Konwersja to kluczowy wskaźnik w marketingu internetowym oraz e-commerce. To określone działanie, które chcemy, aby użytkownik wykonał na naszej stronie internetowej lub w aplikacji. W przypadku sklepu internetowego konwersją jest zwykle dokonanie zakupu. W przypadku biznesowej strony internetowej konwersją może być wypełnienie i przesłanie formularza kontaktowego lub pobranie materiałów reklamowych. Konwersja w analityce jest przeważnie kluczowym wskaźnikiem sukcesu dla firmy i jej kampanii marketingowych.

Jak zdefiniować konwersje?

Aby dokładnie śledzić konwersje w analityce, w pierwszej kolejności należy zdefiniować, co to dla nas oznacza. Każda firma może mieć inny cel konwersji, w zależności od branży, produktu i strategii marketingowej.

Przykładowe cele konwersji:

  • zakup produktu,
  • kliknięcie na przycisk „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka”,
  • zapisanie się na newsletter lub do programu lojalnościowego,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • ściągnięcie pliku lub e-booka,
  • obejrzenie filmu instruktażowego,
  • rejestracja na webinar lub kurs online,
  • skorzystanie z kalkulatora lub narzędzia do porównywania.

Jak zaimplementować śledzenie konwersji w Google Analytics 4?

Aby zaimplementować śledzenie konwersji w analityce w GA4, musisz najpierw zdefiniować cel konwersji. Możesz to zrobić, wykorzystując narzędzie Google Tag Manager, które pozwala na łatwe tworzenie i zarządzanie tagami na stronie internetowej.

Jako przykład posłuży nam implementacja konwersji na kliknięcie w link z numerem telefonu.

1. Przejdź do kontenera w GTM, a następnie do zakładki Tagi. Kliknij ”Nowy”.

image4
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

2. Utwórz nazwę tagu, a następnie kliknij w konfigurację tagu.

image6
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

3. Wybierz typ tagu. W naszym przypadku będzie to zdarzenie GA4.

image5
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

4. Wybierz tag konfiguracji – ID strumienia danych z GA4 oraz wybierz nazwę zdarzenia – w naszym przypadku będzie to {{Click URL}}.

image8
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

5. Dodaj regułę – kliknij w znak plusa w prawy narożniku.

image7
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

6. Utwórz nazwę reguły i kliknij w „Skonfiguruj regułę”.

image2
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

7. Określ typ reguły.

image1
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

8. Skonfiguruj regułę w następujący sposób:

image3
Źródło: Google Tag Manger, https://tagmanager.google.com/

9. Po utworzeniu reguły kliknij “zapisz”. Następnie zapisz kompletny tag.

Jak zweryfikować działanie?

Aby zweryfikować poprawne działanie tagu w Google Tag Manager, możesz postępować zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Przejdź do zakładki „Podgląd” w GTM i włącz tryb podglądu.
  2. Uruchom stronę, na której chcesz przetestować tag.
  3. Sprawdź, czy tag jest aktywowany i działa poprawnie.
  4. Po zakończeniu testów tagu w trybie podglądu, nie zapomnij wyłączyć trybu podglądu i opublikować zmiany w GTM.

Podsumowanie

Wdrożenie konwersji w analityce to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej. Dzięki precyzyjnemu śledzeniu konwersji w Google Analytics 4, możemy dokładnie monitorować skuteczność działań marketingowych oraz dostosowywać strategię. Dzięki tym działaniom zwiększymy efektywności kampanii i doprowadzimy do wzrostu sprzedaży. Wdrożenia konwersji w analityce to inwestycja, która przynosi wymierne efekty i pozwala na osiągnięcie sukcesu zarówno w e-commerce, jak i w ogólno pojętym marketingu internetowym.