Ka偶dy z nas posiada inne upodobania czy te偶 hobby i prawdopodobnie 艣wietnie sobie zdaje z nich spraw臋. Jednak nie ka偶dy zdaje sobie spraw臋 z tego, 偶e Facebook tak偶e doskonale wie czym si臋 interesujemy. Jedn膮 z funkcji portalu jest przypisywanie u偶ytkownikom okre艣lonych typ贸w upodoba艅. Trudno powiedzie膰 ile jest dok艂adnie rodzaj贸w zainteresowa艅 na Facebooku, ale polskie narz臋dzie FastTony pozwala na analiz臋 nawet 73.000 tag贸w behawioralnych! Sporo, prawda? Komu jednak to przypisywanie cech przez portal ma s艂u偶y膰?

Jak to m贸wi膮 – ka偶dy kij ma dwa ko艅ce. Zainteresowania na Facebooku s膮 dla markerer贸w jednym z narz臋dzi reklamowych, dzi臋ki kt贸rym mog膮 lepiej dociera膰 do swoich potencjalnych klient贸w. Z drugiej strony jest to przecie偶 wygoda dla u偶ytkownik贸w portalu! Z za艂o偶enia reklamy powinny nam si臋 wy艣wietla膰 zgodnie z zainteresowaniami, by nie traci膰 czasu na reklamy, kt贸re nas w og贸le nie obchodz膮. To oczywi艣cie du偶e uproszczenie i system reklamowy Facebooka nie jest idealny. O tym jak go udoskonali膰 zar贸wno od strony u偶ytkownika, jak i marketera, dowiecie si臋 z dalszej cz臋艣ci artyku艂u.

Zainteresowania na Facebooku – perspektywa u偶ytkownika

Wbrew pozorom my, jako u偶ytkownicy portalu, mamy du偶y wp艂yw na to, jakie reklamy s膮 nam wy艣wietlane. Je偶eli widzimy reklam臋, kt贸ra nam z jaki艣 powod贸w nie odpowiada, klikaj膮c na trzy kropki w jej prawym g贸rnym rogu, mo偶emy j膮 nie tylko ukry膰 (tak, aby wi臋cej nam si臋 nie pojawia艂a), ale tak偶e zg艂osi膰, je偶eli np. jej tre艣膰 jest niestosowna, wprowadza w b艂膮d lub jest po prostu spamem.

Zainteresowania na facebooku - opcje wy艣wietlanych reklam (screen)

Tutaj tak偶e znajduje si臋 opcja 鈥渄laczego to widz臋?鈥, w kt贸rej znajdziemy (najcz臋艣ciej niestety szcz膮tkowe) informacje na temat tego, w jaki spos贸b reklamodawca ustawi艂 t膮 konkretn膮 kreacj臋, 偶e wy艣wietli艂a si臋 ona w艂a艣nie nam.

Jak zmieni膰 preferencje wy艣wietlanych reklam?

Ka偶dy z nas ma ju偶 przypisanych setki zainteresowa艅, co mo偶emy podejrze膰 klikaj膮c w ten link – https://www.facebook.com/ads/preferences. Po wej艣ciu w swoje preferencje ujrzycie 14 kategorii upodoba艅, takich jak np. biznes i przemys艂, edukacja, jedzenie i napoje lub zakupy i moda. Zapewne tak偶e zauwa偶ycie, 偶e z Waszymi zainteresowaniami nie wszystko jest do ko艅ca w porz膮dku…

Tak prezentuj膮 si臋 moje naj艣wie偶sze zainteresowania na Facebooku zwi膮zane ze sportem. Podczas gdy narty s膮 mi bliskie, tak w golfa nigdy nie gra艂em, a jedynym zawodnikiem, kt贸rego znam, jest Tiger Woods. Do surfingu niestety tak偶e mi daleko. To pokazuje niedoskona艂o艣膰 systemu Facebooka w tej kwestii. By膰 mo偶e klikn膮艂em w artyku艂, zwi膮zany z kolejn膮 afer膮 znanego golfisty, ale czy to oznacza, 偶e jestem fanem golfa? Je偶eli jednak mamy 藕le przypisane kategorie, to nic si臋 nie sta艂o! Klikaj膮c w dany obrazek mo偶emy usun膮膰 konkretne zainteresowanie, sugeruj膮c Facebookowi, 偶e nie chcemy ogl膮da膰 reklam z nim zwi膮zanych. Jedno klikni臋cie i po problemie.

Zje偶d偶aj膮c w d贸艂 strony zobaczymy r贸wnie偶 reklamodawc贸w, kt贸rzy wy艣wietlaj膮 nam reklamy z podzia艂em na tych, kt贸rzy maj膮 nasze dane kontaktowe, u kt贸rych byli艣my na stronie lub w kt贸rych reklamy wcze艣niej klikali艣my. Je偶eli co艣 nam w nich nie pasuje, r贸wnie偶 mo偶emy ich usun膮膰.

Ostatnia sekcja na stronie pozwala na ukrycie wszystkich reklam okre艣lanych przez Facebooka jako 鈥渄ra偶liwe鈥 – alkohol, rodzicielstwo i… zwierz臋ta domowe. Na szcz臋艣cie mo偶emy doda膰 tak偶e swoje tematy, kt贸re s膮 dla nas niewygodne.

Ile wie o nas Facebook?

W Internecie huczy od dyskusji na ten temat. Jego przeciwnicy wskazuj膮 na to, 偶e jeste艣my 艣ledzeni, 偶e zbieraj膮 o nas informacje. To wszystko prawda, ale dlatego, 偶e sami na to pozwalamy. Jak wida膰 jednak, mamy w pewnym stopniu nad tym kontrol臋 i poszczeg贸lne dane mo偶emy ukry膰. Nie tylko zainteresowania, ale te偶 np. dane demograficzne czy chocia偶by o statusie zwi膮zku. Je偶eli m臋偶czyzna jest w wieku 27-30 i od paru lat ma status 鈥渨 zwi膮zku鈥, to chyba nic dziwnego, 偶e wy艣wietlaj膮 mu si臋 reklamy pier艣cionk贸w zar臋czynowych, prawda?

Zainteresowania na Facebooku – perspektywa marketera

Patrz膮c na nie艣cis艂o艣ci w przypisywaniu zainteresowa艅 do konkretnych os贸b, wydaje si臋, 偶e ten spos贸b targetowania jest najmniej skuteczny. Trudno jest to jednoznacznie stwierdzi膰, ale na pewno nie mo偶na zainteresowa艅 lekcewa偶y膰. Bior膮c je pod uwag臋 w targetowaniu, jednocze艣nie ograniczaj膮c je innymi dost臋pnymi metodami (np. demografi膮), jeste艣my w stanie precyzyjnie dotrze膰 do wybranej grupy osobowej, w艂a艣nie poprzez jej zaw臋偶enie.

Pami臋taj ustawi膰 lokalizacj臋!

Pozostajemy w temacie zaw臋偶e艅. Opieraj膮c swoj膮 reklam臋 na zainteresowaniach, warto wzi膮膰 pod uwag臋 ich szeroko艣膰 i rozwa偶y膰, czy nie lepiej wybra膰 mniejsz膮. W menad偶erze reklam na etapie optymalizacji zestaw贸w, szeroko艣膰 wy艣wietla si臋 po najechaniu na dane upodobanie. Jest to jednak liczba os贸b, kt贸ra interesuje si臋 danym zagadnieniem na ca艂ym 艣wiecie. Je偶eli chcemy wiedzie膰 jak du偶a jest dana grupa np. w Polsce, to ustawiamy j膮 w sekcji 鈥渓okalizacja鈥, a nast臋pnie patrzymy na licznik po prawej stronie (potencjalny zasi臋g). Poni偶ej widzicie przyk艂ad – pi艂k膮 no偶n膮 na ca艂ym 艣wiecie interesuje si臋 prawie 900 milion贸w os贸b, podczas gdy w Polsce 鈥渢ylko鈥 nieco ponad 8 milion贸w.

Case jak zaw臋偶a膰 targetowanie? 

Zainteresowania na facebooku - grupy odbiorc贸w (screen)

Przechodz膮c do konkretnego przyk艂adu dobierania w臋偶szej grupy zainteresowa艅. Za艂贸偶my, 偶e chcemy sprzeda膰 koszulki Dwyane Wade鈥檃, jednego z czo艂owych graczy NBA, kt贸ry akurat ko艅czy karier臋. Mogliby艣my ustawi膰 zainteresowanie 鈥渒oszyk贸wka鈥, kt贸re w Polsce dotyczy 4.200.000 os贸b, ale jeste艣my sprytni i wybieramy tylko fan贸w NBA – 900.000 u偶ytkownik贸w, od razu lepiej. W tym momencie powinna pojawi膰 si臋 lampka, kt贸ra sugeruje 鈥渁le dlaczego nie wybierzemy fan贸w tylko tego zawodnika?鈥 Sprawdzamy i dzia艂a, fan贸w Dwyane Wade鈥檃 mamy w Polsce 34.000 i to jest naprawd臋 atrakcyjna grupa!

Niestety, nie ka偶d膮 posta膰, nie ka偶d膮 organizacj臋, nie ka偶dy fanpage b臋dziemy mogli wybra膰, je偶eli nie s膮 one wystarczaj膮co znane. Gdyby艣my prowadzili sklep ze sprz臋tem AGD, mo偶emy reklamowa膰 si臋 do fan贸w Media Markt. Aczkolwiek ju偶 do fan贸w naszego niewielkiego konkurenta z ulicy obok w ten spos贸b nie dotrzemy.

Kilka tip贸w, o kt贸rych nie ka偶dy wie

Targetowanie na grupy o podobnych zainteresowaniach

Nie odchodz膮c daleko od poprzedniego przyk艂adu z AGD, mo偶emy r贸wnie偶 wybra膰 fan贸w pozycji 鈥淪aturn鈥. Ale chwila, czy Facebookowi chodzi o sklep, czy mo偶e o planet臋? Wybieraj膮c jednak jedn膮 z pozycji, mo偶emy nast臋pnie klikn膮膰 na 鈥減ropozycje鈥, dzi臋ki czemu wy艣wietlaj膮 nam si臋 podobne zainteresowania do naszej kategorii.
Zainteresowania na Facebooku (screen)

Teraz ju偶 nie ma w膮tpliwo艣ci – widz膮c podane propozycje wiemy, 偶e nie chodzi o planet臋. Ale przecie偶 ta mo偶liwo艣膰 to idealna opcja dla nas, je偶eli nie mamy pomys艂u, do kogo mo偶emy dociera膰 ze swoim produktem. Wybieraj膮c kilka pozycji, Facebook wy艣wietli nam ca艂膮 list臋 fraz podobnych, na kt贸re sami mogli艣my nie wpa艣膰!

Kilka zainteresowa艅 na raz

Opisywane wy偶ej zaw臋偶anie wed艂ug lejka (鈥淒wyane Wade鈥 mie艣ci si臋 w 鈥淣BA鈥, a 鈥淣BA鈥 w 鈥渒oszyk贸wce), mo偶na okre艣li膰 bardziej wymagaj膮cym sposobem. Cz臋sto umyka nam ten prostszy, czyli koniunkcja. Po wybraniu dowolnego zainteresowania pojawia nam si臋 opcja 鈥渮aw臋藕 grup臋 odbiorc贸w鈥. Dzi臋ki niej mo偶emy dotrze膰 do os贸b, kt贸re interesuj膮 si臋 kilkoma rzeczami na raz. Na przyk艂ad je偶eli kto艣 lubi McDonalds, KFC i Burger Kinga, to mo偶emy by膰 prawie pewni, 偶e ta osoba nie stroni od fast food贸w. Pami臋tajcie w tym przypadku jednak o lejku. Je偶eli kto艣 interesuje si臋 KFC, to nie ma sensu zaznacza膰, 偶e musi interesowa膰 si臋 te偶 fast foodami (jedno jest sk艂adowym drugiego).
Zainteresowania na facebooku - targetowanie (screen)

Wykluczanie

Bardziej spostrzegawczy mogli zauwa偶y膰 na powy偶szym screenie tak偶e opcj臋 wykluczania os贸b wed艂ug kryteri贸w (w tym tak偶e zainteresowa艅). Jak wiele os贸b o tej mo偶liwo艣ci zapomina! Tymczasem targetowanie po zbyt szerokiej lokalizacji to jeden z podstawowych b艂臋d贸w, zw艂aszcza w lokalnych kampaniach. Je偶eli nasza grupa pomimo ogranicze艅, jest wci膮偶 zbyt szeroka – warto to rozwa偶y膰. Przydaje si臋 to tak偶e w przypadkach, kiedy szczeg贸lnie do kt贸rej艣 z grup zdecydowanie nie chcemy dociera膰. Je偶eli chcieliby艣my na przyk艂ad reklamowa膰 aplikacj臋 randkow膮 Tinder, to mo偶e warto wykluczy膰 te osoby, kt贸re s膮 w zwi膮zkach ma艂偶e艅skich? Ta grupa niestety r贸wnie偶 mo偶e by膰 efektywna, ale wykluczaj膮c j膮, mo偶emy zrobi膰 co艣 dobrego dla 艣wiata i niekt贸rych zwi膮zk贸w 馃檪

Zainteresowania na Facebooku – kilka trikc贸w na raz

Ostatni tip dotyczy docierania do pewnych specyficznych grup odbiorc贸w, do kt贸rych na pierwszy rzut oka jest to trudne. We藕my na tapet臋 dowoln膮 firm臋, kt贸rej potencjalnymi klientkami s膮 kobiety szykuj膮ce si臋 do macierzy艅stwa. Jak do nich dotrze膰?! Powinni艣my ograniczy膰 oczywi艣cie demografi臋 (p艂e膰, wiek itd.). Musimy zastanowi膰 si臋, czym takie kobiety si臋 interesuj膮 – zapewne odzie偶 dla maluch贸w, foteliki samochodowe, w贸zki dzieci臋ce? Tutaj mo偶na by by艂o te偶 rozwa偶y膰 wykluczenie kobiet, kt贸re ju偶 posiadaj膮 dzieci (cho膰 oczywi艣cie nie jest to czarno-bia艂e, gdy偶 nikt nie zabrania im mie膰 kolejnych). Bior膮c pod uwag臋 ile mamy rodzaj贸w zainteresowa艅 na Facebooku, w tym przypadku ogranicza Was tylko kreatywno艣膰!