Reklama na Facebooku – temat w obecnym czasie już doskonale znany i często eksploatowany. Ciężko znaleźć coś nowego, w sieci dostępnych jest wiele informacji, wiele artykułów, ale wciąż pojawia się pytanie… Czy Facebook Ads jest odpowiednim systemem reklamowym dla B2B? O B2C na Facebooku wiemy wiele, napotykamy reklamy, a często sami kupujemy prezentowane w ten sposób produkty. Jednak w jaki sposób i przy wykorzystaniu jakich reklam dotrzeć do klienta biznesowego? W tym artykule poznasz naszą odpowiedź na to pytanie, znajdziesz gotowe rozwiązania, a także garść ciekawych informacji i porad, które wykorzystujemy na co dzień!

Krótkie rozważania przed daniem głównym…

Znacie te nieustannie chodzące pogłoski o tym, co działa na Facebooku, co nie działa, a może od razu, że Facebook się kończy? Jeśli choć trochę interesujecie się reklamą w internecie, to z pewnością wiecie, o czym piszę… Jak jednak widać, system działa od lat, z mniejszymi bądź większymi zmianami, ale działa i ma się dobrze. Ktoś mógłby powiedzieć: “może to prawda, ale co innego sprzedać biżuterię, albo odzież, a co innego wyciągnąć większe działo i targetować duże firmy”. 

To teraz proszę, usiądź wygodnie i zastanów się, czy masz znajomych na Facebooku prowadzących swoje firmy? Może są zatrudnieni na wysokich stanowiskach w innych firmach? Czy piszecie beztrosko na messengerze, wymieniacie się komentarzami pod postami? Obserwujesz ich aktywność? Odpowiedź to prawdopodobnie: tak, znam taką osobę. Właśnie, firmy to nie gmachy budynków i magazyny, ale przede wszystkim ludzie, do których można dotrzeć poprzez reklamę np. przy wykorzystaniu Facebook Ads. Potrzeba Ci lepszego przykładu? Szkoda tracić na to czas, lepiej zastanów się,  jak ten fakt wykorzystać i dotrzeć do wymarzonego klienta B2B!  

Jaki cel reklamowy wybrać?

Facebook daje możliwość korzystania z wielu celów reklamowych, ale oczywiście nie wszystkie będą odpowiednie w marketingu B2B. Poniżej wymienię cele reklamowe, które warto rozważyć na różnych etapach promocji:

  • Zasięg / Budowanie świadomości – cele nakierowane na budowanie świadomości marki, dotarcie do jak największej liczby odbiorców. 
  • Ruch – budowanie ruchu na podstawie wybranych grup odbiorców, a także zaspokajanie tego ruchu kampaniami remarketingowymi.
  • Lead Ads / Konwersje – generowanie kontaktów przy pomocy wbudowanych formularzy lub przez formularz na stronie internetowej.

Zatem jaki cel wybrać? Wyobraź sobie organizm funkcjonujący dzięki poszczególnym narządom. Każdy odpowiada za co innego, a w połączeniu tworzą sprawnie funkcjonującą całość. Podobnie jest z budową struktury konta reklamowego. Możesz korzystać z jednego celu, ale z dużym prawdopodobieństwem lepsze wyniki przyniesie ich połączenie. Kampanie doskonale się uzupełniają. W zależności od tego, w jakim etapie znajduje się firma, należy przerzucać budżet między kampaniami. Na początku, gdy rozpoznawalność firmy jest praktycznie zerowa, najlepiej sprawdzą się kampanie z celem ruch i zasięg. Z czasem można utworzyć kampanie z celem konwersje i postarać się o generowanie leadów lub zakupów, jeśli mówimy o sklepie internetowym. Pomoże Ci w tym tworzenie niestandardowych grup odbiorców, które będziesz targetować:

  • remarketing www
  • remarketing wyświetlających wideo (jeśli takie posiadasz, np. na swojej stronie na Facebooku)
  • osoby aktywne na Twojej stronie na Facebooku lub Instagramie
  • remarketing listy mailingowej
  • remarketing użytkowników wypełniających formularz, które go nie wysłały

Targetowanie B2B w Facebook Ads

Wiesz już co przyda się w końcowym etapie generowania leadów / sprzedaży, ale jak trafić do nowych użytkowników? O ile kiedykolwiek wybór targetu był prosty, to w przypadku B2B będzie jeszcze trudniej, ale spokojnie. Często tworząc grupy odbiorców, reklamodawcy skupiają się na ścisłym dopasowaniu, zawężają, dodają kolejne kryteria selekcji. Owszem, często takie podejście może być skuteczne, jeśli trafimy do odpowiednich użytkowników. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby spróbować szerszych grup odbiorców (np. powyżej 100 000 użytkowników) nawet jeśli budżet reklamowy nie jest potężny. Takie działanie jest często skuteczne i daje dobre efekty w postaci niższych CPC (kosztów kliknięcia) oraz wyższego CTR (współczynnika kliknięć linku). To taka rada, nie bój się ustawiać większych grup odbiorców – nie pokładaj w tym całej swojej nadziei, ale testuj, daj się ponieść fantazji przy doborze grupy. 

Czy warto targetować po stanowiskach zawodowych? Zawsze jest to dość bezpieczna opcja, jednak jak wiesz, wybór stanowisk pracy na Facebooku jest deklaratywny. Co za tym idzie, nie wszystko musi być zgodne z prawdą. Targetowanie po właścicielach firm, CEO oraz wysokich stanowiskach jest bezpieczną opcją, którą radzę przetestować, ale nie warto poprzestać na jednej grupie docelowej. Po pierwsze koszty dotarcia do tej grupy będą prawdopodobnie wysokie, po drugie są inne możliwości targetowania B2B. Tutaj sprawa nieco się komplikuje, ponieważ potrzebne będzie Twojeo zaangażowanie i doświadczenie, rozpoznanie branży. Zastanów się nad tym, czym zajmują się Twoi potencjalni klienci, jakie mają zainteresowania, co czytają, jakie znane osobistości ich interesują. Jeśli przeprowadzisz szczegółowy research, to z dużym prawdopodobieństwem zwiększysz swoje szanse na dotarcie do idealnego z perspektywy Twojego biznesu klienta.

Skonsultuj swój projekt w zakresie marketingu b2b korzystając z bezpłatnej konsultacji z nami >>

Nie zapominaj też, że targetowanie to także wybór lokalizacji i danych demograficznych Twoich odbiorców. To proste, ale łatwo o tym zapomnieć. Na koniec warto także pamiętać o możliwościach targetowania nowych użytkowników, jakie daje nam system. Grupy podobnych odbiorców… Być może o nich słyszałeś. Jeśli posiadasz już zbudowany ruch (np. organicznie, z innych systemów reklamowych, pozycjonowania itd.) możesz skorzystać z tej możliwości. Tworząc grupę podobnych odbiorców, dajesz algorytmowi możliwość znalezienia użytkowników podobnych do tych, które znajdują się w Twojej pierwotnej grupie. Doskonale sprawdzają się grupy podobnych odbiorców do:

  • odwiedzających witrynę w okresie x dni
  • aktywnych w Twoich social mediach
  • listy niestandardowej – np. listy mailingowej
  • wypełniających formularz na stronie

Kilka porad, czyli o czym należy pamiętać przed przystąpieniem do działań

Chciałbym ułatwić Ci jeszcze pierwsze kroki postawione w reklamie na Facebooku. Dlatego teraz na szybko wymienię parę tipów, które zastosowałbym przy tworzeniu kampanii B2B:

  • nie skupiaj się na jednym celu reklamowym
  • pamiętaj o dopasowaniu kreacji do grupy odbiorców, co innego interesuje klientów indywidualnych, a co innego firmy. Twórz co najmniej 3-4 kreacje na zestaw reklam, korzystając z różnych copy, grafik, filmów.
  • zastosuj prosty podział struktury konta reklamowego
  • testuj zawsze tylko jedną zmienną (np. te same kreacje do innej grupy odbiorców)
  • nie bój się targetować szerzej niż zakładałeś
  • stosuj grupy podobnych odbiorców
  • korzystaj z remarketingu, to najważniejsze źródło finalnej konwersji! Jednak spróbuj także sprzedaży bezpośrednio do nowych użytkowników (często wbrew pozorom daje dobre efekty)

Podsumowanie

To chyba wszystko, co powinieneś wiedzieć na początek o systemie Facebook Ads w kontekście reklam skierowanych na B2B. Temat ten ciężko wyczerpać, można rozmawiać i dyskutować o nim godzinami. Jednak najważniejsze są działania i Twoja inwencja twórcza, a także szereg umiejętności i doświadczeń, które pomogą ustawić najlepsze kampanie na świecie! Mam nadzieję, że ten artykuł nakreślił Ci najważniejsze rzeczy, dzięki którym pierwsze kampanie zyskają większy potencjał od samego startu. Zachęcam Cię do przeczytania naszych pozostałych artykułów dot. marketingu B2B.

W przypadku chęci współpracy, pytań i “problemów nie do rozwiązania” służymy pomocą i zachęcamy do kontaktu! Do szybkiego zobaczenia 🙂