Czy Commerce Manager w ramach platformy Facebooka jest czymś, co możemy nazwać rewolucją? Naszym zdaniem tak! Usługa nie jest jeszcze dostępna w Polsce, lecz jest już testowana w innych krajach. Nadal brakuje nam o niej wielu informacji na temat chociażby mechanizmu działania, ale jej zamysł jest klarowny. Facebook planuje w ramach swojej platformy umożliwić sprzedaż i kupno produktów bez konieczności wychodzenia z witryny. Prawdopodobnie da nam to możliwość zarządzania sklepem online oraz analizowania naszych klientów i trendów sprzedaży jeszcze dokładniej, niż do tej pory. Jak wynika z komunikatu, opcja będzie również dostępna na Instagramie.

Aktualna wersja “sklepu”

Obecnie istnieje możliwość wystawienia swoich produktów poprzez funkcję “sklep”, jednak w końcowym etapie zamówienia klient ląduje na oryginalnej stronie produktu i tam dokonuje zakupu. Przycisk “zapłać w witrynie” dotyczy podstawowej strony internetowej biznesu, a nie Facebooka. Następuje wtedy odpowiednie przekierowanie.

Zakupy bezpośrednio na fb. Inmarketing
Źródło: Facebook Business manager, business.facebook.com/latest/home, stan na 13.06.2019

Forma, którą chce wprowadzić Facebook, jest ukłonem w stronę klientów. Docelowo ma być ułatwieniem w procesie zakupu. Nie będą oni musieli wędrować po innych witrynach, aby go dokonać.

Przelewy pieniężne na Facebooku

Wydawanie środków w ramach platformy Facebooka nie jest jednak czymś nowym. Obecnie możemy chociażby zlecić przelew na zbiórki pieniężne, tworzone między innymi przez organizacje charytatywne. Dane swojej karty kredytowej uzupełniamy, nie wychodząc z Facebooka, a przepływ pieniędzy następuje bezpośrednio. Wygląda na to, że proces ten zostanie rozszerzony. Użytkownicy otrzymają możliwość dokonywania wpłat nie tylko na zbiórki, ale i uregulowania swojej płatności np. za najnowszy telewizor.

Akcje charytatywne na fb. Inmarketing
Źródło: Portal Facebook, www.facebook.com, stan na 13.06.2019

Co oznacza wprowadzenie Facebook Commerce Manager?

Tak duża zmiana w tak ogromnym serwisie, jakim jest Facebook, musi odbić się na platformie, jak i biznesach opierających swoją działalność na sklepach internetowych.

Jednym z następstw może być upadek sklepów zewnętrznych lub ich przeniesienie w całości w ramy Facebooka. Będzie to zależne między innymi od tego, jakie funkcje będzie oferowała nowa usługa Marka Zuckerberga. W grę powinny wejść również integracje z innymi platformami handlu elektronicznego, tak aby nie konkurować ze sobą, lecz działać w symbiozie. Ponadto zakładając, że Commerce Manager będzie darmowy, Facebook może przyciągnąć mniejsze firmy, których nie stać na prowadzenie swojego sklepu internetowego (koszty abonamentów, serwerów, domeny, obsługi itd.). Reklamodawcy być może zauważą także spadki kosztów prowadzonych kampanii. Dlaczego? Facebook prawdopodobnie będzie bardziej promować reklamy wspierające sprzedaż wewnątrz portalu, aniżeli te, które kierują ruch poza witrynę, do innych sklepów.

Facebooku Commerce Manager – podsumowanie

Jeżeli ktoś uważa, że spędza za dużo czasu na Facebooku, to wkrótce może przebywać na nim jeszcze częściej, przeglądając (i co najważniejsze – kupując) np. swoje ulubione ubrania. Na razie musimy uzbroić się jednak w cierpliwość i czekać na więcej szczegółów odnośnie menedżera sprzedaży. O wszystkich kluczowych zmianach będziemy informować na naszym profilu na Facebooku.

Dzisiaj naszym oczom ukazał się link kierujący do jednej z witryn menadżera Facebooka pod taką oto, nieznaną nam dotąd postacią: business.facebook.com/commerce_manager. Po wejściu pośród angielskich cech usługi, pojawia się spolszczony tytuł “Menedżer sprzedaży” (ang. Commerce Manager).

Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj koniecznie ten artykuł: Gdzie zniknęła sekcja „informacje i reklamy” na fanpage’ach?