Pisanie copy, wybieranie grafik, wymy艣lanie interesuj膮cych tytu艂贸w i anga偶uj膮cych CTA鈥 Pomy艣l, 偶e sp臋dzi艂e艣 mas臋 czasu na stworzenie konwertuj膮cej kampanii mailingowej, a ona zosta艂a oznaczona jako spam i Tw贸j odbiorca nawet nie zwr贸ci na ni膮 uwagi. Irytuj膮ca wizja, prawda? Je艣li zale偶y Ci, aby maile trafia艂y do odpowiedniego folderu, sprawd藕, czym tak naprawd臋 jest spam i czego warto unika膰 podczas kreowania wiadomo艣ci.

Spam – co to takiego?

Spam to po prostu wiadomo艣ci, kt贸rych nikt nie chce. Maj膮 one swoje specjalne miejsce w skrzynce pocztowej, do kt贸rego trafiaj膮 maile niespe艂niaj膮ce pewnych kryteri贸w, przez co zostaj膮 zakwalifikowane jako 鈥渨iadomo艣ci 艣mieci鈥. Za zes艂anie ich do folderu SPAM odpowiadaj膮 przede wszystkim filtry antyspamowe. W du偶ym skr贸cie, analizuj膮 one maile i przyznaj膮 im punkty – je艣li mail otrzyma zbyt du偶o punkt贸w, jest spisany na straty.

Mailom zagra偶a jednak nie tylko wspomniany mechanizm, ale r贸wnie偶 sami adresaci. Warto pami臋ta膰, 偶e ka偶dy z nas ma mo偶liwo艣膰 r臋cznego oznaczenia wiadomo艣ci jako spamerskiej. Gdy to zrobimy, system pocztowy automatycznie uzna kolejne wiadomo艣ci od danego nadawcy za niechciane. Warto wi臋c 偶y膰 ze swoimi odbiorcami w zgodzie, tworzy膰 z nimi fajn膮 relacj臋 i stale budowa膰 ich zaufanie.

Tego unikaj, 偶eby nie by膰 spamerem!

Po tym kr贸tkim wprowadzeniu domy艣lasz si臋 na pewno, 偶e na niekorzy艣膰 wysy艂anych maili mog膮 wp艂ywa膰 zar贸wno kwestie techniczne, jak i merytoryczne. Pierwsze s膮 dok艂adnie analizowane przez filtry, a drugie przez odbiorc贸w. Tak naprawd臋 trudno przewidzie膰, kt贸ry mail zostanie uznany za niechcian膮 wiadomo艣膰. Mimo to, mo偶na zmniejszy膰 to prawdopodobie艅stwo stosuj膮c si臋 do kilku zasad.

Nieodpowiednie sformu艂owania i symbole

Promocja, wyprzeda偶, super oferta, kup teraz鈥 Na pewno widzia艂e艣 tego typu zwroty w otrzymywanych mailach lub sam z nich korzystasz. Niestety, wed艂ug filtr贸w, mo偶e by膰 to pretekst do przekierowania maila do folderu ze spamem, a tym samym Open Rate znacznie spadnie.

W tym momencie z pewno艣ci膮 dziwisz si臋, dlaczego w takim razie otrzymujesz tak wiele maili sprzeda偶owych? Poniewa偶, tak jak we wszystkim, liczy si臋 umiar. Tego typu zagrywki marketingowe s膮 ju偶 na tyle powszechne, 偶e niekt贸re filtry przesta艂y zwraca膰 na nie uwag臋. Wa偶ne jest jednak, aby wiadomo艣膰 nie by艂a nimi przesycona, dlatego zdecydowanie nie umieszczaj spamerskich s艂贸w w ka偶dym zdaniu.

Temat musi by膰 ciekawy, ale te偶 uczciwy

Nie da si臋 ukry膰, 偶e dobry temat wiadomo艣ci to cz臋sto po艂owa sukcesu – je艣li nie zach臋cisz odpowiednio odbiorcy, Tw贸j mail zginie w czelu艣ciach skrzynki pocztowej. Niekt贸rzy  marketerzy za bardzo wzi臋li to sobie do serca i tworz膮 tematy, kt贸re nie maj膮 nic wsp贸lnego z g艂贸wn膮 tre艣ci膮, tym samym wprowadzaj膮c odbiorc臋 w b艂膮d. Czy warto to robi膰? Zdecydowanie nie. Pami臋taj, 偶e utracone zaufanie bardzo trudno jest odbudowa膰, a to w艂a艣nie osoby zapisane na Twoj膮 list臋 mog膮 Ci臋 chroni膰 przed folder ze spamem – wystarczy, 偶e b臋d臋 chcieli czyta膰 Twoje wiadomo艣ci.

Warto pami臋ta膰, 偶e temat贸w r贸wnie偶 tycz膮 si臋 zakazane s艂owa i zwroty, ale nie tylko. Du偶e znaczenie maj膮 takie symbole, cz臋sto wykorzystywane w nadmiarze. Zbyt wiele znak贸w zapytania, wykrzyknik贸w lub ich po艂膮czenie nie jest dobrze widziane przez filtry.

Jaki tytu艂 b臋dzie wi臋c odpowiedni? Koniecznie przeczytaj nasz artyku艂 – Dobry temat maila, czyli 4 sposoby na zwi臋kszenie open rate.

Za艂膮czniki i grafiki – zadbaj o umiar!

Du偶a waga maili zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo, 偶e trafi膮 one do spamu. Zrezygnuj wi臋c z dodawania za艂膮cznik贸w, a zamiast tego wykorzystaj link, aby odbiorca m贸g艂 bez problemu pobra膰 zawarto艣膰. Ale uwaga! Pami臋taj, 偶e linki umieszczane w mailach r贸wnie偶 s膮 sprawdzane przez filtry antyspamowe, dlatego musz膮 prowadzi膰 do zaufanego 藕r贸d艂a.

Niebezpieczne s膮 tak偶e grafiki. Im wi臋cej ich jest, tym mail jest ci臋偶szy, dlatego nie warto, aby przewa偶a艂y one nad tre艣ci膮. Wiemy, 偶e typowo graficzne kampanie wygl膮daj膮 pi臋knie, ale nie zawsze mo偶emy z ich pomoc膮 osi膮gn膮膰 zamierzony efekt.

Nie daj o sobie zapomnie膰, ale nie b膮d藕 nachalny

E-mail marketing pomo偶e Ci zbudowa膰 wi臋藕 z odbiorcami, je艣li b臋dziesz przeprowadza膰 wysy艂ki w odpowiednich odst臋pach czasu. Zbyt cz臋sto wysy艂ane tre艣ci mog膮 prowadzi膰 do tego, 偶e odbiorca poczuje przesyt, a tym samym zacznie ignorowa膰 Twoje maile. W贸wczas b臋dzie to jasny sygna艂 dla systemu pocztowego, 偶e powinny by膰 one oznaczane jako spam, poniewa偶 za艣miecaj膮 folder.

Z drugiej strony, je艣li maile s膮 wysy艂ane za rzadko (np. raz na kilka miesi臋cy), jest bardzo du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e odbiorca nie b臋dzie wiedzia艂 kim jeste艣 i dlaczego powinien czyta膰 Twoje wiadomo艣ci. Efekt b臋dzie taki sam – zostaniesz zignorowany.

Podsumowanie

Jak wida膰, sprawa nie jest prosta. Po pierwsze, trzeba zdoby膰 zaufanie odbiorcy, tworz膮c anga偶uj膮ce tre艣ci, aby chcieli nas czyta膰. Po drugie, musimy przej艣膰 test filtr贸w antyspamowych. Przydatne w tym zakresie mog膮 by膰 niekt贸re narz臋dzia, takie jak Mail Tester. Dzia艂aj膮 one na zasadzie filtr贸w – przyznaj膮 punkty i okre艣laj膮, na ile mail jest spamerski. 

Mimo tego, naprawd臋 warto wykorzystywa膰 e-mail marketing! A je艣li nadal masz co do tego w膮tpliwo艣ci, zach臋camy Ci臋 do przeczytania artyku艂贸w na naszym blogu: E-mail marketing 鈥 dlaczego warto go wykorzysta膰 i co zrobi膰, 偶eby by艂 skuteczny? oraz Hard bounce i soft bounce w e-mail marketingu.

P.S. A je艣li czujesz, 偶e samodzielne tworzenie tre艣ci mailingowych nie jest dla Ciebie, zg艂o艣 si臋 do nas na hello@inmarketing.pl. My nie potraktujemy Twojej wiadomo艣ci jako SPAM, tylko postaramy Ci si臋 pom贸c 馃檪