Chcesz, żeby Twoja strona była widoczna w sieci? W takim razie koniecznie sprawdź, czym jest pozycjonowanie lokalne! W tym artykule znajdziesz nie tylko definicję tego pojęcia, ale także wskazówki dotyczące wykorzystywania pozycjonowania w praktyce.

Pozycjonowanie lokalne – co to jest?

Termin pozycjonowania lokalnego odnosi się do działań związanych z optymalizacją serwisów pod względem widoczności w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, w celu uzyskania jak najwyższej pozycji przy uwzględnieniu lokalizacji z jakiej wyszukiwane jest zapytanie.

Brzmi to trochę specjalistycznie, nie uważasz? Mówiąc krótko i prostymi słowami, pozycjonowanie lokalne (ang. local SEO) to nazwa, jaką określa się zbiór działań związanych z pozycjonowaniem. Mają one na celu poprawę Twojej pozycji na liście wyszukiwań w Google, dostosowanych do Twojego miasta.

Wyszukiwanie lokalne – jak działa w praktyce?

Aktualnie prawie niemożliwe jest, aby spotkać na ulicy kogoś, kto nie posiada smartfona z dostępem do internetu. Smartfony stały się jednym z podstawowych narzędzi w naszym życiu i najczęściej to właśnie po nie sięgamy, żeby znaleźć coś w sieci. Bardzo często szukamy za ich pośrednictwem miejsc na spotkanie ze znajomymi, restauracji czy barów lub lokali usługowych. Mogą to być fryzjerzy, dentyści czy chociażby warsztaty samochodowe. Do prezentowania nam wyników naszych poszukiwań wykorzystywane jest właśnie wyszukiwanie lokalne.

Dla przykładu, jeżeli szukamy dentysty, w wyszukiwarce Google wpisujemy na przykład frazę “dentysta poznań”. W wynikach wyszukiwania wyświetlą nam się gabinety dentystyczne w Poznaniu. Warto tutaj zaznaczyć, że w przypadku wyszukiwarki Google, wpisanie samej frazy “dentysta” również wyświetli wyniki związane z naszą aktualną lokalizacją. Jeżeli więc jesteśmy w Poznaniu, zobaczymy listę gabinetów dentystycznych z Poznania.

Rozwiązanie to oparte jest o tak zwaną geolokalizację, czyli proces prowadzący do określenia lokalizacji użytkownika. Zazwyczaj robi się to za pomocą nadajników GPS lub adresu IP urządzenia.

Pozycjonowanie lokalne – co warto robić?

Na pozycjonowanie lokalne zwrócić uwagę powinni przede wszystkim właściciele małych firm, którzy klientów w swojej grupie docelowej szukają głównie lokalnie. Mowa tu przede wszystkim o firmach działających w branży gastronomicznej i budowlanej, ale także salonach kosmetycznych i fryzjerskich, kwiaciarniach czy warsztatach samochodowych.

Mówiąc o pozycjonowaniu lokalnym, możemy podzielić nasze działania na dwie podstawowe kategorie: pozycjonowanie lokalne on-site oraz pozycjonowanie lokalne off-site.

Pozycjonowanie lokalne on-site

Pozycjonowanie lokalne na stronie (ang. on-site) to zbiór działań prowadzonych w celu poprawy widoczności oraz pozycji naszego serwisu (są to działania tylko w jego obrębie). To wszelkie zmiany, które wprowadzamy na stronie, mające poprawić naszą pozycję. Do takich działań możemy zaliczyć m.in.:

  • nasycenie treści naszej strony frazami związanymi z naszą lokalizacją, np. dodanie w opisie firmy na podstronie “O nas”, frazy “kwiaciarnia Poznań”,
  • optymalizacja nagłówków i meta tagów naszej strony,
  • umieszczenie dokładnego adresu firmy w dobrze widocznym miejscu,
  • umieszczenie na podstronie “Kontakt” mapki ze znacznikiem, wskazującej nasz adres.

Pozycjonowanie lokalne off-site

Pozycjonowanie lokalne poza stroną (ang. off-site), czyli działania prowadzone poza naszym serwisem. Mowa tutaj przede wszystkim o tak zwanym pozyskiwaniu linków. Jest to umieszczanie linków prowadzących do naszej strony na innych portalach internetowych. Do pozycjonowania lokalnego off-site możemy zaliczyć przede wszystkim:

  • pozyskiwanie linków, najlepiej pochodzących z lokalnych serwisów informacyjnych oraz urzędów miasta lub gminy,
  • umieszczenie informacji o naszej działalności wraz z adresem oraz danymi kontaktowymi w katalogu firm,
  • publikowanie treści na lokalnych forach i portalach tematycznych,
  • dbanie o pozytywne opinie na temat naszej firmy w Google oraz w mediach społecznościowych.

Pozycjonowanie lokalne – co z Google Moja Firma?

Google Moja Firma, potocznie nazywana “wizytówką Google’a”, to narzędzie, które bardzo mocno wpływa na pozycjonowanie lokalne naszej firmy. Szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę jej integrację z Google Maps.

W Google Moja Firma możemy stworzyć wizytówkę naszej firmy, która dostarczać będzie najważniejsze informacje o naszej działalności. Stworzenie wizytówki Google jest bardzo proste i co najważniejsze, nie wymaga posiadania własnej strony internetowej. O tym, jak założyć usługę Google Moja Firma, dowiesz się już wkrótce na naszym blogu.


Pozycjonowanie lokalne ma ogromny potencjał. Jeśli chcesz, żeby Twoja strona była widoczna w sieci i generowała zyski, to jeden z najlepszych sposobów na sukces. A my chętnie pomożemy Ci go osiągnąć! Skontaktuj się z nami na hello@inmarketing.pl i porozmawiajmy 🙂 Przeczytaj też: Pozycja strony w Google – jak ją podnieść? oraz Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik optymalizacji seo krok po kroku.