Pinterest staje się coraz bardziej popularny. Na platformie pojawiają się nie tylko „zwykli” użytkownicy, ale też firmy, które chcą się w ten sposób wypromować. Możliwości są bardzo duże, zwłaszcza, że poza działaniami organicznymi warte uwagi są także działania płatne. Kto powinien zainteresować się Pinterest Ads? O tym więcej w tym artykule.

Co to jest Pinterest?

Pinterest jest dosyć unikalną platformą. Podobnie jak Google, Pinterest może dostarczyć nam odpowiedzi na nurtujące nas pytania, lecz nie w formie tekstu, tylko kreacji graficznych oraz filmów. Głównym zadaniem Pinterest jest inspirowanie użytkowników do wprowadzania zmian w ich życiu. Naturalnie inspirować możemy prawie w każdej dziedzinie naszego życia – mogą to być pomysły związane z modą, gotowaniem i przepisami, wystrojem wnętrz i wiele więcej. Wielka wirtualna tablica inspiracji to najlepsze zobrazowanie tego, czym jest Pinterest. Nigdzie nie znajdziemy więcej pomysłów na rozwiązanie naszych zagwozdek.

Statystyki Pinterest

Przed rozważeniem działań na tej platformie warto pomyśleć, czy znajdziemy tam odpowiadających nam odbiorców (jest to ważne zarówno z perspektywy Pinterest Ads, jak i działań organicznych, więc sprawdź – Jak analizować grupę docelową, czyli kim są Twoi odbiorcy?). Poniżej rozpiska danych demograficznych, potencjalnych zainteresowań użytkowników oraz informację o tym, czy Pinterest jest w stanie dostarczać nam klientów. Skupimy się wyłącznie na danych polskich użytkowników.

Pinterest – dane demograficzne

  • Polski Pinterest w 2020 roku osiągnął 3,7 miliona użytkowników.
  • Pinterest jest królestwem kobiet, 86% użytkowników to kobiety.
  • 47% użytkowników jest w wieku 25-34 lat.
  • 46% spędza na Pinterest co najmniej godzinę dziennie.
  • 72% użytkowników sprawdza Pinterest kilka razy dziennie.

Pinterest – zainteresowania użytkowników

Polscy użytkownicy szukają inspiracji w kategoriach w takich jak:

  • Moda –  Pinterest dostarczy nam inspiracje na każdą porę roku i dla każdej płci. Nieważne, jakiej części garderoby szukamy, zawsze znajdziemy coś pomocnego. Sam często szukam inspiracji na to, jak zbudować nowy zestaw ubrań bazując na pomysłach innych użytkowników.
  • Gotowanie, przepisy, diety – większość inspiracji zabierze nas na fora gdzie znajdziemy przepisy, które możemy samemu przygotować. Jeśli prowadzimy restaurację, możemy dzielić się zdjęciami naszych potraw i przyciągać ruch do naszej restauracji. Jeśli stworzyliśmy własny poradnik lub książkę z przepisami, możemy ją promować poprzez udostępnianie potraw.
  • Wystrój wnętrz – zaprojektowanie wnętrza mieszkania bądź domu może być trudnym przedsięwzięciem, szczególnie jeśli ktoś robi to po raz pierwszy. Pinterest pomoże nam wybrać styl, meble oraz sposób ich ustawienia. Kiedy budowałem swoją kuchnię, nie miałem pojęcia, jak najlepiej wykorzystać dostępne miejsce. Pinterest zasugerował jak wszystko ustawić i podsunął mi śliczny zestaw szafek z Leroy Merlin. Każdy jest w stanie docenić dobrą sugestię, w szczególności jeśli ta sugestia pomoże rozwiązać problem w relatywnie szybkim tempie.
  • Piękno – wszystko, co związane z pielęgnacją oraz dbaniem o siebie. Do kategorii zaliczają się usługi fryzjerskie, manicure, pedicure, kosmetyki. 
  • Akcesoria/Gadżety – czasami nie wiemy czego możemy potrzebować, by usprawnić jakiś aspekt naszego życia. Innowacyjne gadżety często pojawią się jako rekomendacje kiedy przeglądamy Piny z nimi powiązane. Poszukiwania nowego biurka do pokoju mogą zakończyć się znalezieniem super biurka, ale także innowacyjnego organizera do naszych dokumentów.
  • Sport/aktywność fizyczna – 87% użytkowników deklaruje aktywność fizyczną.

Naturalnie Pinterest nie zamyka się tylko w kategoriach, które omówiliśmy. Jesteśmy w stanie angażować użytkowników we wszelakie tematy, choć nie każdy będzie tak popularny, jak te wymienione powyżej.

Pinterest Ads, czyli czy Pinterest może sprzedawać?

Jak najbardziej! Podobnie jak Facebook Ads i Google Ads, Pinterest Ads również ma bardzo duży potencjał. Naturalnie mówię o płatnych reklam – możemy co prawda angażować użytkowników platformy za pomocą organicznych materiałów, lecz działania organiczne nie dadzą takich efektów jak płatna reklama. Jeśli będziemy działać zgodnie z ideą Pinterest, czyli inspirować odbiorców i dostarczać im dobre pomysły na rozwiązanie problemu, możemy być pewni sprzedaży. 

  • 57% użytkowników kupuje produkty znalezione na Pinterest.
  • 96% użytkowników realizuje znalezione pomysły.
  • 98% próbuje nowych rzeczy, które pokazał im Pinterest.

Kto powinien reklamować się na Pinterest?

Nie jest to platforma dla wszystkich typów przedsiębiorstw. Porównując do Google Ads, Google jest w stanie współpracować praktycznie ze wszystkim. Pinterest, mimo że też jest wyszukiwarką, nie nadaje się do wszystkiego. Wracając do statystyk, Pinterest jest królestwem kobiet, więc jeśli nasza branża angażuje głównie kobiety, to dobrze trafiliśmy. Teraz o tym, co chcemy sprzedawać – jeśli nie jesteśmy w stanie prezentować naszego produktu lub usługi za pomocą kreacji graficznych lub filmów, to niestety nie dopasujemy się do wymagań społeczności Pinterest. Wówczas ani Pinterest Ads, ani działania organiczne nie przyniosą efektów.

Teraz trochę o przedsiębiorstwach, które naszym zdaniem powinny działać na Pinterest:

  • Beaty – wszystkie dziedziny związane z pięknem i dbaniem o urodę.
  • Meble – szafki, szafy, łóżka i wszelkiego rodzaju aranżacje, pokazujące jak może wyglądać nasz pokój.
  • Akcesoria wystroju – wszelkie upiększacze dla naszych pomieszczeń, handmade, obrazy, tapety, fototapety i wiele innych.
  • Moda damska oraz męska – prezentowanie użytkownikom kreacji i tego, jak mogą wyglądać z danym zestawem sprzedawanych przez nas ubrań. Marketing internetowy w branży fashion jest bardzo ważny, o czym pisaliśmy TUTAJ.
  • Akcesoria – podobnie jak przy elementach odzieży, są to wszystkie zestawy lub pojedyncze akcesoria, które mogą wzbogacić nasz wygląd. Zegarki, bransoletki, kolczyki, okulary itd.
  • Gastronomia – reklamowanie potraw zawartych w naszych poradnikach/książkach kulinarnych lub pokazywanie potrawy z menu naszej restauracji i ściąganie ruchu do naszej do lokalizacji.
  • Sport, trening, aktywność fizyczna – wszystko, co związane ze sportem, poczynając od infografik z poprawną pozycją podczas podnoszenia ciężarów, gadżetów do rowerów, planów żywieniowych czy planów treningowych. Jest to bardzo rozbudowana kategoria, królują tutaj narzędzia do treningu w domu i poradniki treningów.
  • Szeroko pojęte narzędzia – kategoria tyczy się wielu branż i produktów, mogą to być innowacyjne segregatory, które zrewolucjonizują naszą organizację dokumentów w biurze, lub laser do mierzenia odległości dla osoby pracującej w budowlance. Jeśli posiadamy innowacyjne narzędzie, które jest w stanie usprawnić czyjąś pracę to warto rozważyć Pinterest.
  • Mockup’y (prototypy) – pomysł dla dostawców rozwiązań multimedialnych. Jeśli przykładowo produkujemy strony internetowe możemy tworzyć reklamę naszych lepszych stron w formie mockup’u dla osób, które szukają inspiracji.
  • Tatuaże – pomysłów na tatuaż jest mnóstwo, dlatego użytkownik Pinterest doceni sugestie, jak mógłby wyglądać jego tatuaż. 
  • Motoryzacja – samochody i motocykle to drogie inwestycje, dlatego chcemy wybrać jak najlepszy model, by służył nam na lata. Wygląd gra dużą rolę dlatego warto pokazać, jak może wyglądać nasz przyszły samochód. Tu nie kończą się możliwości platformy. Nie zapominajmy o foliach samochodowych, lakiernictwie czy handlu częściami, takimi jak droższe sportowe felgi.
  • Ogród, kwiaty – można się dowiedzieć jak zaprojektować ogród i jaka kombinacja kwiatów będzie razem współgrać. Oczywiście do kategorii wchodzą też narzędzia usprawniające naszą pracę.

Podsumowanie

Pinterest z roku na rok zyskuje na popularności w Polsce. Idea tej platformy jest jedyna w swoim rodzaju – dostarcza odpowiedzi na pytania w formie kreacji graficznych lub wideo. Jeśli nasz produkt lub usługa mogą zostać zaprezentowane jako inspirujące pomysły, to możemy spróbować naszych sił w świecie Pinterest. O działaniach na Pinterest pisaliśmy w tym artykule: KLIK. Zawiera on mnóstwo przydatnej wiedzy o tym, jak zorganizować swoje działania na tej platformie. Koniecznie dajcie znać, czy korzystacie z tej platformy. Skupiacie się na działaniach organicznych czy wolicie Pinterest Ads?

P.S. Źródła, z których korzystałem, a które mogą Cię zainteresować, znajdziesz TU i TU.