Open Rate i Click Rate w email marketingu Agencja InMarketing
Strona główna » Blog » Open Rate i Click Rate w e-mail marketingu

Open Rate i Click Rate w e-mail marketingu

E-mail marketing to świetny sposób dotarcia do odbiorców, o którym pisaliśmy już na naszym blogu między innymi w tym artykule. Tworzenie kampanii mailowych to jednak nie tylko przygotowywanie angażującej treści czy ładnej grafiki, ale także konieczność analizy dwóch wskaźników – Open Rate i Click Rate. Co to takiego i dlaczego warto zwracać na to uwagę?

Co to jest Open Rate?

Open Rate to współczynnik otwarć. Dzięki niemu możemy stwierdzić, ile wysyłanych przez nas maili zostało otwartych przez odbiorców. Open Rate można analizować na dwa sposoby, tj. biorąc pod uwagę unikalne otwarcie oraz nieunikalne otwarcie. Jednak zdecydowanie częściej uwzględnia się otwarcia unikalne, ponieważ to one dają jasny pogląd na to, ile osób zaangażowaliśm do działania.

Open Rate oblicza się w bardzo prosty sposób – wystarczy podzielić liczbę otwartych maili przez liczbę wysłanych maili, a następnie pomnożyć wynik przez 100%. Przykładowo, jeśli wysłałeś 500 wiadomości, a 50 maili zostało otwartych, to Open Rate wynosi 10%.

Jak podnieść Open Rate?

Ile powinien wynosić współczynnik otwarć, aby statystyki były zadowalające? Niestety to zależy – między innymi od branży, a także wielkości i jakość listy. Pamiętaj też, że do im większej liczy osób wyślesz kampanię, tym OR będzie mniejszy. Tych czynników jest dużo więcej! Nie da się więc określić średniej, która będzie wiarygodna i będzie odpowiadała każdemu.

Jeśli statystyki Twoich maili Cię nie satysfakcjonują, możesz spróbować wpłynąć na Open Rate na 5 sposobów.

Czas wysyłki

Godzina ma ogromne znaczenie, dlatego weź go pod uwagę. Warto monitorować godziny naszych wysyłek, ponieważ odbiorcy otworzą maila wtedy, gdy zwróci ich uwagę. A są na to dużo większe szanse, jeśli akurat mają dostęp do skrzynki. Analogicznie podejdź do dnia wysyłki – może się okazać, że Twoje biznesowe maile nie są otwierane się w weekendy, bo większość osób otrzymuje je na pocztę służbową 😉

Temat maila i preheader

Jeśli chcesz, żeby Twoje maile było otwierane, musisz zachęcić do tego swoich odbiorców. Pamiętaj, że nic nie zwraca uwagi tak bardzo, jak odpowiedni tytuł i preheader – to właśnie one dają Ci szansę na bycie zauważonym pośród dziesiątek innych nadawców. 

Koniecznie przeczytaj nasz artykuł Dobry temat maila, czyli 4 sposoby na zwiększenie open rate, żeby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Czyszczenie listy

Ale jak to? Masz mam usunąć z listy kontakty, które tak długo zbierałem? Owszem! Pamiętasz wspomniane równanie? Liczbę otwartych maili ZAWSZE dzielisz przez liczbę wysłanych maili. Oznacza to, że jeśli Twoja lista jest przepełniona nieaktywnymi kontaktami, które od dawna nie wchodzą z Tobą w interakcję, to zaburzają one Twoje statystyki. A w końcu zależy nam na tym, aby nasi odbiorcy niecierpliwie czekali na maile od nas i chcieli je czytać. 

Dlatego tak ważne jest czyszczenie listy, które możesz przeprowadzać na przykład raz na kilka miesięcy. Wiem, że jest to smutny moment, ale przekonasz się, że statystyki Ci za to podziękują 🙂

Personalizacja

Czytamy książki, które nas interesują. Tak samo podchodzimy do filmów i muzyki. Nic więc dziwnego, że podobnie działa to w przypadku maili – Twoi odbiorcy oczekują, że dostarczysz im treści, które będą dla nich wartościowe i zaspokoją ich potrzeby. Pamiętaj więc, żeby je personalizować, aby osoby z Twojej listy z przyjemnością otwierały otrzymywane kampanie. 

Nie wpadaj do spamu

Tak, wiem – łatwiej powiedzieć niż zrobić. Ale warto robić wszystko, żeby unikać tego folderu, bo nie jest to miejsce, które wpływa pozytywnie na Open Rate. Niestety, jeśli Twoje wiadomości zostaną uznane za spamerskie, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że nigdy nie zostaną otwarte.

Więcej informacji o spamie znajdziesz w artykule Co to jest spam i jak nie być spamerem?

Co to jest Click Rate?

Click Through Rate (CTR) to wskaźnik klikalności. Dzięki niemu możemy zmierzyć efektywność naszych kampanii i określić, czy były one skuteczne, czy może trzeba je ulepszyć. Click Rate mierzy się podobnie do Open Rate, ale w tym przypadku liczbę kliknięć dzielimy przez liczbę wysłanych wiadomości i mnożymy przez 100%.

Co mierzy CTR? Wszystkie unikalne kliknięcia w co najmniej jeden link zamieszczony w mailu. Im większy wskaźnik kliknięć, tym większe zaangażowanie odbiorców – a to z kolei oznacza, że udało nam się dostosować do nich kampanię

Jak zwiększyć Click Rate?

Niski CTR może oznaczać jedno. Trzeba popracować nad “wnętrzem” maila, zwłaszcza jeśli Open Rate jest wysoki.

Kreacja

Pierwsze, co należy wziąć pod uwagę, to nieudana kreacja, czyli nieciekawe copy lub niedopasowane grafiki. Niestety może się to zdarzyć, w szczególności gdy nie personalizujesz wysyłanych kampanii. Wówczas jest ryzyko, że odbiorca po prostu zrezygnuje z czytania.

Kwestie techniczne

Może się też zdarzyć, że kreacja jest genialna, a czytelnik z wielką chęcią podniósłby Twój CTR. I co? I nie może tego zrobić, bo link nie działa, jest w złym miejscu, nie jest wyraźnie zaznaczony… Powodów jest wiele, dlatego polecam Ci wysyłanie kampanii testowych na swój prywatny adres mailowy. Dzięki temu sprawdzisz przed właściwą wysyłką, czy na pewno wszystko jest w porządku.

CTA i jasne oznaczenia

Call to action musi być widoczne, krótkie i zrozumiałe. I co najważniejsze, musi zachęcić do kliknięcia w link. Koniecznie sprawdź, jak napisać skuteczne CTA i jak powinien wyglądać przycisk – pozwoli Ci zaangażować odbiorców.

Ale pamiętaj, że link nie musi być umieszczony tylko w jednym miejscu. Poza przyciskiem CTA, możesz umieszczać linki również w tekście. Pamiętaj jednak, aby było widać, że link tam jest. Jeśli nie będzie wyróżniał się spośród tekstu, może nie generować kliknięć.

Zdjęcia a linki

Zdarzyło Ci kiedyś przez przypadek kliknąć w grafikę podczas scrollowania maila? Przytrafia się to wielu osobom (zwłaszcza korzystającym z telefonu), więc warto to wykorzystać 🙂

Kampania dostosowana do urządzeń mobilnych

Ten podpunkt wiąże się niejako ze wspomnianymi kwestiami technicznymi. Jeśli kampania nie jest dostosowana pod mobile, to będzie ona nieczytelna, a kliknięcie w button z CTA będzie utrudnione. Przygotowując szablon musisz więc dostosować go do odbiorców różnych urządzeń, żeby dać im możliwość komfortowego przeglądania treści. 

Po co analizować Open Rate i Click Rate?

Żeby być jeszcze lepszym 🙂 Dzięki regularnej analizie jesteśmy w stanie zauważyć, co warto poprawić w wysyłanych kampaniach. Co więcej, pozwala to wyłapać niepokojące zjawiska, na przykład nagły spadek otwieralności, który do tej pory się nie zdarzał. To z kolei pozwoli na szybką reakcję i wykrycie problemu.

Mam nadzieję, że przy najbliższej okazji przeanalizujesz Open Rate i Click Rate Twoich kampanii i pomoże Ci to je zoptymalizować. A jeśli chcesz, żeby ktoś zajął się e-mail marketingiem za Ciebie, koniecznie napisz do nas na hello@inmarketing.pl!

Z wykształcenia dziennikarka, która zajmuje się wszystkim, co związane z contentem. Tworzy treści tam, gdzie są potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu naszą drużynę – poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podróżuje i gotuje. Fanka herbaty, bez której nie zaczyna pracy.

  • Avatar
    14 kwietnia 2021

    Długo się zastanawiałem czym jest click rate, a jest to bardzo ważna funkcja gdy wysyła się maile.

LEAVE A COMMENT