Wi臋kszo艣膰 z nas na has艂o „social media” automatycznie my艣li o Facebooku. Nie jest to niczym dziwnym, bior膮c pod uwag臋, 偶e jest to najcz臋艣ciej u偶ywany portal spo艂eczno艣ciowy na 艣wiecie. Facebook to jedyne medium spo艂eczno艣ciowe, kt贸re przekroczy艂o pr贸g 2 miliard贸w aktywnych u偶ytkownik贸w w skali globalnej.

W Polsce zalogowanych i aktywnych jest oko艂o 21,5 miliona os贸b. Dla por贸wnania liczba aktywnych u偶ytkownik贸w Instagrama to oko艂o 1 miliard (dane z pa藕dziernika 2018). Oba serwisy, tak jak zreszt膮 pozosta艂e media spo艂eczno艣ciowe, maj膮 swoje zalety, wady oraz funkcje, kt贸re mog膮 by膰 przydatne w prowadzeniu dzia艂a艅 marketingowych firmy.

Jak wybra膰 w艂a艣ciwy kana艂 social media dla firmy?

Przed podj臋ciem dzia艂a艅 marketingowych w mediach spo艂eczno艣ciowych musimy zada膰 sobie dwa podstawowe pytania. Pytania, dzi臋ki kt贸rym wybierzemy odpowiedni kana艂 lub kana艂y komunikacji i dostosujemy nak艂ady energii, czasu i pieni臋dzy przeznaczane na dzia艂ania wizerunkowe i promocyjne. Kr贸tko m贸wi膮c, b臋dziemy wiedzie膰, z jakich kana艂贸w social media korzysta膰?

Pierwsze i podstawowe pytanie brzmi: 鈥淐zy z danego portalu spo艂eczno艣ciowego korzystaj膮 nasi potencjalni klienci, partnerzy i konkurencja?鈥. Je偶eli odpowied藕 brzmi „tak”, jest to znak, 偶e i naszej firmy na takim portalu nie mo偶e zabrakn膮膰.

Drugie pytanie to: 鈥淛aki content b臋dzie naszym materia艂em reklamowym i czy nadaje si臋 on do publikacji na danym portalu spo艂eczno艣ciowym?鈥. Kampanie marketingowe mog膮 sk艂ada膰 si臋 w przewa偶aj膮cej cz臋艣ci z przekazu w formie zdj臋膰, tre艣ci pisanej, film贸w, grafik i infografik. Nie ka偶dy content nadaje si臋 do publikacji na ka偶dym portalu spo艂eczno艣ciowym.

Facebook

Aktualnie, je偶eli firma chce by膰 firm膮 nowoczesn膮 i dzia艂aj膮c膮 na miar臋 XXI wieku, powinna znale藕膰 si臋 na Facebooku. Bez wzgl臋du na bran偶臋, w jakiej dzia艂a. Facebook to miejsce, w kt贸rym znajdziemy sklepy, restauracje, hotele, warsztaty samochodowe, gabinety lekarskie, firmy z szeroko poj臋tego obszaru przemys艂u i niemal wszystkie us艂ugi. Nie wa偶ne czy firma dzia艂a w sektorze B2B, czy B2C, powinna posiada膰 swoj膮 stron臋 na Facebooku.

Serwis ten umo偶liwia budowanie wizerunku marki i spo艂eczno艣ci z ni膮 zwi膮zanej oraz oferuje rozbudowane narz臋dzia do prowadzenia kampanii marketingowych. Z powodzeniem mo偶na na nim publikowa膰 ka偶dy rodzaj tre艣ci. Prowadzenie aktywnego, kompletnego i warto艣ciowego konta na Facebooku zwi臋ksza wiarygodno艣膰 firmy i stanowi dla u偶ytkownik贸w 藕r贸d艂o zar贸wno podstawowych informacji o firmie, pozwala pozosta膰 na bie偶膮co z aktualnymi wydarzeniami i umo偶liwia odpowiadanie i natychmiastowe reagowanie na zamieszczane tre艣ci.

To w艂a艣nie na tym portalu u偶ytkownicy szukaj膮 informacji dotycz膮cych wydarze艅, produkt贸w, us艂ug oraz opinii innych klient贸w. Utworzenie i prowadzenie strony na Facebooku przynosi wymierne korzy艣ci przedsi臋biorstwom z ka偶dej bran偶y, jednak w艣r贸d lider贸w, kt贸rzy czerpi膮 najwi臋cej korzy艣ci z komunikacji poprzez ten kana艂 nale偶膮 firmy zajmuj膮ce si臋:

  • mediami,
  • sportem i rekreacj膮,
  • zdrowym trybem 偶ycia,
  • 偶ywno艣ci膮,
  • turystyk膮,
  • informatyk膮 i sprz臋tem komputerowym,
  • motoryzacj膮.

Instagram

Instagram jest miejscem, gdzie u偶ytkownicy poszukuj膮 przede wszystkim rozrywki, inspiracji, relaksu. To kana艂 doskonale sprawdzaj膮cy si臋 w przypadku firm posiadaj膮cych atrakcyjny wizualnie content, udost臋pniany w formie zdj臋膰 i film贸w.

Wed艂ug statystyk najwi臋ksz膮 grup臋 u偶ytkownik贸w Instagrama stanowi膮 osoby w wieku od 18 do 34 lat. Jest to zatem serwis skupiaj膮cy g艂贸wnie m艂ode osoby, zwracaj膮ce uwag臋 na warto艣ci estetyczne publikowanych tre艣ci. Ten kana艂 komunikacji sprawdzi si臋 dobrze dla firm dzia艂aj膮cych w:

  • bardzo szeroko poj臋tym lifestyle,
  • bran偶y modowej,
  • gastronomii,
  • motoryzacji,
  • sporcie i rekreacji,
  • turystyce.

Instagram jest mniej rozbudowany ni偶 Facebook i nie daje tak szerokich mo偶liwo艣ci prowadzenia i monitorowania dzia艂a艅 marketingowych. Jest jednak dobrym wyborem dla firm, kt贸re w atrakcyjny wizualnie spos贸b potrafi膮 zaprezentowa膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰.

Przeczytaj tak偶e: Statystyki na Instagramie – jak je poprawnie odczytywa膰?

Czy ka偶da firma posiadaj膮ca konto na Facebooku powinna tak偶e dzia艂a膰 na Instagramie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. S膮 firmy, kt贸re z powodzeniem prezentuj膮 swoj膮 dzia艂alno艣膰 na Instagramie, mimo i偶 z pozoru ich produkty i us艂ugi nie s膮 fotogeniczne. Niekt贸re dzia艂aj膮 r贸wnie pr臋偶nie na obu portalach. S膮 te偶 takie, kt贸re skupiaj膮 si臋 wy艂膮cznie na jednym z nich.

Warto pami臋ta膰, 偶e Instagram skupia oko艂o miliarda aktywnych u偶ytkownik贸w. To ogromna, potencjalna baza klient贸w. Baza, kt贸ra cho膰by z uwagi na sam jej rozmiar, jest gr膮 wart膮 艣wieczki. Je偶eli tylko jako firma widzimy potencjalne zastosowanie Instagrama w naszej dzia艂alno艣ci i mo偶emy na tak膮 dzia艂alno艣膰 przeznaczy膰 czas, warto za艂o偶y膰 tam konto firmowe. Zw艂aszcza 偶e 艣wiat social media bez przerwy si臋 rozwija, a najbardziej dynamiczny wzrost u偶ytkownik贸w ma miejsce w艂a艣nie w przypadku tego serwisu.


Je艣li sam nie masz czasu na prowadzenie dzia艂a艅 w kana艂ach social media albo nie jeste艣 przekonany, 偶e si臋 to op艂aca, skorzystaj z rad i pomocy agencji marketingowej. My, poza tworzeniem tre艣ci na Twoje media spo艂eczno艣ciowe, zadbamy r贸wnie偶 o skuteczn膮 kampani臋 reklamow膮, kt贸ra przyniesie nieoczekiwane efekty. Zapraszamy do wsp贸艂pracy!