Co to jest spam i jak nie by─ç spamerem? Agencja InMarketing
Strona główna » Blog » Co to jest spam i jak nie być spamerem?

Co to jest spam i jak nie by─ç spamerem?

Pisanie copy, wybieranie grafik, wymy┼Ťlanie interesuj─ůcych tytu┼é├│w i anga┼╝uj─ůcych CTAÔÇŽ Pomy┼Ťl, ┼╝e sp─Ödzi┼ée┼Ť mas─Ö czasu na stworzenie konwertuj─ůcej kampanii mailingowej, a ona zosta┼éa oznaczona jako spam i Tw├│j odbiorca nawet nie zwr├│ci na ni─ů uwagi. Irytuj─ůca wizja, prawda? Je┼Ťli zale┼╝y Ci, aby maile trafia┼éy do odpowiedniego folderu, sprawd┼║, czym tak naprawd─Ö jest spam i czego warto unika─ç podczas kreowania wiadomo┼Ťci.

Spam – co to takiego?

Spam to po prostu wiadomo┼Ťci, kt├│rych nikt nie chce. Maj─ů one swoje specjalne miejsce w skrzynce pocztowej, do kt├│rego trafiaj─ů maile niespe┼éniaj─ůce pewnych kryteri├│w, przez co zostaj─ů zakwalifikowane jako ÔÇťwiadomo┼Ťci ┼ŤmieciÔÇŁ. Za zes┼éanie ich do folderu SPAM odpowiadaj─ů przede wszystkim filtry antyspamowe. W du┼╝ym skr├│cie, analizuj─ů one maile i przyznaj─ů im punkty – je┼Ťli mail otrzyma zbyt du┼╝o punkt├│w, jest spisany na straty.

Mailom zagra┼╝a jednak nie tylko wspomniany mechanizm, ale r├│wnie┼╝ sami adresaci. Warto pami─Öta─ç, ┼╝e ka┼╝dy z nas ma mo┼╝liwo┼Ť─ç r─Öcznego oznaczenia wiadomo┼Ťci jako spamerskiej. Gdy to zrobimy, system pocztowy automatycznie uzna kolejne wiadomo┼Ťci od danego nadawcy za niechciane. Warto wi─Öc ┼╝y─ç ze swoimi odbiorcami w zgodzie, tworzy─ç z nimi fajn─ů relacj─Ö i stale budowa─ç ich zaufanie.

Tego unikaj, ┼╝eby nie by─ç spamerem!

Po tym kr├│tkim wprowadzeniu domy┼Ťlasz si─Ö na pewno, ┼╝e na niekorzy┼Ť─ç wysy┼éanych maili mog─ů wp┼éywa─ç zar├│wno kwestie techniczne, jak i merytoryczne. Pierwsze s─ů dok┼éadnie analizowane przez filtry, a drugie przez odbiorc├│w. Tak naprawd─Ö trudno przewidzie─ç, kt├│ry mail zostanie uznany za niechcian─ů wiadomo┼Ť─ç. Mimo to, mo┼╝na zmniejszy─ç to prawdopodobie┼ästwo stosuj─ůc si─Ö do kilku zasad.

Nieodpowiednie sformułowania i symbole

Promocja, wyprzeda┼╝, super oferta, kup terazÔÇŽ Na pewno widzia┼ée┼Ť tego typu zwroty w otrzymywanych mailach lub sam z nich korzystasz. Niestety, wed┼éug filtr├│w, mo┼╝e by─ç to pretekst do przekierowania maila do folderu ze spamem, a tym samym Open Rate znacznie spadnie.

W tym momencie z pewno┼Ťci─ů dziwisz si─Ö, dlaczego w takim razie otrzymujesz tak wiele maili sprzeda┼╝owych? Poniewa┼╝, tak jak we wszystkim, liczy si─Ö umiar. Tego typu zagrywki marketingowe s─ů ju┼╝ na tyle powszechne, ┼╝e niekt├│re filtry przesta┼éy zwraca─ç na nie uwag─Ö. Wa┼╝ne jest jednak, aby wiadomo┼Ť─ç nie by┼éa nimi przesycona, dlatego zdecydowanie nie umieszczaj spamerskich s┼é├│w w ka┼╝dym zdaniu.

Temat musi by─ç ciekawy, ale te┼╝ uczciwy

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e dobry temat wiadomo┼Ťci to cz─Östo po┼éowa sukcesu – je┼Ťli nie zach─Öcisz odpowiednio odbiorcy, Tw├│j mail zginie w czelu┼Ťciach skrzynki pocztowej. Niekt├│rzy  marketerzy za bardzo wzi─Öli to sobie do serca i tworz─ů tematy, kt├│re nie maj─ů nic wsp├│lnego z g┼é├│wn─ů tre┼Ťci─ů, tym samym wprowadzaj─ůc odbiorc─Ö w b┼é─ůd. Czy warto to robi─ç? Zdecydowanie nie. Pami─Ötaj, ┼╝e utracone zaufanie bardzo trudno jest odbudowa─ç, a to w┼éa┼Ťnie osoby zapisane na Twoj─ů list─Ö mog─ů Ci─Ö chroni─ç przed folder ze spamem – wystarczy, ┼╝e b─Öd─Ö chcieli czyta─ç Twoje wiadomo┼Ťci.

Warto pami─Öta─ç, ┼╝e temat├│w r├│wnie┼╝ tycz─ů si─Ö zakazane s┼éowa i zwroty, ale nie tylko. Du┼╝e znaczenie maj─ů takie symbole, cz─Östo wykorzystywane w nadmiarze. Zbyt wiele znak├│w zapytania, wykrzyknik├│w lub ich po┼é─ůczenie nie jest dobrze widziane przez filtry.

Jaki tytu┼é b─Ödzie wi─Öc odpowiedni? Koniecznie przeczytaj nasz artyku┼é – Dobry temat maila, czyli 4 sposoby na zwi─Ökszenie open rate.

Za┼é─ůczniki i grafiki – zadbaj o umiar!

Du┼╝a waga maili zwi─Öksza prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e trafi─ů one do spamu. Zrezygnuj wi─Öc z dodawania za┼é─ůcznik├│w, a zamiast tego wykorzystaj link, aby odbiorca m├│g┼é bez problemu pobra─ç zawarto┼Ť─ç. Ale uwaga! Pami─Ötaj, ┼╝e linki umieszczane w mailach r├│wnie┼╝ s─ů sprawdzane przez filtry antyspamowe, dlatego musz─ů prowadzi─ç do zaufanego ┼║r├│d┼éa.

Niebezpieczne s─ů tak┼╝e grafiki. Im wi─Öcej ich jest, tym mail jest ci─Ö┼╝szy, dlatego nie warto, aby przewa┼╝a┼éy one nad tre┼Ťci─ů. Wiemy, ┼╝e typowo graficzne kampanie wygl─ůdaj─ů pi─Öknie, ale nie zawsze mo┼╝emy z ich pomoc─ů osi─ůgn─ů─ç zamierzony efekt.

Nie daj o sobie zapomnie─ç, ale nie b─ůd┼║ nachalny

E-mail marketing pomo┼╝e Ci zbudowa─ç wi─Ö┼║ z odbiorcami, je┼Ťli b─Ödziesz przeprowadza─ç wysy┼éki w odpowiednich odst─Öpach czasu. Zbyt cz─Östo wysy┼éane tre┼Ťci mog─ů prowadzi─ç do tego, ┼╝e odbiorca poczuje przesyt, a tym samym zacznie ignorowa─ç Twoje maile. W├│wczas b─Ödzie to jasny sygna┼é dla systemu pocztowego, ┼╝e powinny by─ç one oznaczane jako spam, poniewa┼╝ za┼Ťmiecaj─ů folder.

Z drugiej strony, je┼Ťli maile s─ů wysy┼éane za rzadko (np. raz na kilka miesi─Öcy), jest bardzo du┼╝e prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e odbiorca nie b─Ödzie wiedzia┼é kim jeste┼Ť i dlaczego powinien czyta─ç Twoje wiadomo┼Ťci. Efekt b─Ödzie taki sam – zostaniesz zignorowany.

Podsumowanie

Jak wida─ç, sprawa nie jest prosta. Po pierwsze, trzeba zdoby─ç zaufanie odbiorcy, tworz─ůc anga┼╝uj─ůce tre┼Ťci, aby chcieli nas czyta─ç. Po drugie, musimy przej┼Ť─ç test filtr├│w antyspamowych. Przydatne w tym zakresie mog─ů by─ç niekt├│re narz─Ödzia, takie jak Mail Tester. Dzia┼éaj─ů one na zasadzie filtr├│w – przyznaj─ů punkty i okre┼Ťlaj─ů, na ile mail jest spamerski. 

Mimo tego, naprawd─Ö warto wykorzystywa─ç e-mail marketing! A je┼Ťli nadal masz co do tego w─ůtpliwo┼Ťci, zach─Öcamy Ci─Ö do przeczytania artyku┼é├│w na naszym blogu: E-mail marketing ÔÇô dlaczego warto go wykorzysta─ç i co zrobi─ç, ┼╝eby by┼é skuteczny? oraz Hard bounce i soft bounce w e-mail marketingu.

P.S. A je┼Ťli czujesz, ┼╝e samodzielne tworzenie tre┼Ťci mailingowych nie jest dla Ciebie, zg┼éo┼Ť si─Ö do nas na hello@inmarketing.pl. My nie potraktujemy Twojej wiadomo┼Ťci jako SPAM, tylko postaramy Ci si─Ö pom├│c ­čÖé

Z wykszta┼écenia dziennikarka, kt├│ra zajmuje si─Ö wszystkim, co zwi─ůzane z contentem. Tworzy tre┼Ťci tam, gdzie s─ů potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu nasz─ů dru┼╝yn─Ö ÔÇô poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podr├│┼╝uje i gotuje. Fanka herbaty, bez kt├│rej nie zaczyna pracy.

LEAVE A COMMENT