Zeszły rok przyniósł sporo zmian. Systemy reklamowe Facebook Ads, Google Ads i Instagram Ads doczekał się wielu nowych funkcji. Nie wszystkie rozwiązania okazały się trafione, jednak na liście nowości pojawiło się też kilka perełek. Przedstawiam więc zwięzłe podsumowanie 2021 roku w systemach reklamowych. Zapraszam!

System reklamowy Facebook Ads

Ulotki cyfrowe

Nowe szablony graficzne do wyboru w formacie kolekcji, które dają możliwość m.in. oznaczania produktów i udostępniania lokalizacji firmy. Są to wirtualne wersje dobrze wszystkim znanych papierowych ulotek – można z ich pomocą informować lokalnych klientów o nowych ofertach i okazjach.

Użytkownicy Wi-Fi – nowi niestandardowi odbiorcy

Jest to ciekawy dodatek, pozwalający angażować użytkowników, którzy mieli styczność z naszą siecią Wi-Fi. To oryginalny pomysł na dotarcie do gości, którzy odwiedzili naszą fizyczną placówkę (i połączyli się z siecią).

Przeczytaj też: Niestandardowe grupy odbiorców, które sprzedają w e-commerce

Uproszczone cele

Ogólne uproszczenie i przejrzysta opcja wyboru celu podczas kreowania kampanii. Aktualizacja ułatwia życie wszystkim użytkownikom Facebook Ads, bo do wyboru jest 6 celów – Rozpoznawalność, Ruch, Aktywność, Kontakty, Promocja aplikacji i Sprzedaż.

Kampanie Advantage+

Dodatkowy sposób tworzenia kampanii, w której użytkownicy mogą w kilku krokach wykorzystać już gotową kampanię – domyślną i ustawioną automatycznie przez system Facebooka. Posiada to też jednak swoje wady, mianowicie nie ma możliwości dostosowania takiej kampanii do swoich potrzeb, ani wprowadzenia żadnych znaczących zmian.

Kody zniżkowe dla klientów

W odpowiedzi na pytanie możemy zaoferować zainteresowanym użytkownikom kody zniżkowe na nasz asortyment. Wymaga to pobrania szablonu pliku (.csv) i uzupełnienia danych.

Dodatkowe opisy à la “rozszerzenia”

Użyteczny dodatek pozwalający użytkownikowi Facebook Ads na dodanie krótkiego,, dodatkowego tekstu do reklamy.

Dodawanie numeru telefonu do reklamy

Prosty dodatek, który można porównać do rozszerzenia połączeń z systemu Google Ads. Konta reklamowe otrzymały możliwość dodania numerów telefonów do swoich reklam, jako “dodatku” nie zabierającego znaków z danej nam puli. 

“Szczególna” kategoria reklam

Jeśli tworzysz kampanię, musisz wybrać kategorię, której dotyczą reklamy. Wspomniane kategorie dotyczą reklam z konkretnymi wymaganiami w określonych krajach, takich jak wymagające autoryzacji i oznaczone jako „Opłacone przez” reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych. Są to też reklamy kredytów, zatrudnienia lub nieruchomości z ograniczeniami wyboru grupy odbiorców, aby chronić użytkowników Facebooka przed niezgodną z prawem dyskryminacją. W przypadku, gdy konkretna kategoria kampanii nie zostanie oznaczona, system Facebooka uniemożliwi uruchomienie tej kampanii.

IOS 14 i zbieranie danych z Piksela

Niestety jest to jedna z najgorszych zmian, które mogły dotknąć Facebook Ads. Użytkownik IOS otrzymał możliwość zrezygnowania z przekazywania swoich danych do Piksela (od lutego 2022 Piksel Meta). Według nowych zasad, Apple nie pozwala nie przechowywanie i oczywiście wykorzystywanie danych swoich użytkowników. Tę aktualizację można uznać za największą zmianę 2021 roku.

Domyślna atrybucja z 28 na 7 dni

Kolejna niekorzystna zmiana związana z raportowaniem konwersji dla konta.

Limit aktywnych reklam

Małe oraz średnie przedsiębiorstwa otrzymały nowy limit maksymalnej liczby reklam dla konta. Nowy limit to 250 aktywnych reklam. Istnieje duża szansa, że konto nigdy nie wykorzysta wszystkiego, lecz limit jest limitem.

Przechowywanie danych tylko do 36 miesięcy wstecz

Niekorzystna zmiana dla każdego użytkownika systemu reklamowego Facebook Ads. Przed zmianą dane mogły być trzymane w nieskończoność.

System reklamowy Instagram Ads

Reels i ich nowe umiejscowienie

Reklamy wideo w formacie 9:16 otrzymały nowe umiejscowienie w Reels. Istnieje też możliwość, by połączyć je z Instagram Stories. Miło zobaczyć większy wybór i możliwości podczas kreacji reklam.

Reklama efektów AR

“Wypróbuj w aparacie” to nowe CTA dla reklam, wymagające udostępniania efektu aparatu. Interakcja z reklamą pozwoli na automatyczne uruchomienie aparatu Intagrama z już załadowanym efektem.

Więcej opcji rozdzielczości dla reklam

Wprowadzono nową rozdzielczość minimalną, czyli 320px x 500px. Z grafik o nowych, niższych rozdzielczościach mogą skorzystać aktualności, Stories oraz wszystko na karcie eksploruj.

Dodawanie znaczników produktów w reklamach

Dosyć proste ułatwienie życia, pozwalające na tworzenie reklam zakupów bezpośrednio w menedżerze reklam. Podczas edycji reklamy skorzystaj ze znacznika produktów, by wybrać odpowiedni znacznik. Ta opcja jest nie tylko przydatna dla osoby obsługującej menedżera reklam, ale też dla użytkowników szukających produktów.

Sklep Instagram jako miejsce na reklamy

Od teraz można umieścić swoją reklamę w sklepie Instagram. Każda nasza reklama wyświetli się na karcie Sklep, który służy jako przestrzeń na rekomendacje dla odwiedzających użytkowników.

System reklamowy Google Ads

Biblioteka zasobów

Każda nasza kampania display wymaga kreacji graficznych, które musimy przesłać podczas budowania naszych reklam. Nowością w Google Ads jest “Biblioteka zasobów”, która służy jako wielkie repozytorium wszystkich naszych kreacji. Jakie są plusy tej bazy danych? Dla lepszej organizacji, wgrane kreacje możemy przechowywać w folderach. Jest to szczególnie przydatne, jeśli regularnie używamy tych samych materiałów, np. logo/logotyp.

Miesięczny limit wydatków

Każde konto Google Ads funkcjonuje na budżetach dziennych. Oznacza to, że konto dziennie wydaje sumę budżetów dziennych każdej kampanii. Jeśli chcemy wydać maksimum trzy tysiące złotych, musimy skorzystać z kalkulatora i przeliczyć budżet: budżet dzienny konta x liczba pozostałych dni w miesiącu. Miesięczny limit pozwala nam ustawić: “możesz wydać maksimum 2999 zł, a kiedy osiągniesz tę kwotę, wyłącz reklamy aż do nadejścia nowego miesiąca”. Bardzo wygodna metoda na uniknięcie przekroczenia budżetu.

Przeczytaj też: Ile kosztuje reklama w Google i jak oszacować budżet?

Rozszerzenie graficzne

Kampanie tekstowe w Google Ads posiadają dostęp do tak zwanych “rozszerzeń”, czyli dodatkowych elementów, które pojawiają się przy naszej reklamie. Nowym rozszerzeniem, dodającym wartość wizualną do naszych reklam, jest “rozszerzenie graficzne”. Jak sama nazwa wskazuje, nasza reklama tekstowa otrzyma ładną grafikę, która może reprezentować nasz produkt lub usługę. 

Performance max

To najnowszy typ kampanii należący do kategorii kampanii inteligentnych. Celem Performance Max jest połączenie wszystkich dostępnych kampanii Google Ads w jeden twór. Jeśli ktoś nie przepada nad kontrolą kilku lub kilkunastu kampanii, Performance Max może być dobrą alternatywą.

Property Promotion Ads

Nowa kampania, która niestety nie jest jeszcze dostępna w Polsce. Celem kampanii jest pomoc użytkownikom Google w znalezieniu hotelu na ich wyjazd. Reklamy angażują, kiedy użytkownik wykazuje zainteresowanie konkretnymi lokalizacjami geograficznymi.

Video reach

Nowy rodzaj kampanii hybrydowej, mającej na celu stworzenie kombinacji najlepszych reklam w formie możliwej do pominięcia oraz przerywników. Celem jest maksymalizacja zasięgu oraz skuteczności.

Wykrywanie zabronionych fraz w kreatorze

Nie wszyscy dadzą radę reklamować się w Google Ads. Regulamin Google zabrania reklamowania się pewnym przedsiębiorstwom, m.in. erotyka, broń, alkohol itd. Istnieją też typy działalności, które funkcjonują “na krawędzi” legalności. Te konta regularnie muszą walczyć z blokadami, a praca przy nich jest dosyć wymagająca. Istniał jednak sposób na “przechytrzenie” wykrywacza i użycie “zakazanych” słów kluczowych jako aktywatorów reklam, bez używania ich w tekście. Niestety Google jest w stanie zauważyć podstęp podczas wybierania słów kluczowych w kreatorze reklam.

Więcej o niedozwolonych reklamach w Google przeczytasz TUTAJ.

Zmiany w typach słów kluczowych

Istnieje kilka wariantów modyfikatorów do słów kluczowych, które zmieniają zasady aktywowania naszych reklam. Każdy użytkownik Google Ads posiada dostęp do następujących modyfikatorów:

  • broad match np. ciastko z czekoladą
  • Phrase match np. “ciastko z czekoladą”
  • Exact match np. [ciastko z czekoladą]
  • Negative match -ciastko z czekoladą

Kiedyś mogliśmy używać np. +ciastko +z +czekoladą

Jeśli nasze konto kiedyś korzystało z modyfikatorów plusów, nie musimy nic zmieniać w naszych reklamach. Plusy zostały zastąpione na Phrase Match.

Targetowane na zatrudnienie

Małą nowością jest nowa grupa odbiorców “Zatrudnienie”. Jeśli postanowiliśmy szukać nowego personelu za pomocą Google Ads, to kierowanie na tą grupę odbiorców może wspomóc nasze starania.

Planer słów kluczowych

Użyteczne narzędzie służące jako wyszukiwarka słów kluczowych dla naszych reklam. Nowością było dodanie do wyników naszych poszukiwań słów dwóch dodatkowych informacji. Pierwszą nowinką jest wskaźnik wyszukiwań hasła w ostatnich trzech miesiącach, drugą jest porównanie, ile razy słowa kluczowe były wyszukiwane w formacie rok do roku.

Weryfikacja tożsamości reklamodawcy

Obowiązkowy do przejścia proces, który wcześniej czy później będzie musiało przejść każde konto Google Ads. Konta, które jako pierwsze otrzymują prośbę o weryfikację należą do kategorii działających “na krawędzi”.

Things to do

Nowa kampania zaprojektowana dla przedsiębiorstw, którzy walczą o uwagę turystów. Celem nowości Google jest pokazanie turystom, zainteresowanym naszą lokalizacją, naszej oferty i to bez potrzeby konfigurowania kampanii tekstowych i wypełniania ich słowami kluczowymi. Nowość od Google jest w stanie angażować użytkowników za pomocą grafik czy usług z uwzględnionymi cenami, podczas gdy ten szuka atrakcji turystycznych. Wielkim plusem kampanii jest umiejscowienie reklamy. Te pojawią się nad tekstowymi wynikami w wyszukiwarce.

Niestety kampania nie jest jeszcze dostępna w Polsce, a Google nie zdradza szczegółów ewentualnej premiery nowego narzędzia.

Zapowiedź usunięcia rozszerzonych reklam tekstowych

Niestety w 2021 Google zdecydowało, że czas pożegnać się z klasycznymi reklamami tekstowymi. W czerwcu 2022 każdy użytkownik Google Ads straci możliwość tworzenia nowych rozszerzonych reklam tekstowych, lecz cały czas będziemy mogli edytować takie reklamy, jeśli były stworzone przed oficjalnym “pożegnaniem”. Sugerujemy dobudować wasze tekstówki, bo kto wie, być może pozostanie nam opcja ich kopiowania i edytowania.

Nowe narzędzie, którego celem jest wspomaganie nas w budowaniu kreacji graficznych na potrzeby naszych kampanii. Cały system pozwala na stworzenie kreacji, dobudowanie ich o kody śledzące i wiele innych ciekawych możliwości. Konkurencja dla Photoshop i Canvy? Być może. Czas pokaże, jak to narzędzie będzie rozwijane.

O Google Studio możecie poczytać tutaj: link

Centrum reklam aplikacji

Nowa zakładka, pozwalająca użytkownikowi sprawdzić, jak funkcjonują precyzyjne linki.

Rozszerzenie o obrazy dynamiczne

Kolejne rozszerzenie reklam tekstowych, które, podobnie jak rozszerzenie graficzne, wzmacnia nasze reklamy w wyszukiwarce o wartość wizualną. W przeciwieństwie do rozszerzenia graficznego, dynamiczne obrazy skorzystają z grafiki umieszczonej na naszym WWW.

Systemy reklamowe – podsumowanie

Rok 2021 wprowadził dużo zmian w systemach reklamowych z których korzystamy. Niestety duża część tych aktualizacji bardziej zaszkodziła, niż pomogła w działaniach reklamowych. Jedną z najgorszych zmian jest zbieranie danych z systemów IOS14 – poważnie ucierpiały na tym konta reklamowe działające w sferze Facebook. Aktualizacje Google Ads można uznać za pozytywne, bo wprowadzono kilka ułatwiających życie nowości. Duży plus dla Google za implementacje takich zmian! A według Was, które systemy reklamowe zyskały, a które straciły?

P.S. Nie tylko systemy reklamowe wywołały niemałe poruszenie. Już niedługo opowiemy Wam więcej o trendach marketingowych w 2021 roku!