Jesteś administratorem strony na Facebooku. Chcesz zwiększyć zaangażowanie społeczności, więc decydujesz się zorganizować konkurs z nagrodami. Łatwizna! Publikujesz post, w którym prosisz o polubienia i udostępnienia, a zwycięzca jest wybierany drogą losową. Pytanie – gdzie popełniłeś błąd? Niestety, wszędzie.


Teraz pewnie zadajesz sobie pytanie: Dlaczego z Twoim konkursem jest coś nie tak, skoro na facebookowej tablicy widzisz całą masę takich zabaw? Śpieszę z odpowiedzią – konkursy “polub i udostępnij” są niezgodne z regulaminem Facebooka. Co więcej, sposób wyłaniania zwycięzcy łamie polskie prawo, ponieważ każda gra losowa powinna zostać zgłoszona i musi zostać wydane na nią pozwolenie – w innym przypadku grozi Ci kara grzywny. Wiemy, że każdy popełnia błędy w prowadzeniu strony na Facebooku, dlatego w tym artykule tłumaczymy, na co należy zwrócić uwagę organizując konkursy.

Nielegalne konkursy na Facebooku – przykłady

Jak widzisz, firmy nie próżnują i stale prześcigają się w organizowaniu konkursów, bo chcą jak najlepiej wykorzystać social media w biznesie. My jednak chcemy, abyś Ty działał zgodnie z prawem.  W takim razie, jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Krok 1: Nie zmuszaj do oznaczania i udostępnień

Każdy portal, na których prowadzimy działania marketingowe, ma swój regulamin. W tym przypadku, Facebook jasno określa co należy zrobić, aby móc przeprowadzić konkurs w tym medium społecznościowym – udostępnianie posta konkursowego, jako warunku wzięcia udziału, jest niedozwolone!

Jeśli zależy Ci na zasięgu, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś poprosił swoją społeczność o polubienia, share’y, a także oznaczanie znajomych, ale nigdy nie możesz zmuszać do tego użytkowników portalu! Dokładne zapisy znajdziesz w pkt. 3. Zasad dotyczących stron, grup i wydarzeń.

Krok 2:  Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?

Co nieco już o tym wspomniałam 🙂 Każda gra losowa, zgodnie z polskim prawem, powinna zostać zgłoszona do Izby Administracji Skarbowej. Wiąże się to jednak z ogromną ilością dokumentów. Rozwiązanie? Przygotuj kreatywne zadanie, a następnie oceń zgłoszenia według przyjętych kryteriów (koniecznie wypisz je w poście omawiającym konkurs na Facebooku). Może to być zdjęcie, film lub odpowiedź na pytanie z krótkim uzasadnieniem. Wybierasz najciekawsze, a za kryterium przyjmujesz kreatywność 🙂

Krok 3: Regulamin konkursu na Facebooku – czy zawsze jest niezbędny?

Odpowiedź jest bardzo prosta – tak, regulamin jest zawsze niezbędny, ponieważ uporządkuje Twój konkurs. I co najważniejsze, będzie chronił Cię jako organizatora.

W regulaminie konkursu na Facebooku powinny znaleźć się następujące informacje:

  • zwolnienie serwisu Facebook, jako organizację, z odpowiedzialności za przeprowadzenie konkursu;
  • wyjaśnienie, kto jest organizatorem konkursu oraz fundatorem nagrody;
  • jakie są warunki uczestnictwa w konkursie, a także jaki jest czas jego trwania oraz sposób ogłoszenia wyników;
  • jasno opisane zasady konkursu i sposób wyłaniania zwycięzcy (nie może odbyć się to drogą losowania, ale to już wiesz);
  • sposób poinformowania uczestników o wynikach konkursu;
  • opis nagrody i sposób jej odbioru;
  • sposób składania ewentualnych reklamacji i ich rozpatrywania;
  • wzmianka o tym, że wzięcie udziału w konkursie jest automatyczną akceptacją regulaminu.

Aby wyłonić zwycięzcę, potrzebne są jego dane osobowe. Żeby nie łamać zasad RODO dodaj do regulaminu informację:

  • O zasadach przetwarzania danych osobowych. Wskazanie ich administratora oraz inspektora danych osobowych leży po stronie organizatora konkursu.
  • Jakie dane będą przetwarzane podczas realizacji konkursu i jak długo będą przechowywane przez organizatora.
  • O prawach i żądaniach użytkownika Facebooka względem jego danych osobowych. I co ważne, wskaż z kim po stronie organizatora konkursu można kontaktować się w sprawie ich zmiany lub usunięcia.

Oczywiście przed zorganizowaniem konkursu na Facebooku najlepiej będzie sięgnąć do źródła. Pełen regulamin Facebooka znajdziesz tutaj.

Tworzenie konkursu na Facebooku na pierwszy rzut to nic trudnego, ale jak widać, w łatwy sposób możemy złamać regulamin lub prawo. A wisienką na torcie może być zablokowanie strony firmowej. Jednak mimo wszystko warto je organizować, ponieważ jest to jedna z najbardziej angażujących form na stronie Facebooka (o innych sposobach pisaliśmy tutaj). Odpowiednio przygotowany konkurs, oprócz wspomnianego zaangażowania, może przynieść dużo jakościowego contentu, a także wielu nowych fanów 🙂

Jeżeli chciałbyś zorganizować skuteczny konkurs na Facebooku, który będzie dobrze przygotowany i przeprowadzony, to skontaktuj się z nami na hello@inmarketing.pl. Porozmawiamy!