Czym jest UX Writing? Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlogCo to jest UX Writing?

Co to jest UX Writing?

Artyku艂 odpowiada na dwa pytania – czym jest UX Writing oraz jak ta technika potrafi wspiera膰 u偶ytkownika podczas korzystania z naszego produktu multimedialnego. Opowiem te偶 troch臋 o historii UX writing oraz o tym, jak z niego korzysta膰.

Czym jest UX Writing?

Definicja tego poj臋cia jest niezwykle prosta – to UX po艂膮czony z writing. UX (o kt贸rym pisali艣my tu) w skr贸cie oznacza do艣wiadczenia u偶ytkownika podczas korzystania z jakiego艣 produktu multimedialnego. Natomiast writing z angielskiego znaczy pisanie. Zapewne ju偶 domy艣lacie si臋, o co wi臋c w tym chodzi. G艂贸wnym zadaniem UX Writing jest stworzenie tekstu, kt贸ry b臋dzie zrozumia艂y dla u偶ytkownika oraz u艂atwieni mu przemieszczania si臋 po produkcie multimedialnym. 

Produktem UX Writing nazywamy microcopy (mikro tekst). Jak sugeruje nazwa, nie tworzymy d艂ugich artyku艂贸w na bloga, lecz tekst zwi膮zany z: przyciskami, napisami w menu, tekstami dla ekran贸w b艂臋d贸w, polami interakcji i wszelkimi instrukcjami.

Dlaczego w og贸le UX Writing?

Mikro tekst by艂 cz臋艣ci膮 produkt贸w multimedialnych od wielu lat. Mn贸stwo os贸b zgodzi si臋, 偶e tekst jest bardzo istotny, je艣li chodzi o pozytywne wra偶enia u偶ytkownika. 殴le napisany potrafi zaszkodzi膰 nawet najlepiej zaprojektowanym produktom multimedialnym. A mikro tekst? Je艣li jest dobrze stworzony, mo偶emy spodziewa膰 si臋 lepszych wra偶e艅 u偶ytkownik贸w, gdy b臋d膮 oni korzysta膰 z nawigacji czy innych przycisk贸w zawartych w naszym produkcie.

Ma艂e wskaz贸wki s膮 bardzo istotne dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy zaczn膮 korzysta膰 z naszego produktu. To w艂a艣nie one (nasze mikro teksty) pomagaj膮 w przemieszczaniu si臋 po produkcie, a tak偶e przy艣pieszaj膮 proces nauki naszego u偶ytkownika – a im szybciej si臋 to stanie, tym wi臋ksza szansa na konwersj臋. Tak w skr贸cie powsta艂 UX Writing, kt贸ry jest odpowiedzi膮 na potrzeb臋 wzmocnienia do艣wiadcze艅 u偶ytkownika za pomoc膮 dobrze napisanego i przydatnego tekstu. 

Gdzie UX Writing ma zastosowanie

Strony Internetowe

Najpopularniejszy produkt multimedialny na 艣wiecie. Wyst臋puj膮 w przer贸偶nych wariantach i wersjach oraz posiadaj膮 zr贸偶nicowane zadania od prostej prezentacji firmy online do ogromnych sklep贸w internetowych zdolnych do sprzeda偶y 24/7. To co艣, w co naprawd臋 warto zainwestowa膰. A dlaczego? Wyja艣niamy to w naszym artykule, o tutaj.

Aplikacje

Smartfony sta艂y si臋 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia ju偶 wiele lat temu. Zabieramy je dos艂ownie wsz臋dzie, czy to na spacer, do sklepu, czy jak niekt贸rzy nawet do toalety. Aplikacje mobilne dost臋pne na tych urz膮dzeniach potrafi膮 u艂atwi膰 nam 偶ycie lub dzia艂a膰 jako skuteczne narz臋dzie marnowania naszego czasu. 

Programy komputerowe

Wielu z nas korzysta z komputera. Czy to do pracy, czy rozrywki. Warto pami臋ta膰, 偶e UX Writing jest aktywny te偶 w tej strefie. Na ten moment posiadamy programy do wszystkiego – antywirusy, programy do pisania, dyski z danymi w chmurze i wiele wiele wi臋cej.

Wszystkie wymienione powy偶ej przyk艂ady maj膮 ze sob膮 co艣 wsp贸lnego – nie s膮 same na rynku. Produkty multimedialne s膮 przez ca艂y czas ulepszane i ewoluuj膮, by jak najlepiej s艂u偶y膰 u偶ytkownikowi. Je艣li posiadasz sw贸j produkt, pami臋taj, 偶eby regularnie zadawa膰 sobie pytanie: 鈥Czy m贸j produkt daje z siebie wszystko?

UX Writing praktyczne porady

B艂臋dnym za艂o偶eniem jest, 偶e pisanie mikro tekstu zajmuje tylko kilka minut, bo przecie偶 ma on by膰 kr贸tki. Wbrew pozorom, czasami napisanie dobrego CTA (call to action) potrafi zaj膮膰 d艂u偶sz膮 chwil臋. Mikro tekst ma pom贸c u偶ytkownikowi w przemieszczaniu si臋 oraz zach臋ci膰 go do pozostania z nami d艂u偶ej, dlatego przy艂贸偶my si臋, by da膰 u偶ytkownikowi jak najlepsze do艣wiadczenia.

D艂ugo艣膰 tekstu

Nie ma ustalonej regu艂y, jak d艂ugi ma by膰 nasz tekst – nie ma to wi臋kszego znaczenia. Musimy jednak pami臋ta膰, 偶e nasz tekst musi spe艂nia膰 dwie funkcje. Pierwsz膮 jest u艂atwienie u偶ytkownikowi przemieszczania si臋 oraz nauczenie go, jak korzysta膰 z produktu. Drug膮 funkcj膮 jest zach臋cenie u偶ytkownika do pozostania z nami. 

Czytelnie i bez zastanawiania si臋

U偶ytkownik nie powinien si臋 zastanawia膰 nad tym, co musi zrobi膰, aby dotrze膰 tam, gdzie chce. Je艣li nasz produkt nie posiada o艣wietlonych 艣cie偶ek lub sprawia, 偶e u偶ytkownik marnuje czas, to najzwyczajniej nas opu艣ci. Najwa偶niejsz膮 zasad膮 jest wi臋c, aby nie komplikowa膰 czego艣 co jest proste. Przyk艂adowo, je艣li sprzedajemy odzie偶 to nie piszmy 鈥淥dzie偶 m臋ska鈥 czy 鈥淥dzie偶 damska鈥 tylko 鈥淜obieta鈥 i 鈥淢臋偶czyzna鈥. U偶ytkownik zrozumie, gdzie znajdzie odzie偶 dla siebie.

UX Writing jest zale偶ny od naszego produktu

Niestety skuteczno艣膰 UX Writing jest zale偶na te偶 od innych element贸w, z kt贸rych sk艂ada si臋 nasz produkt. G艂贸wnym segmentem, do kt贸rego musi by膰 przystosowany nasz mikro tekst, jest wygl膮d produktu. Copywriter musi si臋 upewni膰, 偶e tekst pasuje do kompozycji i wygl膮du. Nie mo偶emy pisa膰 du偶o na stronie minimalistycznej, poniewa偶  ich za艂o偶eniem prostota.

Twoje zdanie nie ma znaczenia

UX Writing ma pomaga膰 u偶ytkownikowi, a nie Tobie. Zr贸b co w Twojej mocy, aby zrozumie膰 problem u偶ytkownika. Je艣li wiesz, kogo chcesz pozyska膰, to powiniene艣 po艣wi臋ci膰 czas na badanie problem贸w, kt贸re m臋cz膮 Twoj膮 grup臋 odbiorc贸w. 

Nie u偶ywaj skomplikowanego s艂ownictwa

Najwa偶niejsz膮 zasad膮 UX Writing oraz u偶yteczno艣ci jest prostota. Pami臋taj, 偶e nie ka偶dy b臋dzie w stanie zrozumie膰 trudne frazy zwi膮zane z Twoj膮 bran偶膮 lub nie b臋dzie chcia艂 po艣wi臋ci膰 czasu na to, aby je zrozumie膰. Je艣li masz problem z tworzeniem tre艣ci, skorzystaj z wiedzy zawartej w serii artyku艂贸w na naszym blogu. Znajdziesz w nich du偶o wskaz贸wek dotycz膮cych content marketingu 馃檪

Testuj

Warto testowa膰 swoje materia艂y. Nie potrzebujesz do tego klient贸w, wystarcz膮 znajomi lub rodzina. Popro艣 kogo艣, 偶eby co艣 znalaz艂, np.鈥漐wroty鈥, poczyta艂 i powiedzia艂 Ci, co o tym s膮dzi. UX writing oraz u偶yteczno艣膰 zak艂adaj膮, 偶e musimy testowa膰, by m贸c dostosowa膰 produkt do naszych u偶ytkownik贸w.

G艂os marki

Pami臋taj, 偶e tekst reprezentuje g艂os marki, dla kt贸rej piszesz mikro tekst. Poznaj wi臋c t臋 mark臋 i zrozum, o czym b臋dziesz pisa膰. Pozwoli Ci to utrzyma膰 ide臋 komunikacji.

Warto to przeczyta膰!

Je艣li zainteresowa艂 Ci臋 ten temat, polecam Ci kilka pozycji spoza naszego bloga. Szczerze polecam szczeg贸lnie pierwsz膮 z nich, kt贸ra pozwoli Ci lepiej zrozumie膰, na co zwraca膰 uwag臋 podczas pracy z UX Writing i mikro tekstem. Jest to ksi膮偶ka 鈥淪trategic Writing For UX鈥, Torrey Podmajersky.

Druga propozycja przyda si臋 osobom, kt贸re pracuj膮 w bran偶y zwi膮zanej z designem i chc膮 zoptymalizowa膰 swoj膮 tw贸rczo艣膰, by lepiej wsp贸艂gra艂a z tekstem – 鈥淲riting For Designer鈥, Scott Kubie.

Patryk jest naszym specjalist膮 PPC, kt贸ry tak偶e zajmuj臋 si臋 analizami UX oraz projektami stron WWW, we wszystko wk艂ada 101% swoich si艂. 艢wietnie zorganizowany, co wi臋cej spragniony wiedzy. Absolwent Du艅skiej uczelni Business Academy Aarhus. Jego zainteresowania zawodowe skupiaj膮 si臋 na projektowaniu UX, zwinnych metodach zarz膮dzania projektami oraz p艂atnymi reklamami w systemie Google. W wolnym czasie Patryk po艣wi臋ca si臋 swojej najwi臋kszej pasji, czyli modelarstwu, kt贸rym zajmuje si臋 od 贸smego roku 偶ycia. Patryk gra tak偶e w gry komputerowe, jego ulubionym gatunkiem s膮 gry RPG.

LEAVE A COMMENT