Employer branding to długoterminowa strategia, która ma na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach obecnych i potencjalnych pracowników. U jej podstaw leży zapewnienie warunków pracy oraz benefitów. W dobie wszechobecnej konkurencji na rynku pracy, pracodawcy coraz częściej dostrzegają, że to właśnie wizerunek ich marki jest jednym z kluczowych elementów pozwalających na pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników.

Employer branding to także sposób na stworzenie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów i partnerów biznesowych. Pracownicy są wizytówką firmy i to ich zaangażowanie oraz zadowolenie z pracy ma bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług czy produktów.

Employer branding wewnętrzny i zewnętrzny

Employer branding możemy podzielić na zewnętrzny i wewnętrzny, w zależności od grupy, do której skierowany jest przekaz.

Employer branding wewnętrzny to komunikacja wewnętrzna organizacji z obecną kadrą. Jej celem jest zarówno zmniejszenie rotacji pracowników, jak i zatrzymanie tych najlepszych oraz podniesienie ich satysfakcji z pracy.

Przykładami employer brandingu wewnętrznego są:

  • benefity pracownicze, takie jak prywatna opieka medyczna, posiłki firmowe czy karta MultiSport,
  • szkolenia, dofinansowania do szkoleń, programy rozwoju,
  • imprezy i wyjazdy integracyjne,
  • dbanie o work-life balance pracowników,
  • dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna (np. informowanie o wydarzeniach poprzez mailingi czaty czy grupy pracownicze),
  • system bonusów i nagród,
  • prezenty (np. świąteczne),
  • system wewnętrznej rekrutacji,
  • rozwinięty proces onboardingu, dzięki któremu nowi pracownicy zostają szybko i skutecznie wdrożeni.

Natomiast employer branding zewnętrzny to komunikacja skierowana do potencjalnych pracowników, której celem jest także zbudowanie pozytywnego wizerunku wśród klientów. Pamiętaj również, że duże znaczenie w promowaniu firmy odgrywają social media.

Przykłady employer brandingu zewnętrznego:

  • profesjonalnie przygotowane podstron: O firmie, Kariera na stronie internetowej firmy,
  • uczestnictwo w konferencjach i targach pracy,
  • współpraca z uczelnianymi biurami karier,
  • aktywne prowadzenie profili firmowych w social mediach,
  • przemyślane promowanie firmy w ofertach pracy,
  • oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, które stanowią wizytówkę firmy.

Warto także pamiętać o tym, aby komunikację zewnętrzną i wewnętrzną kreować jednocześnie.

Employer Value Proposition

Employer Value Proposition (EVP) to zestaw korzyści, które pracodawca oferuje pracownikowi. Nie obejmują one wyłącznie takich benefitów jak stabilne zatrudnienie, pakiety sportowe czy premie świąteczne, ale znacznie więcej. Tutaj ważne są korzyści emocjonalne, czyli satysfakcja z pracy, przyjemna atmosfera w firmie, możliwość rozwoju, wyjazdy integracyjne i relacje międzyludzkie.

EVP to wizytówka Twojej organizacji – dbając o nią, stawiasz swoją firmę w dobrym świetle zarówno w oczach pracowników, jak i klientów oraz partnerów biznesowych.

Jakie działania warto podjąć, by skutecznie budować employer branding?

Przede wszystkim warto zadbać o dobre warunki pracy, w tym o odpowiednie wynagrodzenie i benefity dla pracowników. Ważne jest także stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy oraz zapewnienie możliwości rozwoju zawodowego.

Dobrą praktyką employer brandingową jest umieszczanie w ogłoszeniach o pracę nie tylko samych wymogów wobec kandydatów, ale również proponowane widełki płacowe i wszystko to, co firma oferuje (ogólne warunki pracy, benefity). Dodaj krótki opis miejsca pracy i opisz jakie cele sobie stawia. Pamiętaj o tym, że całe ogłoszenie powinno być spójne — niech nazwa stanowiska odzwierciedla zakres obowiązków i umiejętności, których oczekujesz od potencjalnych pracowników.

Budując wizerunek pracodawcy, nie można zapomnieć o benefitach dla pracowników. A ich wybór jest ogromny — prywatna opieka medyczna, karty sportowe, dofinansowanie do posiłków, pakiety ubezpieczeniowe, bilety do kina.

Obecnie coraz bardziej popularne staje się wspomniane dofinansowanie posiłku przez pracodawcę, który pracownicy mogą wspólnie zjeść w firmie. Takie elementy, jak dobrze urządzona kuchnia biurowa, wygodna stołówka czy pokój socjalny, w którym można swobodnie rozmawiać, na co dzień kształtują rzeczywistość pracowników firmy i tym samym obraz pracodawców. Warto także stworzyć firmową bazę wiedzy, w której znajdzie się specjalistyczna literatura i prenumeraty magazynów branżowych.

Działania pozapłacowe istotnie wpływają na zadowolenie pracowników i pomagają zatrzymać ich w firmie. Benefity dają zatrudnionym osobom poczucie, że pracodawca o nie dba i zależy mu na dłuższej współpracy.