Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

W ostatnich latach TikTok dynamicznie wkroczył na arenę globalnych mediów społecznościowych, stając się jedną z najpopularniejszych platform cyfrowych. W Polsce każdego miesiąca już ponad 10,6 miliona aktywnych użytkowników wymienia się inspiracjami, ciekawymi filmami i historiami. TikTok stał się platformą, na której odbiorcy spędzają najwięcej czasu ze wszystkich, i samo to sprawia, że należy potraktować go bardzo poważnie w kontekście dotarcia do nowych, potencjalnych klientów.

W jednym z moich poprzednich artykułów pt. „Dlaczego warto reklamować się na TikToku” przekonuję do tego, by spróbować swoich sił i dać szansę tej wiodącej platformie, również w kontekście biznesowym. W artykule tym podkreślam również istotę włączenia TikTok Ads do regularnych strategii marketingowych firm.

Jeśli już wiemy, dlaczego warto reklamować się na TikToku, to pozostaje zastanowić się nad tym, ile kosztuje taka reklama i jakie aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę, planując swój budżet reklamowy.

Podstawy ustalania stawek cenowych w kampaniach na TikToku

TikTok, podobnie jak wiele innych systemów reklamowych, opiera się na systemie aukcyjnym, który ustala stawki cen za reklamy. Koszty te mogą się znacznie różnić w zależności od wielu czynników, takich jak cel kampanii, sezonowość lub konkurencja w danej branży. Pierwszą zmienną, która może wpłynąć na różnice w cenach kampanii, jest sposób rozliczenia za reklamę na TikToku. Do wyboru mamy trzy opcje, które zależą od wcześniej wskazanego celu reklamy:

  • CPC (cost per click) – płatność za każde kliknięcie w reklamę
  • CPM (cost per mille) – płatność za każde 1000 wyświetleń reklamy
  • CPV (cost per view) – płatność za każde obejrzenie reklamy przez co najmniej 6 sekund lub za całe jej obejrzenie, jeśli jest krótsza niż 6 sekund.
image1 1200x632 1

Typy reklam na TikToku i ich ceny

TikTok oferuje różnorodne rodzaje reklam, które można dostosować do potrzeb i możliwości każdej marki. Koszty poszczególnych reklam znacząco różnią się w zależności od wybranego typu. Trzy najpopularniejsze z nich to:

  1. In-Feed Ads: Reklamy te pojawiają się w głównym widoku każdego użytkownika. Wplatają się między organiczne treści, które na co dzień przeglądają odbiorcy. To najczęściej wykorzystywany, najbardziej przystępny i zarazem najtańszy typ reklam na tej platformie. Na reklamy in-feed musimy przygotować minimalny budżet w wysokości 80 zł dziennie, ustalany na poziomie kampanii lub grupy reklam.
  2. Branded Hashtag: TikTok umożliwia markom stworzenie unikalnych hashtagów, które zachęcają użytkowników do tworzenia nowych treści pod ich nazwą i dzielenia się tymi filmami między sobą. Trend może wygenerować duże zaangażowanie wśród odbiorców i potencjalnie zwiększyć interakcje z marką na platformie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że jest to bardzo drogi typ reklamy, na który decydują się tylko nieliczne, większe marki. Dzienne stawki będą się w tym przypadku zaczynały od około 80 000 zł. Istotnym aspektem będzie również silne i dobrze rozwinięte konto organiczne marki na TikToku.
  3. TopView: Typ reklamy, który wyświetla się jako pierwsze wideo zaraz po otwarciu aplikacji przez użytkownika. Trwa najczęściej około 60 sekund, co pozwala markom przyciągnąć uwagę odbiorcy delikatnie dłużej niż standardowe reklamy. Daje to szansę na znaczne rozwinięcie przekazywanych treści i zbudowanie zainteresowania. Jest to, niestety, opcja, na którą mogą pozwolić sobie jedynie marki z pokaźnym zasobem finansowym, gotowe na wydanie na reklamę kwot oscylujących powyżej 200 000 zł na dzień.

Czynniki wpływające na koszt reklamy

Po tym, jak wybraliśmy sposób rozliczania stawek oraz typ reklamy, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom, musimy również zwrócić uwagę na inne czynniki wpływające na koszty reklam, m.in. na to, gdzie i do kogo chcemy dotrzeć. Sam budżet, jakim dysponujemy, nie zawsze jest jednoznaczny z ostatecznym kosztem, jaki poniesiemy. Na finalny wynik składa się bowiem wiele zmiennych, które wpływają na cenę naszych kampanii. To, co w szczególności musimy wziąć pod uwagę to:

  • Czas trwania kampanii – dłuższe kampanie oferują większe możliwości optymalizacji ustawień i efektów. Na przykład pozwalają testować różne grupy docelowe i sprawdzać skuteczność wielu wariantów video. W wyniku wszystkich testów jesteśmy w stanie w dłuższej perspektywie znacznie obniżać koszty naszych reklam. Krótsze, bardziej intensywne kampanie z kolei mogą być kosztowniejsze w wyświetleniach, ale ich efekty zobaczymy dużo szybciej.
  • Ustawienia grupy odbiorców – system TikToka wyróżnia podział na trzy poziomy grupy targetowej: wąską, zrównoważoną i szeroką. W przypadku, gdy zależy nam na dotarciu do bardzo sprecyzowanej wąskiej grupy osób, np. fryzjerów z Krakowa, musimy liczyć się z tym, że nasze reklamy będą droższe. Oprócz tego nasza grupa prawdopodobnie bardzo szybko osiągnie dużą częstotliwość pokazywanych reklam. Również dotarcie do bardzo szerokiej grupy będzie wymagało większego nakładu finansowego.
  • Konkurencja – nawiązując do tego, że TikTok, podobnie jak inne systemy reklamowe, m.in Facebook Ads, opiera się na systemie aukcyjnym, musimy wziąć pod uwagę to, jak wygląda sytuacja na rynku reklam w naszej branży oraz w segmencie, do którego chcemy dotrzeć. Im więcej firm będzie w danym czasie promować swoje produkty, np. do przedsiębiorców w Gdańsku, tym wyższe będą koszty wyświetlania naszych reklam tej konkretnej grupie użytkowników TikToka.

Porównanie TikTok Ads z innymi systemami reklamowymi

Zanim podejmiecie decyzję o rozpoczęciu Waszych reklam na TikToku, prawdopodobnie zastanawiacie się, który system reklamowy będzie najlepszy. Być może już od jakiegoś czasu promujecie swoje produkty i usługi, np. w systemie Meta Ads, a TikTok ma być dla Was dodatkowym kanałem. Żeby podjąć słuszną decyzję, musimy odpowiednio podejść do tego porównania.

To, co jest najważniejsze, to właśnie budżet reklamowy przeznaczony na każdy z tych systemów. Nie powinniśmy bowiem porównywać wyników, jeżeli nasz budżet w systemie Meta Ads wynosi 10 000 zł, a na TikToku jedynie 5 000 zł. Jeżeli to aż o połowę mniej, to dlaczego mielibyśmy spodziewać się o połowę większych wyników na tej „nowej” platformie reklamowej?

Dodatkowo porównujmy ze sobą te same cele reklamowe oraz te same kreacje. Nie możemy od razu stwierdzić, że TikTok Ads przynosi nam mniej sprzedaży niż Facebook Ads, jeżeli jeden system ma reklamy ustawione z celem ruch, a drugi z celem konwersje.

W przypadku, gdy chcemy porównać efektywność kreacji między Instagramem a TikTokiem, a reklamy wideo dostosowane są raczej do tego pierwszego medium, nasze wyniki również mogą nie spełnić naszych oczekiwań. Ponowne wykorzystanie wideo z TikToka na Instagramie będzie okej, w drugą stronę już niekoniecznie. Pamiętajmy, że TikTok zbudował swoją przewagę między innymi na wyjątkowym charakterze tych treści. Jeśli tylko postaramy się do tego dopasować, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasze wyniki poszybują w górę, a ceny reklam zaczną spadać.

Między największymi platformami można oczywiście zauważyć istotne różnice, które często przemawiają na korzyść TikToka.

Przede wszystkim są to delikatnie różniące się od siebie grupy odbiorców. To niewątpliwie zaleta, ponieważ dzięki temu docieramy do użytkowników z innych grup wiekowych lub zainteresowań niż te, do których promowaliśmy się w poprzednich systemach. Chociaż na TikToku stale przybywa użytkowników z przedziału wiekowego 35+, to wciąż najbardziej zaangażowaną grupą są osoby w wieku 18-25, do których obecnie trudno dotrzeć za pomocą jakiegokolwiek innego medium.

Co więcej, TikTok posiada możliwości i formaty reklamowe, których nie ma w żadnym innym systemie. Ogromna siła influencer marketingu i osiąganie tanich zasięgów, często nie mają sobie równych w budowaniu świadomości marki i stawiają TikToka na podium w tym celu reklamowym. Za 1000 zł wydane na tej platformie jesteśmy w stanie dotrzeć do całego Poznania, Wrocławia i Katowic razem wziętych. Dodatkowo unikatowy dla tego systemu format Spark Ads, pozwala nie tylko zwiększać zaangażowanie, ale przede wszystkim tworzyć silnie związaną społeczność, która ma ogromne znaczenie w kontekście lojalizacji klienta.

Podsumowanie

W stosunkowo krótkim czasie TikTok stał się jednym z kluczowych narzędzi reklamowych. Rosnąca popularność TikToka w Polsce sprawiła, że coraz więcej, nawet pozornie niepasujących i nie tak znanych, firm chce włączać go do swoich działań marketingowych i chce robić to dobrze. Zanim jednak spróbują swoich sił, szukają odpowiedzi na pytanie, ile może kosztować taka reklama.

Zarządzanie budżetem jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu reklamowego na TikToku. Wyższy budżet pozwala na lepsze targetowanie, zwiększenie zasięgu i wykorzystanie różnych rozwiązań marketingowych. Możemy pozwolić sobie wtedy na podzielenie grup odbiorców – docieranie zarówno do nowych użytkowników, jak i do remarketingu. Istotne jest jednak także inteligentne wykorzystanie środków. Optymalizacja kampanii poprzez testowanie różnych kreacji, targetowania i formatów pozwala na zidentyfikowanie najbardziej efektywnych metod.

Pomijając jednak wszystkie te zasady, reguły i zależności, najważniejsze jest przede wszystkim to, żeby próbować i dawać szansę nowościom, które mogą nam potencjalnie przynieść bardzo dużo korzyści. Jeżeli jednak wolicie zdać się na pracę specjalistów i zyskać więcej pewności już od początku drogi z TikTok Ads, to oczywiście zachęcam do kontaktu. Porozmawiamy o szansach i możliwościach, jakie Twoja firma może zyskać, korzystając z reklam na tym nowym, prężnie rozwijającym się medium społecznościowym.

Dodatki

Słownik pojęć:

  • system aukcyjny – mechanizm, w którym reklamodawcy „licytują” się o miejsca reklamowane na danej platformie. Cena ustalana jest w zależności od konkurencji i tego, ile inne firmy są w stanie zapłacić za wyświetlanie reklam do konkretnej grupy użytkowników.
  • organiczne treści – treści publikowane na platformach mediów społecznościowych bez użycia płatnych promocji, naturalnie docierające do odbiorców.
  • interakcje – wszelkie formy aktywności użytkowników w odpowiedzi na publikowane treści, takie jak lajki, komentarze czy udostępnienia.
  • hashtag – słowo lub zwrot poprzedzony znakiem #, jest używany w mediach społecznościowych do kategoryzowania treści i ułatwienia wyszukiwania postów na określony temat.
  • konto organiczne – konto na platformie mediów społecznościowych, które zdobywa obserwujących i generuje zaangażowanie bez użycia płatnych strategii promocyjnych, np. strona na Facebooku, profil na TikToku.
  • konwersja – działanie, które wykonuje użytkownik na stronie internetowej, takie jak zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego lub zapis do newslettera.