Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

W tym artykule opowiemy o trudnościach związanych z księgowaniem faktury za reklamy na Facebooku. W osobnym artykule znajdziesz informację, jak wygenerować te faktury z systemu Facebook Ads.

Dlaczego księgowanie faktury za reklamy na Facebooku sprawia problemy?

Poprawne księgowanie FV za działania Facebook Ads to „temat rzeka”. Formalności powinna wykonywać księgowa lub biuro rachunkowe, jednak nie każdy z tych podmiotów przyjmuje je od swoich klientów, ze względu na specyficzną strukturę. Faktura z Facebooka różni się od innych przede wszystkim trzema kwestiami:

  • Podmiot wystawiający fakturę ma siedzibę w Irlandii,
  • Nie ma oznaczonej na niej stawki podatku VAT,
  • Faktura nie posiada daty wystawienia, a jedynie datę płatności.

To co jest istotne, to fakt, że powyższe różnice nie sprawiają, że faktur za reklamy na Facebooku nie da się zaksięgować. Osoby pracujące w księgowości powinny o tym wiedzieć – nieścisłości te da się wyjaśnić i rozwiązać. 

Jak rozliczyć fakturę od Facebooka z siedzibą w Irlandii?

Pierwsze “ale” dotyczy transakcji z firmą, której siedziba nie mieści się w Polsce. W tym przypadku chodzi o Facebook z siedzibą w Irlandii. Aby prawidłowo się rozliczyć, należy zarejestrować się jako podatnik VAT-UE, do czego służy formularz VAT-R.

Co robić, gdy na fakturze nie ma stawki VAT?

W ten sposób rozwiązujemy też drugą wątpliwość. Transakcję, która nie ma oznaczonego VAT-u należy opodatkować polską stawką tego podatku. W przypadku reklam jest to 23%. Ponadto przy transakcjach międzynarodowych teoretycznie powinniśmy zapłacić podatek dochodowy w wysokości 20% wartości wydatków poniesionych na marketing. Wynika to z faktu, że reklamy kupujemy na FB, który osiąga przychód w Polsce, ale nie rozlicza w tym kraju podatku. Żeby tego uniknąć należy posiadać (i w naszym przypadku przekazać księgowej) certyfikat rezydencji podatkowej, który jest do pobrania tutaj – Certyfikat Rezydencji Podatkowej.

Brak daty na fakturze to nie problem

Trzecia zagwozdka dotyczy braku daty wystawienia na fakturze z systemu Facebooka. W teorii Urząd Skarbowy nie akceptuje takich faktur, jednak jest to kwestia interpretacji. Wiele firm (i biur rachunkowych) nie ma z tym problemu. Koszty promocji na Facebooku bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu przychodów firmy, więc powinny być uznawane jako koszt możliwy do odliczenia.

Poza tym wydatki mogą być księgowane na podstawie dowodów bez daty wystawienia, jeżeli odpowiada ona dacie dokonania operacji. W przypadku Facebooka data wystawienia pokrywa się z datą płatności, która jest umieszczona na fakturze.

Informacje przedstawione w artykule zostały napisany rzetelnie i zgodnie z naszą wiedzą i doświadczeniem, jednak InMarketing nie bierze odpowiedzialności za działania związane z księgowaniem FV i po profesjonalną poradę najlepiej udaj się do odpowiednich doradców finansowych.

Podsumowanie

Poprawne księgowanie faktury za reklamy na Facebooku

Pomimo kilku trudności związanych z prawidłowym zaksięgowaniem, warto jednak dokonać formalności, aby móc sobie odliczyć nasze koszty reklam przy zeznaniu podatkowym, niezależnie od tego jakiego rzędu jest to kwota.

Docelowo księgowa lub biuro rachunkowe nie powinni mieć problemu z uznaniem faktury, jeżeli spełnimy wyżej omówione warunki. Dobrze, gdyby te podmioty pomogły również w ich spełnieniu. Nie możemy jednak dać gwarancji, że dana księgowa lub biuro uzna Twoje dokumenty za prawidłowe i będzie skłonne je rozliczyć. W sieci znajduje się jednak wiele interpretacji prawników, którymi możesz się podeprzeć w rozmowach ze swoim biurem rachunkowym.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Sprawdź naszą ofertę
Karol Siódmiak Head of Delivery

Karol Siódmiak

Head of Delivery

Karol pełni rolę lidera działu Paid Social. Zajmuje się strategiami e-marketingowymi i wdrażaniem ich w życie dla klientów. Możecie też mieć okazję działać z Karolem jako Project Managerem. Najlepiej odnajduje się w systemach Facebook Ads i LinkedIn Ads, ale z przyjemnością porozmawia z Tobą o każdym innym.

Podobne artykuły / Facebook ads


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!