Spis treści
Wybierz do której części artykułu chcesz przejść
O tym czym jest marketing treści, dlaczego warto z niego korzystać i jak prowadzić działania content marketingowe pisaliśmy już w poprzednich dwóch artykułach.
W tym tekście chciałbym rozszerzyć temat content marketingu w B2B i ułatwić rozpoczęcie tworzenia treści content marketingowych dla firm b2b.
- Jak zacząć tworzyć content marketing B2B?
- Jakie treści tworzyć w branży B2B?
- Gdzie publikować treści B2B, aby dotrzeć do potencjalnych klientów?
- Jaki powinien być skuteczny content marketing, aby działał w B2B?
- Skuteczne narzędzie w tworzeniu treści w marketingu B2B – matryca contentowa (wzór)
Jak zacząć tworzyć dobry content marketingowy B2B?
Aby strategia content marketingu była skuteczna należy rozpocząć od określenia, kto jest Twoim odbiorcą i jakie ma potrzeby. Pomocne w tym jest stworzenie tzw. buyer persony. Ten termin to nic innego, jak pewien wzór klienta, do którego chcesz dotrzeć. W przypadku B2B zazwyczaj wzorowym klientem nie jest jedna osoba jak przy okazji B2C, a pełen komitet zakupowy. Wynika to z procesu zakupowego klientów z sektora B2B, który nie jest uznawany jako łatwy. W procesie decyzyjnym (w zależności od struktury firmy) bierze udział grupa odbiorców. Często jest to specjalista, w którego obrębie pracy powstał problem, jego menedżer, zakupowiec i prezes. Każda z tych osób definiuje wizję rozwiązania problemu w odniesieniu do własnych wymagań. Przykładowo – menedżerowi zespołu zależy na jak najszybszym przywróceniu pracownika do pracy, prezesowi na jak najtrwalszym rozwiązaniu przy zachowaniu niskiej ceny, a zakupowiec będzie chciał jak najniższą cenę i przejrzyste warunki zakupu. Celem treści jest zaangażować każdego z nich.
Buyer persony powinny być zbudowane w oparciu o rzetelne informacje. Warto porozmawiać z obecnymi oraz niedoszłymi klientami i dowiedzieć się, dlaczego wybrano lub nie wybrano Twojej firmy, co przyniosła implementacja rozwiązania, jakie napotkano przeszkody, kto podejmował decyzję i jakie kryteria są ważne dla tych osób. Po odpowiedziach na te pytania, Twoja firma będzie bogatsza o profil klienta wraz z informacją, czym dla klienta jest wartościowa treść.
Jak w takim razie kierować content do wielu różnych osób w marketingu B2B? Przydatnym narzędziem, przy budowaniu strategii contentowej jest matryca contentowa. To rozbudowana tabela z wartościami, które chcemy komunikować danej personie w określonym momencie drogi zakupowej. Uproszczoną matrycę znajdziesz w pliku na końcu artykułu. W marketingu B2B to nieocenione narzędzie.
Pamiętaj, że tworzone przez Twoją firmę treści mają za zadanie pomóc Twoim klientom podjąć decyzję.
Przykładowo, na etapie poszukiwania informacji o problemie odbywa się to poprzez pomoc klientowi w zrozumieniu problemów, z jakimi się mierzy oraz co stoi za przyczyną ich występowania. Następnie taką osobę możemy kierować do kolejnego etapu (jeśli nie zrobi tego sama) z wykorzystaniem np. reklam remarketingowych, call to action (np. “zapytaj o ofertę”, “sprawdź nasze case study”), mailingu lub rozmowy telefonicznej.
Jakie treści tworzyć w marketingu B2B?
Doskonałym wyborem jest to, co interesuje Twoich odbiorców i jednocześnie jest w obszarze wiedzy Twojej firmy. Ten punkt styku jest przestrzenią, która może przynieść obiecujące rezultaty.
Bazując na wypracowanych buyer personach, ich problemach i wyzwaniach, dopasuj tematy oraz zagadnienia w ich ścieżkach zakupowych w matrycy contentowej.
Taka strategia content marketingowa zakłada publikacje do różnych członków komitetu zakupowego na różnych etapach ich ścieżki zakupowej. Dzięki temu nasz marketing B2B może być naprawdę skuteczny.
Gdzie publikować, aby dotrzeć do potencjalnych klientów?
Ważnym elementem content marketingu jest dystrybucja treści marketingowych, czyli wybór kanału, za pomocą którego content ma dotrzeć do buyer persony. Należy ustalić, w jaki sposób wybrana grupa docelowa poszukuje informacji i aktywnie tam publikować. W przypadku marketingu B2B często wykorzystywanymi formatami są m.in.:
- blog,
- strona www,
- LinkedIn,
- newsletter,
- YouTube,
- wizytówka Google,
- czasopisma branżowe,
- publikacje zewnętrzne,
- coraz częściej inne Social Media takie jak TikTok, Facebook, Pinterest.
Jaki powinien być skuteczny content marketing, aby działał w B2B?
Aby marketing B2B był skuteczny warto pamiętać o wyróżnikach. Jaki powinien być skuteczny content marketing w relacji B2B?
- Unikalny. Tworzone przez Twoją organizację treści nie powinny być powielane z innych stron. Odbiorca Twoich treści powinien wiedzieć, że za nimi stoi profesjonalna i unikalna marka.
- Ekspercki. Bardzo istotny jest wkład merytoryczny. Content musi być profesjonalny i tworzony przez osobę, która wie o czym pisze w danej dziedzinie. Na nic zdadzą się teksty, które wprowadzają czytelnika w błąd lub powierzchownie przybliżają temat. Biznesowy odbiorca oczekuje, że po drugiej stronie jest ekspert, który jest gotowy mu pomóc.
- Użyteczny. Treści powinny zaspokajać ciekawość i potrzeby czytelników oraz rozwiązywać ich problemy. Postaraj się angażować buyer persony.
- Atrakcyjny. Treści są wizytówką Twojego biznesu! Sposób przedstawienia treści powinien być atrakcyjny dla odbiorcy. Warto zadbać o layout, infografiki i spójność z marką.
- Aktualny. Dane i informacje wykorzystywane do prowadzenia content marketingu powinny być aktualizowane na bieżąco.
- Pomocny. Z reguły podejmowanie decyzji w B2B jest trudne, dlatego zrób wszystko, aby ułatwić swoim klientom rozwiązanie ich problemu. Dzięki temu użytkownik może stać się leadem.
- SEO friendly. Warto pamiętać o tym, że treści są głównym paliwem w pozycjonowaniu i dotarciu do innych firm z wykorzystaniem wyszukiwarki. Z tego powodu ważna jest optymalizacja treści, aby pozyskiwać klientów. Jak dowiedzieć się czy dana fraza jest istotna? Warto stworzyć raport słów kluczowych z wykorzystaniem takich narzędzi jak planer słów kluczowych Google Ads, Google Trends. Dzięki temu dowiesz się realnie ile nowych klientów może szukać rozwiązań Twojego biznesu.
Podsumowanie
Treści content marketingowe w B2B?
Podsumowując – firmowy content marketing należy zacząć od zbudowania buyer person, poprzez uzyskanie wartościowych informacji na ich temat z wnętrza firmy. Następnie do każdej persony powinno się określić wartości dodane wynikające ze współpracy w ramach etapu zakupowego. W dalszej kolejności należałoby wybrać formę oraz kanał dystrybucji contentu i tworzyć go z myślą o 7 cechach dobrego contentu. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zbudowaniu matrycy contentowej i prowadzeniu skutecznego marketingu B2B – napisz do nas! Wzór matrycy contentowej naszego autorstwa znajdziesz tutaj. Możesz ją sobie skopiować i uzupełnić wedle własnych potrzeb.
Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.
Masz pytania?
Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!