Rozliczanie faktur. Inmarketing

Poprawne księgowanie faktur za reklamy na Facebooku. Praktyczne wskazówki.

W tym artykule opowiemy o trudnościach związanych z księgowaniem faktur za reklamy na Facebooku. W osobnym artykule znajdziesz informację, jak wygenerować te faktury z systemu Facebook Ads

Dlaczego księgowanie faktur za reklamy na Facebooku sprawia problemy?

Poprawne księgowanie FV za działania Facebook Ads to „temat rzeka”. Formalności powinny być wykonywane przez księgową lub biuro rachunkowe, jednak nie każdy z tych podmiotów przyjmuje je od swoich klientów, ze względu na specyficzną strukturę. Faktura z Facebooka różni się od innych przede wszystkmi trzema kwestiami:

  • podmiot wystawiający fakturę ma siedzibę w Irlandii,
  • nie ma oznaczonej na niej stawki podatku VAT,
  • faktura nie posiada daty wystawienia, a jedynie datę płatności.

To co jest istotne, to fakt, że powyższe różnice nie sprawiają, że faktury nie da się zaksięgować i osoby pracujące w księgowości powinny o tym wiedzieć – nieścisłości te da się wyjaśnić i rozwiązać. 

Jak rozliczyć fakturę od Facebooka z siedzibą w Irlandii?

Pierwsze “ale” dotyczy transakcji z firmą, której siedziba nie mieści się w Polsce, czyli w tym przypadku z Facebookiem z siedzibą w Irlandii. Aby prawidłowo się rozliczyć, należy zarejestrować się jako podatnik VAT-UE, do czego służy formularz VAT-R.

Co robić, gdy na fakturze nie ma stawki VAT?

W ten sposób rozwiązujemy też drugą wątpliwość. Transakcję, która nie ma oznaczonego VAT-u należy opodatkować polską stawką tego podatku. W przypadku reklam jest to 23%. Ponadto przy transakcjach międzynarodowych teoretycznie powinniśmy zapłacić podatek dochodowy w wysokości 20% wartości wydatków poniesionych na marketing (ponieważ kupujemy reklamy na FB, który osiąga przychód w Polsce, ale nie rozlicza w tym kraju podatku). Żeby tego uniknąć należy posiadać (i w naszym przypadku przekazać księgowej) certyfikat rezydencji podatkowej, który jest do pobrania tutaj – Certyfikat Rezydencji Podatkowej.

Brak daty na fakturze to nie problem

Trzecia zagwozdka dotyczy braku daty wystawienia na fakturze z systemu Facebooka. W teorii Urząd Skarbowy nie akceptuje takich faktur, jednak jest to kwestia interpretacji. Wiele firm (i biur rachunkowych) nie ma z tym problemu. Koszty promocji na Facebooku bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu przychodów firmy, więc powinny być uznawane jako koszt możliwy do odliczenia.

Ponadto istnieje wyjątek mówiący o tym, że wydatki mogą być księgowane na podstawie dowodów, w których nie ma daty wystawienia, jeżeli odpowiada ona dacie dokonania operacji – w przypadku Facebooka data wystawienia pokrywa się z datą płatności, która jest umieszczona na fakturze.

 

Pomimo kilku trudności związanych z prawidłowym zaksięgowaniem, warto jednak dokonać formalności, aby móc sobie odliczyć nasze koszty reklam przy zeznaniu podatkowym, niezależnie od tego jakiego rzędu jest to kwota.

Docelowo księgowa lub biuro rachunkowe nie powinni mieć problemu z uznaniem faktury, jeżeli spełnimy wyżej omówione warunki. Dobrze, gdyby te podmioty pomogły również w ich spełnieniu. Nie możemy jednak dać gwarancji, że dana księgowa lub biuro uzna Twoje dokumenty za prawidłowe i będzie skłonne je rozliczyć. W sieci znajduje się jednak wiele intepretacji prawników, którymi możesz się podeprzeć w rozmowach ze swoim biurem rachunkowym.

Karol odpowiedzialny jest za tworzenie i optymalizację kampanii reklamowych klientów w Social Media. Z systemem Facebook Ads nie rozstaje się nawet na krok. Absolwent Komunikacji w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Pasjonat analityki, UX, a także video marketingu. Najbardziej lubi mierzyć się z trudnymi branżami. Prywatnie Karol to miłośnik koszykówki, zwłaszcza ligi NBA, a po pracy spotkać go można na intensywnym treningu przy stole bilardowym.

ZOSTAW KOMENTARZ