Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Branża przemysłowa w mediach społecznościowych to obszerny temat do dyskusji. Wiele firm z segmentu branży B2B nie widzi dla siebie miejsca w kanałach social mediowych, które zdominowane są przez firmy B2C. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i pokażemy Ci, jak efektywnie prowadzić media społecznościowe w branży przemysłowej i tym samym realizować skuteczny marketing B2B.

1. Po co są Social Media?

Zacznijmy od wyjaśnienia, po co właściwie Twojej firmie media społecznościowe. Czas spędzany w internecie przez przeciętnego użytkownika według raportu Hootsuite to ponad 6 godzin dziennie! Potraktujmy to jako 6 godzin możliwości dotarcia do Twojego potencjalnego klienta. Duża część tego czasu to przeglądanie kanałów Social Media: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok czy Pinterest, wszystkie z nich mają jeden cel – zainteresować użytkownika. Jako firmie zależy nam dokładnie na tym samym – chcemy, aby potencjalny klient lub partner zainteresował się naszą ofertą. Jest tu zatem ogromna przestrzeń do marketingu B2B. 

Dzięki obecności w mediach społecznościowych Twoja firma staje się obecna i widoczna na rynku dla szerszego grona odbiorców. W dzisiejszych czasach, w których następuje przeładowanie ofertami na każdym kroku, ważna dla kupujących stała się znajomość marki. Chętniej kupujemy i wchodzimy we współpracę z firmami, na temat których jesteśmy w stanie łatwo znaleźć informacje, a kanały online są świetnym narzędziem, aby budować widoczność Twojej firmy. Jak widać marketing B2B niejedno ma oblicze. 

Dlaczego firmy przemysłowe powinny odważniej wchodzić w działania na platformach społecznościowych? Odpowiedź jest prosta – bo niewielu się odważyło! Tutaj przewagę na pewno będą miały firmy, które zdecydują się na pierwsze przetarcie szlaku. O ile na rynku B2C mamy przesyt tego typu marek w Social Mediach, tak konkurencja na tym gruncie dla B2B jest o wiele mniejsza, co daje nam ogromne możliwości do prowadzenia skutecznego marketingu B2B. 

2. Zacznij Social listening

Jeśli chcesz prowadzić efektywne działania w mediach społecznościowych, potrzebujesz przede wszystkim poznać swoich odbiorców. Musisz wiedzieć jak zachowują się w internecie, czego oczekują i jak możesz zaspokoić ich potrzeby. Te informacje łatwo możesz przekuć w strategię marketingową, a co więcej social listening wykorzystany w odpowiedni sposób, zoptymalizuje koszty pozyskania nowych klientów! Kanały internetowe to dziś miejsca, gdzie toczą się dyskusje, ludzie dzielą się spostrzeżeniami i opiniami, czyli jest to dla Twojej firmy kopalnia wiedzy, dzięki której możesz usprawnić swój biznes pod konkretne potrzeby odbiorców i przygotować odpowiednią koncepcję marketingu B2B.

3. Jak prowadzić media społecznościowe dla branży B2B

Na początek wyznacz cel, jaki mają spełniać poszczególne kanały. Zastanów się, jak Twoja firma ma być odbierana, na jakich cechach i wyróżnikach chcesz oprzeć komunikację w internecie. 

Zacznij działania od kanałów, na które masz pomysł i plan, nie myśl, że jeśli będziesz wszędzie to efekty będą lepsze – absolutnie nie! Istotna jest jakość contentu a nie ilość, a prowadzenie wszystkich możliwych kanałów, bez dopasowanej do każdego z nich komunikacji i planu, może skutkować jedynie przepaleniem budżetu.

Kluczem do sukcesu marketingu B2B w social mediach jest testowanie. Sprawdzaj, jakie treści odpowiadają społeczności i dostosuj działania. Jedną z rzeczy, o której często zapominają firmy, to fakt, że to co robią w internecie, ma podobać się obserwującym i przekonać ich do zakupu. 

Czy istnieją jedyne słuszne kanały społecznościowe dla branży przemysłowej? Nie – każdy kanał da się efektywnie wykorzystać z odpowiednią strategią działania. Kluczem do sukcesu marki w Social Mediach nie jest sama platforma, ale dobre jej wykorzystanie. 

 4. LinkedIn 

Pewnie pierwszym kanałem o jakim pomyślisz w kontekście swojej firmy to LinkedIn i nie ma w tym nic dziwnego. LinkedIn to najpopularniejsza platforma skupiająca przedsiębiorców i branżowych specjalistów, co sprawia, że to idealne miejsce do komunikacji “biznes dla biznesu”. Mimo że LinkedIn ma mniejszą liczbę odbiorców niż np. Facebook, okazuje się, że wygrywa jakością treści, jaką oferują użytkownicy. To właśnie na tej platformie mamy większe szanse na marketing B2B. Na LinkedIn możemy dotrzeć do osób decyzyjnych w firmach i nawiązać bezpośredni kontakt potencjalnym partnerem biznesowym.

image4 4image5
źródło: Profil LinkedIn Kärcher, https://www.linkedin.com/company/alfred-kaercher-se-&-co-kg/

5. Facebook

Z naszych obserwacji wynika, że Facebook to drugie, zaraz po wyszukiwarce Google, miejsce, gdzie użytkownicy internetu szukają informacji o marce. To jest oczywiście potencjał do wykorzystania w marketingu B2B.
Facebook, dzięki rozbudowanemu systemowi reklamowemu, jest świetnym miejscem sprzedaży produktów czy usług w sektorze B2B. Na tej platformie jesteś w stanie skutecznie dotrzeć do osób zainteresowanych konkretnym zakresem usług. 

Sam kanał pozwala nam, w przeciwieństwie do LinkedIna, na więcej “luzu”, możemy bardziej bezpośrednio kierować komunikaty do użytkowników, niekoniecznie na czysto biznesowej stopie. Niech profil Twojej firmy na Facebooku będzie wizytówką – pomoże to w realizacji strategii marketingowej B2B. Każda osoba, która tam trafi powinna móc w łatwy sposób dowiedzieć się kim jesteście, czym się zajmujecie i dlaczego to właśnie Twoją firmę powinna wybrać do współpracy.

image8image3image10
źródło: Strona Facebook Caterpillar, https://www.facebook.com/caterpillarinc

6. Instagram

Zaangażowanie – jedno słowo określające platformę jaką jest Instagram. W branży B2B często ten kanał uważany jest za zbędny, ale nic bardziej mylnego! Najlepszy odbiorca to ten zaangażowany. Popularność Instagrama i specyfikacja treści na jakich się opiera, stwarza idealne środowisko dla promocji marki. Oczywiście, aby zdecydować się na kanał tego typu, należy wykonać szereg analiz i precyzyjnego planu na to, co i jak chcemy komunikować i do kogo dotrzeć. Zaangażowanie nie odnosi się jedynie do użytkowników Instagrama, również do twórców – chcesz robić to dobrze, musisz liczyć się z tym, że będzie to wymagało poświęcenia czasu i zaangażowania z Twojej storny. Bez tego Twój marketing B2B nie będzie skuteczny w tym medium.

image1image7image6
źródło: Profil Instagram Awesome Earthmovers, https://www.instagram.com/awesome_earthmovers/

7. TikTok

Zdziwieni? Tak, TikTok to obecnie najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa! A co z atym idzie – ogromny potencjał do marketingu B2B. 

Dlaczego zatem tak wiele firm ma opory, aby z niego korzystać? Forma treści i postrzeganie TikToka jako platformy dla dzieci, skutecznie odstrasza marki, chociaż coraz więcej z nich przełamuje pierwsze lody i odnoszą sukces na tym kanale. Wykorzystaj to! Jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, koniecznie spróbuj uruchomić ten kanał w twojej firmie. Fenomenem odkrytym na Tiktoku jest to, że mamy możliwość spotkania tam ludzi zainteresowanych dosłownie wszystkim! Dzięki specyfice platformy, użytkownikom i twórcom z przeróżnych branż, widzimy, że społeczność TikTokowa jest ciekawa, zaangażowana i chętna, by odkrywać nowości. Wiele osób myśli, że sukces na Tiktoku to tylko kosmetyki, ubrania i artykuły dla zwierząt, a tymczasem okazuje się, że miliony użytkowników ogląda np. koparki.

aimage9image11image2
źródło: Profil TikTok doosantok, https://www.tiktok.com/@doosantok

Podsumowanie

Social Media w firmie przemysłowej

Czas, aby branże z sektora B2B w pełni wykorzystały potencjał online marketingu. Jest to zupełnie inna droga od tej, którą przebyły firmy B2C. Marketing internetowy tworzy dla przemysłu ciężkiego dodatkowe źródło pozyskiwania klientów i partnerów, a media społecznościowe nie tylko są źródłem informacji, ale także motorem napędowym widoczności Twojej firmy w internecie. Oczywiście, aby stworzyć samonapędzający się ekosystem Twojego biznesu online, potrzebna jest kompleksowa wiedza i obsługa wszystkich kanałów, aby działania i wydane budżety były wykorzystane w jak najbardziej efektywny sposób.

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Sprawdź naszą ofertę
Kinga Sobkowiak Head of Creation

Kinga Sobkowiak

Head of Creation

Kinga zajmuje się prowadzeniem Social Mediów, tworzeniem koncepcji kreatywnych i strategii komunikacji. Ma spore doświadczenie w tworzeniu grafik i animacji, a jej konikiem jest content wideo.

Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!