Spis treści
Wybierz do której części artykułu chcesz przejść
Jeśli chodzi o trendy graficzne, rok 2021 był bardzo bogaty, różnorodny, niemalże eklektyczny. Tak jak w trendach innych dziedzin sztuki, muzyki czy mody, jesteśmy na etapie, gdzie modne jest niemal wszystko, jeśli tylko uda nam się to dobrze „ograć”. Jednak na pewno niektóre tendencje wybrzmiały mocniej niż pozostałe. W tym artykule zaprezentowane zostanie kilka z nich.
1. 90’s Nostalgia
Lata dziewięćdziesiąte wydarzyły się wystarczająco dawno, żeby móc zacząć wspominać je z uśmiechem na ustach i błogością w głowie. Można powiedzieć, że duża część współczesnych designerów i grafików kojarzy ten okres ze swoim dzieciństwem lub dorastaniem. Nic więc dziwnego, że z tego okresu w roku 2021 zaczęto czerpać garściami.
Pastelowe kolory, dwuwymiarowe kompozycje z tęczowymi gradientami dla przełamania. Dodatkowo proste, niemal „prymitywne” ramki i emoji zaczerpnięte z dawnych stron internetowych i komunikatorów. Wiele elementów przywodzi na myśl również gry z lat 90-tych. Cały trend można określić jako mieszankę komfortu z oldschoolem.
2. Nietypowa typografia
Trendy graficzne w 2021 to też typografia, która zaczęła być czymś więcej niż medium dla słów. Stała się zdecydowanie bardziej ekspresyjna, obrazowa. A co za tym idzie, czytelność została zepchnięta z listy priorytetów. Tekst stał się istotnym elementem kompozycji graficznej, czasami jedynym. Brzydkie fonty nie są dłużej brzydkie, a w odpowiednim projekcie mogą stanowić ważny element wizualny. Litery rozciągnięte do granic możliwości, dzielenie wyrazów wbrew zasadom ortografii – w typografii zapanował chaos, który ustanowił nową wartość estetyczną. Rok 2021 był niebywale kreatywnym rokiem dla wizualizacji tekstu, a rok 2022 nie zapowiada się inaczej.
3. 3D
W 2021 roku grafika przeniosła się do kolejnego wymiaru (dosłownie). Wraz z rozwojem oprogramowania i łatwością dostępu, grafika 3D przeżywa właśnie swój renesans. Projektowanie 3D nie jest czymś nowym, nie jest również czymś niezwykłym, jednak ubiegły rok był czasem, gdzie tego typu grafiki stały się bardziej popularne niż kiedykolwiek wcześniej. Jak się okazuję, technika nie musi być nowa – nowe muszą być pomysły na jej zastosowanie. I to właśnie się wydarzyło. Trójwymiarowe nie są już jedynie pojedyncze elementy, ale całe kompozycje.
4. Monochromatyzm
Jednokolorowe kompozycje, czy tak zwany kolorystyczny total look. Projekty w jednolitym kolorze lub wielu odcieniach jednego koloru były bardzo popularnym motywem w 2021 roku. Użycie tylko jednego koloru paradoksalnie potrafi wyeksponować przekaz całego obrazu, jednocześnie nie burząc spokojnej atmosfery w tle. Monochromatyzm sprawdzi się jako współczesny minimalizm oraz stanie w kontrze do bardziej chaotycznych i mocnych trendów, które przeważały w 2021 roku.
5. ANTY-DESIGN
Przez ostatnią dekadę projektowanie aplikacji, stron internetowych czy innych layoutów w pewien sposób wymusiło priorytetyzowanie użytkowości danego projektu. Powstałe w ten sposób interfejsy były czytelne i łatwe w obsłudze dla użytkownika. W 2021 roku nastąpił jednak bunt przeciwko zasadom projektowania. Zatłoczone kompozycje, niepasujące do siebie fonty, brzydkie kolory i asymetria. Wszystko to idealnie skupia się wokół pojęcia anti-designu, który charakteryzuje łamanie zasad. Projekt ma być brzydki dla brzydoty. Na przekór wszystkiemu zabiegi podejmowane w duchu tego trendu wytworzyły nową, bardzo ciekawą wartość estetyczną.
Które trendy graficzne 2021 są Waszymi ulubionymi? Koniecznie dajcie znać w komentarzach! A jeśli kręci Was temat grafiki, przeczytajcie też: Grafika w marketingu – jak tworzyć skuteczne grafiki?, Infografiki – dlaczego warto z nich korzystać?, Kolory w marketingu. Jakie mają znaczenie dla firm?
Masz pytania?
Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!