbaj o ka偶dy element marketingu mix. Je艣li potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w okre艣leniu kierunku marketingowego, 艣mia艂o napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Wi臋cej na temat uporz膮dkowania dzia艂a艅 marketingowych dowiesz si臋 z naszego bloga KLIK.