Marketing mix to mieszanka składników – narzędzi, które posłużą Twojemu przedsiębiorstwu w dostarczeniu właściwym ludziom właściwych produktów po właściwej cenie z właściwą promocją. Jednym słowem mówiąc jest to zbiór narzędzi, dzięki którym zrealizujesz swoje cele marketingowe i zadowolisz swoich klientów.

Koncepcja marketing mix

Koncepcja marketingu mix wywodzi się z lat 40’ z Uniwersytetu Harvarda. Początkowo nieokrzesana kompozycja marketingowa przybrała na przestrzeni czasu wiele form, które mają służyć uporządkowaniu prowadzonych działań marketingowych. 

Koncepcja marketing mix 4P

Najbardziej popularna koncepcja kompozycji marketingowej. Dzięki zastosowaniu tego instrumentu marketingu mix Twoje przedsiębiorstwo nada odpowiednie cechy produktowi podczas produkcji, który będzie dostępny we właściwym czasie i miejscu z odpowiednią ceną i promocją. Składa się z czterech elementów rozpoczynających się na literę P:

Product (produkt)

Pod postacią produktu kryje się to, co Twoja firma oferuje swoim klientom. Każdy produkt ma swoje konkretne cechy. Produkt powinien koncentrować się na potrzebach docelowych odbiorców, które to właśnie Twoje rozwiązanie ma rozwiązywać!

Price (cena) 

Cena to wydatek jaki musi ponieść konsument, aby wejść w posiadanie Twojego produktu. Dla Twojego przedsiębiorstwa to wynagrodzenie za poniesione nakłady. Na cenę wpływa polityka cenowa, popyt, próg rentowności, rabaty, warunki płatności.

Place (dystrybucja)

Są to kanały jakimi produkt udostępniany jest Twoim potencjalnym klientom. Dla tradycyjnych kanałów jest to lokalizacja sklepu, umiejscowienie produktu na półce sklepowej. W Internecie zaś jest to sklep internetowy. Aby Twój klient z przyjemnością dodawał produkt do koszyka, należy skupić się na sposobach płatności, warunkach przesyłki i dostosowaniu treści do użytkownika. Telefony komórkowe stanowią w ruchu internetowym ponad połowę, dlatego Twoja strona musi być zoptymalizowana pod urządzenia mobilne.

Przeczytaj też: Funkcjonalność i użyteczność strony internetowej

Promotion (promocja)

Do tego elementu marketing mix zalicza się wszystkie formy komunikacji z potencjalnym klientem. M.in. jest to:

  • reklama,
  • działania PR,
  • sprzedaż osobista,
  • promocja sprzedaży,
  • działania sponsorowane.

Koncepcja marketing mix 7P

Rozwój społeczeństwa spowodował aktualizację narzędzi marketingu mix 4P o kolejne trzy elementy. Są to:

People (ludzie)

To właśnie pracownicy wpływają na przewagę konkurencyjną, sprzedaż i rozwój Twojej firmy. Skoncentruj się na ludziach, bo to właśnie oni budują Twoją organizację i kupują Twoje produkty.

Przeczytaj też: Narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi – pomocne narzędzia dla działu HR

Process (proces)

Kolejny dodany element marketing mix stanowiący pewien ciąg działań, jakie Twoje przedsiębiorstwo powinno podejmować. Podejmuje się je, aby zainteresować klienta, dostarczyć mu potrzebnych informacji oraz sprzedać produkt lub usługę. I co ważne, zadbać o jegosatysfakcję po zakupie.

Physical evidence (świadectwo materialne)

W ten element marketing mix wpisują się wszystkie wizualne i materialne elementy. Są to budynki, logo, strona internetowa, wystrój wnętrz, ubiór pracowników itp.

Koncepcja marketing mix 4C

Zmiana koncepcji marketing mix 4P na 4C wymaga zmiany perspektywy i niejako wejścia w skórę klienta. To on jest ostatecznym odbiorcą owoców Twojej pracy, dlatego powinny Cię interesować jego potrzeby, motywy i cele (zobacz, jak analizować grupę docelową) Obecnie na rynku znajduje się mnóstwo podobnych do siebie produktów, dlatego aby się wyróżnić należy wykazać się kreatywnością, którą docelowy klient może docenić kupując od Ciebie produkt lub usługę.

  • Produkt zostaje zastąpiony przez wartości, jakie dostarcza klientowi zakup.
  • Cena zostaje wyparta przez koszty, jakie ponosi konsument.
  • Dystrybucja w modelu marketing mix 4C zmienia się w wygodę zakupu, czyli wszystkie udogodnienia, jakie towarzyszą klientowi przy zakupie Twojego dobra.
  • Promocja stanowi odpowiednik komunikacji w modelu 4C. Jest to komunikacja obustronna, ponieważ oprócz dostarczania informacji, bierze także pod uwagę wskazówki Twojego klienta.

Strategie marketingu mix

Dzięki zastosowaniu strategii marketingu mix z łatwością określisz kierunek działań Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj! Wszystkie narzędzia marketingu mix są ze sobą związane, dlatego zadbaj o każdy element marketingu mix. Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w określeniu kierunku marketingowego, śmiało napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Więcej na temat uporządkowania działań marketingowych dowiesz się z naszego bloga KLIK.