Czym jest landing page?
Strona główna » Blog » Czym jest landing page i czym różni się od strony internetowej?

Czym jest landing page i czym różni się od strony internetowej?

Potrzebujesz strony internetowej czy landing page’a? Jest to jedno z pierwszych pytań, na które odpowiedź znaleźć muszą osoby, chcące pokazać się lub zaistnieć w Internecie. Chociaż na pierwszy rzut oka, strony internetowe (z ang. websites) i landing page’e często wyglądają bardzo podobnie i technicznie rzecz biorąc, można je sklasyfikować jako “strony w internecie”, to ich podstawowe założenia są różne. W tym artykule przedstawimy czym jest landing page i co go różni od strony internetowej.

Landing page, a strona internetowa?

Landing page to strona, której głównym celem jest nakłonienie odbiorców do wykonania konkretnej czynności. Najczęściej, kierowany jest na nią ruch z naszych kampanii reklamowych, takich jak Facebook Ads i Google Ads, czy promowanych postów w social media.

Tradycyjna strona internetowa pełni bardziej funkcję informacyjną. Jest to nasza rozbudowana wizytówka w internecie, na której użytkownicy i potencjalni klienci mogą dowiedzieć się szczegółowych informacji na temat tego czym się zajmujemy, jakie mamy doświadczenie i generalnie “Kim jesteśmy?”. Głównym źródłem ruchu na Stronie internetowej są wyszukania organiczne.

Krótkie zestawienie różnic między stroną internetową, a landing page’m:

Landing PageStrona internetowa
Ilość podstronPojedyncza strona i strona podziękowania5 lub więcej stron
FunkcjonalnośćGrafiki, teksty, CTA (call to action) i formularzeGrafiki, teksty, CTA, linki do innych podstron, formularze, filmy
InformacjeInformacje o konkretnym produkcie lub usłudzeSzczegółowe informacje o naszej działalności, historia, lista wszystkich produktów i usług
NawigacjaBrak tradycyjnego menu lub menu, którego elementy kierują do poszczególnych sekcji stronyTradycyjne menu główne, wszystkie podstrony naszej strony internetowej dostępne przez kliknięcie konkretnego linku
CelJasny, precyzyjny, z góry określony. Uzyskanie konwersjiPrzekazanie informacji na temat naszej działalności, oferty, a często też edukacja użytkownika

Kiedy landing page?

Podstawową różnicą, między landing page’m, a stroną internetową jest ich cel. Cel naszego landing page’a jest od początku jasny i ściśle określony. Może to być sprzedaż konkretnego produktu lub usługi z naszej oferty, zebranie uczestników naszego konkursu lub wydarzenia, czy też najczęściej spotykany cel, czyli pozyskanie nowych leadów (z ang. lead generation). W przypadku strony internetowej, bardzo często mamy do czynienia z kilkoma celami, które określone są bardzo ogólnie i w miarę rozwoju strony internetowej, ulegają zmianom.

Jak wcześniej wspomniałem, landing page jest zazwyczaj integralną częścią kampanii marketingowej, która jest jednocześnie głównym źródłem ruchu trafiającego na nasz landing. Zadaniem landing page’a jest konwersja tego ruchu! Im bardziej atrakcyjny jest landing page, tym większe prawdopodobieństwo konwersji (wykonania przez użytkownika pożądanej akcji), a co za tym idzie, większy sukces naszej kampanii marketingowej.

Na atrakcyjność naszego landing page’a, główny wpływ mają design oraz UX (user experience). Należy jednak pamiętać, że najlepszą strategią jest znalezienie balansu pomiędzy tymi dwoma czynnikami. Oczywistym jest, że landing page ubrany w ładną szatę graficzną jest dużo przyjemniejszy dla oka niż zwykły czarny tekst na białym tle, ale nikt nie chce oglądać strony, na której co chwilę jesteśmy bombardowani pop-upami, a ilość informacji zawartych w tekście jest zbyt przytłaczająca.

Przykład landing page’a ze strony Ubera:

landing page przykład

źródło: https://auth.uber.com/login/?uber_client_name=riderSignUp&uclick_id=a2a86489-c5b5-4730-b273-060b05be18ce

Najlepszą receptą na atrakcyjny landing page jest:

  • Mała ilość treści, zawierająca tylko konkretne informacje, które są łatwo zrozumiałe dla użytkownika,
  • Przyjemna szata graficzna, przykuwająca oko i podkreślająca najważniejsze informacje, w jasny i przejrzysty sposób,
  • Prosta budowa, zawierająca tylko kilka sekcji, jasno prowadzących użytkownika do końcowej akcji.

Jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że naszym celem jest powiększenie bazy potencjalnych leadów, przez zwiększenie liczby osób zapisanych na nasz newsletter. Do osiągnięcia tego celu landing page będzie idealnym rozwiązaniem.

Żeby do niego dojść, musimy skupić się na zachęceniu użytkownika do wypełnienia formularza zapisu na newsletter. A żeby to zrobić, musimy przede wszystkim przedstawić korzyści, jakie wynikają z dołączenia do naszej listy mailingowej. W zależności od branży, w jakiej działamy, korzyści te będą inne. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, dobrym pomysłem będzie zaproponowanie kodu rabatowego za zapis na newsletter, upoważniającego do 15% zniżki na nasze produkty. Z kolei w przypadku platformy z kursami online, może to być na przykład darmowy dostęp do wybranego kursu. Opcji jest dużo i w praktycznie każdej branży znajdzie się coś, co możemy zaoferować potencjalnemu klientowi, aby nakłonić go do zapisu.

Częstą praktyką jest również oferowanie przy zapisie tak zwanych freebies, czyli materiałów dostępnych za darmo po dokonaniu zapisu na newsletter, które często stanowią część większych produktów lub usług. Można w ten sposób na przykład, wysyłać jeden z rozdziałów naszego e-book’a i w późniejszych etapach e-mail marketingu, prezentować kolejne treści i przekonywać do zakupu.

Więcej o tym, jak prawidłowo zbudować landing page, przeczytacie w naszym artykule – Jak prawidłowo budować Landingpage? 5 podstawowych elementów.

Podsumowując

Każdy z rodzajów stron internetowych, powinien być używany do odpowiednich celów i żaden nie powinien zastępować innego. Jeśli zastanawiasz się nad wyborem między landing page’em, a stroną internetową, to spróbuj użyć obu. A jeżeli osobny projekt strony internetowej wydaje Ci się zbyt czasochłonny, pomyśl o zastosowaniu tak zwanej mikrostrony.
Jeśli nadal szukasz pomocy w decyzji lub realizacji i chcesz poznać więcej informacji na ten temat, zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji marketingowej, z jednym z naszych specjalistów, na którą możesz zapisać się pod tym linkiem.

Rafał jest z wykształcenia informatykiem. Absolwent Technologii Komputerowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W InMarketing zajmuje się tworzeniem, optymalizacją i administracją stron internetowych, wdrażaniem strategii śledzenia na platformie Google Tag Manager oraz codziennym wsparciem informatycznym dla koleżanek i kolegów z pracy. Lubi być na bieżąco z nowinkami technologicznymi czytając blogi i słuchając podcastów, często sprawdza w praktyce nowo poznane narzędzia i stale udoskonala swoje umiejętności. W czasie wolnym lubi surfować po internecie, zrelaksować się słuchając muzyki i obejrzeć dobry film. Gdy pogoda na to pozwala, jeździ do pracy rowerem, a w domu ćwiczy i medytuje.

ZOSTAW KOMENTARZ