Branża modowa zawsze się broni. Zjawisko fast fashion, polegające na ciągłym i szybkim wytwarzaniu ubrań, prowadzi do pogłębiania konsumpcjonizmu i propagowania zjawiska ciągłej wymiany odzieży. Ale nawet w tym obszarze niezbędny jest odpowiednio prowadzony marketing w branży fashion. Nie da się ukryć, że obecnie e-commerce przeżywa odrodzenie, ze względu na nadal trwającą pandemię. Zainteresowanie Polaków tym obszarem wzrosło o połowę już w marcu, a obecnie szacuje się, że rynek zakupów online w Polsce wyniesie 100 mld zł. Jak w tym wszystkim ma się branża fashion? Do tej pory, w 2020 roku aż 73% Polaków kupuje online – najczęściej odzież i dodatki (69%).

Tak samo jak zakupy w sieci, istotne są wszelkie działania marketingowe w niej prowadzone prowadzone – w 2019 roku, pod względem nakładów reklamowych, Internet pobił telewizję. Nie są to jednak tendencje zauważalne jedynie w naszym kraju, bo digital marketing ma się świetnie w całej Europie. Według Raportu Strategicznego, wydanego przez IAB Polska, w zeszłym roku wydatki na digital marketing wyniosły 64,8 mld euro i pierwszy raz było to więcej, niż kwota przeznaczona na inne segmenty reklamowe.

Jak widać, te liczby są ogromne i bez dwóch zdań warto zainwestować w marketing fashion w formie digitalowej. A na co warto postawić? Zapraszam do lektury!

Pisz do swoich klientów

E-mail marketing to nic innego, jak wykorzystywanie poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji. Jest to świetne rozwiązanie do rozpowszechniania contentu związanego z marką, a także do zwiększania sprzedaży. Branża odzieżowa z powodzeniem korzysta z newsletterów jako formy komunikacji ze swoimi odbiorcami. A zgrabnie przygotowany mail, w przypadku marketingu w branży fashion, może być prawdziwą skarbnicą wiedzy – nie chodzi tu bowiem wyłącznie o wysyłaniu oferty, ale również o dzielenie się wiedzą z zakresu mody.

Wiele marek wykorzystuje e-mail marketing do przedstawiania najnowszych trendów, zestawiania ze sobą różnych elementów kolekcji i tworzenia stylizacji, które mogą zainspirować klienta do zabawy z wykorzystaniem ich ubrań. W przypadku branży fashion, powszechne stało się również oferowanie kodów rabatowych – jest to genialny sposób na pozyskanie bazy mailingowej. 

Tak robią to niektóre z marek, znanych w branży fashion

Newsletter to też genialny sposób na pozyskanie informacji o preferencjach klientów, bo dzięki statystykom można na bieżąco śledzić ich zainteresowanie wysyłanymi treściami. Co więcej, niektóre firmy wchodzą w interakcję z odbiorcami już podczas zapisów do listy mailingowej

Instagram i nieograniczone możliwości

Instagram to platforma, która w przypadku marketing fashion odgrywa ogromne znaczenie. To właśnie na niej rozwija się większość marek branży odzieżowej, które dopiero budują swoją tożsamość. Instagram proponuje swoim użytkownikom wiele funkcji, takich jak Instastories czy, od niedawna, możliwość robienia zakupów bezpośrednio przez platformę.

Jednak poza budowaniem zasięgu oraz rozpoznawalności, Instagram pomaga też tworzyć społeczność w branży fashion. Marki nie tylko decydują się na bezpośredni kontakt z klientem (poprzez komentarze czy wiadomości prywatne), ale wykorzystują ich zaangażowanie. Jednym z takich przykładów jest udostępnianie zdjęć obserwatorów (tzw. User Generated Content) na feedzie konta marki. Robi tak między innymi Tommy Hilfiger, który zachęca do tagowania firmy na zdjęciach i wykorzystywania ich hasztagu.

Instagram od pewnego czasu zastępuje również prasę, która staje się coraz mniej popularna. I nie jest to zasługa jedynie preferencji Polaków do przeglądania informacji w Internecie, ale także słabnącego rynku. Jakiś czas temu zaprzestano wydawania takich tytułów jak Cosmopolitan, Harper’s Bazaar czy Joy.

Instagram przejmuje więc niejako branże fashion i służy jako swoiste narzędzie marketingowe do promowania nowych kolekcji. Należy jednak pamiętać, że mimo ogromnej mocy tej platformy, ostatnie słowo należy do firm, od których to zależy poziom contentu i realizacja marketingu fashion. Bardzo ciekawy sposób znalazła na to marka Dolce & Gabbana, która pokazuje się od nieco innej, bardziej subtelnej perspektywy – modelki pozują wśród prawdziwych mieszkańców Włoch.

Instagram to również niezastąpione narzędzie w przypadku kreowania autentyczności marki, np. poprzez stories zza kulis. Taki sposób komunikacji praktykuje między innymi właścicielka marki PLNY LALA, która często pojawia się właśnie na oficjalnym koncie. Dlaczego warto to robić? Konsumenci coraz częściej oczekują od marek pokazania swojej “ludzkiej strony”, ponieważ chcą wiedzieć nie tylko co kupują, ale również od kogo. Buduje to zaufanie, a także zmniejsza dystans, a zaangażowani twórcy stają się bardziej rozpoznawalni na rynku.

Poza Instastories, branża odzieżowa bardzo polubiła się również z grupami na Facebooku, które stały się bardzo popularne w świecie fashion. I tak na przykład marka PLNY LALA  prowadzi grupę LALA SOCIAL CLUB, która spełnia to samo zadanie, co Instagram – zmniejsza dystan pomiędzy marką a klientami.

Dobry storytelling to klucz do sukcesu?

Nie wiem czy zauważyłeś, ale z moich obserwacji wynika, że nikt nie opowie Ci lepszej historii niż firma w ramach fashion marketingu. Mam wrażenie, że branża odzieżowa do perfekcji opanowała poruszanie codziennych tematów i łączenia ich misji z życiem “normalnych” ludzi. Jednak żeby storytelling w branży modowej faktycznie działał, to musi być zrobiony dobrze – a to wcale nie jest takie łatwe.

Na rynku górują giganci modowi, za których produkcjami marketingowymi stoją światowe agencje. Kreacje marek odnoszą sukces, bo wiedzą, komu powierzyć tworzenie kampanii. Jednym z przykładów świetnego wykorzystania storytellingu są wszelkie kampanie Nike, w których wspominają o ciężkiej pracy, rywalizacji oraz zmaganiach w dochodzeniu do celu. Ich twórcy pokazują, że dzięki determinacji, każdy może zostać bohaterem. Jedną z tego typu kampanii jest ta zrealizowana z okazji dnia kobiet, którą można obejrzeć TU.

Video opanowało Internet

W branży modowej liczy się efekt wizualny i nikogo już nie dziwi, że zdjęcia w social media, prezentujące ubrania, to często prawdziwa sztuka, a nie tylko przedstawienie produktów. Niektóre marki idą jednak o krok dalej, decydując się na nagrywanie specjalnych filmów, w których prezentują stylizacje z wykorzystaniem konkretnych ubrań z ich sklepu. Taki marketing modowy można znaleźć na platformie YouTube, a swój kanał tam prowadzi na przykład marka Mohito.

Influencer marketing, czyli siła drzemie w ambasadorkach 

Branża odzieżowa to też idealny obszar do rozwoju influencer marketingu, który stał się nierozłącznym elementem social media. Jest to rodzaj marketingu, opierający się na współpracy z influencerami, czyli osobami znanymi w pewnym środowisku, które wywierają wpływ na swoich odbiorców w Internecie. Ambasadorki w branży fashion mają za zadanie promować produkty danej marki, a dzięki autentyczności ich działań, marka ma zyskać nowych klientów.

W zależności od umowy, ambasadorka może między innymi dodawać sponsorowane posty, Instastories czy prowadzić live. Branża fashion podąża za trendami w social media, więc influencerki mają ogromne pole do popisu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o influencer marketingu, zachęcam Cię do przeczytania wcześniejszych artykułów na naszym blogu:

Marketing w branży fashion – od czego zacząć?

Przedstawione możliwości to tylko kropla w morzu tego, co można zaprezentować w branży odzieżowej. Marka fashion, decydująca się na rozpoczęcie działań w Internecie, powinna zdawać sobie jednak sprawę, że nie wszystko co robi konkurencja sprawdzi się również w jej przypadku. Na sukces działań marketingowych, a także na ich dobór, wpływa bowiem wiele czynników, takich jak chociażby poziom rozpoznawalności firmy.

Marketing w branży fashion wymaga odpowiedniej strategii, analizy konkurencji czy w końcu planu komunikacji – to wszystko wpływa na efektywność działań. Warto więc skorzystać z pomocy agencji, która zaproponuje najlepsze rozwiązania i wcieli je w życie.

Szukasz takich ekspertów? Napisz do nas na hello@inmarketing.pl i stwórzmy razem coś świetnego 🙂