Kreowanie nazwy marki. Inmarketing

Wybór nazwy firmy – ważniejszy, niż myślisz

Choć dla wielu przedsiębiorców wydaje się to sprawą błahą, dobór odpowiedniej nazwy firmy może mieć istotny wpływ na to, jak będzie ona odbierana przez klientów i współpracowników. Skuteczna nazwa powinna zarówno dobrze się kojarzyć jak i być logiczna i łatwa do zapamiętania. Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy? O czym pamiętać? Jak to robią giganci?

Naming – czyli narzędzia do wymyślania dobrej nazwy firmy

Wybór odpowiedniej nazwy jest tak istotny, że doczekał się specjalnego działu w dziedzinie marketingu, zwanego naminigiem. Dlaczego jest to takie ważne? Dobra, chwytliwa i łatwa w zapamiętaniu nazwa to klucz do zaistnienia w umysłach konsumentów. Warto pomyśleć, jakie skojarzenia budzą w nas nazwy Apple, Google, Amazon, Tesla, Tesco czy Lego. Te krótkie nazwy wywołują w nas konkretne emocje i przywodzą na myśl oferowane przez nich produkty. Wielu doświadczonych marketingowców twierdzi, że dobry naming, jest najważniejszą decyzją biznesową podczas rozpoczynania nowego przedsięwzięcia. Nazwa w wielu wypadkach ma również istotny wpływ na końcowy wygląd identyfikacji znakowej, czyli logo. Zastanówmy się więc, jak wymyślić trafną nazwę, która pomoże Twojemu biznesowi. 

 

Sprawdzone sposoby na kreowanie nazwy

Podstawową zasadą, którą zawsze powinno się przestrzegać podczas wymyślania nazwy, jest to, by była prosta. Jej wymowa nie może sprawiać problemów, podobnie jak zapamiętanie. Doskonale to rozumieją największe przedsiębiorstwa świata – średnia długość nazwy 100 największych marek to niecałe 7 liter. Chyba trudno o lepsze uzasadnienie, dlaczego powinna być ona krótka, prawda? Jednak siedmioliterowy zbitek losowych, trudnych do wymówienia liter to za mało by osiągnąć sukces. Odbiorcy muszą wymawiać ją z łatwością i będzie doskonale, jeśli będzie budzić ona pozytywne skojarzenia. Właśnie taka jest historia powstania nazwy Apple – krótka, łatwa i doskonale się kojarząca. 

Ciekawe inspiracje do nazwy znajdziemy w języku obcym, zwłaszcza angielskim. Niekiedy samo odwołanie się do języka obcego sprawia bardziej profesjonalne wrażenie. Wystarczy porównać niektóre polskie firmy meblowe, by uzmysłowić sobie, o czym mowa. Z jednej strony spotkamy Black Red White, a z drugiej Bodzio, czy Bog-Fran. Która z nich brzmi bardziej profesjonalnie?

Świetnym sposobem, pozwalającym na stworzenie nieszablonowej i niepowtarzalnej nazwy jest gra słowem. Tworzenie nowych wyrazów, deformowanie już istniejących lub krzyżowanie ze sobą dwóch wyrazów jest wspaniałym sposobem na otrzymanie ciekawego rezultatu. Przykładami są, chociażby najpopularniejsze marki internetowe np. face+book to Facebook, “video” zmiksowane z “me” dało Vimeo, a you+tube (telewizor, tuba lub kanał) daje nam YouTube. Wszystkie nazwy są niesamowicie łatwo zapadające w pamięć, a przy tym niosą pewien przekaz. 

Wybór nazwy firmy – jak do tego podejść?

Podczas kreowania nazwy firmy warto wziąć pod uwagę kwestie dotyczące grupy docelowej, do której kierujemy swoją ofertę. Jeśli trafia ona głównie do młodych, warto by nazwa była nowoczesna i nawiązywała np. do języka obcego. Starsi, nieco bardziej konserwatywni odbiorcy cenią nazwy bardziej nawiązujące do profilu działalności, w języku polskim lub w oparciu o niego. Przykładem może być, chociażby polska firma Drutex, produkująca okna, drzwi i rolety, której nazwa idealnie wpasowuje się w ten schemat.

 

Tworzenie nazwy dla firmy to proces, w którym należy zastosować różne metody kreowania pomysłów. Jeśli nadal nie wiesz od czego zacząć, możemy Ci w tym pomóc. Nie tylko wymyślimy nazwę pasującą do profilu Twojej działalności, ale również dopasujemy do niej logo i łatwe do zapamiętania hasło reklamowe – tak, by całość była ze sobą spójna i budowała świadomość marki. Przekonasz się, jak można jeszcze lepiej zidentyfikować swój biznes.

 

Zanim usłyszała o InMarketingu, znała już połowę jego zespołu. Chcąc wykorzystać wiedzę zdobytą na studiach w praktyce, rozpoczęła staż, podczas którego poznaje działanie agencji marketingowej od środka i nabiera doświadczenia. W firmie testuje swój pisarski warsztat jako copywriter. Swoją wiedzę poszerza, czytając "Marketing przy kawie". Wolny czas spędza na spontanicznych spotkaniach ze znajomymi lub przy lekturze książek. Zawsze na bieżąco z polską alternatywną sceną muzyczną i koncertowym kalendarzem.

ZOSTAW KOMENTARZ