Przygotuj swój sklep na Black Friday

Już w piątek 29 listopada słynny Czarny Piątek. Przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych i z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Według przewidywań Rzeczpospolitej (rp.pl), Polacy zostawią w sklepach ponad 2 miliardy złotych. W jeden dzień! Choć nie jesteśmy zwolennikami grania ceną w budowaniu przewagi marketingowej, to narzędzie sporadycznie wykorzystywane może przynieść wzrost biznesu i zwiększenie sprzedaży poprzez pozyskanie nowych klientów.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i wciąż nie przygotowałeś nic na tę okazję, to spokojnie, jeszcze nic straconego. Podpowiemy Ci jak w szybki sposób zorganizować wyprzedaże z okazji Black Friday. Nie zostało wiele czasu, więc do dzieła!

Jeśli jednak prowadzisz firmę usługową – porada jest prosta – wykorzystaj Black Friday do zaoferowania darmowej konsultacji, audytu, analizy. Tutaj jest nieco za mało czasu by stworzyć rozbudowaną strategię 🙂

 

1. Wybierz produkt / usługę, którą zrabatujesz

Na początek przejrzyj swój asortyment i wybierz perełkę, która może przyciągnąć do Ciebie nowych klientów. Pamiętaj – w większości przypadków wyprzedaże nie są narzędziem, które służy do zwiększania sprzedaży u aktualnych klientów, ale trafienia do nowych, którzy być może z Tobą zostaną. Dlatego też przygotuj coś, co może skusić klienta, nawet jeśli nie zna Twojej marki. Niech to będzie taka zniżka, o której sam najchętniej powiedziałbyś bliskiej osobie i wysłał link do produktu. 

Ważna uwaga – najlepiej gdyby to był produkt podstawowy, do którego możesz potem dosprzedać dodatki, np. konsola do gier oraz gry lub towar, do którego klient będzie potrzebował elementów eksploatacyjnych – np. odkurzacz i worki. 

W przypadku usług – może zaproponuj limitowanej liczbie odbiorców darmową sesję konsultacyjną? Prosty audyt, analizę? Szybką poradę dotyczącą problemu Twojego klienta? Daj się poznać z jak najlepszej strony!

Pamiętaj też, by dobrać ciekawe propozycje produktów cross-sellingowych, na których masz dobrą marżę i zarobisz dobre pieniądze.

2. Przygotuj sklep i social media na Black Friday

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i jeszcze nie proponujesz swoim klientom produktów powiązanych – czym prędzej to napraw! Dobrze dobrane propozycje produktów uzupełniających mogą znacznie zwiększyć jeden z ważniejszych wskaźników – średnią wartość koszyka. Jeśli nie korzystasz z automatycznie dobieranych rekomendacji, sugeruję byś do rabatowanego produktu dobrał ręcznie najlepsze propozycje. Możesz też polecać te produkty w mediach społecznościowych i w reklamach ustawić ich wyświetlanie zaraz obok głównej gwiazdy szykowanej na Black Friday. Pozwoli to na zbudowanie w pamięci konsumenta choćby nieświadomej obecności dodatkowych produktów (tych, które mają dobrą marżę). 

Ponadto warto pomyśleć o popupach, bannerach wewnątrz sklepu, dynamicznych reklamach remarketingowych w różnych sieciach – Google, Facebook, RTB.

Zastanów się nad newsletterem, który będzie zawierał dobrane propozycje. Możesz też pozwolić sobie na wysłanie go 2-3 razy w tygodniu poprzedzającym Black Friday.

3. Dotrzyj do nowych odbiorców

Zastanów się, gdzie są odbiorcy, którzy będą zainteresowani Twoim produktem / usługami. Nawet bez użycia wyrafinowanych narzędzi automatyzujących marketing, możesz wysłać 1-2 newslettery do osób, które zakupią Twój produkt za jakiś czas (jeśli posiadasz na to zgodę) lub wyświetlić tym osobom reklamy w sieci Google czy Facebook proponując zakup dodatków.

4. Utrzymaj kontakt po Black Friday

Głównym celem Twoich działań jest rozszerzenie grupy odbiorców, a później zatrzymanie ich w Twoim sklepie. Zastanów się, jakie działania możesz podjąć po zakupie, np. ustawienie automatycznych maili lub reklam remarketingowych, aby jednorazowy zakup zamienić w dłuższą relację. Przygotuj atrakcyjne oferty, zestawy i treści, które pozwolą Twojemu klientowi dowiedzieć się więcej o zastosowaniach i atrybutach zakupionych produktów. Wyedukowany klient zamienia się w ambasadora, który może potem być także kolejnym kanałem marketingowym.

W ramach przygotowania działań na Black Friday pamiętaj, by kierować się zdrowym rozsądkiem. Nie sprzedawaj poniżej ceny zakupu i nie staraj się na siłę wymyślić promocji. Tę możesz przeprowadzić w dowolnym momencie roku, na własnych warunkach. Polecam też szukać innych wyróżników dla Twoich produktów, dodawać dobrą obsługę posprzedażową, starać się wygrywać z konkurencją czymś innym, niż tylko ceną. Strategia obniżania cen prowadzi cały rynek do coraz niższych marż, aż pozostaną na nim tylko firmy o dużej skali działania lub producenci.

Założyciel i CEO InMarketing. Kreator rozwiązań e-marketingowych z pogranicza IT i psychologii. Od 8 lat zajmuje się marketingiem. Absolwent Komunikacji w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Szerokie doświadczenie zdobywał w branży szkoleniowej, edukacyjnej, gastronomicznej, sportowej i IT. Dobro klienta jest zawsze na pierwszym miejscu. Przywiązuje dużą wagę do komunikacji i relacji. Pasjonat marketingu, nowych technologii, piłkarskiej ligi angielskiej oraz podróży

ZOSTAW KOMENTARZ