Craftowa wytwórnia piwa. Inmarketing

Jak stworzyć własną markę piwa rzemieślniczego?

Dzisiaj chcemy poruszyć dość modny i smaczny temat a jest nim piwo rzemieślnicze!  Mieliście kiedyś styczność z piwem kraftowym? A może znacie jakieś browary rzemieślnicze? Obecnie w Polsce jest ponad 150 takich browarów a każdy z nich ma kilkanaście piw w swojej ofercie. A co takiego właściwie ma w sobie piwo, że nazywamy je rzemieślniczym? Jest to piwo warzone w naturalny sposób za pomocą różnego rodzaju słodów, chmielu oraz dodatków np. owoców albo przypraw. Wszystko zależy od tego, jaki styl i smak piwa chcesz osiągnąć.

 

Jednak wytworzenie własnego trunku to dopiero połowa sukcesu. Co zrobić, gdy pragniesz podbić rynek swoją własną marką piwa?  Najważniejsza rzecz to przede wszystkim dokładne poznanie rynku. Pozwoli nam to wykreować swój własny, oryginalny brand. Nazwa browaru, logo i pomysł na etykiety. Sprawdź konkurencyjne nazwy, zwróć uwagę na to, co łączy wizualnie logotypy i claimy a co je odróżnia i obierz własną ścieżkę w tworzeniu własnego pomysłu. Przeanalizuj jakie motywy są już zajęte, a co możesz wykorzystać.

Wszystko zależy od tego, jakie wartości chcesz przekazywać swoją marką. Obecnie na rynku mamy do czynienia z browarami, które przedstawiają się, jako browary rodzinne, promujące muzykę albo takie, które chcą pokazać, że są szalone i oryginalne. Kiedy już wpadłeś na pomysł, co chcesz prezentować swoim produktem, czas na przekazanie tego poprzez identyfikację wizualną: logo, nazwę i etykiety.

Nazwa

„Browar” – to słowo zawsze ma miejsce w nazwie browaru (oczywiście, może być w innym języku).W drugiej części nazwy staraj się przekazać wartości, z którymi konsument powinien kojarzyć Twoją markę. Nazwa bardzo często zawiera słowo związane z piwem np. Browar Pinta (pinta to jednostka miary piwa w kuflach, wynosi 473,2ml). Nazwa również może być zaczerpnięta np. z miejscowości, w której znajduje się browar (Browar Grodzisk), albo od nazwiska właściciela, albo może określać swoje podejście do życia.

Logo

Często w logo browarów rzemieślniczych występują elementy związane z piwem i jego otoczeniem. Szyszka chmielowa, mieszadło do piwa lub postać z brodą. Dwa pierwsze elementy są logiczne, ale dlaczego akurat broda? Ludzie interesujący się rynkiem piwa rzemieślniczego (piwo, piwowarstwo) bardzo często posiadają zarost, tacy „prawdziwi rzemieślnicy”. Logo może być przedstawione w sposób poważny, zabawny lub artystyczny. Opcji jest wiele, jednak najważniejsze jest to, żeby współgrało z nazwą i etykietami.

Etykiety

Jest wiele możliwości, co może znajdować się na etykietach, ale jest jedna bardzo ważna zasada: twoje piwa muszą się wyróżniać na półkach sklepowych. Jeśli wchodzisz na rynek z nowym browarem, musisz czymś zachęcić potencjalnych klientów, żeby to właśnie Twoje piwo zostało kupione. Stwórz swój własny, oryginalny styl, by wystarczyło jedno spojrzenie na etykietę, aby klient skojarzył ją z Twoim browarem. Na półkach możemy dostrzec piwa z komiksowymi postaciami na etykietach (Browar Harpagan) albo z błyszczącymi, geometrycznymi wzorami (Browar Szpunt). Bardzo często etykiety projektowane są specjalnie pod wybraną grupę docelową. Przykładem mogą być etykiety inspirowane filmami lub przyciągające wzrok osób lubujących się w fantasy.

Wszystkie trzy elementy marki muszą być wyjątkowe i muszą się wyróżniać, ale jednocześnie powinny tworzyć spójną jedność. Rynek piw rzemieślniczych jest coraz bardziej wymagający dla nowych browarów, ponieważ co roku powstają nowe. Pamiętaj jednak, że samą marką nie zdobędziesz klientów, to wnętrze butelki jest najbardziej istotne. Z piwem jest trochę jak z książką. Nie powinno się oceniać tylko po etykiecie, ale również po zawartości.

 

Najkrótszy sposób, aby opisać Olka? Bujna wyobraźnia i nietuzinkowe pomysły! Olek odpowiada za wizualne aspekty w InMarketing. Jest kreatorem konceptów graficznych, tworzy grafiki na social media oraz projektuje oferty. Prywatnie jest fanem filmów animowanych oraz fotografii. Poza tym interesuje się rynkiem piw rzemieślniczych oraz uwielbia testować nowe street food'owe restauracje.

ZOSTAW KOMENTARZ