Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Google Ads to najpopularniejsze narzędzie marketingu internetowego, które pozycjonuje swoje reklamy w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie. Jaki ma związek z serwisem YouTube? Otóż taki, że YouTube należy do Google. Jeśli chcemy skorzystać z reklam w YouTube, musimy nauczyć się choć trochę korzystać z panelu Google Ads. W tym artykule omówimy podstawowe kroki, które pomogą Ci rozpocząć transmitowanie własnych reklam wideo w YouTube. Dodatkowo zaproponujemy przydatne narzędzie, za pomocą którego stworzysz swoje pierwsze materiały reklamowe.

Branża Beauty – o kim mówimy

Medycyna estetyczna, chirurgia plastyczna, zabiegi kosmetyczne, kosmetyki, stylizacja paznokci, artykuły do paznokci, narzędzia dla specjalistów i wiele innych. Nie jesteśmy w stanie omówić wszystkich typów usług i produktów tej branży, dlatego skupimy się na omówieniu działań, które mogą podjąć właściciele/właścicielki salonów kosmetycznych i medycyny estetycznej w swojej lokalnej strefie działań. Przedstawimy też dobry kurs akcji dla osób, które powoli myślą o rozszerzeniu swojej działalności o sprzedaż szkoleń i instruktaży.

Po co reklama na YouTube?

Bardzo dobre pytanie. Po co marka miałaby wydawać pieniądze na reklamy, które równie dobrze można nazwać “irytującymi przerwami takimi, jak w telewizji”? W 2022 roku YouTube odwiedziło 26 milionów użytkowników z Polski. Spośród wszystkich platform darmowego streamingu online jest to najwyższy wynik.

image2 1
źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/, stan na 18.01.2023

YouTube nie chowa się za paywallem. Oznacza to, że każdy użytkownik może zobaczyć materiały dostępne na platformie. Wystarczy dostęp do smartphone’a lub PC. Co uważa się za główny “problemem” serwisu YouTube? Wredne materiały w formie reklamy wideo przeszkadzające nam w oglądaniu filmów na platformie. Jest to bardzo podobny problem do tego, który spotyka nas podczas oglądania klasycznej telewizji. Jednak reklamy na YouTube są przystosowane pod brand building oraz do szybkich ogłoszeń oferty. Duża część tych reklam jest odpowiednio dostosowana pod odbiorcę. Czytamy książki? Możliwe, że zobaczymy reklamę “15% off na wszystko” w księgarni, która sprzedaje tylko w Poznaniu i zobaczą ją tylko użytkownicy mieszkający w Poznaniu. Inny przykład – ktoś otworzył nowy salon kosmetyczny na osiedlu X w Warszawie i chce przekazać komunikat o otwarciu i zacząć powoli budować wizerunek marki. Tworzy reklamę, którą zobaczą tylko osoby w zasięgu nowego salonu kosmetycznego i osoby, które są zainteresowane takimi usługami. To są główne różnice pomiędzy irytującymi reklamami na YouTube a irytującymi reklamami w telewizji. Sami decydujemy kto, gdzie i kiedy je zobaczy.

Konfiguracja konta YouTube pod reklamy Youtube

Nie wszystko, co pojawi się w Twojej reklamie wideo na YouTube będzie pochodzić z kampanii stworzonej w Google Ads! Dlatego też wytłumaczymy Ci jak przygotować kanał brandowy w YouTube, który posłuży jako repozytorium (schowek) na Twoje filmy. Kanał marki lub raczej subkonto Twojego konta Youtube, które zostało założone za pomocą e-mail (tak wiem, brzmi to skomplikowanie, ale trzeba zrobić to tylko raz) może służyć jako kanał organiczny i tak jak wspominaliśmy “pojemnik” na nasze reklamy YouTube.

  • Zaloguj się w serwisie YouTube klikając przycisk w prawym górnym narożniku.
  • Po zalogowaniu kliknij na ikonę swojego profilu w tym samym miejscu.
  • Po kliknięciu pojawi się pionowa lista, wybierz “Ustawienia” znajdujące się bliżej dna widocznej pionowej nawigacji.
image3 1
źródło: Konto YouTube inmarketing digital agency
  • Na środku ekranu wybieramy opcję “Dodaj kanał lub zarządzaj nimi”.
  • Wewnątrz klikniemy “Utwórz kanał”.

Po co było to wszystko? Reklama wideo w YouTube wykorzysta logo i nazwę kanału, który służy jako repozytorium naszej reklamy wideo. Jeśli chcemy reprezentować markę, czyli jej logo/logotyp i nazwę to musimy stworzyć takie subkonto. Co więcej, jeśli korzystamy z YouTube prywatnie, nasze główne konto prywatne nie będzie mieć nic wspólnego z kontem marki. Zachowamy subskrypcje i rekomendacje materiałów, które lubimy oglądać.

Konfiguracja konta Google Ads pod reklamy YouTube

Nasze konto Google Ads posłuży do konfigurowania wszystkich kampanii oraz reklam. Nie musimy wykonywać wielu rzeczy, aby ukończyć konfigurację. Cały proces zajmie około 20 minut.

  • Po zalogowaniu się do Google Ads kliknij “Narzędzia i ustawienia” w prawym górnym narożniku.
  • Z nawigacji pionowej wybieramy kolumnę “Konfiguracja”(druga od prawej) i opcję “Połączone konta”.
image1 1
źródło: konto Google Ads inmarketing digital agency
  • Wewnątrz znajdziemy listę usług od Google i zewnętrzne aplikacje, wybieramy “szczegóły”.
  • Wewnątrz znajdziemy wyszukiwarkę, gdzie wpiszemy nazwę kanału i połączymy dwie usługi Google.

Czemu miały służyć te kroki? Proces, który został właśnie wykonany pozwoli nam korzystać z remarketingu dla osób, które miały styczność z naszym kanałem YouTube. Nie wiesz jednak czym dokładnie jest remarketing? Śpieszymy z odpowiedzią. Remarketing internetowy to działanie polegajace na ponownym zaangażowaniu odbiorców, którzy mieli już z nami jakiś punkt interakcji, czyli weszli na naszą stronę internetową lub oglądali jeden z naszych filmów na Youtube. Połączenie naszego Google Ads i YouTube pozwoli nam tworzyć listy odbiorców, które po zapełnieniu będą mogły zostać wykorzystane jako główne grupy, do których kierowane będą nasze reklamy.

Jakie reklamy możemy stworzyć na YouTube?

Przygotowaliśmy krótki spis reklam, które wyświetlają się użytkownikom na platformie YouTube.

  • Reklama wideo możliwa do pominięcia – film o dowolnej długości, który użytkownik może pominąć po 5 sekundach odtwarzania. Jest to najczęściej używany format reklamy. Można powiedzieć, że znane są dwa warianty tej reklamy wideo. Reklama, która skończy się przed możliwością pominięcia jej, czyli o długości maksymalnej 5-6 sekund i reklama wideo o długości drastycznie dłuższej niż 6 sekund.
  • Reklama wideo niemożliwa do pominięcia – jak sama nazwa wskazuje, materiał wideo, którego użytkownik nie może pominąć. Długość maksymalna to 15 sekund. Użytkownik musi obejrzeć cały materiał, jeśli jest zainteresowany zobaczeniem wybranego materiału na platformie.
  • Bumper reklamowy – bardzo podobny do reklamy możliwej do pominięcia. Główna różnica polega na tym, że do reklamy możliwej do pominięcia możemy załadować film o długości np. 2+minuty natomiast w przypadku reklamy bumper tylko i wyłącznie materiał wideo o długości maksymalnej 6 sekund.
  • In-feed – reklama filmu, który jest dostępny na kanale YouTube. Przykład – prowadzimy zakład kosmetyczny i specjalizujemy się w stylizacji paznokci. Regularnie postujemy organicznie na Facebook, Instagram i Youtube. Ostatnio stworzyliśmy film pod tytułem “Top 10 pomysłów na paznokcie w 2022”. Reklama in-feed pojawi się w feedzie YouTube, jeśli zapytania będą powiązane z tematem filmu. Materiał zobaczą osoby z Warszawy, spytają się gdzie prowadzimy salon. Poinformujemy ich, że w Warszawie i możliwe, że zdobędziemy dzięki temu nowych klientów.

Ile kosztuje reklama na Youtube?

Jeśli prowadzicie swoje przedsiębiorstwo lub niedługo przejdziecie “na swoje” to zapewne słyszeliście o marketingu internetowym. Być może znajomi, partnerzy biznesowi czy członkowie rodziny rekomendowali reklamy w Google Ads, z których aktualnie korzysta mnóstwo marek. Co dzieje się, kiedy wiele osób walczy o ten sam produkt/usługę? Cena wzrasta – prosta ekonomia. W Google Ads możemy jednak konkurować z dużą ilością marek o podobnych lub czasami nawet identycznych usługach jak my. Ale ile to właściwie kosztuje? CPM (cost per mile = cena 1000 wyświetleń) naturalnie będzie się różnić w zależności od grup odbiorców, które chcemy targetować, lecz coraz częściej zauważamy CPM w wysokości minimum 15 zł do 30 zł za 1000 wyświetleń. Warto zaznaczyć, że interakcje z naszymi materiałami są wartościowe.

Ograniczenia reklamy na Youtube

Ten system reklamowy ma też swoje wady. Nie będziemy pisali jednak o problemach całego systemu. Odsyłamy do artykułu zasad Google. Nie mamy tu wielu ograniczeń. Chyba że reklamujemy produkt, który Google uznaje za nie do końca legalny np. kwas hialuronowy. Poza tym większość naszych problemów będzie wynikać z tego, czy jesteśmy w stanie sami skonfigurować kampanie i reklamy oraz jak zaawansowani jesteśmy w pisaniu scenariuszu i montowaniu naszych reklam wideo.

Użyteczne narzędzie do edycji materiałów wideo

Google Ads Creative Studio

Nowe narzędzie od Google, które swoją premierę miało w 2022 roku. Głównym zadaniem Studio jest zarządzanie kreacjami reklamowi, a precyzyjniej zarządzaniem i edycją reklam graficznych i wideo. Studio posiada wiele przydatnych funkcji. Pozwala m.in. na pracę w zespole nad jednym projektem. Otrzymujemy też możliwość budowy licznych wariantów reklam i następnie testowania, które z nich lepiej sprawdzają się w konkretnych grupach. Sami nie odkryliśmy wszystkich funkcji i możliwości Studio, jest ich aż tyle! To, na co warto zwrócić uwagę to możliwość szybkiej edycji materiałów wideo i dostęp do bazy “stock”. Studio jest darmowe, może zostać połączone z kontem Google Ads w celu płynniejszego transferu edytor -> system reklamowy. Dużym minusem Studio jest jego specjalizacja w Google Ads i tylko Google Ads. Rekomendujemy Studio do testu. Nie będzie Cię to nic kosztowało, a może znajdziesz narzędzie, które będzie służyło Ci w przygotowywaniu materiałów przez wiele lat.

Podsumowanie

YouTube w branży beauty

Jak sam widzisz, reklama na Youtube może wspomóc Twój biznes podczas budowania wizerunku Twojej marki. Niestety nie nadaje się ona do każdego zadania. Brand building to specjalność YouTube natomiast konwertowanie użytkowników zależy od oferty i jakości naszego materiału reklamowego. Zdecydowanie największymi przeszkodami na naszej drodze będą wszystkie działania związane z edycją materiałów wideo i następnie optymalizacją naszych kampanii w Google Ads. Przyznamy, że nie odkryliśmy jeszcze wszystkich możliwości

Jeśli masz do nas jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami, a my rozwiejemy wszelkie wątpliwości i znajdziemy najlepsze rozwiązania.

Sprawdź naszą ofertę

Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!