Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Meta tagi są to elementy HTML znajdujące się w sekcji strony internetowej, które dostarczają wyszukiwarkom i użytkownikom informacji na temat treści i charakterystyki danej strony. Są one jednym z ważniejszych elementów, które mają duże znaczenie w optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek SEO (Search Engine Optimization).
Meta tagi pomagają algorytmom wyszukiwarek w zrozumieniu danej strony internetowej, co z kolei wpływa na jej lepsze lub gorsze pozycjonowanie w wynikach organicznych wyszukiwania (ang. SERP).

Kluczowy dla SEO meta tag – znacznik tytułowy strony (title tag)

Jednym z najważniejszych meta tagów jest znacznik tytułowy (title tag). Jest to tekst wyświetlany jako tytuł w karcie przeglądarki oraz jako tytuł linku w wynikach wyszukiwania. Ma kluczowe znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek. Dobrze skonstruowany tytuł powinien być krótki, zwięzły i precyzyjny, zawierający najważniejsze słowa kluczowe opisujące treść strony. Jego optymalna długość wynosi około 50-60 znaków, aby uniknąć jego skracania w wynikach wyszukiwania, co może zmniejszyć jego skuteczność w kontekście klikalności (ang. CTR, Click-Through Rate)

AD 4nXed qloXPmrpilRePRtBRpUzI7uq6i3YzwUMckbIcHuLE00kCkkbS498IYGyaS66En6rfiNYY4mx3UoRCw180xR9R6dDu6u3yCLzYSDaky0ggOJEldTIQwMP

Meta title i jego wpływ na UX (User Experience)

Należy rozróżnić przydatność meta tagu title pod kątem UX oraz SEO. Jeśli chodzi o najlepszy możliwy odbiór przez użytkowników to optymalna długość tytułu to około 50-60 znaków, ponieważ dłuższe tytuły mogą zostać obcięte w wynikach wyszukiwania, co może zmniejszyć ich skuteczność. w kontekście klikalności (ang. CTR).

Jak znaczniki meta title wpływają na pozycjonowanie strony w Google ?

Jeśli chodzi o lepsze pozycjonowanie, to odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych w tytułach (meta tag title) w większości przypadków zwiększa widoczność strony, ponieważ wyszukiwarki bardzo mocno biorą pod uwagę ten element podczas oceniania przydatności strony do zapytania użytkownika. 

Idealnym rozwiązaniem jeśli o pozycjonowanie oraz dobry odbiór strony przez użytkowników będzie stosowanie w meta tagach title najważniejszych słów kluczowych związanych z daną podstroną oraz tworzenie możliwe krótkich tytułów stron, tzn. nie przekraczających 60 znaków. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe, bardzo często np. wpisy blogowe posiadają dłuższe tytuły. Co prawda mogą pogarszać wygląd w wynikach wyszukiwania, jednak należy mieć świadomość, że pod kątem pozycjonowania nadal będą wykonywały swoje zadanie. Absolutnie kluczowe jest aby każda strona posiadała swój własny unikalny tytuł strony, który nie jest powielany pomiędzy innymi podstronami. 

Meta description jako istotny element na stronie mający wpływ na klikalność i UX strony

Kolejnym istotnym meta tagiem jest meta description. Jest to krótki opis strony, który pojawia się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Choć meta description nie wpływa bezpośrednio na ranking strony, ma znaczenie dla wskaźnika klikalności (CTR). Dobry opis powinien być zwięzły, interesujący i zachęcający do kliknięcia, jednocześnie zawierający odpowiednie słowa kluczowe, które mogą zostać pogrubione w wynikach wyszukiwania w zależności od zapytania.

AD 4nXdqEbJd4Qsq9vbahGzGjT6YOWzKQkmk2E

Optymalizacja znaczników meta description

Optymalna długość meta description wynosi około 150-160 znaków. Opis tej długości jest wystarczający, aby przekazać użytkownikom kluczowe informacje o treści strony i zachęcić do kliknięcia, a jednocześnie jest na tyle krótki, że nie jest obcinany w wynikach wyszukiwania. Meta description powinien być napisany w sposób jasny i przystępny, powinno się unikać zbyt technicznego języka, chyba że jest to adekwatne do grupy docelowej strony. Nie należy powielać meta description na wielu różnych stronach, ponieważ może to prowadzić do dezorientacji użytkowników i negatywnie wpłynąć na wrażenia z odbioru strony (UX).

Znaczenie meta tag description dla SEO i UX

Chociaż meta description nie wpływa bezpośrednio na ranking SEO, ma wpływ na wskaźnik klikalności (CTR), co pośrednio może wpływać w przyszłości na pozycjonowanie. Strony o wysokim wskaźniku CTR mogą być postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek jako bardziej wartościowe i premiowane wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto inwestować czas w tworzenie atrakcyjnych i informacyjnych meta description, które przyciągają uwagę i zachęcają do odwiedzenia strony.

Czy Meta keywords wpływa na pozycjonowanie ?

Meta tag keywords jest jednym z meta tagów HTML, który historycznie służył do informowania wyszukiwarek o głównych słowach kluczowych powiązanych ze stroną internetową. W latach 90 i na początku 2000 roku wyszukiwarki internetowe, takie jak AltaVista czy Lycos, wykorzystywały ten tag do lepszego rozumienia treści strony i do jej klasyfikacji w wynikach wyszukiwania.

Działanie meta tagu keywords

Meta tag keywords pozwalał webmasterom na wprowadzenie listy słów kluczowych, które były związane z treścią danej strony. W kodzie HTML wyglądało to mniej więcej tak: <meta name=”keywords” content=”słowo kluczowe 1, słowo kluczowe 2, itd.”>

Czy meta tag keywords ma znaczenie w kontekście SEO?

Obecnie meta tag keywords nie ma żadnego znaczenia w kontekście SEO, jeśli chodzi o główne wyszukiwarki, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Google oficjalnie przestało brać pod uwagę ten tag w swoim algorytmie wyszukiwania już w 2009 roku, ponieważ był on nadużywany i często stosowany do tzw. „keyword stuffing” (czyli sztucznego wypełniania strony słowami kluczowymi, aby zwiększyć jej widoczność).

Czy jest sens go używać?

W większości przypadków nie ma sensu używać meta tagu „keywords”, ponieważ nie przynosi on żadnych korzyści w kontekście SEO dla współczesnych wyszukiwarek. Jego obecność nie wpływa na ranking strony w wynikach wyszukiwania, a zatem nie ma praktycznego zastosowania w optymalizacji SEO.

Meta tag robots ważny znacznik w kontekście indeksacji stron

Oprócz tytułów i opisów istnieją także inne meta tagói, które mogą odgrywać rolę w SEO. Na przykład, meta tag „robots” daje wskazówki dla robotów wyszukiwarek, czy powinny one indeksować stronę. Może to być przydatne w sytuacjach, gdy chcemy wykluczyć pewne strony z indeksowania (używając wartości „noindex”) lub zapobiec podążaniu za linkami na stronie (używając „nofollow”). Z kolei blokada indeksacji ważnych podstron będzie skutkować brakiem lub pogorszeniem widoczności w wynikach organicznych.

Adresy kanoniczne, meta tag rel=”canonical” i SEO

Kolejnym meta tagiem jest „canonical”, który pomaga uniknąć problemów z duplikacją treści. Kiedy istnieje kilka adresów URL o takiej samej lub bardzo podobnej treści, wyszukiwarki mogą mieć trudności z ustaleniem, która strona powinna być uznawana za wersję pierwotną (kanoniczną) indeksowana i wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Tag rel=”canonical” wskazuje preferowany URL, co pomaga skonsolidować sygnały rankingowe i uniknąć problemów z powieleniami wewnętrznymi.

AD 4nXfz2LbSKD5ARj9FLngOZY2Sfe5WvdRm3q ygc x8AQ5 hNDgUsBJWLFcPQ8Gw1wV2munklod7eHb95qAqGnBH5V4Mm PI5x8f

Meta tagi takie jak „viewport” są kluczowe dla responsywności strony, informując przeglądarki o tym, jak powinny skalować i wyświetlać treści na różnych urządzeniach, zwłaszcza mobilnych. Jest to szczególnie istotne w kontekście SEO, ponieważ wyszukiwarki, takie jak Google, przywiązują dużą wagę do mobilności stron w swoich algorytmach rankingowych.

Inne meta tagi, takie jak „author” i „copyright”, chociaż mniej istotne z punktu widzenia SEO, mogą być przydatne do wskazywania autorstwa i praw autorskich do treści, co może mieć znaczenie w kontekście ochrony własności intelektualnej oraz budowania autorytetu autora.

Meta tagi są istotnym elementem technicznego SEO, który mimo że nie jest widoczny na pierwszy rzut oka dla domyślnych użytkowników nie związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji widoczności strony w wynikach organicznych. Prawidłowe i strategiczne użycie meta tagów może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki strona jest postrzegana przez wyszukiwarki i użytkowników, co może przełożyć się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu na stronie.

Podsumowanie

Meta tagi

Meta tagi są istotnym elementem technicznego SEO, który mimo że nie jest widoczny na pierwszy rzut oka dla domyślnych użytkowników nie związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji widoczności strony w wynikach organicznych. Prawidłowe i strategiczne użycie meta tagów może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki strona jest postrzegana przez wyszukiwarki i użytkowników, co może przełożyć się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu na stronie.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Bartłomiej Speth SEO Specialist

Bartłomiej Speth

SEO Specialist

Przez ponad dwie dekady, z powodzeniem prowadził sprzedaż na rynku krajowym i zagranicznym, zarówno w sektorze B2C, jak i B2B. Po kilku latach zdobywania międzynarodowego doświadczenia menedżerskiego, powrócił do Polski związując swoją karierę z sektorem finansowym. Kierował grupami sprzedaży, był odpowiedzialny za realizację strategii sprzedażowych, a także tworzył i wprowadzał strategie marketingowe.