W tym artykule opowiemy o trudno艣ciach zwi膮zanych z ksi臋gowaniem faktury za reklamy na Facebooku. W osobnym artykule znajdziesz informacj臋, jak wygenerowa膰 te faktury z systemu Facebook Ads

Dlaczego ksi臋gowanie faktury za reklamy na Facebooku sprawia problemy?

Poprawne ksi臋gowanie FV za dzia艂ania Facebook Ads to „temat rzeka鈥. Formalno艣ci powinna wykonywa膰 ksi臋gowa lub biuro rachunkowe, jednak nie ka偶dy z tych podmiot贸w przyjmuje je od swoich klient贸w, ze wzgl臋du na specyficzn膮 struktur臋. Faktura z Facebooka r贸偶ni si臋 od innych przede wszystkim trzema kwestiami:

  • Podmiot wystawiaj膮cy faktur臋 ma siedzib臋 w Irlandii,
  • Nie ma oznaczonej na niej stawki podatku VAT,
  • Faktura nie posiada daty wystawienia, a jedynie dat臋 p艂atno艣ci.

To co jest istotne, to fakt, 偶e powy偶sze r贸偶nice nie sprawiaj膮, 偶e faktur za reklamy na Facebooku nie da si臋 zaksi臋gowa膰. Osoby pracuj膮ce w ksi臋gowo艣ci powinny o tym wiedzie膰 – nie艣cis艂o艣ci te da si臋 wyja艣ni膰 i rozwi膮za膰. 

Jak rozliczy膰 faktur臋 od Facebooka z siedzib膮 w Irlandii?

Pierwsze 鈥渁le鈥 dotyczy transakcji z firm膮, kt贸rej siedziba nie mie艣ci si臋 w Polsce. W tym przypadku chodzi o Facebook z siedzib膮 w Irlandii. Aby prawid艂owo si臋 rozliczy膰, nale偶y zarejestrowa膰 si臋 jako podatnik VAT-UE, do czego s艂u偶y formularz VAT-R.

Co robi膰, gdy na fakturze nie ma stawki VAT?

W ten spos贸b rozwi膮zujemy te偶 drug膮 w膮tpliwo艣膰. Transakcj臋, kt贸ra nie ma oznaczonego VAT-u nale偶y opodatkowa膰 polsk膮 stawk膮 tego podatku. W przypadku reklam jest to 23%. Ponadto przy transakcjach mi臋dzynarodowych teoretycznie powinni艣my zap艂aci膰 podatek dochodowy w wysoko艣ci 20% warto艣ci wydatk贸w poniesionych na marketing. Wynika to z faktu, 偶e reklamy kupujemy na FB, kt贸ry osi膮ga przych贸d w Polsce, ale nie rozlicza w tym kraju podatku. 呕eby tego unikn膮膰 nale偶y posiada膰 (i w naszym przypadku przekaza膰 ksi臋gowej) certyfikat rezydencji podatkowej, kt贸ry jest do pobrania tutaj – Certyfikat Rezydencji Podatkowej.

Brak daty na fakturze to nie problem

Trzecia zagwozdka dotyczy braku daty wystawienia na fakturze z systemu Facebooka. W teorii Urz膮d Skarbowy nie akceptuje takich faktur, jednak jest to kwestia interpretacji. Wiele firm (i biur rachunkowych) nie ma z tym problemu. Koszty promocji na Facebooku bezpo艣rednio przyczyniaj膮 si臋 do wzrostu przychod贸w firmy, wi臋c powinny by膰 uznawane jako koszt mo偶liwy do odliczenia.

Poza tym wydatki mog膮 by膰 ksi臋gowane na podstawie dowod贸w bez daty wystawienia, je偶eli odpowiada ona dacie dokonania operacji. W przypadku Facebooka data wystawienia pokrywa si臋 z dat膮 p艂atno艣ci, kt贸ra jest umieszczona na fakturze.

Poprawne ksi臋gowanie faktury za reklamy na Facebooku – podsumowanie

Pomimo kilku trudno艣ci zwi膮zanych z prawid艂owym zaksi臋gowaniem, warto jednak dokona膰 formalno艣ci, aby m贸c sobie odliczy膰 nasze koszty reklam przy zeznaniu podatkowym, niezale偶nie od tego jakiego rz臋du jest to kwota.

Docelowo ksi臋gowa lub biuro rachunkowe nie powinni mie膰 problemu z uznaniem faktury, je偶eli spe艂nimy wy偶ej om贸wione warunki. Dobrze, gdyby te podmioty pomog艂y r贸wnie偶 w ich spe艂nieniu. Nie mo偶emy jednak da膰 gwarancji, 偶e dana ksi臋gowa lub biuro uzna Twoje dokumenty za prawid艂owe i b臋dzie sk艂onne je rozliczy膰. W sieci znajduje si臋 jednak wiele interpretacji prawnik贸w, kt贸rymi mo偶esz si臋 podeprze膰 w rozmowach ze swoim biurem rachunkowym.

Je偶eli nie jeste艣 pewien jak poprawnie uzupe艂ni膰 dane na fakturze to skorzystaj z naszego artyku艂u na ten temat: Jak uzupe艂ni膰 dane na fakturze w systemie Facebook Ads?

Informacje przedstawione w artykule zosta艂y napisany rzetelnie i zgodnie z nasz膮 wiedz膮 i do艣wiadczeniem, jednak InMarketing nie bierze odpowiedzialno艣ci za dzia艂ania zwi膮zane z ksi臋gowaniem FV i po profesjonaln膮 porad臋 najlepiej udaj si臋 do odpowiednich doradc贸w finansowych.