Je艣li masz do czynienia z e-mail marketingiem, na pewno obi艂o Ci si臋 o uszy, 偶e warto wykorzystywa膰 Double Opt-in. Co to takiego i czy faktycznie jest to co艣 niezb臋dnego? Wyja艣niamy!

Czym jest Double Opt-in?

To system polegaj膮cy na podw贸jnej weryfikacji adresu mailowego (wyra偶enie podw贸jnej zgody). Chodzi o to, aby osoba, kt贸ra np. zapisa艂a si臋 do newslettera poprzez pop-up na stronie, od razu otrzyma艂a wiadomo艣膰 z pro艣b膮 o potwierdzenie wpisanego maila.

Wiadomo艣膰 wygenerowana w ramach Double Opt-in nie musi by膰 rozbudowana i mo偶e by膰 wysy艂ana w ramach stworzonej wcze艣niej automatyzacji. W przypadku naszego newslettera (je艣li jeszcze Ci臋 z nami nie ma, koniecznie zapisz si臋 TUTAJ!) wygl膮da to tak:

Double Opt-in newsletter InMarketing

Po potwierdzeniu adresu nowy subskrybent zostaje dopisany do listy i otrzymuje wiadomo艣膰 powitaln膮.

Czy Double Opt-in jest konieczny?

Jest to bardziej polecany model ni偶 Single Opt-in, poniewa偶 ma zdecydowanie wi臋cej zalet – zar贸wno pod k膮tem technicznym, jak i prawnym.

Nieistniej膮ce adresy mailowe

Po pierwsze, jeste艣my tylko lud藕mi. Ka偶demu mog膮 zdarzy膰 si臋 pomy艂ki podczas wpisywania swojego adresu mailowego – przestawione litery, brak znak贸w specjalnych lub b艂臋dna domena (np. gamil zamiast gmail). Je艣li nie zastosujemy modelu Double Opt-in, ten b艂臋dny adres trafi do naszej listy. A to oznacza, 偶e b臋dziemy wysy艂a膰 kampanie do nieistniej膮cego odbiorcy, co mo偶e si臋 wi膮za膰 z wyst膮pieniem odbi膰. Wi臋cej na ten temat pisali艣my w artykule Hard bounce i soft bounce w e-mail marketingu.

Niska jako艣膰 listy

Jako艣ciowa lista mailowa to taka, na kt贸rej s膮 osoby faktycznie chc膮ce otrzymywa膰 Twoje tre艣ci. Double Opt-in wymaga od zapisuj膮cych si臋 dodatkowej aktywno艣ci i weryfikuje, czy nie podali nam oni swojego maila z tak zwanego rozp臋du. Mo偶e kto艣 si臋 rozmy艣li艂 i ju偶 nie chce, by艣 utrzymywa艂 z nim kontakt? Je艣li nie damy mu mo偶liwo艣膰 potwierdzenia swojej decyzji, mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e nie b臋dzie on otwiera艂 naszych maili (ucierpi膮 na tym Open Rate i Click Rate). W najlepszym przypadku zdecyduje si臋 on w ko艅cu na unsubskrybcj臋, ale nie zawsze tak si臋 dzieje.

Je艣li takich kontakt贸w b臋dzie du偶o, a filtry antyspamowe zauwa偶膮, 偶e nasze wiadomo艣ci nie s膮 otwierane, mo偶emy zosta膰 uznani za spamer贸w. O tym, jak nie by膰 spamerem przeczytasz TUTAJ.

Double Opt-in a prawo

Pami臋taj, 偶e aby m贸c komukolwiek wysy艂a膰 tre艣ci, musisz mie膰 na to zgod臋! Je艣li na li艣cie s膮 osoby, kt贸re nie potwierdzi艂y ch臋ci otrzymywania wiadomo艣ci, mo偶e to wygenerowa膰 niema艂e problemy. Mo偶e na przyk艂ad doj艣膰 do sytuacji, gdy kto艣 wpisz臋 adres mailowy innej osoby. Bez systemu Double Opt-in niczego nie艣wiadomy prawowity w艂a艣ciciel b臋dzie otrzymywa艂 niechciane tre艣ci – mo偶e on w贸wczas podj膮膰 kroki prawne.

A jakie s膮 Twoje do艣wiadczenia w kwestii dodatkowego potwierdzania zapisu? Mo偶e jednak preferujesz model Single Opt-in? Koniecznie daj nam zna膰 w komentarzu!