Universal Analytics (UA) to narzędzie od Google, które od lat służyło jako podstawowe źródło informacji o ruchu na stronach internetowych. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się wymaganiami w zakresie ochrony prywatności, Google zapowiedziało, że 1 lipca 2023 r. przestanie aktualizować i wspierać UA. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na migrację na nową wersję narzędzia analitycznego – Google Analytics 4 (GA4).

Najważniejsze zmiany w GA4 w stosunku do UA

GA4 wprowadza wiele zmian w porównaniu do poprzedniej wersji:

  • zmienił się model śledzenia danych, który oparty jest teraz na zdarzeniach wykonanych przez użytkowników,
  • możliwość śledzenia zdarzeń w aplikacjach mobilnych,
  • możliwość importowania danych offline,
  • wiele nowych wymiarów, które pozwalają na bardziej szczegółowe analizowanie danych,
  • automatyczne śledzenie podstawowych zdarzeń przez włączenie pomiaru zaawansowanego,
  • lepsza integracja z pozostałymi platformami od Google, takimi jak Google ADS czy Merchant Center.

Proces migracji z UA na GA4

1. Stwórz nowe konto GA4

Pierwszym krokiem w migracji jest utworzenie nowego konta Google Analytics 4. Można to zrobić poprzez dodanie nowej usługi w istniejącym koncie Google Analytics. Warto pamiętać, że GA4 wymaga dodatkowej konfiguracji, takiej jak ustawienie nazwy witryny i domeny oraz ustawienie odpowiedniej strefy czasowej i waluty, aby zapewnić poprawne śledzenie. Ważne jest też, aby przenieść użytkowników z UA oraz przypisać im odpowiednie uprawnienia w GA4.

2. Dodaj nowy kod śledzenia GA4 na stronie

Po utworzeniu nowego konta GA4 należy utworzyć nowy strumień danych i dodać nowy kod śledzenia na stronie internetowej. Kod ten jest inny niż ten używany w Universal Analytics, dlatego nie można go po prostu podmienić. W GA4 używa się kodu gtag.js, który pozwala na śledzenie zarówno witryny, jak i aplikacji mobilnych.

3. Skonfiguruj śledzenie zdarzeń

Jeśli konto UA zbiera ważne cele strony internetowej lub aplikacji mobilnej, trzeba zadbać o przeniesienie ich do nowej usługi. Przejście na GA4 to dobry moment, aby zweryfikować i ocenić dotychczasowe cele oraz sposób ich wykorzystania. Po zweryfikowaniu wszystkich celów w Universal Analytics, konfigurujemy zdarzenia w Google Analytics 4.

4. Określ cele konwersji

GA4 oferuje nowy sposób śledzenia konwersji, który jest bardziej zaawansowany niż w UA. Należy skonfigurować cele konwersji, aby śledzić, ilu użytkowników wykonuje określone akcje na stronie, takie jak wypełnienie formularza lub zakup produktu. W GA4 konwersje możesz oznaczyć od razu przy zdarzeniach przyciskiem „Oznacz jako konwersję”.

5. Skonfiguruj niestandardowe wymiary i dane

Migracja z Universal Analytics na Google Analytics 4 wymaga również konfiguracji niestandardowych danych i wymiarów, które pomagają w bardziej zaawansowanym śledzeniu interakcji użytkowników z naszą stroną czy sklepem. Tutaj pojawia się ważna zmiana pozwalająca bardziej rozwinąć analitykę naszej strony czy sklepu. GA4 wyszło naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i udostępniło możliwość użycia 50 wymiarów oraz 50 danych niestandardowych. W poprzedniej wersji było to tylko 20 wymiarów oraz 20 danych niestandardowych.

6. Grupy odbiorców

Poprzez przeniesienie grupy odbiorców z Universal Analytics do Google Analytics 4, mamy możliwość eksportowania tych grup do połączonych kont Google ADS w celu wykorzystania np. w kampaniach remarketingowych. Jednak istnieją pewne ograniczenia. Możemy utworzyć maksymalnie 100 grup odbiorców dla każdej usługi Google Analytics 4. W przeciwieństwie do grup odbiorców w Universal Analytics, grupy w Google Analytics 4 automatycznie aktualizują się wszędzie bez konieczności wybierania miejsca docelowego.

Podsumowanie

Migracja z Universal Analytics na Google Analytics 4 jest procesem wymagającym pewnej wiedzy technicznej i czasu, ale może przynieść wiele korzyści w postaci nowych funkcji i zaawansowanych analiz. Warto pamiętać, że GA4 to nie tylko nowa wersja platformy analitycznej, ale także zmiana w sposobie myślenia o danych i śledzeniu działań użytkowników na stronie. Dlatego przed przystąpieniem do migracji warto przeprowadzić dokładną analizę potrzeb biznesowych i wdrożyć odpowiednią strategię śledzenia działań użytkowników.