Trudno jest zaprzeczy─ç, ┼╝e to Google zdominowa┼é rynek wyszukiwarek. W Polsce Google przej─ů┼é 97% wszystkich wyszukiwa┼ä, zostawiaj─ůc konkurencj─Ö daleko w tyle. Reklamy w najpopularniejszej i wed┼éug wielu jedynej s┼éusznej wyszukiwarce maj─ů pewien cel, mianowicie ÔÇťOdpowiadaj─ů na wezwanie wtedy, kiedy s─ů potrzebneÔÇŁ. W tym artykule t┼éumaczymy, jaka powinna by─ç reklama w wyszukiwarce Google oraz jak prowadzi─ç kampanie, aby dzia┼éania reklamowe by┼éy efektywne.

Reklama w wyszukiwarce Google – pocz─ůtek przygody

Zak┼éadamy, ┼╝e ju┼╝ posiadasz stron─Ö internetow─ů oraz swoje konto Google Ads. Je┼Ťli nie, zapraszamy na g┼é├│wn─ů stron─Ö Google Ads – tam przejdziesz przez proces za┼éo┼╝enia swojego nowego konta.

Ogólne zasady działania w Google Ads

Zasada 1

Google zawsze będzie chciał od Ciebie więcej pieniędzy.

Bud┼╝et google ads

By─ç mo┼╝e ju┼╝ widzia┼ée┼Ť tak─ů informacj─Ö przy jednej ze swoich kampanii. W skr├│cie, ten komunikat oznacza: ÔÇťHej, twoje reklamy si─Ö wy┼Ťwietlaj─ů oraz u┼╝ytkownicy w nie klikaj─ů, ALE je┼Ťli dasz nam wi─Öcej pieni─Ödzy, tych wy┼Ťwietle┼ä i klikni─Ö─ç b─Ödzie wi─Öcej!ÔÇŁ

Ale spokojnie. Twoje reklamy dzia┼éaj─ů i nic si─Ö nie popsu┼éo ­čÖé

Zasada 2

Nie korzystaj z archetyp├│w Google podczas tworzenia kampanii. Jak wspomina┼éem wcze┼Ťniej, Google regularnie b─Ödzie pr├│bowa─ç zabra─ç wi─Öcej naszych pieni─Ödzy.

reklama w wyszukiwarce google

Absolutnie zawsze tw├│rz kampani─Ö bez podpowiedzi, by uzyska─ç jak najwi─Öksz─ů kontrol─Ö nad jej ustawieniami. 

Zasada 3

S┼éowa kluczowe to serce ka┼╝dego konta Google Ads, dlatego nale┼╝y po┼Ťwi─Öca─ç im najwi─Öcej uwagi i troski. W dalszej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu opiszemy, jak wybiera─ç s┼éowa kluczowe oraz jak je wyklucza─ç, ┼╝eby reklamy w wyszukiwarce by┼éy dobrze przygotowane.

Zasada 4

B─ůd┼║ mi┼éy dla supportÔÇÖu Google. Nie raz natrafisz na jaki┼Ť problem, b┼é─ůd z pobraniem p┼éatno┼Ťci czy ograniczenia reklam. Zesp├│┼é wsparcia pom├│g┼é mi nie raz, wi─Öc traktuj pracownik├│w tak, jak Ty chcesz by─ç traktowany – z szacunkiem.

Kampanie w wyszukiwarce

Reklama w wyszukiwarce Google to najbardziej podstawowa forma reklamy w ┼Ťwiecie Google i jednocze┼Ťnie najbardziej przydatna dla u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy wiedz─ů, czego chc─ů. Jak wspomina┼éem wcze┼Ťniej, reklamy w wyszukiwarce odpowiadaj─ů na wezwanie, czyli obieramy sobie na cel konwertowanie u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy posiadaj─ů ju┼╝ jak─ů┼Ť wiedz─Ö o swoich potrzebach.

Poznaj słowa kluczowe

S┼éowa kluczowe to serce ka┼╝dego konta Google Ads. Nawet je┼Ťli teksty naszych reklam s─ů ┼Ťrednie, to bez dobrze dobranych s┼é├│w kluczowych konto nie b─Ödzie przynosi┼éo dobrych rezultat├│w.

Do ich szukania możemy wykorzystać darmowe narzędzie od Google, czyli Planer Słów kluczowych.

słowa kluczowe

Kierujemy si─Ö do Poznaj s┼éowa kluczowe 

poznaj nowe słowa kluczowe

W tym miejscu mo┼╝emy zacz─ů─ç wpisywa─ç s┼éowa kluczowe, kt├│re wpad┼éy nam do g┼éowy oraz te, kt├│re wpisali┼Ťmy do przegl─ůdarki, aby zobaczy─ç, na co wy┼Ťwietla si─Ö nasza konkurencja. We┼║ pod uwag─Ö informacje takie jak ┼Ťrednia ilo┼Ť─ç wyszuka┼ä na miesi─ůc oraz ceny za pozycj─Ö w wynikach.

Zdefiniuj, gdzie chcesz si─Ö reklamowa─ç

Musisz wiedzie─ç, gdzie chcesz si─Ö reklamowa─ç, a kiedy to ustalisz, zadaj sobie pytanie: ÔÇťCzy mnie na to sta─ç?ÔÇŁ. 

Zak┼éadaj─ůc, ┼╝e prowadzisz warsztat samochodowy w wi─Ökszym mie┼Ťcie, to konkurencji jest du┼╝o, a ty masz 1000 z┼é na miesi─ůc do wykorzystania. Na pewno sam nie chcia┼éby┼Ť jecha─ç na drugi koniec, je┼Ťli mo┼╝esz skorzysta─ç z identycznej us┼éugi w pobli┼╝u, wi─Öc sprawd┼║, gdzie jest konkurencja i postaraj si─Ö odgadn─ů─ç, gdzie s─ů ich potencjalni klienci. Pomy┼Ťl te┼╝, gdzie mog─ů znajdowa─ç si─Ö Twoi.

Harmonogramy

Domy┼Ťlnie, je┼Ťli tego nie ustawimy, Google pozwoli, by nasza kampania dzia┼éa┼éa 7 dni w tygodniu przez ca┼é─ů dob─Ö. W przypadku sklep├│w e-commercowych nie ma to wi─Ökszego znaczenia, bo cz┼éowiek nie jest potrzebny, ┼╝eby obs┼éu┼╝y─ç czyje┼Ť zakupy o czwartej nad ranem w sobot─Ö. Sytuacja wygl─ůda inaczej, kiedy to cz┼éowiek jest potrzebny do obs┼éugi.

Wcielmy si─Ö we w┼éa┼Ťcicielk─Ö biura ksi─Ögowego, dzia┼éaj─ůcego od poniedzia┼éku do pi─ůtku, od 8 do 16. Je┼Ťli nie jeste┼Ťmy w stanie nikogo obs┼éu┼╝y─ç po zamkni─Öciu, nie ma sensu si─Ö reklamowa─ç, poniewa┼╝ nie istnieje wielu u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy dodadz─ů stron─Ö do zak┼éadek i kolejnego dnia si─Ö do nas odezw─ů. 

Demografia

Domy┼Ťlnie Google bierze pod uwag─Ö wszystkie grupy wiekowe, jest ich siedem:

  • 18 – 24
  • 25 – 34
  • 35 – 44
  • 45 -54
  • 55 – 64
  • 65+
  • Nieznana

Nie ma niestety prostej odpowiedzi na pytanie ÔÇťKogo powinienem/powinnam targetowa─ç?ÔÇŁ. Mamy jednak kilka sugestii, jak si─Ö za to zabra─ç.

Zawsze staraj si─Ö wykluczy─ç grup─Ö Nieznana, bo s─ů to po prostu dzieci. Druga sugestia to obserwacja Twoich klient├│w, z kt├│rymi mia┼ée┼Ť ju┼╝ styczno┼Ť─ç. Kto odwiedza Tw├│j salon kosmetyczny? W jakim wieku s─ů te kobiety? Szukaj wskaz├│wek wsz─Ödzie tam, gdzie mo┼╝esz – nawet prosty e-mail od Kasia1990@gmail.com mo┼╝e sugerowa─ç wiek osoby, kt├│ra do nas napisa┼éa. T─Ö wiedz─Ö mo┼╝esz wykorzysta─ç do stworzenia reklamy w wyszukiwarce.

Tekst

Ka┼╝da reklama w wyszukiwarce Google wymaga tekstu. Nag┼é├│wki oraz opisy reklam posiadaj─ů limity ilo┼Ťci znak├│w do wprowadzenia, w kolejno┼Ťci 30 i 90 znak├│w. Nie jest to wiele bior─ůc pod uwag─Ö d┼éugo┼Ť─ç polskich s┼é├│w, lecz musimy z tym pracowa─ç.

Co wa┼╝ne, zach─Öcamy nag┼é├│wkami, natomiast opisy nie przyci─ůgn─ů nam klient├│w – potwierdza to wielu specjalist├│w Google Ads. Zawsze pami─Ötaj, ┼╝e warto zach─Öci─ç kogo┼Ť s┼éowami ÔÇťsprawd┼║ÔÇŁ, ÔÇťwypr├│bujÔÇŁ, ÔÇťprzekonaj si─ÖÔÇŁ. Jest to tak zwane wezwanie do dzia┼éania. Pami─Ötajcie, aby dostosowa─ç tekst do Waszej marki. Je┼Ťli jeste┼Ťcie ÔÇťpowa┼╝n─ůÔÇŁ firm─ů, zdecydujcie si─Ö na komunikaty brzmi─ůce oficjalnie. 

S┼éowa kluczowe – jak je wybiera─ç?

Wspomina┼éem wcze┼Ťniej, ┼╝e s┼éowa kluczowe to najistotniejszy element, bez kt├│rego nie mo┼╝e si─Ö obej┼Ť─ç reklama w wyszukiwarce Google. Istnieje pi─Ö─ç kategorii do kt├│rych mo┼╝emy przyporz─ůdkowa─ç nasz s┼éowa.

Broad search

Najbardziej szerokie (trafiaj─ů do ka┼╝dej osoby), nieprecyzyjne, ma┼éo warto┼Ťciowe wej┼Ťcia na nasz─ů witryn─Ö.

Słowo kluczowe: czapki damskie

Na co mo┼╝emy si─Ö wy┼Ťwietli─ç: kup czapki damskie, odzie┼╝ dla kobiet, zimowe okrycie g┼éowy dla kobiet.

Jak widzisz, wyniki potrafi─ů by─ç szerokie i wskazywa─ç na produkty b─ůd┼║ us┼éugi, kt├│rych Ty nawet nie oferujesz, przez co mo┼╝esz wprowadzi─ç kogo┼Ť w b┼é─ůd. Jaki jest wi─Öc sens korzystania z Broad search? Odpowiemy w sekcji Negative Match.

Phrase Match

Mniej szerokie w por├│wnaniu do Broad Search, bardziej precyzyjne, wi─Öcej warto┼Ťciowych wej┼Ť─ç na witryn─Ö.

S┼éowo kluczowe: ÔÇťczapki damskieÔÇŁ

Na co mo┼╝emy si─Ö wy┼Ťwietli─ç: niebieskie czapki damskie, kup czapki damskie, czapki damskie wyprzeda┼╝.

Exact Match

Dosłownie przeciwieństwo Broad Search. Największa precyzja ze wszystkich dostępnych typów słów kluczowych. Twoja reklama pojawi się na zapytania o tym samym znaczeniu.

Słowo kluczowe: [czapki damskie]

Na jakie zapytanie mo┼╝emy si─Ö wy┼Ťwietli─ç: damskie czapki, damskie czapka, czapki dla kobiet.

Negative Match

Ten spos├│b wymaga wyt┼éumaczenia na przyk┼éadzie ­čÖé

Prowadzisz warsztat samochodowy i specjalizujesz si─Ö w trzech markach. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e jest to Toyota, Volkswagen i Skoda. Wiesz, ┼╝e Twoje umiej─Ötno┼Ťci pozwalaj─ů na naprawienie wszystkich  modeli wymienionych marek, lecz nie masz poj─Öcia, jak pracowa─ç z innymi autami. Widzisz, ┼╝e Twoje reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö na zapytania takie jak ÔÇťnaprawa renaultÔÇŁ, wi─Öc postanawiasz wykluczy─ç s┼éowo ÔÇťrenaultÔÇŁ. Ale jak mo┼╝na przewidzie─ç, co ludzie wpisuj─ů w wyszukiwark─Ö? 

Tutaj mo┼╝e Ci pom├│c Broad Search, kt├│ry zbierze dla Ciebie infromacje o tym, na co Google wy┼Ťwietla Twoje reklamy. Dzi─Öki temu wykluczysz wszystko, co nie pasuje do Twojej dzia┼éalno┼Ťci.

Reklama w wyszukiwarce Google – odbiorcy i obserwacja

Nasza grupa odbiorc├│w jest bardzo wa┼╝na (TUTAJ dowiesz si─Ö, jak j─ů analizowa─ç). Istotnym elementem ka┼╝dej kampanii jest umiej─Ötno┼Ť─ç obserwacji oraz wyci─ůgania wniosk├│w. Na szcz─Ö┼Ťcie nie musimy zgadywa─ç, kto i z jakiej grupy klika w nasze reklamy. Google Ads jest w stanie zbiera─ç te dane za nas, ALE musimy ustawi─ç odbiorc├│w r─Öcznie. 

Klikamy Odbiorcy w pionowej nawigacji po lewej stronie ekranu i naszym oczom uka┼╝e si─Ö to:

reklama w wyszukiwarce google - obserwacja

Podobnie jak Google, zalecamy skorzystanie z Obserwacja, ┼╝eby zrozumie─ç, jak ta funkcja dzia┼éa i do kogo trafiaj─ů nasze reklamy zanim ustawimy Kierowanie. Wewn─ůtrz konfiguratora wybierzecie kilka, by─ç mo┼╝e kilkana┼Ťcie, parametr├│w obserwacji. Po czasie b─Ödziecie w stanie wyci─ůga─ç wnioski na temat tego, kto klika w Wasze reklamy ­čÖé 

Te informacje mo┼╝ecie wykorzysta─ç poprzez przekazanie na jedn─ů grup─Ö odbiorc├│w wi─Öcej pieni─Ödzy b─ůd┼║ wykluczenie grupy, kt├│ra najzwyczajniej nie kupi danych towar├│w lub us┼éug.

Wynik jako┼Ťci Quality Score

Ka┼╝de u┼╝yte przez nas s┼éowo kluczowe po czasie otrzyma wynik jako┼Ťci. Kr├│tko o tym, czym on jest. 

Ka┼╝da reklama w wyszukiwarce Google b─Ödzie wzywana do pokazania si─Ö, kiedy to u┼╝ytkownik wpisze co┼Ť i wci┼Ťnie enter. Google nie zwraca uwagi tylko na to, ile jeste┼Ťmy w stanie zap┼éaci─ç za klikni─Öcie, ale tak┼╝e na to, jak zawarto┼Ť─ç reklamy pokrywa si─Ö z zawarto┼Ťci─ů strony internetowej, na kt├│r─ů wysy┼éamy u┼╝ytkownika. Je┼Ťli nasze reklamy m├│wi─Ö jedno, a strona WWW co┼Ť innego, to ucierpi nasz portfel. 

Reklama w wyszukiwarce Google – grupy reklam 

Ka┼╝da z naszych kampanii ostatecznie zostanie wype┼éniona tak zwanymi grupami reklam, kt├│re s─ů pojemnikami na nasze s┼éowa kluczowe. Sugerujemy, by nigdy nie wciska─ç i nie miesza─ç wszystkich s┼é├│w kluczowych w jednej grupie. Grupy reklam pozwalaj─ů nam na schludn─ů organizacj─Ö konta Ads, bo ka┼╝de s┼éowo kluczowe i warianty tego s┼éowa otrzymuj─ů sw├│j w┼éasny domek a my wiemy, gdzie je znale┼║─ç. 

Taki porz─ůdek jest du┼╝ym u┼éatwieniem. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e s┼éowa kluczowe w dw├│ch grupach s─ů absolutnie ┼Ťwietne, u┼╝ytkownicy je klikaj─ů i si─Ö konwertuj─ů. Dobrym rozwi─ůzaniem jest skopiowanie tych dw├│ch grup reklamowych do nowej kampanii i przekazanie im w┼éasnego bud┼╝etu. 

Rozszerzenia reklam

Nasze kampanie reklamowe w wyszukiwarce mog─ů otrzyma─ç dodatkowe elementy, kt├│re zw─ů si─Ö rozszerzeniami. Nie b─Ödziemy omawia─ç wszystkich, ale za to opiszemy, kt├│re dobrze wsp├│┼égraj─ů z reklamami w wyszukiwarce.

rozszerzanie reklam goole

Link do podstron

Jak nazwa wskazuje, rozszerzenie pozwala nam doda─ç dodatkowe linki prowadz─ůce do podstron strony WWW. Linki pojawi─ů si─Ö pod opisami naszej reklamy, a celem jest zaj─Öcie wi─Ökszej ilo┼Ťci miejsca na ekranie wynik├│w. Im jeste┼Ťmy wi─Öksi, tym pro┼Ťciej nas zauwa┼╝y─ç.

Rozszerzenie obja┼Ťnie┼ä

Kolejny po┼╝yteczny dodatek wy┼Ťwietlany pod opisem naszej reklamy. Mo┼╝e wygl─ůda─ç nast─Öpuj─ůco:

reklamy google

Telefon

Najbardziej podstawowe rozszerzenie, jakiego mo┼╝emy u┼╝y─ç dla naszych reklam. Nasz numer wy┼Ťwietli si─Ö delikatnie na prawo od adresu WWW. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e prowadzisz restauracj─Ö. Je┼Ťli u┼╝ytkownik zauwa┼╝y Twoj─ů reklam─Ö, mo┼╝e w ni─ů klikn─ů─ç lub wys┼éa─ç numer telefonu na sw├│j telefon i zadzwoni─ç od razu. 

Lokalizacja

Dosy─ç proste rozszerzenie – adres wy┼Ťwietli si─Ö po prostu pod opisem reklamy. Jest to przydatne, je┼Ťli us┼éugi musz─ů zosta─ç wykonane w konkretnym miejscu pracy, przyk┼éadowo warsztacie samochodowym.

Jak optymalizowa─ç reklamy w wyszukiwarce?

Nie musisz codziennie sprawdza─ç swojego konta reklamowego. Sugerujemy interwa┼éy trzydniowe. Sprawd┼║, czy Tw├│j dzienny bud┼╝et si─Ö wydaje i czy wystarczy Ci pieni─Ödzy na okres, kt├│ry sobie wyznaczy┼ée┼Ť. Na poziomie konta mo┼╝emy tak┼╝e sprawdza─ç, na jakie zapytania wy┼Ťwietli┼éa si─Ö nasza reklama w wyszukiwarce Google – musimy podj─ů─ç decyzj─Ö, czy chcemy je wyklucza─ç, czy mo┼╝e dodawa─ç do naszej listy s┼é├│w kluczowych. Pami─Ötaj, ┼╝e s┼éowa kluczowe s─ů fundamentem ka┼╝dej kampanii w wyszukiwarce. Obserwacja odbiorc├│w po czasie dostarczy Ci informacji o tym, kto klika w reklamy, a to u┼éatwi Ci ich kierowanie.

Chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej o tworzeniu kampanii? Zapraszamy do przeczytania innych artyku┼é├│w na naszym blogu! Skuteczna optymalizacja kampanii Google Ads ÔÇô na co zwr├│ci─ç uwag─Ö? oraz Skuteczna reklama Google Ads. Jak tworzy─ç efektywne reklamy? to prawdziwa kopalnia wiedzy na ten temat ­čÖé