Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Google Ads to najbardziej znany system reklamowy na świecie, który korzysta z najpopularniejszej wyszukiwarki w Polsce i globalnie. Do wyparcia wyszukiwarek mamy zapewne jeszcze sporo czasu, więc wiedza dotycząca tego, jak stworzyć skuteczne kampanie Google Ads, może okazać się przydatna dla każdego przedsiębiorstwa. Reklama Google to nie tylko wyszukiwarka, ale także strony partnerów i inne środowiska Google, takie jak YouTube, Gmail, Play Store itd. Dziś chciałbym przyjrzeć się kilku ważnym elementom, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia swoich kampanii.

Ten artykuł można uznać za mini kurs Google Ads. Skupię się w nim na kampanii tekstowej, która według wielu specjalistów (w szczególności początkujących) jest najtrudniejsza do skonfigurowania w sposób, który pozwala na prostą optymalizację lub ewentualne poprawki. Drugą kampanią Google Ads, którą omówię w tym tekście będzie kampania produktowa stworzona dla e-commerce.

Kampania tekstowa Google Ads

1.1 Słowa kluczowe Google Ads

Podstawą kampanii tekstowych są słowa kluczowe, które działają jako wyzwalacze reklam. Większość potrzebnych słów kluczowych można zlokalizować, korzystając z własnej wiedzy o branży, dla której chcemy zbudować kampanię w Google Ads, lecz sugeruję, aby zawsze korzystać z planera słów kluczowych, do którego możemy się dostać między innymi poprzez panel kontrolny Google Ads. Praca z planerem umożliwia określenie, ile konkretnie słowo może nas kosztować lub jak wygląda prognoza kliknięć dla danych słów kluczowych. Słowa kluczowe Google Ads to jeden z najtrudniejszych do zbudowania poprawnie komponentów w tym systemie reklamowym. Należy pamiętać o tym, że to właśnie od nich zależy sukces kampanii.

1.2 Hierarchia kampanii tekstowej

Każde konto Google Ads będzie składać się z kampanii, grup reklam i samych reklam. Słowa kluczowe różnią się od siebie ceną, liczbą potencjalnych wyszukiwań w miesiącu oraz wartością dla przedsiębiorstwa, czyli czy dane słowo kluczowe może doprowadzić do konwersji użytkownika. Do czego zmierzam? Google Ads pozwoli nam wybrać więcej niż jedno słowo kluczowe dla grupy reklam, lecz nie ułatwi nam to optymalizacji, w momencie gdy reklama zacznie przyciągać ruch na słowa kluczowe, których nie wybraliśmy. Google uważa, że dane słowa są “bardzo podobne” do tego lub tych, które wybraliśmy podczas tworzenia kampanii. Jak to Google będzie ściągać ruch na coś innego niż moje wybrane słowa kluczowe? Tak – Google potrafi aktywować nasze reklamy, kiedy w polu wyszukiwania ktoś wpisze słowo inne niż te, które wybraliśmy. Dzieje się tak zwykle z powodu niskiej częstotliwości wyszukiwania wskazanych przez nas słów. Dlatego też musimy wykluczać pewne wyszukiwania, ponieważ możemy na nich marnować pieniądze.

Sugeruję, aby nie budować grup reklamowych składających się z wielu słów kluczowych, ponieważ utrudnia to optymalizację i możliwe, że wymieszamy ze sobą słowa o różnych wartościach. Tekstowe kampanie w Google Ads pozwalają nam dobrać dopasowania do tych słów.

Dopasowania dla słów kluczowych w Google Ads:

  • Broad match – najszersze dopasowanie. Reklama wyświetli się na zapytania związane z podanym przez nas słowem kluczowym.
  • Phrase match – czyli wpisane przez nas słowo kluczowe z dobudową.
  • Exact match – najbardziej precyzyjne dopasowanie. Najlepiej sprawdzi się, kiedy dokładnie wiem, o co chcemy konkurować i jak wygląda nasz lejek. Potrafi bardzo ograniczyć kliknięcia lub nawet uziemić całą kampanię Ads, jeśli zostanie niepoprawnie skonfigurowana.

Co do hierarchii budowania konta Google Ads opartego na reklamach tekstowych sugerujemy:

  1. Kampania X – drogie keywords
    1. drogie słowo kluczowe z modyfikatorem []
    2. drugie drogie słowo kluczowe z modyfikatorem []
    3. trzecie drogie słowo kluczowe z modyfikatorem []
  2. Kampania Y – tanie słowa lecz z większą częstotliwością miesięcznego wyszukiwania
    1. pierwsze słowo z modyfikatorem „”
    2. drugie słowo z modyfikatorem „”
    3. trzecie słowo z modyfikatorem „”
    4. czwarte słowo z modyfikatorem „”
    5. i jeszcze kilka pozycji więcej z modyfikatorem „”

Może zdarzyć się sytuacja, w której planer słów kluczowych Google Ads wyświetli nam informacje o bardzo niskiej częstotliwości wyszukiwania słów, które nas interesują. W tej sytuacji możemy spróbować użyć broad search keywords, czyli słowo kluczowe bez modyfikatora. Istnieje duża szansa, że sprowadzimy ruch (oczywiście nie zawsze taki ruch jaki byśmy chcieli), lecz zgromadzona lista słów kluczowych, które uaktywniły nasze reklamy, może nam dać wartościowe dane. Mogą one być związane z informacjami o potencjalnych klientach lub jak podzielić nasze kampanie na szczyt lejka, środek lub na tych użytkowników, którzy dokładnie wiedzą czego chcą.

Kampania produktowa dla Google Ads

Kampania produktowa to podstawa, jeśli chcemy angażować użytkowników w Google Zakupy. Mamy tutaj dwie możliwości – klasyczna kampania produktowa PLA lub Performance Max. W przypadku drugiej opcji jest to bardziej kampania typu “zrobię za Ciebie wszystko, tylko przygotuj wszystkie możliwe materiały tekstowe i graficzne ”. Naturalnie możemy z niej skorzystać tylko i wyłącznie z produktami importowanymi z Merchant Center, bez zestawów tekstowych i grafik. Skupimy się na klasycznej kampanii produktowej dla Google Ads, natomiast na performance Max w tym artykule.

Zakładamy, że konto merchant istnieje i jest połączone z kontem Google Ads.

2.1 Etykietowanie feed’u produktowego

Wyobraźmy sobie sytuację: mamy 100 produktów, po 10 produktów w kategorii, 4 produkty są dla nas bardzo istotne. Zawsze będziemy mieć możliwość selekcji, jakie produkty chcemy reklamować za pomocą identyfikatorów lub kategorii, marki itd. Możemy to wszystko przyspieszyć dzięki etykietom, które nałożymy w CMS lub nadpisać feed produktowy w Merchant Center za pośrednictwem feed’u dodatkowego.

Sugerujemy:

  • Nasze najlepsze produkty etykietować i zamknąć w kampanii przygotowanej dla nich z większym budżetem.
  • Wszystkie produkty etykietować tak, aby powstało 10 etykiet, jedna dla każdej kategorii produktów.

Jak wprowadzić etykiety dla feedu? Najbardziej podstawowa możliwość to edytowanie feedu za pomocą dostępnych wtyczek w naszym systemie CMS. Druga opcja to nadpisywanie feed’u produktowego w Merchant Center z wykorzystaniem dodatkowego feed’u. Jak przerobić oryginalny feed, aby został nadpisany i by samodzielnie był importowany do Merchant Center? Tutaj może nam pomóc narzędzie Mergado, które jest zaprojektowane do edycji feed’u.

2.2 Edycja zmiennych produktów

Musimy pamiętać o tym, że nie zawsze każdy produkt będzie spełniać wymagania “dobrego feed’u”.

O czym mówimy:

  • Nazwa produktu – produkt zawsze możemy wzmocnić modyfikując jego nazwę. Pamiętajmy, że w przypadku reklam produktowych NIE mamy wpływu na to, jakie frazy ta kampania będzie wyświetlać. Jedyne, co możemy zrobić, to wykluczać niepożądane frazy. Elementy nazwy produktu, takie jak kolor, rozmiar, czym jest przedmiot, wymiary będą nas wspomagać w osiągnięciu precyzyjniejszych reklam.
  • Kody identyfikacyjne GTIN – identyfikator produktu. Bez niego nie będziemy w stanie wyświetlić produktu. Zwykle kody będziemy w stanie zdobyć od producentów.
  • Kategorie Google – większość produktów, które możemy sprzedawać poprzez Google Ads ma swoją kategorię. Odzież -> odzież damska -> sukienka letnia. Warto przejrzeć, czy wszystkie nasze produkty mają swoją kategorię. Pomoże to Google w identyfikacji i wesprze nasze wyniki reklamowe.

Uniwersalne zasady dla skutecznej kampanii Google Ads

3.1 Dostosowanie lokalizacji i harmonogramu

Kampanie Google Ads pozwolą nam skonfigurować, gdzie chcemy wyświetlać nasze reklamy, o jakiej porze, dla kogo, na jakich urządzeniach itd. Większość powie “Standard, nic w tym wyjątkowego”. To prawda – praktycznie każdy system reklamowy pozwala na tak podstawową konfigurację, lecz niewiele osób pójdzie o krok dalej, aby skonfigurować stawki dla harmonogramów, urządzeń czy lokalizacji. Tak, możemy podjąć decyzje o wydawaniu o 100% więcej w województwie mazowieckim lub wydawać mniej na jedną z płci, ponieważ tak sugerują zebrane przez nas dane lub nasza intuicja.

3.2 Wykluczanie niepożądanych słów kluczowych w Google Ads

W przypadku słów kluczowych dla Google Ads praca nie polega tylko i wyłącznie na szukaniu i dodawaniu nowych słów do naszych kampanii tekstowych lub niestandardowych grup odbiorców. Zawsze może zdarzyć się sytuacja, w której nasze reklamy zostaną aktywowane i ten sam użytkownik, który je wywołał postanowi w nie kliknąć, lecz słowo kluczowe, którego użył okaże się dla nas bezwartościowe. Jak zatem je wykluczyć? W dosyć prosty sposób.

Wybierzmy naszą kampanię tekstową, a następnie przejdźmy do “Słowa kluczowe” i finalnie do “Wyszukiwane hasła”. Zobaczymy przed sobą listę słów, które aktywowały nasze reklamy.

image1 2
Źródło: Google Ads, https://ads.google.com/, stan na 24.03.2023

Wystarczy wybrać słowo lub słowa, które nam nie odpowiadają i je wykluczyć. Przycisk pojawi się wyżej nad listą. Możemy wykluczyć słowa na poziomie grup reklam lub dodać je do listy wykluczającej wybrane słowa kluczowe. Do czego służą takie listy? Otóż możemy kiedyś zbudować dodatkowe kampanie lub zauważyć, że podobne bezwartościowe dla nas frazy szkodzą innym kampaniom.

3.3 Zwiększenie budżetu naszych kampanii w Google Ads

Brzmi to dosyć banalnie i tak jest, lecz jedną z największych przeszkód, które mogę nas spotkać podczas prowadzenia kampanii marketingowych w sieci, to pieniądze. Jeśli kliknięcia kosztują od 8 zł w górę, a nasz budżet dzienny to 15 zł, możemy bez większych wątpliwości założyć, że wiele nie osiągniemy. Tutaj niestety jedynym lekarstwem będzie zwiększenie budżetu.

3.4 Święty trójkąt Google Ads

Budżet może nie być naszym jedynym problemem. Google Ads nie zwraca uwagi jedynie na pieniądze, ale także na wynik jakości reklamy. Co na niego wpływa?

  • Przewidywana klikalność, czyli CTR,
  • trafność reklamy,
  • jakość strony docelowej.

A teraz prościej. Na co zawsze powinniśmy zwracać uwagę, pisząc reklamy i podczas pracy nad naszą stroną internetową?

  • Jakie słowo kluczowe wybrałem jako aktywator reklamy?
  • Czy zawarłem to słowo w tekście reklam?
  • Skoro wybrałem to słowo to, czy znajdę je w odpowiednio dużej ilości na stronie, gdzie planuje wysłać ruch?

Podsumowanie

Efektywna kampania Google Ads

Teraz już wiesz, jak zbudować efektywną kampanię Google Ads. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz skorzystać z doświadczenia agencji marketingowej. W inmarketing digital agency nasi specjaliści pomogą wybrać Ci skuteczną strategię marketingową, przeprowadzą kompleksowe kampanie reklamowe i doradzą, jak można ulepszać stronę internetową, do której kierowany będzie ruch z Google Ads.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Sprawdź naszą ofertę

Podobne artykuły / Google Ads


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!